Pakkopäiväunetus päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla nyt tulee heti mieleen, kun olin lapsena tarhassa, ja siellä piti nukkua päikkärit.
Illat kotona olivat kauheita, siis vanhemmilleni!
Minä itkin sängyssäni, kun uni ei tullut (klo:24.00), ja vanhemmat hermona kuuntelivat mun huutoa sängyssään!
Tilanne oli vaikea. Sitten äitini sanoikin tarhassa, että mua ei tartte nukuttaa päivällä.
Ja sen jälkeen meninkin joka ilta helposti nukkumaan :)
Kaikki lapset vaan ei tarvitse niitä päikkäreitä enään tuossa iässä.. :)

Veronmaksajina ja kaupungin perhepalveluiden käyttäjinä, me äidit ja isät, joiden lapset ovat hoidossa maksamme hoitajien palkan. Hoitajalla ei siis olisi töitä, jollemme antaisi lapsiamme hänelle hoitoon, ja samalla sekä hoitomaksuina että veroina maksaisi hänen palkkaansa. Hän on siis palvelualalla ja me vanhemmat olemme maksavia asiakkaita, eli hänen työnantajiaan. Kaupungilla ei ole taivaasta tippuvaa rahastoa, josta maksettaisiin päivähoidossa työskentelevien palkat. Me annamme lapsemme teille hoitoon, ja teillä on töitä. Me maksamme siitä, ja tuotamme palveluntarpeen, joten meillä on oikeus määritellä rajoja ja ehtoja, jonka mukaan hoitajien on toimittava.

No nyt tuli aika paksua tekstiä...mikähän on äidin ikä?!Meinaatko että voit esim.yleisellä lääkärillä käydessäsi sanoa hänelle mitä lääkkeitä määrätään ja annetaan?!Kirjastossa määrätä mitä kirjoja tilataan?Päättää uimahallien remonteista?vain siksi että olet veronmaksaja ja maksat päivähoidosta ja monesta muustakin!?!Kyllä se niin vaan on ettet sinä ole mikään työnantaja vaan kaupunki/kunta,jotka päättävät"korkeammalla tasolla"mitä päätöksiä tehdään ja mihin osa-alueille rahoja myönnetään!Palkat on tietysti yksi osa sitä,mutta ei suinkaan kata kaikkia kuluja! Jos hoitajia ei olisi olisiko sinulla edes mahdollisuutta käydä töissä ja maksaa hoitomaksuja tai ostaa tavaroita ym.?!Eli kyllä niitä palveluita tarjotaan kysynnän-tarjonnan mukaan.What comes around,goes around!

Onneksi on ihaniakin tätejä ja setiä hoitopaikoissa

onneksi on erilaisia lapsia ja aikuisia

Järvenpään tarhoissa on monessa nykyään ryhmät jaettu 1-2, 3-4 ja 5-6 vuotiaat eli siinä voi jo pelata iän mukaan päiväunien ja lepäämishetken kanssa. Kuulemani mukaan myös muualla on samaa "lajitelua"

Palautetta kannattaa antaa oman paikkakunnan päivähoidosta vastaavalle, hoitohenkilökunta saattaa olla ylityöllistettyä eikä siihen välttämättä saada apua ennenkuin nousee haloo.

Toivotaan lapsille mukavia hoitopäiviä! :flower:

Meidän poika aloitti päiväkodin kuukausi sitten. Täytyy sanoa, että siitä on ollut erittäin paljon apua ja hyötyä moneen asiaan. Poika malttaa mennä päiväunille kun toisetkin lapset menee. Taitaapa poika olla ensimmäisten nukahtajien joukossa. Kotihoidossa ollessaan päiväunet alkoivat jäädä pois ja sen kyllä huomasi pojan olemisessa. Nyt kun päiväkodin myötä poika on "oppinut" nukahtamaan helpommin, niin se käypi kotonakin helpommin. Iltaisin kun luetaan satua, nukahtaminen tapahtuu usein ihan muutamassa minuutissa. Samoin syöminen sujuu paremmin. Poika on ollut välillä aika ronkeli ja varsinkin aamupalan syöminen on ollut vaikeaa. Nykyään istumme yhdessä aamulla kuuden aikoihin pöydän ääressä ja popsitaan aamiaista. Ja toisen aamiaisenhan hän saa sitten päiväkodissa....

... ja iltaisin oli ennen ongelmia hampaidenpesussa ja pyjamanvaihdossa. Nykyään hän itse sanoo, että aloitetaan iltapuuhat (monesti jo ennen klo 19). Hienoa!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2005 klo 08:14 Uupunut äiti kirjoitti:
Haukotettelevat huomenet!

Liekö kellään samanlaista ongelmaa. 4-vuotias poikani ei mieheni ja minun mielestäni tarvitse enää päiväunia. Päiväkodissa on tietysti rauhoittumishetki paikallaan, mutta hoitajan vaihduttua tuli kuvioon mukaan myös "pakkonukkuminen", eli lapsi vaivutetaan päiväunille ja annetaan nukkua niin pitkään kuin nukkuu, eilen tunnin verran. Tästä seuraa se, että emme saa lasta illalla nukkumaan ennen klo 24!!! Mikäli lapsi ei nuku päiväunta, hän käy nukkumaan klo 20 - 20.30 ja nukkuu 11 - 12 tuntia. Päiväkodin hoitajan mielestä lapsi kuitenkin TARVITSEE päiväunetkin.
Olemme yrittäneet ulkoilla ja liikkua noina päiväkodin nukkumispäivinä, jotta lapsemme väsyisi ja saisimme hänet aiemmin nukkumaan, mutta raukka vaan pyörii sängyssään ja lopulta on pakko ottaa hänet viereemme nukkumaan, kun itse ei enää jaksa.
Oma unirytmi on mennyt aivan sekaisin. Emme jaksaisi millään valvoa noin myöhään, mutta lapsen valvominen valveuttaa meidätkin ja yöunet jäävät näinä öinä vain muutamaan tuntiin. Päiväkodissa ongelmaan ei uskota.
Silloin kun vaan voimme, teemme päiväkodin tädeille "vastapalvelusta", eli tämmöisen valvotun yön jälkeen annamme lapsen nukkua pitkään (harvoin mahdollista, kun itsekin pitää töihin joutua), jolloin tätejä harmittaa, kun lapsi ei takuulla nuku päivällä.......
Siis, tarvitseeko 4-vuotias välttämättä päiväunia ja onko muilla vastaavia kokemuksia??

Kyllä on. Meijän poika jätti kans ite päivä unet pois pitkälti alle 4- vuotiaana. Tarhassa yrittivät aluksi väkisten nukuttaa, mutta turhaan. Sanoinki hoitajille ettei poika unia tarvi, koska nukkuu niin pitkät yö unet. Tehtiin sellanen sopimus että poika makoili tai esim luki sen ajan kun muut nukkui. Ajan myötä ilmaantui useampi joka itse jätti unet pois ja nämä menivät sitten piirrettyä katsomaan siksi aikaa kun muut nukku. Ehdottakaas tota sinne teidän hoitajille, meillä se onnistu ainakin vallan mainiosti.

Lillan :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2005 klo 00:00 äitikin kirjoitti:
Veronmaksajina ja kaupungin perhepalveluiden käyttäjinä, me äidit ja isät, joiden lapset ovat hoidossa maksamme hoitajien palkan. Hoitajalla ei siis olisi töitä, jollemme antaisi lapsiamme hänelle hoitoon, ja samalla sekä hoitomaksuina että veroina maksaisi hänen palkkaansa. Hän on siis palvelualalla ja me vanhemmat olemme maksavia asiakkaita, eli hänen työnantajiaan. Kaupungilla ei ole taivaasta tippuvaa rahastoa, josta maksettaisiin päivähoidossa työskentelevien palkat. Me annamme lapsemme teille hoitoon, ja teillä on töitä. Me maksamme siitä, ja tuotamme palveluntarpeen, joten meillä on oikeus määritellä rajoja ja ehtoja, jonka mukaan hoitajien on toimittava.

:laugh: :laugh: :laugh: jos täällä näin fiksuja äitejä pyörii niin tehkää te "työnantajat" ihmeessä jotain näille liian suurille lapsiryhmille yms. :laugh: :laugh: :laugh: \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2005 klo 14:17 Hellsku kirjoitti:
"Pöö",älä muuta virka!! :laugh:
Siis tarkotan että olen aivan samaa mieltä!Pitäis pitää suu(tai sormet tässä tapauksessa) supussa,eikä päästellä kaikkea sitä ulos mitä sylki suuhun tuo...

Ei voi muuta kun hämmästellä ja ihmetellä näitä kirjoituksia enää(ja nauraakin \|O ),alkaa jutut varsinkin äidillä ja pöntikällä olla sitä luokkaa että huhhuijaa todellakin!Hauskaa syksyn jatkoa kaikille,poistun tästä keskustelusta "taka vasemmalle ja nostan kädet pystyyn"! Asioista on melkein yhtä monta käsitystä kuin ajattelijaakin...

:flower: :flower: kaikille! Kylläpä on tullut paljon asiaa ja välillä jo asian vierestäkin. Mutta olen saanut paljon ajateltavaa erilaisten näkökulmien, tarinoiden ja kokemusten johdosta. Omat mielipiteeni ovat vahvistuneet ja muokkautuneet.
Lapseni päiväkodissa olen päässyt hoitajien kanssa asiassa yhteisymmärrykseen. Lapsemme viettää levollisen, rauhallisen hetken ja muiden nukahdettua saa nyt hiipiä hiljaiseen leikkiin. Ei tarvitse enää maata tuntia aloillaan, hiljaa ja liikkumatta. Lapsi nukahtaa siten illalla klo 20 ja nukkuu 11 - 12 tuntia. Meidän ei siis tarvitse muuttaa perheemme koko elämänrytmiä näillä näkymin asian takia.
Kaiken kaikkiaan olen ollut lapsemme päiväkotiin todella tyytyväinen. Hoitajat ovat olleet erittäin ihania ja kasvatuksen ammattilaisia ja hyvin motivoituneita työssänsä. Myöskin he tulivat loppujen lopuksi tosiaan siihen tulokseen, että päivänukkumisessa ei taida tämän lapsen kohdalla olla järkeä...
Mutta näin antoisasta keskustelushan Kaksplus voisi ottaa vaikka juttuvinkin :wave:

mulla on sellainen käsitys että tarhassa ei ole pakko nukkua.lapsi voi rahoittua makaamaan tai esim.pelata(jokin lautapeli josta ei synny nukkuvia häiritsevää meteliä) toisen hoitajan ja ehkä mahdollisesti muiden ei nukkujien kanssa.näin ainakin niissä tarhoissa joissa olen ollut.

Kukahan siellä haki korkeamman tason päättäjiä veronmaksajien yläpuolelle. Valitettavasti tosiasia on se että veronmaksajat äänestävät kaupunginluottamuselimiin henkilöt, jotka valitsevat myös nämä korkeamman tason päättäjät, yhtä lailla kun siunaavat virkamiesten päätökset siitä millaisia hoitoryhmiä pidetään yllä. Ja valitettavasti vanhemmillä on oikeus ja velvollisuus huolehtia siitä, miten lapsia kohdellaan päiväkodissa tai missä tahansa, sekä vanhempina eli palvejen maksajina. Ei se päivähoito ole mitään hyväntekeväisyyttä kaupungin puolelta ja veronmaksajat ohjailevat (poliittisten puolueitten avustuksella) ja verovaroin, sekä palveluiden kautta maksavat myös tämän "korkeamman tahon" palkat. Joten valitettavasti päivähoitohenkilöstö ei ole ylivertaisessa asemassa vanhempiin nähden, yhteistyöhön on kyettävä.

Lapset ovat yksilöitä, kuten vanhempansakin. perheiden rytmit vaihtelevat nykyään enemmän kuin ennen. Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet päiväunia eskari-ikään saakka. ovat niitä tarvinneet, iltaisin mennään silti nukkumaan 20.30 ja aamulla heräillään päivähoitoon 7.30.-9.00. Olen aina myös pitänyt päiväunia tärkeänä, enkä yleensä herätä lasta kesken unien. Ikinä ei päiväunet ole vaikuttaneet nukahtamiseen illalla. Mutta kuten sanottu lapset ovat yksilöitä ja nykyään päiväkodissakin on suuntaus lapsilähtöiseen käytäntöön eli kaikkia ei pakolla nukuteta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2005 klo 19:26 voi taivas kirjoitti:
Kukahan siellä haki korkeamman tason päättäjiä veronmaksajien yläpuolelle. Valitettavasti tosiasia on se että veronmaksajat äänestävät kaupunginluottamuselimiin henkilöt, jotka valitsevat myös nämä korkeamman tason päättäjät, yhtä lailla kun siunaavat virkamiesten päätökset siitä millaisia hoitoryhmiä pidetään yllä. Ja valitettavasti vanhemmillä on oikeus ja velvollisuus huolehtia siitä, miten lapsia kohdellaan päiväkodissa tai missä tahansa, sekä vanhempina eli palvejen maksajina. Ei se päivähoito ole mitään hyväntekeväisyyttä kaupungin puolelta ja veronmaksajat ohjailevat (poliittisten puolueitten avustuksella) ja verovaroin, sekä palveluiden kautta maksavat myös tämän "korkeamman tahon" palkat. Joten valitettavasti päivähoitohenkilöstö ei ole ylivertaisessa asemassa vanhempiin nähden, yhteistyöhön on kyettävä.

Taidat olla sama nimimerkki "pöntikkä,äityli ja voi taivas",kun noin vauhkoonnut.Eiköhän nuo byrokraattiset kuviot ole selvillä.Ja kuka tässä on väittänyt että päivähoito olisi hyväntekeväisyyttä tai päivähoitohlökunta ei kykenisi yhteistyöhön?!Nyt alkaa jutut mennä ihan asian vierestä..Kyllä se niin on että sinun tai minun mielipiteillä ei ole mitään suurempaa merkitystä päättäjien keskuudessa(jos et itse ole yksi heistä),ne on kuin "kärpäsen paska Itämeressä".On sulla itsetunto aika korkeella vaikka tässä näin kaikki tavikset samanlaisia pulliaisia ollaankin "korkeammalta katsottuna".. :wave: Hej på dig!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2005 klo 14:38 DIESELmom harmaana kirjoitti:
Toivottavasti sinä Äiti muistit valittaa noin kamalasta hoitajasta perhepäivähoidon ohjaajalle!

itse juuri opiskelen alalle, eikä tämä ole enää mikään kurssi kuten ennen vaan ihan ammattitutkintoon tähtäävä koulutus josta jo muutama on tippunut kyydistä pois kun eivät alkuun tajunneet kuinka paljon tähän työtä kuuluu.

ikävä tosiaan se että monilla on perhepäivähoitajista huonoja kokemuksia kun on paljon joukossa niitä jotka ovat vaan jääneet kotiin toisten lapsia hoitamaan kun ei muuallekaan ole päässeet. Onneksi nykyään jo suurin osa ainakin kunnista vaatii hoitajiltaan alaln koulutuksen, mitkään kurssit ei riitä. ja toisaalta tällä koulutuksella voi kotona tehtävän työn lisäksi hakea töihin myös ryhmiksen tai päiväkotiin! Eli se varmaan kertoo hiukan siitöä nykyisen koulutuksen tasosta että sillä voi hakea myös päiväkotiin töihin, kun millään pph kurssitodistuksella ei voi.

Mutta tosiaan. jos olette saaneet pph:lta huonoa palvelua niin VALITTAKAA vain sillä voi saada alalta pois semmoiset jotka sinne ei sovi ja jotka huonontavat hyvien ja asiallisten hoitajien mainetta. ja samalla säätyy jonkun toisen lapsi yhtä kurjalta kokemukselta.

Ja aika outoa kyllä pitää lastenhuoneessa vaarallista huonekalua.. huh. ihme ettei perhepäivähoidon ohjaajat ole siitä maininneet kun ovat käyneet asuntoa tarkastamassa..

Perhepäivähoitajasta valituksen tekeminen on aivan turhaa. Hoitaja jatkoi työssää eläkeikään saakka aivan normaalisti. Valituksen aihe oli vakava ja lapsen turvallisuus todellisessa vaarassa hoitajan toimien vuoksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2005 klo 16:44 vieras kirjoitti:
Perhepäivähoitajasta valituksen tekeminen on aivan turhaa. Hoitaja jatkoi työssää eläkeikään saakka aivan normaalisti. Valituksen aihe oli vakava ja lapsen turvallisuus todellisessa vaarassa hoitajan toimien vuoksi.

no sitten on ylemmällä taholla vikaa.. jos tarpeeksi moni valittaa niin kyllä siltä hoitajalta hoitolupa lähtee ja ainakin pitäisi pph ohjaajan käydä tarkistamassa tilanne. oudolta kuulostasa kyllä ettei muka mitään tapahtunut

Yhteistyössä