Onko tapana ostaa ylioppilaalle joku lahja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hitu

Vieras
Ja minkälainen lahja mahtais olla hyvä sellaiselle jolla on jo oma koti ja siellä kaiketi kaikki mitä tarvitsee? (nuori ihminen kyseessä kumminki, mutta jo hyvän aikaa asunu omassa kodissa yhdessä miehensä ja lapsensa kanssa).

Ja sori tyhmä kysymys, en ole suomalainen joten en tiedä tapoja :ashamed:

Riippuu siitä, kuinka läheinen olet hänen kanssaan. Yleensä on tapana ostaa lahja tai antaa rahaa. Lahja voi olla esimerkiksi kodintarviketta (lakanoita, pyyhkeitä, keittiötarvikkeita), viiniä, suklaata, teatteriliput, kirja tai vain ruusu.

On tapana viedä. Yleensä lahja on jotain omaan kotiin muuttavalle tai rahaa. Tytöille ostetaan myös koruja. Lahjatoiveita voi kysellä myös joko ylioppilaalta itseltään tai vaikka hänen vanhemmiltaan. Perinteisiä lahjoja ovat mm. astiat, aterimet, korut, petivaatteet, ruuanlaittovälineet... Lahjan arvo riippuu omasta varallisuudestasi ja siitä kuinka läheinen olet tulevan ylioppilaan kanssa. Perushyvä hintahaitari on 20-60 € ihan rahanakin annettuna.

No mä en ehkä tuossa tilanteessa antais kakskymppistä rahana.. Aikuinen ihminen omassa huushollissaan,niin joku semmonen pysyvämpi juttu ois parempi. Joku koru (jos tykkää) tai jos kerää jotain astiastoa ym..

Jos astioita antaa, niin kannattaa selvittää mitä sarjaa lahjan saaja kerää tai mitä hänellä on ennestään. Korut ovat myös hyviä, jos tuntee henkilön tyylin. Jos lahjan saajaa ei tunne kovinkaan hyvin, niin lahjakortti lienee turvallinen valinta (Kunhan ei osta vannoutuneelle eko-ihmiselle H&M lahjakorttia ;) )

Jos haluat lahjan ostaa, niin kannattaa varmaan kysästä josko jotain puuttuisi.
Itse olisin tyytyväinen ruusustakin, mutta tiedän monen tuovan lahjan vaikka väkisin, eikä se tietenkään haittaa! :D Jokin toivomansa kirja? Astia? Kysele. :)

T.nyt lakin saava miehen ja lapsen kanssa asuva. ;)

kiitos! Koitan miettiä jotain järkevää. Astioita en osta koska muuttavat ulkomaille asumaan ihan kohta, enkä oikeen tiedä kannattaako muutakaan kodin tavaraa koska eivät saa niitä vietyä. Lahjakortti kampaamolle? Hierontaan? Kirjakauppaan? Voivoi kun on vaikea!

Lahjakortti hemmotteluhoitoon on oikein loistava idea tuossa elämäntilanteessa olevalle. Suomessa on myös perinteenä viedä ylioppilaalle yksi ruusu (ylioppilasruusu, joka on tavallista ruusua kookkaampi).

[QUOTE="eee";26354600]Leffalippupaketti on aina kiva, samoin esim. Stockmannin, Iittalan tai Marimekon lahjakortti.[/QUOTE]

Ylioppilaiden mielestä selvä raha hakkaa nuo mennen tullen, voi ostaa itse mitä haluaa. Marimekolla olen useamman kerran nähnyt lahjakortin saajan etsivän ihmeissään jotain sopivaa, mihin saisi kortin uppoamaan ilman, että joutuisi hirveitä itse makselemaan lisää tai mitä saisi vielä mahtumaan summan sisään, kun loppuja ei palautella.
Ja käteinen on parempi kuin lahjashekit, niiden lunastus on sitten oma työnsä, käydä eri pankkiryhmissä niitä vaihtamassa rahaan, miten mahtaa nyt ylipäätään onnistua, kun konttorit eivät käsittele aina käteistä ja toisen ryhmän asiakas joutuu aikamoiset summat maksamaan tilisiirrosta omaan pankkiin.

Lahjaksi ylioppilaalle voi antaa myös ikimuistoisen elämyslahjan. Niitä löytyy täältä: http://www.elamyslahjat.fi/lahjat-kategorioissa/valmistujaislahjat-valmistujaiset