Onko tämä teidän mielestä kiusaamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22108492:
Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta olisiko yhtään parempi, jos lapsi sanoisi "Olet tyhmä, mutta äitini käskee mun silti kulkea sun kanssa kouluun" ? Eikös tuokin olisi kiusaamista? Jos Olli on sanonut Jaakkoa tyhmäksi, niin silloin puhutaan kiusaamisesta vaikkei Jaakko ja Olli olisi koskaan kulkeneet samaa matkaa kouluun.

Lähinnä sitä tarkoitinkin, että eihän tässä kukaan aikuinen tiedä, miten lasten keskinäinen keskustelu on mennyt. Siksi tuntuu aika oudolta, että automaattisesti oletetaan Jaakon vanhempineen liioittelevan asiaa.

Ihan yhtä mahdolliselta (näin täysin ulkopuolisena) tuntuu sekin vaihtoehto, että koulun alettua reipas Olli on huomannut, että ujo Jaakko ei ole riittävän "katu-uskottava" kaveri Ollin oman imagon kannalta (vaikka kuulostaa kaukaa haetulta, näin se lasten keskuudessa usein menee), ja siksi tähän tulee tehdä etäisyyttä.

Anatolian asenne on tyypillinen "minun lapseni ei voi olla kiusaaja" -asenne, siksi tähän tulin sorkkimaan...

No, ei tästä sen enempää. Toivottavasti olen väärässä.

[QUOTE="oona";22108551]Lähinnä sitä tarkoitinkin, että eihän tässä kukaan aikuinen tiedä, miten lasten keskinäinen keskustelu on mennyt. Siksi tuntuu aika oudolta, että automaattisesti oletetaan Jaakon vanhempineen liioittelevan asiaa.
[/QUOTE]
Juu, ei tiedäkään. Mutta jos Olli olisi jollain tavalla kiusannut Jaakkoa, Jaakon vanhemmat olisivat varmaan puuttuneet siihen kiusaamiseen eikä siihen, että Olli kulkee eri pysäkiltä kouluun kuin ennen. Ap:n aloituksesta sain sen käsityksen, että Jaakon vanhemmat pitävät eri pysäkiltä kulkemista kiusaamisena.

Ap...Ollin vanhemmat tekivät sen virheen, että eivät ilmoittaneet Jaakon vanhemmille yhteiskulkemisen loppumisesta. Onneksi omat lapseni ovat jo aikuisia, mulle ei varmaan tulisi edes mieleeni, että lapsen ilmoitus asiasta ei riitä vaan vanhempien pitää siitä ilmoittaa.

[QUOTE="oona";22108569]Miten niin vaatia? Sitähän oli sovittu vanhempien kesken.[/QUOTE]

Tuskin Ollin vanhemmat ovat ottaneet tämän asian esille, vaan Jaakon. Ja Ollin vanhemmat eivät ehkä kehdanneet sanoa ei ehdotukselle. Aloittaja myös kirjoitti että oltiin sovittu että aluksi mennään näin, no, nyt on jo runsaat puolitoista kuukautta mennyt, eiköhän Jaakko jo pärjää.

Jossain vaiheessa jos järjestely jatkuisi pakotettuna Olli kokisi Jaakon riippakivenä, jota on pakko raahata mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22108594:
Ap...Ollin vanhemmat tekivät sen virheen, että eivät ilmoittaneet Jaakon vanhemmille yhteiskulkemisen loppumisesta. Onneksi omat lapseni ovat jo aikuisia, mulle ei varmaan tulisi edes mieleeni, että lapsen ilmoitus asiasta ei riitä vaan vanhempien pitää siitä ilmoittaa.

No jos kerran asiaa sopimaankin on tarvittu vanhemmat. Ja ei meistä kukaan tiedä millä sanoilla Olli on tämä'n asian ilmoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22108594:

Mä kyllä ajattelen asiaa niin, että jos minä vanhempana sovin jotain enkä enää katso tarpeelliseksi pitää kiinni sopimastani niin kyllä mä ihan itse asiasta ilmoitan.

[QUOTE="www";22108631]Onko Olli kokenut tulleensa kiusatuksi tämän asian johdosta?[/QUOTE]

Voin ainakin kuvitella että häntä potutti kun toinen ei ollutkaan pysäkillä. Vain ap voi vastata tähän kiusausteoriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22108662:
Kun mun lapseni olivat koululaisia, niin - onneksi - siihen aikaan vielä lapsikin saattoi viedä tiedon omille vanhemmilleen.

Toki saattaa mutta minusta kyse on siitä, että jos olen aikuisena tehnyt jonkun sopimuksen niin itse sen myös puran.

Tuskin Ollin vanhemmat ovat ottaneet tämän asian esille, vaan Jaakon. Ja Ollin vanhemmat eivät ehkä kehdanneet sanoa ei ehdotukselle. Aloittaja myös kirjoitti että oltiin sovittu että aluksi mennään näin, no, nyt on jo runsaat puolitoista kuukautta mennyt, eiköhän Jaakko jo pärjää.

Jossain vaiheessa jos järjestely jatkuisi pakotettuna Olli kokisi Jaakon riippakivenä, jota on pakko raahata mukana.

Kuka nyt on ollut sitä mieltä, että tuon yhdessä kulkemisen olisi pitänyt jatkua maailman tappiin?

Ilmeisesti suurin ongelma on ollut se, miten tuo yhdessä kulkeminen on lopetettu. Vähemmällä olisi päästy, jos Ollin vanhemmat olisivat ilmoittaneet asiasta Jaakon vanhemmille.

Jos koko asiassa ei tosiaan ole muusta kyse kuin yhdessä kulkemisen päättymisestä, ja jos vanhemmat olisivat olleet keskenään yhteydessä ennen käytännön päättymistä, tuskin Jaakon vanhemmatkaan olisivat pitäneet sitä koulukiusaamisena ja uhanneet olla yhteydessä kouluun.

Ja joo, jos kyse on vain koulumatkan kulkemisesta, ja jos Jaakon vanhemmat oikesti ovat sitä mieltä, että Ollin on jatkossakin kuljettava Jaakon kanssa kouluun (Ollin vanhempien perusteluista huolimatta), niin silloin olen samaa mieltä siitä, että heiltä on pallo hukassa.

[QUOTE="www";22108610]No jos kerran asiaa sopimaankin on tarvittu vanhemmat. Ja ei meistä kukaan tiedä millä sanoilla Olli on tämä'n asian ilmoittanut.[/QUOTE]
No ei tiedäkään. Mutta silloin varmaan Jaakon vanhemmat olisivat puuttuneet tapaan, jolla Olli asian ilmaisi, eikä siihen, että Olli meen eri pysäkiltä.

Sepä se kun lapsetkin ovat erilaisia ja mikä ei toista hetkauta saattaa toinen kokea sen kiusaamisena.

Ja sitten tullaankin tähän: (lainaus Oonalta )
Ihan yhtä mahdolliselta (näin täysin ulkopuolisena) tuntuu sekin vaihtoehto, että koulun alettua reipas Olli on huomannut, että ujo Jaakko ei ole riittävän "katu-uskottava" kaveri Ollin oman imagon kannalta (vaikka kuulostaa kaukaa haetulta, näin se lasten keskuudessa usein menee), ja siksi tähän tulee tehdä etäisyyttä.

Kaikkien kommellusten jälkeen Jaakosta on tullut Ollille rasite, kenties hän ei niin koulussakaan ole niin paljon Jaakon kanssa koska kokee vastuun liian kovaksi. Ollikin on sentään vain 7 v. ja hänellä on varmaan täys homma itsellä tottua koulumaailmaan ilman että pitää kantaa vastuuta kaveristakin.

[QUOTE="oona";22108672]

Ilmeisesti suurin ongelma on ollut se, miten tuo yhdessä kulkeminen on lopetettu. Vähemmällä olisi päästy, jos Ollin vanhemmat olisivat ilmoittaneet asiasta Jaakon vanhemmille.

Jos koko asiassa ei tosiaan ole muusta kyse kuin yhdessä kulkemisen päättymisestä, ja jos vanhemmat olisivat olleet keskenään yhteydessä ennen käytännön päättymistä, tuskin Jaakon vanhemmatkaan olisivat pitäneet sitä koulukiusaamisena ja uhanneet olla yhteydessä kouluun.

[/QUOTE]

Juuri näin!

[QUOTE="oona";22108685]Olihan tämä vitsi, olihan?[/QUOTE]

Se oli sarkasmia. Olli sentään koulussa ilmoitti että tulee jatkossa toiselta pysäkiltä, Jaakon vanhemmat vain kylmän rauhallisesti veivät poikansa kouluun ilmoittamatta muutoksista.

Ujous on usein perinnöllinen ominaisuus. Luulen, että Jaakonkin vanhemmat ovat ujoja ja sen vuoksi on jäänyt pirauttamatta Jaakolle/vanhemmille kyydityksistä. Ja kun usein ujoja lapsia on koulussa kiusattu, niin ehkäpä vanhemmilla on myös omakohtaista kokemusta kiusaamisen kohteeksi joutumiselle ja ovat nyt herkässä puolustmassa omaansa, ettei joutuisi kokemaan samaa.

Harmi että omaa lasta puolustaessa vain ei aina hoksaa ajatella omaa nenänvartta pidemmälle. Nyt olisi hyvä, kun kävisitte asian läpi niin Ollin paremmasta koulumatkasta, kuin siitä, miten Jaakon vanhemmat ovat Ollia kohdelleet, kun eivät ole kyytiä tarjonneet tai edes kertoneet vievänsä Ollin kouluun.