Onko tämä teidän mielestä törkeää? Mun mielestä on.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukkuinen

Vieras
Meillä on 2-vuotias poika, synnytys oli sen verran traumaattinen ja jätti ikäviä vaivoja, että toista en lähde missään nimessä vääntämään. Ei tosin ainoa syy, mutta vaikuttaa todella paljon. Miehen kanssa asia puhuttu selväksi ja homma on ok.

Mutta nyt, anoppi ja mies ovat alkaneet vihjailemaan toisesta. Käytiin vierailulla ja anoppi antoi lahjaksi pienen vauvan leluja ja vaatteita! Olin vähän ihmeissäni, että wtf, kun tietää mun kokemukset ja mielipiteen asiasta. Siinä maireasti virnuili ja puhui siihen malliin, että tottakai meille tulee ainakin yksi vielä:o Vähätteli traumojani ja totesi vain, että "ei se nyt niin paha voinut olla, oot vain liian herkkä, rohkeasti yrittämään toista".

Kotona sitten avauduin miehelle, joka yllättäen oli samaa mieltä äitinsä kanssa. Yritin jälleen selittää, miten kokemus jätti pysyvät arvet ja en halua lähteä toista kertaa riskeeraamaan tai kokeilemaan miltä tuntuu olla monta kuukautta vaipoissa, ei ole mun juttu. Juuri kun kroppa on alkanut edes hieman paranemaan. Mies ei selvästikään ymmärtänyt kauhuani ja äitinsä tavoin alkoi vähttelemään ja vertailemaan helpon synnytyksen kokeneisiin.

Aargh! Mä kun jo luulin että tää asia oli käsitelty. Tuntuu myös pahalta, ettei oma mies osaa asettua asemaani, vaan olisi valmis "uhraamaan" hyvinvointini ja terveyteni, vaikka tietää tilanteen.

On kyllä ikävää kohtelua sinua kohtaan. Usein ihmiset eivät ymmärrä kuinka rankkaa jollain on ollut. Miehesi ja anoppisi eivät ole kärsineet sinun laillasi ja ajattelevat vain sitä lopputulosta - lasta. Lapsen toivominen on täysin ymmärrettävää, mutta sinun kokemuksiesi vähättely ei.

Oletteko ajatelleet lasta toisella tavalla? Esim. adoptio? Jos miehesi haluaa vielä lisää lapsia, sekin halu voi olla vahva, ja se sinun kannattaa ottaa huomioon. Sinua ei kuitenkaan voi mitenkään pakottaa uudelleen riskeeraamaan itseäsi.

Todellakin on.
Vähän samoilla linjoilla meillä, tosin synnytyksestä ei jäänyt traumoja mutta muuten ja anoppi sekä appiukko vaan kyselee ja jankkaa että sitä toista sitten. Herranjestas tuo ensimmäinenki täytti vasta 1v voisivat iloita siitä ja tulla vaikka joskus hoitamaan eikä vaa odotella toista!
Onhan se varmaa helpompaa jos sen lapsen saa joskus johonkin hoitoon.

No ei, se synnytyksen rankkuus on korvien välissä ja tuliko sulle yllätyksenä että sillä on myös hintansa. Mielestäni sulla ei ole syytä olla tekemättä toista

tilannettasi en tarkemmin tiedä, mutta jos tuo pelko synnytyksestä on ainut syy ettet halua lasta eikö sillä perusteella saa jo suunnitellu sektion? jos siis ollu vaivat pahat jälkeen päin.

Väärin on miehesi toiminta, sitä en vähättele. Halusin vaan kysyä tuota :)

Niinhän sitä on sanottu, että jos miesten pitäisi hoitaa synnyttäminen, me kuoltais sukupuuttoon... Mun mielestä sun ei missään nimessä pidä lähteä tuohon mukaan vaan miellyttääksesi miestäsi, saatikka anoppia. Miehesi on varmasti nähnyt tuskasi ja kivuliaisuutesi, joten hänen kyllä pitäisi ymmärtää, jos et halua kokea samaa uudelleen. Jos kuitenkin haluaisit lisää lapsia, niin sektio saattaisi olla sulle parempi.

Mutta siis lapsia ei tehdä lisää sen takia, että anoppi niitä haluaa. Meillä on yksi ja ainoaksi jää, vaikka muut sanoisi mitä.

On mielestäni törkeää. Anoppisi käytös on törkeää ja vähättelevää, mutta vielä vihaisempi olisin miehellesi - jos on muuttanut mielensä, alkanut kaikesta huolimatta haaveilla kakkosesta, siitä pitää puhua sinun kanssasi, ei oman äitinsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
tilannettasi en tarkemmin tiedä, mutta jos tuo pelko synnytyksestä on ainut syy ettet halua lasta eikö sillä perusteella saa jo suunnitellu sektion? jos siis ollu vaivat pahat jälkeen päin.

Väärin on miehesi toiminta, sitä en vähättele. Halusin vaan kysyä tuota :)

No ei ihan ainoa, mutta vaikuttaa tosi paljon päätökseen olla yrittämättä toista. Sektioon en myöskään halua, sillä raskausaikakin oli hankala ja sektio on iso toimenpide, en halua enää kuormittaa kroppaani enää yhtään.

Käsittääkseni keisarinleikkaus voi olla mahdollinen tällaisissa tapauksissa, jos se jotakin auttaisi.

Minä ajattelisin niin päin, että lapsella olisi kiva olla sisaruksia tai sisarus. =)

Alkuperäinen kirjoittaja no jaa:
No ei, se synnytyksen rankkuus on korvien välissä ja tuliko sulle yllätyksenä että sillä on myös hintansa. Mielestäni sulla ei ole syytä olla tekemättä toista

Sulla tais olla sitten helppo synnytys... Se synnytyksen rankkuus ei todellakaan ole korvien välissä. Jos olisi, siihen ei koskaan kukaan kuolisi.

On ikävää toimintaa :(
Ja ikävää että se mies on sitten ilmeisesti äitinsä "vietävissä" kokonaan. :/
Loukkaantuisin itse pahasti siitä jos mies ei ymmärtäisi minua vastaavassa tilanteessa. Yhdestä vähättelystä olen vetänytkin kunnon pultit ja se taisi avata miehen silmiä aika hyvin.

Oliko mies synnytyksessä mukana? Toisin sanoen näkikö hän itse tilanteen.

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Komps.:)

Jos tulee vaikka ikuisia, fyysisiä vammoja niin nekinkö ovat vain korvien välissä?

On epäkohteliasta vähätellä kokemuksiasi tai olla ottamatta niitä huomioon. Voi myös olla niin, että koska aikaa on kulunut ja jos ette ole jatkuvasti puhuneet asiasta, niin ehkä mies olettaa, että olet jo toipunut. Hän kuitenkin varmaan haluaa lapsen, koska on ottanut asian puheeksi. Ymmärsin, että kysymys on pelkästä synnytyksestä - luulen että tuolla aiemmalla perusteella saisit sektion, jos kuitenkin päättäisit haluta raskautua.

Että on paksua tekstiä. Hintansa. Niin on. Kaikella on. Mutta jos se hinta on esim. alapään pahat vaivat (vaippoissa kuukausitolkulla) niin kaipa ap:llä on oikeus olla tekemättä toista?

Tällaisia kun luen tulee sellainen ole, että mitä hittoa minä täällä palstalla edes teen... Sympatiat ap:lle.

Häh? Ei kenenkään ole pakko mitään lapsia tehdä, jollei halua, ei siihen syytä tartte.

Sen sijaan siihen, että hankkii lapsen, pitäs olla paljon hyviä syitä.

Itsekin olen ollut samankaltaisten hyökkäysten kohteena. Minua vaan pommitti eniten yksi miehen veljistä.

Tällainen pudottaa leuan! :o

No haloo...ihan riittää syyksi se, ettei halua. Ei tarvitse anopille perustella asiaa! Ja miehesi on vässykkä, jos ymmärtää asiassa äitiänsä, muttei sinua. Mikä itseisarvo se on, että lapsia pitää tehdä monta? Ja anopilleko ne tehdään? Ja kun ylipänsä ei tehdä, kaikki kun eivät saa vaikka haluaisivat.

Minä en siedä vähättelyjä yhtään, vaikka mulla olikin helppo synnytys ja toista ei tule, koska kyllä se sen veraan tuntui kuitenkin. Miehelle olen kerran asiasta kunnolla hermostunut.

Sun ei tosiaan tarvitse kuunnella tuollaista tai tehdä toista. Nauti itsestäsi ja lapsestasi loppuelämä, elämässä on muutakin kuin lisääntyminen ja itsensä revittäminen. Ne eivät tee kenestäkään parempaa.

Törkeää puhetta! Ei ole todellakaan korrektia tuolla tavalla vähätellä toisen traumoja.

Yhteistyössä