Onko tämä ok teistä (yökylä-asiaa)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja semmoista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

semmoista

Vieras
5 v lapsi oli sukulaisperheessä yökylässä. Siellä on jo teini-ikäisiä koululaisia. Eivät olleet laittaneet nukkumaan meidän lasta ennen klo 24, kun ei heidän omat lapsensakaan nuku ennen sitä kesälomalla. Häh? Täällä siis alkaa koulu vasta ensi viikolla.

Lapsi oli nukkunut toisen lapsen huoneessa patjalla, niin siksi piti kuulemma mennä yhtäaikaa,

Mun lapsi kuitenkin oli noussut klo 7.30 toisin kuin nämä koululaiset. Ja oli tänään sitten tosi väsynyt, nukkui 3 h päiväunia (oli pakko antaa kun oli kerran nukkunut noin vähän) ja arvatkaa saanko nukkumaan mihinkään aikaan.

Veisittekö toiste ja sanoisitteko sitten asiasta? Heistä kaikki meni hienosti. Ja tarvisin joskus hoitoapua kyllä. Olen aikoinaan auttanut heitä,ollut lapsenvahtina. Muistan että heillä oli myöhäinen rytmi silloin jo, ja sitä muistellen olin ajatellut että lapsi menee nukkumaan joskus klo 22. Sekin on myöhään, mutta ei nyt sentään noin myöhään...

Meillä on nyt myös kesäloman viimeinen viikko, mutta päiväkotiaikana tuo 24 nukkumaan meno pilaa koko viikonlopun. Nytkin meillä on perjantaina reissu johon lähdetään klo 7 ja siihen on pakko saada käännettyä rytmi normaaliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Ei kuulosta kivalta. Kyllä meilläkin eskari valvoi kesällä toisinaan jopa puoleen yöhön asti, mutta rytmi käännettiin kohti arkea jo 2 viikkoa sitten.

Miten siitä sanoisi mahdollisella ensi kerralla? Siihen menee kuitenkin kuukausia, ehkä joskus loka-marraskuussa tarvisin apua. Voisitteko laittaa x:n nukkumaan viimeistään klo se ja se, oli viimeksi niin väsynyt koko päivän?

No jos tuo yökyläily on vain satunnaista, niin en pitäisi tuota aivan kauheana. Tietty eri juttu, jos vaikka olisi siellä kerran viikossa niin rytmit menis sit aina sekaisin. Mutta sillon tällöin antaisin mennä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei oo kovin usein (on ollut tänä vuonna 2 krt ja eka kertaa tuolla siis). Mutta musta tavallaan tämä lomapäivä meni hukkaan...

Kun ei ole toistuvaa, en näe tuossa mitään ongelmaa.
Sitä paitsi, eipä se maailmaa kaatavaa ole jos yksi lomapäivä menee "hukkaan" eli levätessä, eikä tehdä mitään. :o

Alkuperäinen kirjoittaja m:
onhan se ikävä, varsinkin kun eiväthän he varmaan ajattele että mitään haittaa tuosta on.. "eihän se nyt yksi ilta haittaa.."

Niin tai ei käsitä enää mikään ero on päiväkoti-ikäisellä ja mikä teinillä. Teini nukkuu sitten pitkään, moni pk-ikäinen ei ota samana aamuna takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Ei kuulosta kivalta. Kyllä meilläkin eskari valvoi kesällä toisinaan jopa puoleen yöhön asti, mutta rytmi käännettiin kohti arkea jo 2 viikkoa sitten.

Miten siitä sanoisi mahdollisella ensi kerralla? Siihen menee kuitenkin kuukausia, ehkä joskus loka-marraskuussa tarvisin apua. Voisitteko laittaa x:n nukkumaan viimeistään klo se ja se, oli viimeksi niin väsynyt koko päivän?

No sanot just noin. Minä en ainakaan siitä loukkaantuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei oo kovin usein (on ollut tänä vuonna 2 krt ja eka kertaa tuolla siis). Mutta musta tavallaan tämä lomapäivä meni hukkaan...

Kun ei ole toistuvaa, en näe tuossa mitään ongelmaa.
Sitä paitsi, eipä se maailmaa kaatavaa ole jos yksi lomapäivä menee "hukkaan" eli levätessä, eikä tehdä mitään. :o

Ei tehty mitään, siis ei jaksanut ulkoilla, ei mitään... Nyt on virkkku mutta en mä enää ulos lähde.

Mutta kävi selvästi, että kaikkien (paitsi yhden) mielestä olen vaan tiukkapipoinen kun musta 5 v ei tarvi valvoa kyläsäkään klo 24 asti.

Jos joku ottaisi mun lapsia yökylään, niin en kyllä jaksaisi nipottaa mistään nukkumaanmenoajoista. Ihan vaikka menisi seuraava päivä "pilalle". Ja oliko pakko antaa nukkua 3 tuntia niitä päiväunia? Ehkäpä tunti olisi riittänyt ja lapsikin olisi ollut virkeämpi, nyt nukkui liikaa päivällä ja on ehkä siksikin ollut nuutuneen oloinen.

Ihmeellistä kitinää. On meilläkin 5-vuotias saanut aikanaan valvoa puoleen yöhön joskus, enkä todellakaan näe sitä noin kamalana asiana. Heh, itse asiassa meillä vajaa 4v. tyttö valvoi juuri 5-vuotiaan serkkunsa kanssa klo 23 asti ja olivat aamulla klo 7 pystyssä. Eivätkä nukkuneet päiväunia ja menivät seuraavana iltana klo 22 nukkumaan :saint:

Ei toi noin vakavaa ole. Lapsi on kylässä, se on jännää. Ja hän saattaa oikeesti muistaaa vielä aikuisena kuinka kiva oli olla sukulaisella yötä, valvottiin yötä myöten ja mitä kaikkee.. minulla on ainaki tollasia muistoja ja ne oli jänniä. Oli jännä valvoa isompien kans.

Ei toi ole maatakaatava. Jos olisitte reissuun lähössä ja lentokone lähtis yöllä tai illalla, jättäsitkö menemättä siksi koska rytmi menee sekasin? Niinpä, et.
Yks lomapäivä ei voi maata kaataa, ja 5vuotiaan voi oikeesti jo kyllä herätellä päiväunilta vaikka olisikin valvonu. Ei se nyt niin kiukkunen voi olla, tai sit on erityislapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
ehkä se lapsi ei suostu unille aiemmin kuin muut, tai sitten ei saa untakaan?

Kotona menee yksin. Ja toisessa yökyläpaikassa. Ja nämä ei olleet koettaneetkaan, meniskö nukkumaan edes klo 22. Oli nyt nukahtanut samantien, ja kotonakin nukahtaa niin.

Siellä toisessa menee mutinoitta siinä 21 aikaan petiin. Toinen paikka on kummipariskunta, lapseton, noin 45-50 v. Olen suosinut heitä, kun ovat pyytäneet aina lasta kylään ja hoitavat hyvin, mutta nyt he ovat reissussa. Nämä toiset ovat joskus sanoneet, että voisivat ottaa myös, kun mä olen tosiaan heitä auttanut aiemmin. Joten nyt sitten meni sinne.

Ehkä suosin heitä jatkossakin. Nämä sukulaiset sanoivat, että voisivat ottaa joskus viikonlopuksi mukaan heidän talviasuttavalle mökille. Mutta en taida antaa vielä... Jos on viikonlopun vähällä unella ja sitten päiväkotiin ma-aamuna, ei oo kivaa kellään. Tai meen mukaan ja vien lapsen nukkumaan kohtuuajassa.

Minusta on eri asia, jos lapsi on huvikseen yökylässä kuin jos lapsi selvästi on hoidossa sukulaisten luona yön yli ja sukulaiset saa siintä jonkinlaisen korvauksen.
Jos alkaa liikaa esittää vaatimuksia ja sääntöjä, voi olla että yökyläilyt tai yöhoitaminen harventuvat, riippuen tietysti sukulaisten asenteesta asiaan.
Esitä asia kuitenkin hienovaraisesti.

Yhteistyössä