Onko tämä teidän mielestä kiusaamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja sitten tullaankin tähän: (lainaus Oonalta )
Ihan yhtä mahdolliselta (näin täysin ulkopuolisena) tuntuu sekin vaihtoehto, että koulun alettua reipas Olli on huomannut, että ujo Jaakko ei ole riittävän "katu-uskottava" kaveri Ollin oman imagon kannalta (vaikka kuulostaa kaukaa haetulta, näin se lasten keskuudessa usein menee), ja siksi tähän tulee tehdä etäisyyttä.

Kaikkien kommellusten jälkeen Jaakosta on tullut Ollille rasite, kenties hän ei niin koulussakaan ole niin paljon Jaakon kanssa koska kokee vastuun liian kovaksi. Ollikin on sentään vain 7 v. ja hänellä on varmaan täys homma itsellä tottua koulumaailmaan ilman että pitää kantaa vastuuta kaveristakin.

Mehän emme tiedä Ollin tuntemuksista mitään, emme ainakaan Anatolian kirjoitusten perusteella. Voimme vain arvailla.

Olli kertoi siitä Jaakolle itse koulussa.

Olli on joutunut pari kertaa odottamaan turhaan Jaakkoa, kun tämä onkin mennyt vanhempien kyydissä kouluun, eikä Ollille ilmoitettu, saati että olisivat ottaneet Ollinkin kyytiin.

Ei ole kiusaamista, mutta vanhempien olisi kannattanut kertoa suoraan Jaakon vanhemmille, koska he olisivat voineet perustella asian kuten se on. Silloin ehkä Jaakolle olisi osattu kertoa, miksi näin nyt toimitaan, ja Jaakko ei tuntisi oloaan syrjityksi.

[QUOTE="oona";22108718]Mehän emme tiedä Ollin tuntemuksista mitään, emme ainakaan Anatolian kirjoitusten perusteella. Voimme vain arvailla.[/QUOTE]

Minulla on omaa kokemusta siitä kun minun piti kulkea kouluun yhden aran lapsen kanssa. Hän oli minua vuotta nuorempi poika. Oli aika homma 8-vuotiaalle puolustaa toista kun kiusaajat iski matkan varrella, varsinkin kun olin pieni ja hento, mutta teräväkielinen.
Kyllähän tuo rasitteelta tuntui.

[QUOTE="oona";22108363]No ei tätä nyt tahallisena kiusaamisena voi pitää (ainakaan poikasi osalta), mutta ette mielestäni vanhempia hoitaneet asiaa ihan parhaalla tavalla (siis sinähän olet "Ollin" äiti, eikö vain?).

Jos kerran olitte vanhempien kesken sopineet käytännöstä, niin mielestäni olisi ollut reilumpaa vanhempien kesken sopia myös käytännön muuttamisesta teidän osaltanne.

Toki Jaakon vanhemmat toimivat myös ajattelemattomasti, kun eivät ilmoittaneet noista poikkeuksellisista koulumatkoista. Nyt tuntuu vähän lapselliselta nokittelulta tuo sinun toimintasi "kun Jaakkokaan ei ilmoittanut, niin ei Ollinkaan pidä ilmoittaa". Eri tason asioista nyt kuitenkin puhutaan.

Erikoista on, jos itse et ymmärrä, miki Jaakko on pahoittanut mielensä.[/QUOTE]

Veit sanat suustani. Täsmälleen näin. Aikuisten kesken olisi pitänyt asia hoitaa, koska asia oli alunperin aikuisten kesken sovittukin. 7-vuotiaan voi olla vaikea ilmoittaa tuollaista asiaa toiselle ilman, että toinen siitä loukkaantuu ja tulee paha mieli.

Nyt olisi hyvä, kun kävisitte asian läpi niin Ollin paremmasta koulumatkasta, kuin siitä, miten Jaakon vanhemmat ovat Ollia kohdelleet, kun eivät ole kyytiä tarjonneet tai edes kertoneet vievänsä Ollin kouluun.
Jos olisin Ollin äiti, soittaisin opettajalle ja ehdottaisin yhteistä tapaamista opettajan, Jaakon ja Jaakon vanhempien kanssa, jotta voidaan selvittää, miten Olli on koulussa tai koulumatkalla Jaakkoa kiusannut. Jos selviää, että Olli on nimitellyt tai muutoin sanonut Jaakolle rumasti, Olli pyytää anteeksi Jaakolta. Jos taas Olli ei ole nimitellyt, muutenkaan sanonut Jaakolle rumasti eikä koulussa kohdellut Jaakkoa huonosti, silloin Jaakko ja Jaakon vanhemat pyytävät Ollilta ja Ollin vanhemmilta anteeksi aiheuttamaansa tarpeetonta härdelliä. Yksinkertaista :)

[QUOTE="oona";22108363]No ei tätä nyt tahallisena kiusaamisena voi pitää (ainakaan poikasi osalta), mutta ette mielestäni vanhempia hoitaneet asiaa ihan parhaalla tavalla (siis sinähän olet "Ollin" äiti, eikö vain?).
Erikoista on, jos itse et ymmärrä, miki Jaakko on pahoittanut mielensä.[/QUOTE]

Ei ole kyse minun lapsistani.

Ja ymmärrän toki, miksi Jaakolla on paha mieli, mutta Jaakon vanhempien suhtautuminen asiaan on se mitä ihmettelen.

Mä kyllä suuresti ihmettelen, että miksi aluperin on jotain tällaista yhdessäkulkemista sovittu jos pojat eivät ole hyviä kavereita keskenään.
Joskus voi olla vaikea sanoa toisen lapsen äidille "ei, meidän Olli ei kulje teidän Jaakon kanssa samaa matkaa kouluun", jos sillä hetkellä Ollinkin on ollut tarkoitus kulkea samalta pysäkiltä kuin Jaakko. Sitä ajattelee, että no okei...menköön nyt ainakin alkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22108815:
Joskus voi olla vaikea sanoa toisen lapsen äidille "ei, meidän Olli ei kulje teidän Jaakon kanssa samaa matkaa kouluun", jos sillä hetkellä Ollinkin on ollut tarkoitus kulkea samalta pysäkiltä kuin Jaakko. Sitä ajattelee, että no okei...menköön nyt ainakin alkuun.

Ai, mun ei ainakan olisi ollut yhtään vaikea sanoa, että lapseni menee pysäkille johon hänellä on turvallisempi matka.

"Lisäksi tälle pysäkille mentäessä Ollin ei tarvitse ylittää tietä, toisin kuin silloin jos hän menisi samalle pysäkille kuin Jaakko."

[QUOTE="oona";22108384]Just, paljonpa sinullkain mahtaa olla koulukiusaamisesta kokemusta. Ensimmäisenä tietenkin tulee epäillä lasten kokemusta ja kaikin tavoin sitä pois selittää.

Miksi tämä kuulostaakin niin tutulta - ai niin, tätähän kaikkien kiusaajien vanhemmat vanhempainkokouksissa ja opettajien kanssa keskusteluissa toistavat. :headwall:[/QUOTE]

Minulla on kokemusta tilanteesta, missä poikani (4 v) kertoo että joku on kiusannut häntä, lyönyt yms, ja sitten kun asiaa on hetken aikaa selvitetty niin on käynyt ilmi että kyse on ollut kahden tasaväkisen lapsen riitelystä, missä molemmat ovat olleet syyllisiä tönimiseen, lyömiseen jne.

Eli kyselen kyllä asioiden oikeasta laidasta lapsiltani (heidän tunteitaan kuitenkaan vähättelemättä) ennen kun juoksen kenenkään oven taakse/soitan kenenkään vanhemmille ja syytän heidän lastaan kiusaamisesta.

Ai, mun ei ainakan olisi ollut yhtään vaikea sanoa, että lapseni menee pysäkille johon hänellä on turvallisempi matka.

"Lisäksi tälle pysäkille mentäessä Ollin ei tarvitse ylittää tietä, toisin kuin silloin jos hän menisi samalle pysäkille kuin Jaakko."
Nyt multa meni jotain ohi.....Jaakon takiako Olli alkuun meni Jaakolle sopivalle pysäkille? Mä luulin, että Olli olisi alkuun mennyt sille pysäkille ilman Jaakkoakin. Mutta olen saattanut lukea ap:n kirjoituksen huonostikin.

Mä kyllä suuresti ihmettelen, että miksi aluperin on jotain tällaista yhdessäkulkemista sovittu jos pojat eivät ole hyviä kavereita keskenään.

Kun on olemassa äitejä, joille minkään sortin ei -vastaus ei kelpaa ja vain hänen lapsensa paras huomioidaan. Tässäkin käytetään röyhkeästi hyväksi toisen reippautta. Meille meinasi väkisin vääntyä ekaluokkalainen aamupäivähoitoon. Ois tullut joka aamu kuuden jälkeen ja sitten lähtenyt kouluun yhdessä meidän lasten kanssa. Lapset ei ole kavereita millään tapaa....

Minä en ole hoitovapaalla sen vuoksi, että ilmaiseksi sietäisin jonkun lähes vieraan lasta meillä joka saamarin aamu monta tuntia. Kun ne aamut on jo nyt riittävän haastavia.

Ja tällä hoitolapsella on nelosluokkalainen isoveli, jonka ei vaan tarvinnut auttaa pikkusiskoaan.

Me lapset sovittiin keskenämme yhteisistä koulumatkoista, kioskilla odotti sit joka aamu aika iso jengi :) Kaikki samalta seudulta kulkevat kulki samaa matkaa ja hauskaa oli :)

Ei ole kyse minun lapsistani.

Ja ymmärrän toki, miksi Jaakolla on paha mieli, mutta Jaakon vanhempien suhtautuminen asiaan on se mitä ihmettelen.

Ai jaa, no sitten ymmärsin varmaan tämän toisessa ketjussa olleen viestisi väärin:

Just selitin omalle 6½-vuotiaalle tuon :)

Hän osasi myös maanantaina hienosti tulla bussilla keskustaan yksin, vaikkei koskaan aikaisemmin ole mennyt koulusta muualle kuin kotiin (keskustaan mennään eri bussilla). Ja tänä aamuna osasi kävellä aikaisemmalle pysäkille, koska pyysin menemään sinne (bussi on meidän pysäkin kohdalla jo tupaten täynnä ja toissapäivänä kaikki eivät mahtuneet kyytiin) vaikkei koskaan olla menty sieltä pysäkiltä.

On se viksu :xmas:

[QUOTE="oona";22108886]Ai jaa, no sitten ymmärsin varmaan tämän toisessa ketjussa olleen viestisi väärin:[/QUOTE]

Mun 6½ v on tyttö, eikä hänellä ole mitään sopimusta pysäkille menosta kenenkään kanssa. Olli taas on lähellä asuvan ystäväni lapsi.

No arvaan, että Olli on sun lapsesi. Pelkästään tuo, mitä kerroit, ei ole kiusaamista, mutta jos Eelis ja Olli tai Milla ja Olli(tai kaikki 3) jotenkin hihittelevät ja osoittelevat Jaakkoa, kun hän tulee pysäkiltä bussiin, ilkkuvat istumapaikan puutetta jne., niin se on. Jos esim. ilkutaan, että et uskalla tulla sinne aiemmalle pysäkille, sekin on.

Joten en nielisi täysin oman lapsen tarinaakaan. Koettakaa mielummin selvittää asia keskenänne. Varmaan niitä toisia vanhempia harmittaa, mutta ymmärrettävä ratkaisu teiltä.

No arvaan, että Olli on sun lapsesi. Pelkästään tuo, mitä kerroit, ei ole kiusaamista, mutta jos Eelis ja Olli tai Milla ja Olli(tai kaikki 3) jotenkin hihittelevät ja osoittelevat Jaakkoa, kun hän tulee pysäkiltä bussiin, ilkkuvat istumapaikan puutetta jne., niin se on. Jos esim. ilkutaan, että et uskalla tulla sinne aiemmalle pysäkille, sekin on.

Joten en nielisi täysin oman lapsen tarinaakaan. Koettakaa mielummin selvittää asia keskenänne. Varmaan niitä toisia vanhempia harmittaa, mutta ymmärrettävä ratkaisu teiltä.

Ei Olli ole mun lapsi. Edelleenkään.

Miksi? Siis ihan hyvällä kysyn, koska kun omat lapseni olivat vielä koululaisia, niin koulussa ja koulumatkalla tapahtunut kiusaaminen katsottiin koulukiusaamiseksi ja koulukiusaaminen käsiteltiin aina koulussa opettajan läsnäollessa.

Jokainen tietää vastauksen.

Minäkin olin kerran ekaluokkalaisen äiti - mutta vuodet kuluivat ja minulle valkeni fakta, etteivät ne nallekarkit koskaan elämässä mene tasan.

Jos lapsellesi tulee fyysisiä vammoja ja saat niistä lääkärintodistuksen sekä valokuvat, voit ryhtyä toimeen. Muussa tapauksessa opettele elämään.

[QUOTE="mä";22108926]Jokainen tietää vastauksen.

Minäkin olin kerran ekaluokkalaisen äiti - mutta vuodet kuluivat ja minulle valkeni fakta, etteivät ne nallekarkit koskaan elämässä mene tasan.

Jos lapsellesi tulee fyysisiä vammoja ja saat niistä lääkärintodistuksen sekä valokuvat, voit ryhtyä toimeen. Muussa tapauksessa opettele elämään.[/QUOTE]

En ollenkaan tajua, miten tuo liittyy minuun tai ketjun aiheeseen, mutta ihan hyvä neuvo sinänsä: nallekarkit ei mene elämässä koskaan täysin tasan.