Onko tässä tarpeeksii syytä suuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juuuust
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Ystäväsi" on keskenkasvuinen kakara, jo alussa kertomasi perusteella jos elelee vanhempiensa siivellä. Kyllä lapsi kasvattaa ihmistä (siis yleensä) eikä tuo ystäväsi luultavasti tule ymmärtämään asioista ennenkuin itse aikuistuu. Kannattaisi hengailla hieman kypsemmässä seurassa. En tarkoita välttämättä iällisesti vaan pään sisällöltään kypsemmässä seurassa :)

"Ystäväsi" on keskenkasvuinen kakara, jo alussa kertomasi perusteella jos elelee vanhempiensa siivellä. Kyllä lapsi kasvattaa ihmistä (siis yleensä) eikä tuo ystäväsi luultavasti tule ymmärtämään asioista ennenkuin itse aikuistuu. Kannattaisi hengailla hieman kypsemmässä seurassa. En tarkoita välttämättä iällisesti vaan pään sisällöltään kypsemmässä seurassa :)

No jos ap:llakin on ystäväänsä tämmöinen asenne, niin en yhtään ihmettele, miksi tulee luuria korvaan...

No ei ollut kunnon syytä suuttua. Vaan onko suuttunut vai muuten vain haluaa pitää hajurakoa?

Miksi alkoi vinkua sinne kaupunkiin syömään jos olit jo sanonut että et halua mennä? Muutenkin se, että kylään on tullut ja sitten alkaa ehdottaa että lähettäiskö jonnekin on kyllä vähän ihme hommaa. Jos kylään mennään niin siellä kyläpaikassa sitten kans ollaan jos ei aiemmin ole muuta sovittu tai yhteisymmärrykseen päästä jonnekin lähtemisestä. Eikö sinun tapaaminen ja vauvan katsominen ollut riittävän tärkeää? Kuinka pieni lapsi on? Kyllä meillä visiteeranneet ystävät ovat tuoneet jotain muassaan ja tulleet tosiaankin tapaamaan ja katsomaan sitä lasta ja minua ja on menty ns. talon tavalla, kuten itsekin teen jos kylään menen. Ja ei se ole mikään ystävyyttä jakava tekijä onko lapsia vai ei, siinähän se ystävyys juuri punnitaan onko se ihminen tärkeä, puolin ja toisin.

Miksi edes pitäisi lähteä mihinkään, jos kerran toinen on jo etukäteen kertonut, ettei tällä kertaa jaksa? Mutta oisitte nyt ihmeessä kaverin kanssa yhdessä tehneet hyvää ruokaa teillä ja ostaneet hyvää juomaa siihen kaveriksi. Kyllä se aina pikaruuan voittaa ja siinä olisi samalla voinut sekä "vahtia" vauvaa että rupatella kaverin kanssa. Ei tuo tapa tietenkään kaikille sovi, itse vain olen toiminut noin omien ystävieni kanssa. Ja kivaa on ollut kaikilla.

Kyllä meillä visiteeranneet ystävät ovat tuoneet jotain muassaan ja tulleet tosiaankin tapaamaan ja katsomaan sitä lasta ja minua ja on menty ns. talon tavalla, kuten itsekin teen jos kylään menen. Ja ei se ole mikään ystävyyttä jakava tekijä onko lapsia vai ei, siinähän se ystävyys juuri punnitaan onko se ihminen tärkeä, puolin ja toisin.

Näin mekin ollaan toimittu, eikä mua haittaa vaikkei mulla vielä omia lapsia olekaan. Elämäntilanteet vaihtelee, ystävät pysyy (kuka lähempänä, kuka kauempana).

Jos ap on jo etukäteen sanonut ettei sitten jaksa lähteä minnekkään niin musta oli tältä vieraalta typerää alkaa inttämään jonnekkin lähtemistä. Ja kun ap etukäteen annetusta ilmoituksestaan huolimatta järjesti asian niin että pääsi sitten kuitenkin edes hetkeksi lähtemään jonnekkin niin on minusta törkeää että toinen alkoi valittaa vielä siitäkin. Eikös ap joustanut jo? Minusta kyllä. Kyllä mä närkästyisin jos mun lapsettomat ystävät käyttäytyis tolla tavalla, onneksi mun ystävät ovat ymmärtäväisiä ja tietävät sen että perhe menee arvojärjetyksessä aina edelle.

No näinpä juuri!!!

En mä mielestäni ollut keskenkasvuinen kakara vuosi sitten, kun asuin vielä vanhempieni luona ja olin pääasiassa heidän elätettävänään. Meidän perheessä ei tarvitse/tarvinnut maksaa kotona asumisesta, etenkään opiskelijana. Ap:n ystävä kyllä kuulostaa aika lapselliselta kaikenkaikkiaan.

No ei ollut kunnon syytä suuttua. Vaan onko suuttunut vai muuten vain haluaa pitää hajurakoa?

Miksi alkoi vinkua sinne kaupunkiin syömään jos olit jo sanonut että et halua mennä? Muutenkin se, että kylään on tullut ja sitten alkaa ehdottaa että lähettäiskö jonnekin on kyllä vähän ihme hommaa. Jos kylään mennään niin siellä kyläpaikassa sitten kans ollaan jos ei aiemmin ole muuta sovittu tai yhteisymmärrykseen päästä jonnekin lähtemisestä. Eikö sinun tapaaminen ja vauvan katsominen ollut riittävän tärkeää? Kuinka pieni lapsi on? Kyllä meillä visiteeranneet ystävät ovat tuoneet jotain muassaan ja tulleet tosiaankin tapaamaan ja katsomaan sitä lasta ja minua ja on menty ns. talon tavalla, kuten itsekin teen jos kylään menen. Ja ei se ole mikään ystävyyttä jakava tekijä onko lapsia vai ei, siinähän se ystävyys juuri punnitaan onko se ihminen tärkeä, puolin ja toisin.

Minustakaan ystävyys ei katso sitä, onko lapseton vai perheenäiti. Mulla on ihan yhtä paljon kumpaakin sorttia ystävinä. Sellainen ns. tosiystävyys kestää elämäntilanteiden muutoksetkin.

Älä tuhlaa voimiasi suuttumiseen, mutta älä myös "ystävään" jonka aaltopituudella et enää ole. Anna hänen leikkiä omia leikkejään ja pikku likkaa joka vielä selvästi on.

Kyllä minäkin pettyisin, jos kuvittelisin pääseväni ystävän kanssa ravintolaan hyvän ruuan äärelle ja juttelemaan kaikenlaisista asioista, ja saankin pikaisen pyrähdyksen jonnekin Heselle ja koko sen ajan ystävä vaan suunnilleen odottaa pääsevänsä kotiin.

Samaa mieltä. Varsinkin, jos teillä on ennen ollut tapana käydä kaupungilla, ystäväsi saattoi pettyä. Lapseton ei välttämättä ymmärrä, jos lapsen saanut ystävä ei enää jaksa, pysty tai halua mennä kuten ennen. Eikä välttämättä sellainenkaan, jolla on itsellä lapsi, jonka kanssa on helppo liikkua missä haluaa. Suuttua siitä ei silti tarvitse, eikä sulla tarvitse olla huono omatunto siitä, että et lähtenyt kaverin kanssa syömään.

Mun mielestä teidän ystävyyden ei tarvitse loppua, vaan ehkä kaverisi voisi tottua käymään teillä sun ja vauvan luona, tai sitten tapaatte joskus kun lapsi on isänsä kanssa. Mä ymmärrän, ettei kaikkia 21-vuotiaita (tai vanhempiakaan, ei se iästä ole kiinni) vielä kiinnosta vauvajutut ja kaipaa vain sitä ystävän kanssa kahden vietettyä aikaa, ja mun mielestä äitinäkin voi joskus nauttia ihan vaan "tyttöjen illasta/päivästä/kaupunkikierroksesta". Ystäväsi kyllä oli tahditon, ja teki väärin, kun vaati järjestämään kaupunkireissua ja lastenhoitajaa jne. mutta ehkä hän vain oli siinä asiassa ymmärtämätön ja lapsellinen. Itse keskustelisin suoraan kaverini kanssa.

En ymmärrä noita kommentteja, joissa 21-vuotiasta kotona asuvaa haukutaan vanhempiensa siivellä eläväksi kakaraksi. Moni lopettaa lukion 20-vuotiaana, ja jos joutuu pitämään välivuoden jotain hanttihommia tai työkkärin kursseja tehden tai esim. avoimessa yliopistossa opiskellen, ei välttämättä ole edes mahdollista muuttaa omaan asuntoon, saati järkevää. Itse olin tuon ikäisenä naimisissa, mutta ymmärrän niitä vanhempienkin luona asuvia.

Kyllä mäkin periaatteessa ymmärrän molempia eikä tuossa ole oikeastaan kummallakaan aihetta suuttua. Lapsellista käytöstä kyllä tuo, ettei ystävä vastaa yhteydenottoihisi. Ole sinä ap aikuinen ja lähetä hänelle sovitteleva viesti, jossa kerrot oman näkökulmasi. Älä kuitenkaan soittele enää, jos ei kerran vastaa. Anna hänen rauhoittua.

Ap sopi vierailusta ystävän kanssa ennakkoon ja kertoi, ettei aio poistua kotoa.
Ap:n miehellä oli omaa, sovittua menoa, mutta tämä jousti siitä pyydettäessä.
Ystävä tiesi kaupungille lähdettäessä sekä aikataulun että kohteen, mihin oltiin menossa. Silti hän alkoi vaatia, että muutetaan sekä paikkaa että aikataulua. Sitten hän vielä ilkesi mäkättää ap:lle tämän perhe-elämästä. Tämän kaiken päätteeksi hän katkaisi yhteydenpidon.

Ja joku täällä vielä miettii, että ap:n olisi pitänyt paremmin huomioida ystäväänsä?

Mulla on myös käynyt ystäviä pitkän matkan päästä kylässä, kun mulla oli vauva. He eivät edes pyytäneet päästä mihinkään, enkä minäkään kyllä alkaisi ruinata edes lapsettoman ystäväni luona vieraillessani, että "mennään hei johonkin", sinne kaverillehan minä juuri menin. Se riittää.

Joka tapauksessa ap:n ystävän kypsyydestä ja tilannetajusta kertoo olennaisen viimeistään tämä:

"mieshän voi kuulemma lähteä sitten kun häntä huvittaa, kunhan laittaa vaan lapsen nukkumaan ennen lähtöään."

Mun mielestä aika paljon riippuu siitä että mikä meno ap:n miehellä oli. Jos ukko otti töistä tunnin vapaata, niin ystävä on kohtuuton. Jos taas mies jätti menemättä baariin tai harrastukseen tai omien kavereittensa luo, niin ap:n olisi syytä katsoa peiliin jo ihan oman itsensä takia.

Olisipa kiva kuulla toisenkin osapuolen kertomus asiasta :)

Miksi ette vain sopineet tapaamista sellaiselle päivälle, että miehesi olisi ollut lapsen kanssa vaikka koko illan? Ymmärrän täysin ettei lapseton sinkku halua viettää päivää vauvan kanssa vaan aikuisen ystävänsä.

Olisipa kiva kuulla toisenkin osapuolen kertomus asiasta :)

Miksi ette vain sopineet tapaamista sellaiselle päivälle, että miehesi olisi ollut lapsen kanssa vaikka koko illan? Ymmärrän täysin ettei lapseton sinkku halua viettää päivää vauvan kanssa vaan aikuisen ystävänsä.

Ehkä kyseessä on niin pieni vauva, että ap imettää vielä.