Onko tämä väärin? Rahan säästäminen kotihoidontuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kirsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kirsi"

Vieras
Olen siis kotihoidontuella kotona ja säästän joka kuukausi tililleni rahaa joitakin satasia. Osallistun kyllä paljon perheen kuluihin esim. kaikki lasten kulut + omat menot ja laskut. Siltikin säästän rahaa ja laitan rahastoihinkin pieniä summia. Mieheni tienaa hyvin, mutta tokihan hän myös laittaa perheeseen enemmän esim. isomman summan asuntolainaan ja ruokakulaistakin vastaa aika pitkälle. Meillä ns. omat tilit ja emme tiedä oikeastaan toistemme menoista tai tilien saldoista ym. mitään. Myös avioehto löytyy.

Aloin vaan miettimään, että teenkö väärin kun säästän rahaa? Ei meillä ole mitään isoja hankintoja tulossa, lomamatkoja tai muuta sellaista. Kunhan vaan säästän, kun olen aina säästänyt. Mies vaan kerran sanoi, että häneltä menee kaikki mitä tuleekin ( tosin en tiedä onko tämä ihan totta, koska pystyy tekemään isoja hankintoja esim. moottoripyörä tuosta noin vaan ) Tosin varmasti paljon häneltä menee yhteisiin kuluihinkin.

Jos teillä on omat rahat, niin molemmilla pitää olla mahdollisuus säästää suhteessa omiin tuloihin, ja käyttää perheeseen rahaa jälleen suhteutettuna tuloihin. Kuulostaa tekstisi perusteella, että teidän perheessä tämä toimii. Miehesi voisi varmaankin säästää, jos jättäisi isot hankinnat pois, mm. moottoripyörän ylläpitoon menee jatkuvasti rahaa, se ei ole pelkkä kertaostos.
Minun mielestäni on hyvä että säästät, sitten selviää tiukemmastakin kohdasta.

Säästäminen on hieno asia eikä kotihoidontuesta säästäminen ole missään nimessä väärin! Ei kaikkee tarvii kertoo miehelle. Tuohan on itse asiassa todella fiksua. Etpähän jää tyhjän päälle, jos tulee eteen vastoinkäymisiä.

[QUOTE="Mari";26052252]Siis miten voi kotihoidontuesta laittaa satasia säästöön kun eihän koko tuki ole kuin n.300e??[/QUOTE]

ei ole vaikeaa, kun tulee 3 lapsesta lapsilisätkin ja äitiyspäivärahat ja lomarahatkin säästössä.

Melkoinen taikuri kun kh-tuesta säästä joitain satoja! Minä saan kh-tukea kolmesta lapsesta kuntalisineen (en saa lisäosaa koska tulosidonnainen) yhteensä verojen jälkeen 450€. Siitä jos osallistuu edes johonkin perheen kuluihin, ruokakuluihin, maksaa oman puhelinlaskunsa yms. niin ei siinä satasia säästöön enää jää.

Missä sä asut kun noin hyvät tuet on?

ei ole vaikeaa, kun tulee 3 lapsesta lapsilisätkin ja äitiyspäivärahat ja lomarahatkin säästössä.

Viestissäsi puhuit että kh-tuesta säästät satasia. Ja siis sinulla on äitiysrahat ja lomarahat säästössä myös? No miten ne enää tän kuun säästöihin liittyy? Lasketko nekin joka kuulle säästetyiksi satasiksi.

Kyllä mun mielestä sinulla pitäisi osallistua enemmän perheen menoihin jos kerran ylimääräistä rahaa on. Kuka maksaa lasten hankinnat, vaatteet, kengät, polkupyörä ym? Maksatko siis kh-tuesta ja lapsilisästä mitään perheen yhteisiä laskuja/lainoja tms. vai vain esim. ruuasta osan ja loput säästöön?

Melkoinen taikuri kun kh-tuesta säästä joitain satoja! Minä saan kh-tukea kolmesta lapsesta kuntalisineen (en saa lisäosaa koska tulosidonnainen) yhteensä verojen jälkeen 450€. Siitä jos osallistuu edes johonkin perheen kuluihin, ruokakuluihin, maksaa oman puhelinlaskunsa yms. niin ei siinä satasia säästöön enää jää.

Missä sä asut kun noin hyvät tuet on?

On täälläkin kuntalisä. Kuten jo kerroin niin olen kova säästämään. En ole koskaan vetänyt tiliä tyhjäksi. Kun olin töissä niin pidin vararahastoa ja äitiyspäivärahoista jäänyt säästöön ja lomarahatkin olen säästänyt ja tässä ne hiipuvat varmaan pikku hiljaa, mutta joka kuukausi menee säästöön rahastoihin ja säästötilille.

Viestissäsi puhuit että kh-tuesta säästät satasia. Ja siis sinulla on äitiysrahat ja lomarahat säästössä myös? No miten ne enää tän kuun säästöihin liittyy? Lasketko nekin joka kuulle säästetyiksi satasiksi.

Kyllä mun mielestä sinulla pitäisi osallistua enemmän perheen menoihin jos kerran ylimääräistä rahaa on. Kuka maksaa lasten hankinnat, vaatteet, kengät, polkupyörä ym? Maksatko siis kh-tuesta ja lapsilisästä mitään perheen yhteisiä laskuja/lainoja tms. vai vain esim. ruuasta osan ja loput säästöön?

Minä ostan kaikki lasten vaatteet ( kolmelle ) ja hankinnat, maksan oman autoni kulut ja vakuutukset ja osan asuntolainasta ( omakotitalo ) myös vesi, sähkö ym maksuja ja omat kulut tietysti. Myös yhteisiä vakuutuksia maksan.

ehkä sitten lopetan tämän säästämisen. Olen kai sitten jotenkin epänormaali. Aina olen ollut kova säästämään ja nyt kotihoidontuellakin päätin säästää ja hyvin on mennyt.

ehkä sitten lopetan tämän säästämisen. Olen kai sitten jotenkin epänormaali. Aina olen ollut kova säästämään ja nyt kotihoidontuellakin päätin säästää ja hyvin on mennyt.

Etkä lopeta! Toi on todella viisasta.
Itsekin säästin aikoinaan opintuesta. Siinä riitti opiskelukavereilla ihmettelemistä. Ei, en saanut senttiäkään vanhemmiltani. Päinvastoin, innostuin säästämisestä vasta muuttettuani omilleni. Aikoinaan vanhempieni luona asuessani jouduin tekemään kovasti töitä ja antamaan rahat isälleni. (Olinkin aika nuori muuttaessani omilleni ja hankin kolme tutkintoa)

Et todellakaan lopeta säästämistä. En ymmärrä muutenkaan sitä ihmisten ajattelutapaa, että jos olet kotona niin elät kädestä suuhun. Itse olen ollut kolme kertaa kotihoidontuella eikä koskaan tilin saldo mennyt alle 1000 euron. Ei se kotona olo tarkoita elämistä köyhyysrajan alapuolella. Varsinkaan jos osaat suunnitella elämäsi ja olet ansiotyössä ollut ennen synnytystä.

[QUOTE="vieras";26052602]NO ei kovin reilua, jos mies maksaa palkasta niin paljon menoja ettei jää mitään ja sinä kotihoidontuesta säästät satasia.[/QUOTE]

Ja jos mies tosta vaan ostelee moottoripyöriä niin kaipa sille jotain jää? Ei noilla "satasilla" mitään moottoripyöriä ostella...

[QUOTE="vieras";26052602]NO ei kovin reilua, jos mies maksaa palkasta niin paljon menoja ettei jää mitään ja sinä kotihoidontuesta säästät satasia.[/QUOTE]

en tiedä jääkö vai ei, koska emme toistemme tilitiedoista tai raha-asioista tiedetä. Moottoripyörän nyt kuitenkin osti ja muutenkin tyytyväiseltä vaikuttaa. Palkka hänellä on hyvä.