Onko tämä oikein, koulun ryhmäjaosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä se ois "kurlinkia" siinä vaiheessa JOS ope ois jakanut ryhmät, niin ettei kukaan olisi saanut siihen vaikuttaa ja vanhemmat siinä vaiheessa rupee vinkuu väärästä ryhmästä ja vaatimaan vaihtoja ja toimenpiteitä jne. Mutta mikäli se on totta, että kaikki muut on saanut valita, olisi se pitänyt suoda tälle yhdellekkin lapselle.

Mä en äiteet tajuu teidän asennetta nyt, itse en ole todellakaan mikään lapsieni tien silottaja, mutta silti toi juttu on musta hirveen epäoikeudenmukainen.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Mun mielestä se ois "kurlinkia" siinä vaiheessa JOS ope ois jakanut ryhmät, niin ettei kukaan olisi saanut siihen vaikuttaa ja vanhemmat siinä vaiheessa rupee vinkuu väärästä ryhmästä ja vaatimaan vaihtoja ja toimenpiteitä jne. Mutta mikäli se on totta, että kaikki muut on saanut valita, olisi se pitänyt suoda tälle yhdellekkin lapselle.

Mä en äiteet tajuu teidän asennetta nyt, itse en ole todellakaan mikään lapsieni tien silottaja, mutta silti toi juttu on musta hirveen epäoikeudenmukainen.

Ihan oikeasti! Ei vanhempien tehtävä (eikä oikeus) ole puuttua joka ikiseen asiaan lapsen elämässä. Ap:nkin lapsi selviää kyllä tuosta kahdesta tunnista viikossa.

[QUOTE="aapee";28885366]Jos ei haittaa, sehän on hyvä, mutta mun tyttöä haittaa.[/QUOTE]

No, mutta nyt ei kannata lähteä tähän tytön "haittaamiseen" ollenkaan mukaan. Jos häntä haittaa, niin silloin hän tarvitsee äidin, jota asia ei haittaa. Et varmasti halua kasvattaa tytöstä sellaista, joka murehtii milloin mistäkin asioista.

Toistan nyt hieman itseäni, mutta minusta sinun tehtävä on antaa tytölle malli oikeanlaisesta suhtautumisesta. Negatiivisuudesta ei lapsesi ainakaan hyödy ja se takuulla vaikuttaa opiskelumotivaatioon.

Ryhmäjaosta päätettiin aiemmin sovittuna päivänä. Jos ja kun oppilas ei ole paikalla, opettaja päättää mihin ryhmään poissaolija/t laitetaan. Näin se menee. Yleisesti.

Edelleen mun mielestä tässä on oiva tilanne opettaa lapselleen "totuuksia elämästä", opettaa positiivista suhtautumista ja myöskin sopeutum,isesta. Kyseessä on kuitenkin vain muutama tunti viikossa. Ei koko kouluaika.

paritöiden takia - ja muutenkin on minusta ihan perusteltua että luokalla on 2 tyttöä, ei vain tuo toinen tyttö yksin. muutenkin minusta jurputat ihan syyttä suotta, älä vain opeta asennettasi lapselles, mietipä että mitäs jos tuo toinen tyttö olisikin siinä toisessa ryhmässä ja tyttösi olisi yksin toisessa: SE olisi ollut epäreilua.

Ihan varmasti selviää, mutta sen pennun ois pitäny saada myös valita. Toi on epäoikeudenmukasta MUN MIELESTÄ. Ja varsinki jos se on opettajan taholta joku ns. periaate ni vielä pahempaa. Mut ei siinä minkään. Itse en tekisi asiasta numeroa lapsen kuullen, keskustelisin opettajan kanssa ja samalla tsemppaisin lasta ryhmäjako asiassa (mm.en dissaisi opea, toisin esille pos.puolet ja sen että tunnit vain kerran viikossa). Siinä toki on hyvä oppi lapselle, että maailma ei ole reilu ja nopeet syö hitaat jne.

Ei hitto kaikki lapsen asioiden puolustaminen on "kurlinkii", tuokin ajattelumalli on menny vähän överiks.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Minkähän ikäisestä tytöstä on kyse? Kiinnostaa lähinnä tytön elämänkokemus ja ihmistuntemus. Kuinka objektiivisesti osaa arvioida opettajan käytöstä ja selostaa tapahtuneet sinulle niin, että voit tuomita oikeudenmukaisesti?

Ei millään pahalla, mutta sinulla pitäisi äitinä olla tunteiden lisäksi myös järkeä sekä kokonaisvaltaista ajattelukykyä. Lapsi ei välttämättä osaa kertoa kaikkea ja saattaa hyvinkin tunteikkaasti jymähtää yhteen asiaan tahtoessaan jotakin, minkä tahtominen ei ole edes hyvin perusteltua.

8-vuotias on. Kyllä sitä selvää jonkinlaista ei-tykkäämistä on, ihan munkin ja miehen silmin nähtynä.

[QUOTE="aapee";28885485]8-vuotias on. Kyllä sitä selvää jonkinlaista ei-tykkäämistä on, ihan munkin ja miehen silmin nähtynä.[/QUOTE]

Ja sinun asenteesi näkyy varmasti yhtä selvästi ulospäin.

Ihan varmasti selviää, mutta sen pennun ois pitäny saada myös valita. Toi on epäoikeudenmukasta MUN MIELESTÄ. Ja varsinki jos se on opettajan taholta joku ns. periaate ni vielä pahempaa. Mut ei siinä minkään. Itse en tekisi asiasta numeroa lapsen kuullen, keskustelisin opettajan kanssa ja samalla tsemppaisin lasta ryhmäjako asiassa (mm.en dissaisi opea, toisin esille pos.puolet ja sen että tunnit vain kerran viikossa). Siinä toki on hyvä oppi lapselle, että maailma ei ole reilu ja nopeet syö hitaat jne.

Ei hitto kaikki lapsen asioiden puolustaminen on "kurlinkii", tuokin ajattelumalli on menny vähän överiks.

Mutta hän ei ollut paikalla sinä päivänä kun ryhmistä päätettiin. Se olisi epäoikeudenmukaista jos olisi ollut paikalla ja silti ei olisi saanut valita ryhmäänsä ainoana oppilaana.
Viimeisestä lauseesta olen kanssasi samaa mieltä.

En mäkään ymmärrä.

Kaikki muut saivat valita, opettaja itsekin myönsi sen.

No, nyt ei enää asialle mitään voi. Näillä mennään.

Kannustat nyt tyttöä, pahinta mitä voit tehdä on dissata opea lapselle. Sun asenne on myös sun lapsen asenne.
Vaikka siltiki se on musta edelleenki epäreiluu jos toinen on lääkärissä, hittooko se lapsi sille minkään voi..

Jos ryhmäjaon päivä oli päätetty etukäteen, miksi tyttö ei esittänyt etukäteen toivetta ryhmästä missä haluaa olla? Vaikka sanonut joitain kavereiden nimiä, joiden kanssa haluaisi olla? En usko, että lääkärikäynti tuli yllätyksenä.
Jos näin ei tapahtunut, en pidä tätä epäoikeudenmukaisena. Jos opettaja laittoi kumminkin tytön toiseen ryhmään kaikkien hänen toiveidensa vastaisesti, se olisi epäoikeudenmukaista.
Jos tyttö kumminkaan ei sanonut mitään ryhmätoiveesta vaikka tiesi ettei ole valintapäivänä koulussa, niin siinä tapauksessa ei voi enää mitään. Turha sitä on enää jälkeenpäin itkeä, kun ei voinut toiveitaan ilmaista.

Ryhmäjaosta päätettiin aiemmin sovittuna päivänä. Jos ja kun oppilas ei ole paikalla, opettaja päättää mihin ryhmään poissaolija/t laitetaan. Näin se menee. Yleisesti.

Edelleen mun mielestä tässä on oiva tilanne opettaa lapselleen "totuuksia elämästä", opettaa positiivista suhtautumista ja myöskin sopeutum,isesta. Kyseessä on kuitenkin vain muutama tunti viikossa. Ei koko kouluaika.

Totuuksia elämästä-oppitunti tuli nyt 8-vuotiaalle: opettaja on epäreilu, varaudu siihen jatkossakin.

Reilu opettaja olisi ryhmäjaon jälkeen laittanut wilmaan viestin, ja kysynyt kumpaan haluaa. Kun kaikki muutkin saivat sen päättää. Tai kysynyt seuraavana päivänä, jolloin yhtään ryhmätuntia ei vielä ollut ollut.

No, niin kuin kirjoitin, näillä mennään.

[QUOTE="vieras";28885466]paritöiden takia - ja muutenkin on minusta ihan perusteltua että luokalla on 2 tyttöä, ei vain tuo toinen tyttö yksin. muutenkin minusta jurputat ihan syyttä suotta, älä vain opeta asennettasi lapselles, mietipä että mitäs jos tuo toinen tyttö olisikin siinä toisessa ryhmässä ja tyttösi olisi yksin toisessa: SE olisi ollut epäreilua.[/QUOTE]

Se toinen tyttö halusi siihen ryhmään. Vaikka siellä oli vain poikia. Hän siis teki sen valinnan.

[QUOTE="...";28885557]Jos ryhmäjaon päivä oli päätetty etukäteen, miksi tyttö ei esittänyt etukäteen toivetta ryhmästä missä haluaa olla? Vaikka sanonut joitain kavereiden nimiä, joiden kanssa haluaisi olla? En usko, että lääkärikäynti tuli yllätyksenä.
Jos näin ei tapahtunut, en pidä tätä epäoikeudenmukaisena. Jos opettaja laittoi kumminkin tytön toiseen ryhmään kaikkien hänen toiveidensa vastaisesti, se olisi epäoikeudenmukaista.
Jos tyttö kumminkaan ei sanonut mitään ryhmätoiveesta vaikka tiesi ettei ole valintapäivänä koulussa, niin siinä tapauksessa ei voi enää mitään. Turha sitä on enää jälkeenpäin itkeä, kun ei voinut toiveitaan ilmaista.[/QUOTE]

Ei meille/ tytölle kerrottu, että se on joku valintapäivä. Opettaja ei kertonut, kun laitoin viestin, että on poissa.

Viime vuonna ope jakoi ryhmät itse. Ei sukupuolen mukaan, vaan ihan tasaisesti, ehkä jakoi että kummassakaan ryhmässä ole kaikki eniten apua kaipaavat.

Ei hän siis voinut mitään toiveita etukäteen esittää.

Mut onkohan ap:llä ihan todellista tietoa siitä, että muut saivat valita oman ryhmänsä, vai onko tytön kertomaa....

[QUOTE="Vieras";28885654]Mut onkohan ap:llä ihan todellista tietoa siitä, että muut saivat valita oman ryhmänsä, vai onko tytön kertomaa....[/QUOTE]

Opettaja myönsi, että muut saivat valita.

[QUOTE="aapee";28885619]Ei meille/ tytölle kerrottu, että se on joku valintapäivä. Opettaja ei kertonut, kun laitoin viestin, että on poissa.

Viime vuonna ope jakoi ryhmät itse. Ei sukupuolen mukaan, vaan ihan tasaisesti, ehkä jakoi että kummassakaan ryhmässä ole kaikki eniten apua kaipaavat.

Ei hän siis voinut mitään toiveita etukäteen esittää.[/QUOTE]

Mistä siis tiedät, että kyseessä oli etukäteen valittu päivämäärä?

[QUOTE="Vieras";28885794]Mistä siis tiedät, että kyseessä oli etukäteen valittu päivämäärä?[/QUOTE]

En tiedäkään, mutta joku siinä kirjoitti, että kun tiedettiin valintapäivä, niin olisi pitänyt etukäteen ilmaista toiveitaan. Tyttö ei tiennyt, joten ei ollut mahdollista.

No olipas epäreilu opettaja :/

Opettajan tehtävänä aikuisena ihmisenä on pitää huoli että jokainen oppilas saa samat oikeudet eli tässä tapauksessa opettajan tehtävänä olisi ollut kysyä myös poissaolevalta oppilaalta mihin ryhmään hän haluaa.

Kyllä minä ainakin oletan että opettaja pitää myös minunkin lapsen oikeuksista samalla lailla kiinni kuin muidenkin.