Onko tämä oikein, koulun ryhmäjaosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästä tulee mieleen mun vanha koulukaveri jonka lapsi jäi kerran ilman makkaraa jossain pikkutapahtumassa. Äiskä teki asiasta sen verran dramaattisen että järjestäjät joutui hakemaan kaupasta makkarapaketin ja grillaamaan makkaran lapselle :laugh:

No, joo, kaksi tuntia ryhmässä jossa on suurin osa poikia ei ole mikään maailmanloppu.

[QUOTniiE=reiluudesta tietoakaan;28885829]No olipas epäreilu opettaja :/

Opettajan tehtävänä aikuisena ihmisenä on pitää huoli että jokainen oppilas saa samat oikeudet eli tässä tapauksessa opettajan tehtävänä olisi ollut kysyä myös poissaolevalta oppilaalta mihin ryhmään hän haluaa.

Kyllä minä ainakin oletan että opettaja pitää myös minunkin lapsen oikeuksista samalla lailla kiinni kuin muidenkin.[/QUOTE]

Niin sitä luulisi.

Opettaja on muutenkin aika tyly. Esim. tyttöni on kesän aikana oppinut tosi paljon lukemista. Siis oppi lukemaan ekalla, mutta verrattuna kevääseen se on nyt todella sujuvaa.

Tyttö odotti että opettajakin huomaisi sen. Monille muille opettaja on kuulemma sanonut, että hyvä x, olet todella paljon kehittynyt keväästä. Hänelle ei.

Nämä pienet jutut, joita on paljon, kertovat minusta, ettei lapsi ole jostain syystä open mieleen. Näihin on vaikeaa puuttua, siis ottaa puheeksi. Mutta jos kaikki muut saavat valita, yksi ei, niin se on jo aika avointa.

[QUOTE="aapee";28885179]Meillä on siis luokka jaettu 2 ryhmään 2 tunniksi. Kaikki muut saivat päättää ryhmänsä, paitsi mun lapsi, joka oli silloin erikoislääkärillä sairauteensa liittyvissä tutkimuksissa. Opettaja tiesi sen lääkärikäynnin päiviä ennen, joten olisi voinut kysyä minkä ryhmän mun lapsi haluaa joko ennen tai heti jaon jälkeen koulussa.

No ope laittoi tytön ryhmään, jossa on yksi tyttö (omasta halustaan) ja mun tyttö. Omani haluaa siihen toiseen "tyttöjen ryhmään".

Ope sanoi että ryhmäjakoja ei muuteta. Onko oikein?[/QUOTE]

Näin äkkiseltään ei kuulosta reilulta, mutta toisaalta antaisi ehkä mahdollisuuden tytöllesi saada kaveri tuosta toisesta tytöstä... en tiedä, itse tuskin jaksaisin vaatia mitään paitsi jos lapseni kokisi tilanteen tosi harmillisena, mitä taas tuskintapahtuisi, mm. kerhossa hänet laitettiin ryhmään jossa lähes vaan poikia. (1 toinen tyttö joka paljon pois).

[QUOTE="aapee";28885925][QUOTniiE=reiluudesta tietoakaan;28885829]No olipas epäreilu opettaja :/

Opettajan tehtävänä aikuisena ihmisenä on pitää huoli että jokainen oppilas saa samat oikeudet eli tässä tapauksessa opettajan tehtävänä olisi ollut kysyä myös poissaolevalta oppilaalta mihin ryhmään hän haluaa.

Kyllä minä ainakin oletan että opettaja pitää myös minunkin lapsen oikeuksista samalla lailla kiinni kuin muidenkin.[/QUOTE]

Niin sitä luulisi.

Opettaja on muutenkin aika tyly. Esim. tyttöni on kesän aikana oppinut tosi paljon lukemista. Siis oppi lukemaan ekalla, mutta verrattuna kevääseen se on nyt todella sujuvaa.

Tyttö odotti että opettajakin huomaisi sen. Monille muille opettaja on kuulemma sanonut, että hyvä x, olet todella paljon kehittynyt keväästä. Hänelle ei.

Nämä pienet jutut, joita on paljon, kertovat minusta, ettei lapsi ole jostain syystä open mieleen. Näihin on vaikeaa puuttua, siis ottaa puheeksi. Mutta jos kaikki muut saavat valita, yksi ei, niin se on jo aika avointa.[/QUOTE]

Hui apua, oletko sinä ohjannut 20-30 lasta? Ope oikeasti ei ole täydellinen. Se, ett opetat lapsesi kyttäämään koko ajan oikeuksiaan ja kohteluaan, tekee hänestä oikeasti vastenmielisen ihmisen opettajille.

Voi luoja!!!!

Silloin kun itse olin ala-asteella, ja joku tällainen "ryhmäjuttu" tuli, johon sai valita tai olla valitsematta, niin JOS JOKU OLI POISSA oli syy mikä tahansa, niin se meni siihen ryhmään mihin JÄI TILAA!!!

Ei voi olla näin vaikeeta tänäpäivänä. Sun lapses ei kuole siihen ja saattaa jopa ystävystyä tämän yhden tytön kanssa.

[QUOTE="...";28885330]Novoi hellanlettas sentään, nyt on kultsipupuliinin koulunkäynti ja uratoiveet auttamattomasti lytätty, kun ihan poikien kanssa pitää samassa ryhmässä olla. Ehkä äitsykän pitäisi mennä mussukan kouluun heti tänään kertomaan opettajalle miten kyvytön ja työtänsä osaamaton ihminen on kyseessä. Korosta sanomaasi vielä runsaalla määrällä kirosanoja ja uhkailuilla potkuista. Onhan se väärin, että äitylin silmäterän lääkäriaikojeb mukaan ei suunniteltu tuntiaikataulua.[/QUOTE]

Kuule siellä koulussa olisi kaikilla inhimilliset oltavat, jos sinä annat remmiä sille sun kultamssukalle jos se ei osaa olla hiljaa!

[QUOTE="höh";28886008]Näin äkkiseltään ei kuulosta reilulta, mutta toisaalta antaisi ehkä mahdollisuuden tytöllesi saada kaveri tuosta toisesta tytöstä... en tiedä, itse tuskin jaksaisin vaatia mitään paitsi jos lapseni kokisi tilanteen tosi harmillisena, mitä taas tuskintapahtuisi, mm. kerhossa hänet laitettiin ryhmään jossa lähes vaan poikia. (1 toinen tyttö joka paljon pois).[/QUOTE]

Lapsi sen koki ikävänä.

Toinen tyttö kuten koko luokka on tuttu. Ei oo tytön ystävä, lähinnä sellainen joka kommentoi kaikkea koko ajan (miksi sulla on silmälasit (tuhannetta kertaa...), miksi tuommoiset kengät, miksei teillä ole autoa, miksei mummosi asu lähellä, miksei sulla ole veljeä jne jne jne jne)

Ehkä heidän välit paranee.

Kummallinen asenne monelle. Mun mielestä PITÄÄ olla tasapuolinen, ja tässä tapauksessa ope ei ole toiminut kovin reilusti.

Hei mutta näin on aina, jos joku valittaa oikeasti epäreilusta asiasta kuten vaiikka isovanhempien kohtelusta (toiset viedään ulkomaille toiset saa postikortin) tai tässä nyt.
Jostain syystä jotkut nauttivat siitä että saa potkia päähän sitä päähän potkittua.

[QUOTE="huoh";28886022]Niin sitä luulisi.

Nämä pienet jutut, joita on paljon, kertovat minusta, ettei lapsi ole jostain syystä open mieleen. Näihin on vaikeaa puuttua, siis ottaa puheeksi. Mutta jos kaikki muut saavat valita, yksi ei, niin se on jo aika avointa.[/QUOTE]

Hui apua, oletko sinä ohjannut 20-30 lasta? Ope oikeasti ei ole täydellinen. Se, ett opetat lapsesi kyttäämään koko ajan oikeuksiaan ja kohteluaan, tekee hänestä oikeasti vastenmielisen ihmisen opettajille.[/QUOTE]

Olen, ja en ole opettanut kyttäämään oikeuksiaan. Itse kertoi jutun. Sanoin siihen vaan, että kyllä se ope on sen kehittymisen silti huomannut ihan varmasti.

Kouluelämä ei ole aina reilua.

Ei mustakaan ole kauhean kivaa että mun tyttöni joutuu reippauden, kiltteyden ja kaikkien kaveri-asenteensa takia AINA tekemään parityöt luokan villeimpien poikien kanssa ja joutuu aina istumaan heidän vieressään. Ei se tytöstäkään ole yhtään kivaa. Kivaa olis joskus tehdä parityö jonkun tytön kanssa ja istua parhaan kaverin vieressä.

Mutta, wilmaan kertyvien mainintojen perusteella opettajat arvostavat erittäin paljon sitä että tyttö jaksaa kerta toisensa jälkeen sietää heitä joita kukaan muu ei jaksa, ja saa vielä tehtyäkin heidän kanssaan jotain.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="aapee";28886057]Lapsi sen koki ikävänä.

Toinen tyttö kuten koko luokka on tuttu. Ei oo tytön ystävä, lähinnä sellainen joka kommentoi kaikkea koko ajan (miksi sulla on silmälasit (tuhannetta kertaa...), miksi tuommoiset kengät, miksei teillä ole autoa, miksei mummosi asu lähellä, miksei sulla ole veljeä jne jne jne jne)

Ehkä heidän välit paranee.[/QUOTE]

ok. ehkä tuo tyttö on niin hemmetin yksinkertainen että hänellä ei ole paljon kavereita ja nyt ope on ajatellut järjestää sun tytölstä sille kaverin?

Voi luoja!!!!

Silloin kun itse olin ala-asteella, ja joku tällainen "ryhmäjuttu" tuli, johon sai valita tai olla valitsematta, niin JOS JOKU OLI POISSA oli syy mikä tahansa, niin se meni siihen ryhmään mihin JÄI TILAA!!!

Ei voi olla näin vaikeeta tänäpäivänä. Sun lapses ei kuole siihen ja saattaa jopa ystävystyä tämän yhden tytön kanssa.

Luokassa on pariton määrä lapsia, ryhmät olivat tasan ilman tytön valintaa, joten open kannalta olisi ihan sama kumpaan tyttöni menisi.

[QUOTE="just";28886044]Kuule siellä koulussa olisi kaikilla inhimilliset oltavat, jos sinä annat remmiä sille sun kultamssukalle jos se ei osaa olla hiljaa![/QUOTE]

Pojat ovat ikävä kyllä tuossa luokassa aika levottomia ja kurittomia. Ei kaikki, mutta 90 %. Ei siis haluaisi olla niiden kanssa samassa ryhmässä.

[QUOTE="höh";28886097]ok. ehkä tuo tyttö on niin hemmetin yksinkertainen että hänellä ei ole paljon kavereita ja nyt ope on ajatellut järjestää sun tytölstä sille kaverin?[/QUOTE]

Vaikeaa sanoa. Ei ole tyttöni kaveri vapaa-ajalla, eikä ole esim. synttärikutsuja vaihdettua.

[QUOTE="Aapee";28886107]Luokassa on pariton määrä lapsia, ryhmät olivat tasan ilman tytön valintaa, joten open kannalta olisi ihan sama kumpaan tyttöni menisi.[/QUOTE]

Onko muka ihan oikeasti voinut mennä niin, että lapset on saaneet itse valita ryhmänsä ja paikalla olleista lapsista tasan 50% on valinnut ryhmän A ja loput 50% ryhmän B ? Entä, jos 80% olisi valinnut ryhmän A ja 20% ryhmän B? Ei nyt ihan kuulosta loogiselta...

Tarkoitan siis sitä, että en oikein usko, että opettaja olisi antanut kaikille täysin vapaat kädet valita kumpaan ryhmään haluavat. Vielä jos oikein kärjistää, niin eikö toista ryhmää olisi perustettu ollenkaan, jos kukan ei olisi halunnut siihen?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Aapee";28886107]Luokassa on pariton määrä lapsia, ryhmät olivat tasan ilman tytön valintaa, joten open kannalta olisi ihan sama kumpaan tyttöni menisi.[/QUOTE]

No mutta opettajalla on periaate että jos ei ole koulussa niin opettaja päättää. Ei noita asioita voi oikeasti päivätolkulla seisottaa jo odottaa että jos kaikki sattuisivat olemaan koulussa yhtäaikaa. Ja ei voi ottaa myöskään sitä linjaa että kaikki päätökset pyörretään jos/kun vanhemmat sitä haluavat koska silloinhan kaikki aika menisi opiskelun sijaan kaiken maailman järjestelyihin ja oppilaiden ja vanhempien tyytyväisenä pitoon. Ja mistäs sitten vanhemmat narisisivat..., siitä että kun ei keskitytä opiskeluun.

Onko muka ihan oikeasti voinut mennä niin, että lapset on saaneet itse valita ryhmänsä ja paikalla olleista lapsista tasan 50% on valinnut ryhmän A ja loput 50% ryhmän B ? Entä, jos 80% olisi valinnut ryhmän A ja 20% ryhmän B? Ei nyt ihan kuulosta loogiselta...

Ihmettelin itsekin tätä ääneen opelle, hän sanoi että saivat valita ja meni näin. Luultavasti muut tekivät valinnan ystävyyksien perusteella, ja meni pojat <> tytöt jaoksi paitsi tuo yksi tyttö halusi poikien ryhmään.

Sen yhden tytön kaveriksi omani sinne ajateltiin. Mutta tosiaan niin, ettei hän saanut valita, vaikka muut saivat.

[QUOTE="Aapee";28886139]Pojat ovat ikävä kyllä tuossa luokassa aika levottomia ja kurittomia. Ei kaikki, mutta 90 %. Ei siis haluaisi olla niiden kanssa samassa ryhmässä.[/QUOTE]

Kuulostaa vähän hölmöltä että opettaja on antanut vapaasti muodostaa ryhmät jos poikien porukassa mukamas on vaan yksi kymmenestä joka ei ole kuriton ja levoton. Luulisi että opettaja sekoittaisi pakkaa niin että tytöt ja pojat olisivat sekaisin ihan jo senkin kannalta että osaisivat tulla toimeen keskenään.

[QUOTE="aapee";28886226]Ihmettelin itsekin tätä ääneen opelle, hän sanoi että saivat valita ja meni näin. Luultavasti muut tekivät valinnan ystävyyksien perusteella, ja meni pojat <> tytöt jaoksi paitsi tuo yksi tyttö halusi poikien ryhmään.

Sen yhden tytön kaveriksi omani sinne ajateltiin. Mutta tosiaan niin, ettei hän saanut valita, vaikka muut saivat.[/QUOTE]

Hän ei ollut valintatilanteessa koulussa (oli syy mikä tahansa) ja päätöksiä ei enää jälkikäteen muutella ilman hyvää syytä. Siinä se. Periaate on periaate.

No mutta opettajalla on periaate että jos ei ole koulussa niin opettaja päättää. Ei noita asioita voi oikeasti päivätolkulla seisottaa jo odottaa että jos kaikki sattuisivat olemaan koulussa yhtäaikaa. Ja ei voi ottaa myöskään sitä linjaa että kaikki päätökset pyörretään jos/kun vanhemmat sitä haluavat koska silloinhan kaikki aika menisi opiskelun sijaan kaiken maailman järjestelyihin ja oppilaiden ja vanhempien tyytyväisenä pitoon. Ja mistäs sitten vanhemmat narisisivat..., siitä että kun ei keskitytä opiskeluun.

Ryhmät perustettiin perjantaina. Tyttö sai maanantaina sen lukkarin ja tajusi olevansa poikien ryhmässä. Kysyi vaihtoa, ei käynyt. Tiistaina alkoi lukkarin mukaiset tunnit.

Eli ei päivätolkulla seisotettaisi, jos ope olisi maanantaina kysynyt mun lapselta, kumpaan ryhmään haluaa.

Ei se nyt ehkä mennyt just niin kuin olis ihanne, mutta lapsesi ei ollut paikalla valintatilanteessa JA kyse on kahdesta tunnista viikossa! Pientä suhteellisuutta nyt kehiiin.

[QUOTE="aapee";28886246]Ryhmät perustettiin perjantaina. Tyttö sai maanantaina sen lukkarin ja tajusi olevansa poikien ryhmässä. Kysyi vaihtoa, ei käynyt. Tiistaina alkoi lukkarin mukaiset tunnit.

Eli ei päivätolkulla seisotettaisi, jos ope olisi maanantaina kysynyt mun lapselta, kumpaan ryhmään haluaa.[/QUOTE]

Mitäs sitten kun seuraavassa valintatilanteessa Pekka on viikon lomalla? Tokihan sitä Pekkaa odotetaan että päästään kysymään hänenkin mielipiteensä, eikös? Vaikka se tarkoittaisi ettei tyttösi tekisi viikkoon mitään järkevää koulussa sen asian takia?

[QUOTE="aapee";28885925]

Tosiasiassa, opettaja on saattanut syystä tai toisesta erityisesti kiinnittää huomiota jonkun / joidenkin oppilaiden oppimiseen, tyttösi on saattanut jäädä vähemmälle huomiolle. Syyt voivat olla ammatillisia tai henkilökohtaisia, Emme voi tätä aikuisten oikeasti tietää.. Se että opettaja ei ole kommentoinut mitenkään tyttäresi edistymistä kesän aikana ei tee hänestä tylyä.

Omalle kohdalle on kyllä osunut opettaja joka ei jostain syystä lainkaan pitänyt minusta eikä tyttärestänikään.. Varsinaista syytä en osaa sanoa, mutta ääni kellossa muuttui kun puutuin luokan poikien harrastamaannimittelyyn ja "pieneen kiusaan" jota he tytölleni tekivät... Opettajan mielestä "pientä nimittelyä" täytyy oppia sietämään, eikä kiusaamista tapahdu hänen luokassaan. Joopa joo. Olin ankarasti erimieltä ja vaadin, että asiaan puututaan. Varsinkin ulkonäköön liittyviin pilkkoihin ja ivaan. Tämän jälkeen opettajassa oli selvästi huomattavissa pientä vastenmielisyyttä meidän perhettä kohtaan.
Eli tiedän kyllä, että opettajat eivät ole virheettömiä, aina reiluja tai edes oikeudenmukaisia. He eivät tosiaankaan kohtele kaikkia oppilaita tasa-arvoisesti.. No, oma tyttäreni on sanonut, että hän oppi jo ala-asteella, ettei elämä ole aina reilua. Ja sellainen "vaikeuksien kautta voittoon"- asenne hänelle onkin tullut. Mutta saan hyvin usein kehuja lapsestani. Tyttären kaverien vanhemmilta ja koulusta wilma-viestien välityksellä. Siksi neuvoisinkin että nyt vain tsemppaat tyttäresi ottamaan ns oikean asenteen tässä ryhmä asiassa. Kuten taisit jo kirjoittaakin että teet.

Tsemppiä koulun alkuun!