Onko tämä oikein, koulun ryhmäjaosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Meillä on siis luokka jaettu 2 ryhmään 2 tunniksi. Kaikki muut saivat päättää ryhmänsä, paitsi mun lapsi, joka oli silloin erikoislääkärillä sairauteensa liittyvissä tutkimuksissa. Opettaja tiesi sen lääkärikäynnin päiviä ennen, joten olisi voinut kysyä minkä ryhmän mun lapsi haluaa joko ennen tai heti jaon jälkeen koulussa.

No ope laittoi tytön ryhmään, jossa on yksi tyttö (omasta halustaan) ja mun tyttö. Omani haluaa siihen toiseen "tyttöjen ryhmään".

Ope sanoi että ryhmäjakoja ei muuteta. Onko oikein?

[QUOTE="vieras";28885225]Kannattaa tosiaan etukäteen jo tietää, ettei onnistu.[/QUOTE]

Nämä eivät ole ekaluokkalaisia, joten noi pojat on tuttuja.

Etukäteen en tiennyt, että tyttöni on ainut, joka ei saanut valita ryhmää.

Nyt kannattaa ap muuttaa omaa suhtautumista ennen kuin liittoudutte sinä ja tyttö vastaan opettaja. Nämä on just niitä tilanteita, joita tarkoitan, kun sanon, että asioista ei kannata murehtia, varsinkin jos niihin ei pysty itse vaikuttamaan.

Jos tyttöäsi harmittaa myös, niin tässä on sinulle näytön paikka. Voit antaa tytöllesi aikuisen ihmisen mallin siitä, kuinka fiksu ihminen suhtautuu asioihin.

Novoi hellanlettas sentään, nyt on kultsipupuliinin koulunkäynti ja uratoiveet auttamattomasti lytätty, kun ihan poikien kanssa pitää samassa ryhmässä olla. Ehkä äitsykän pitäisi mennä mussukan kouluun heti tänään kertomaan opettajalle miten kyvytön ja työtänsä osaamaton ihminen on kyseessä. Korosta sanomaasi vielä runsaalla määrällä kirosanoja ja uhkailuilla potkuista. Onhan se väärin, että äitylin silmäterän lääkäriaikojeb mukaan ei suunniteltu tuntiaikataulua.

Nyt kannattaa ap muuttaa omaa suhtautumista ennen kuin liittoudutte sinä ja tyttö vastaan opettaja. Nämä on just niitä tilanteita, joita tarkoitan, kun sanon, että asioista ei kannata murehtia, varsinkin jos niihin ei pysty itse vaikuttamaan.

Jos tyttöäsi harmittaa myös, niin tässä on sinulle näytön paikka. Voit antaa tytöllesi aikuisen ihmisen mallin siitä, kuinka fiksu ihminen suhtautuu asioihin.

Se on käynyt jo selväksi, että opettaja ei pidä mun tytöstä. Yrittää pinnistellä, mutta on se huomattu. Esimerkkejä on kyllä. Aina nämä jutut vaan jotenkin sattuu just mun tytölle.

Minä en olisi koko ryhmäjaosta tiennyt, jolloin tyttöäni olisi se harmittanut ja kertonut mulle. Tai oikeastaan hän luuli, että hänelle on vahingossa annettu sen toisen ryhmän lukujärjestys. Kun kysyin asiasta, niin selvisi että näin.

Toivottavasti tyttö sopeutuu ja jaksaa odottaa, että ope vaihtuu ensi vuodeksi.

Ryhmät on jaettu tiettynä, sovittuna päivänä ja vaikka sinusta on tyttöäsi kohtaan väärin "joutua" opettajan valitsemaan ryhmään tarkoittaisi se jatkossa sitä että kuka vain saisi hypellä ryhmistä toisiin niin halutessaan. Jos ryhmäkoot ovat saman lukuiset on vieläkin selvempää, että tyttösi menee sinne minne vielä vielä mahtuu.

Asianmukaiset poissaolot ovat ymmärrettäviä, mutta ne eivät sanele muiden elämää koulussa. On mentävä eteenpäin ja aina ei elämässä saa sitä, mitä tahtoo.

Vuosien kokemuksella voin sanoa, että koulumaailmassa ei kaikki aina ole reilua. Eikä pidäkään. Kunhan on mahdollisimman oikeudenmukaista. Opettajalla voi olla monta syytä olla joustamaton tässä ryhmäasiassa. Ja syyt voivat olla ihan perusteltujakin. Itse varmaan kannustaisin lasta pysymään optimistisena ryhmän suhteen. Jos opiskelu ryhmässä ei tule onnistumaan hyvästä yrityksestä huolimatta asiaa kannattaa pohtia uudestaan opettajan kanssa.

Kuinka ollakaan, niin kaikki muut vapaaehtoisesti sattuivat valitsemaan ryhmän siten, että luokka meni tasan puoliksi. Olikohan avauksesi aivan totta, vai onko kyse vain siitä, että tyttösi ei päässyt kaverinsa kanssa samaan ryhmään noiden peräti kahden tunnin aikana. Voi elämä, että lapsilla ja erityisesti mammoilla on kovaa.

[QUOTE="vieras";28885357]Ryhmät on jaettu tiettynä, sovittuna päivänä ja vaikka sinusta on tyttöäsi kohtaan väärin "joutua" opettajan valitsemaan ryhmään tarkoittaisi se jatkossa sitä että kuka vain saisi hypellä ryhmistä toisiin niin halutessaan. Jos ryhmäkoot ovat saman lukuiset on vieläkin selvempää, että tyttösi menee sinne minne vielä vielä mahtuu.

Asianmukaiset poissaolot ovat ymmärrettäviä, mutta ne eivät sanele muiden elämää koulussa. On mentävä eteenpäin ja aina ei elämässä saa sitä, mitä tahtoo.[/QUOTE]

Tässä ryhmässä, mihin joutui, on yksi enemmän. Eli olisi ihan sama kumpaan ryhmään tyttöni menee. Mutta opettaja tykkää näyttää valtaansa.

Kaikki muut saivat valita.

Kysyin ihan nätisti, että voisiko vaihtaa ryhmää. Ei käy, tämä oli jo ennen kuin ekaa jakotuntia oli pidetty.

[QUOTE="aapee";28885366]Jos ei haittaa, sehän on hyvä, mutta mun tyttöä haittaa.[/QUOTE]

On munkin lapset joutuneet tekemään mm paritöitä oppilaan kanssa josta eivät pidä. Mutta varsinkin tyttö on silti kyennyt aina hoitamaan opiskelut ja koulutyöt kunnialla läpi. Uskon, että on oppinut paljon elämästä, ihmisistä ja on saanut hyvää kokemusta siitä, että aina ei voi tehdä töitä vain sen parhaan kaverin kanssa vaan joskus voi tulla eteen tilanne, että töissä sun parina on sellainen henkilö jota on vaikea ymmrätää, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä, joka ärsyttää. Ja töissä sitä työparia eiv ain aina voi vaihtaa muuta kuin vaihtamalla työpaikkaa. Eli tämä kannattaa ottaa hyvänä tilaisuutena oppia tulemaan toimeen ryhmässä jota ei oleisi itse valinnut. ;)

Minkähän ikäisestä tytöstä on kyse? Kiinnostaa lähinnä tytön elämänkokemus ja ihmistuntemus. Kuinka objektiivisesti osaa arvioida opettajan käytöstä ja selostaa tapahtuneet sinulle niin, että voit tuomita oikeudenmukaisesti?

Ei millään pahalla, mutta sinulla pitäisi äitinä olla tunteiden lisäksi myös järkeä sekä kokonaisvaltaista ajattelukykyä. Lapsi ei välttämättä osaa kertoa kaikkea ja saattaa hyvinkin tunteikkaasti jymähtää yhteen asiaan tahtoessaan jotakin, minkä tahtominen ei ole edes hyvin perusteltua.

[QUOTE="aapee";28885385]Tässä ryhmässä, mihin joutui, on yksi enemmän. Eli olisi ihan sama kumpaan ryhmään tyttöni menee. Mutta opettaja tykkää näyttää valtaansa.

Kaikki muut saivat valita.

Kysyin ihan nätisti, että voisiko vaihtaa ryhmää. Ei käy, tämä oli jo ennen kuin ekaa jakotuntia oli pidetty.[/QUOTE]

Tuo on sitä curling vanhemmuutta. Anna olla. Kyllä se tyttösi siellä pärjää. Ei nyt sentään mihinkään kidutusleirille ole menossa.

[QUOTE="vieras";28885364]Kuinka ollakaan, niin kaikki muut vapaaehtoisesti sattuivat valitsemaan ryhmän siten, että luokka meni tasan puoliksi. Olikohan avauksesi aivan totta, vai onko kyse vain siitä, että tyttösi ei päässyt kaverinsa kanssa samaan ryhmään noiden peräti kahden tunnin aikana. Voi elämä, että lapsilla ja erityisesti mammoilla on kovaa.[/QUOTE]

Miten tasan puoliksi? Tässä ryhmässä, mihin meni, on nyt yksi enemmän. Muut saivat itse valita.

Avaus on totta, miksi ei olisi. Ja paras kaveri on rinnakkaisella. En ole anonut luokanvaihtoa.

Kummallinen asenne monelle. Mun mielestä PITÄÄ olla tasapuolinen, ja tässä tapauksessa ope ei ole toiminut kovin reilusti.

Vaikka opettaja ei olisi reilu tässä tilanteessä hän voi silti olla oikeudenmukainen. Ja tähän ryhmäpäätökseen voi vaikuttaa moni sellainen asia, josta me emme tiedä. Eikä välttämättä tiedä ap tai hänen lapsikaan.
Joka tapauksessa, tämän asian takia on melkeinpä typerää lähteä tappelemaan opettajan kanssa. varsinkin jos taustalla vielä tunne, että opettaja ei tykkää oppilaasta.... tappelemisella ei useinkaan saavuta mitään hyvää. Pitkällä tähtäimellä...

On munkin lapset joutuneet tekemään mm paritöitä oppilaan kanssa josta eivät pidä. Mutta varsinkin tyttö on silti kyennyt aina hoitamaan opiskelut ja koulutyöt kunnialla läpi. Uskon, että on oppinut paljon elämästä, ihmisistä ja on saanut hyvää kokemusta siitä, että aina ei voi tehdä töitä vain sen parhaan kaverin kanssa vaan joskus voi tulla eteen tilanne, että töissä sun parina on sellainen henkilö jota on vaikea ymmrätää, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä, joka ärsyttää. Ja töissä sitä työparia eiv ain aina voi vaihtaa muuta kuin vaihtamalla työpaikkaa. Eli tämä kannattaa ottaa hyvänä tilaisuutena oppia tulemaan toimeen ryhmässä jota ei oleisi itse valinnut. ;)

Ei hänen paras kaveri ole edes koko luokassa.

Ja joutuu/saa tehdä kyllä ryhmätöitä ja paritöitä kaikkien kanssa sillä luokalla.