Onko tämä tic-oire vai joku "tapa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
3,5v tyttö alkoi viikonloppuna haukotella/aukoa suutaan. Mielestäni ei ole nyt viikolla enää tehnyt sitä niin paljon mitä viikonloppuna, mutta ajoittain kuitenkin.

En ole sanonut asiasta kertaakaan. Äsken tyttö söi iltapuuroa ja sanoi, että "mua vaan aina haukotuttaa näin". Haukottelu/suun aukominen loppuu aina heti jos tyttö alkaa puhua kun häneltä kysyy jotain tai alkaa nauraa vaikka veljeään tms. Eli voi lopettaa sen kyllä.

Eli onko toi nyt vaan jotain, että on jäänyt ns. päälle vai onko tic-oire?

Ei se oikeastaan ole tapa. Se ei oo tahdonalaista toimintaa. Lapsi ei sitä edes itse huomaa. Se on aika yleistä ja ohimenevää. Jopa 10% lapsista on tic-oireita. Siihen ei vaan kannata kiinnittää huomiota, se vähenee ja loppuu kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Ei se oikeastaan ole tapa. Se ei oo tahdonalaista toimintaa. Lapsi ei sitä edes itse huomaa. Se on aika yleistä ja ohimenevää. Jopa 10% lapsista on tic-oireita. Siihen ei vaan kannata kiinnittää huomiota, se vähenee ja loppuu kyllä.

No mutta onko tuo meidän tytön haukottelu/suun aukominen sitten tic-oire? Kyllä hän siihen voi vaikuttaa, koska pystyy sen lopettamaan ja huomaa sen itse. En ole yhtä ainoaa kertaa sanonut tai mitenkään osoittanut huomaavani ja silti tyttö sanoi itse, että "minä teen näin".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No mutta onko tuo meidän tytön haukottelu/suun aukominen sitten tic-oire? Kyllä hän siihen voi vaikuttaa, koska pystyy sen lopettamaan ja huomaa sen itse. En ole yhtä ainoaa kertaa sanonut tai mitenkään osoittanut huomaavani ja silti tyttö sanoi itse, että "minä teen näin".

Lapsi tekee niin, koska hänen on vaikea sitä lopettaa tai hallita. Se tavallaan helpottaa oloa. Sitä on pakko tehdä. Oire monesti liittyy jännittämiseen, eli jännitys lisää oireita. Mutta omillani olen huomannut niitä ihan kotioloissakin ilman mitään jännitystä. Samoin omillani olen huomanut isojen muutosten laukaisevan tuon oireen. Vaikkapa eskarin aloitus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lapsi tekee niin, koska hänen on vaikea sitä lopettaa tai hallita. Se tavallaan helpottaa oloa. Sitä on pakko tehdä. Oire monesti liittyy jännittämiseen, eli jännitys lisää oireita. Mutta omillani olen huomannut niitä ihan kotioloissakin ilman mitään jännitystä. Samoin omillani olen huomanut isojen muutosten laukaisevan tuon oireen. Vaikkapa eskarin aloitus.

Esikoisella oli 2 vuotiaana silmienräpyttelyä, erityisesti televisiota katsellessa mutta muutenkin, koska hoidossakin pph asian huomasi. ja siellä ei siis katsota telkkaria. En enää muista kovin tarkkaan, kun se vaihe meni niin nopeesti ohi. Poika 5,5v eikä ole sen jälkeen ollut.

Yhteistyössä