Onko tämä nyt sitä subjektiivista päivähoitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pahis äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pahis äitikö?

Vieras
Opiskelen toista tutkintoa työn ohella. Tähän tutkintoon en ole nostanut senttiäkään opintotukea, kun tulot on niin suuret, ettei sitä saa. Opinnot etenee silti hyvää vauhtia.

Nyt olen äitiyslomalla ja esikoinen on päivähoidossa 3pv/vk, jolloin opiskelen ja hoidan vauvaa. Esikoisen kotona ollessa opiskelusta ei tule mitään.

Tuttava oli sitä mieltä, että me käytetään subjektiivista hoito-oikeutta, kun olen äitiysvapaalla ja lapsi on hoidossa. Itse taas olen sitä mieltä, että lapsi on hoidossa, koska opiskelen. (Mitään merkitystähän sillä tuttavan mielipiteellä ei ole, kun näin me nyt toimitaan, mutta kunhan pohdin.)

Subjektiivinen päivähoito oikeus tarkottaa, että kaikilla lapsilla on oikeus päivähoitoon. Kaikki sitä oikeutta käyttää, jotka vie lapsen hoitoon. Tarkottiko tuttava, että väärinkäytät sitä oikeutta kun olet kotona?

Oikeus mikä oikeus ja veroja maksat varmaan myös, joten miksi et käyttäisi oikeuttasi?

No totta helvetissä käytän. Vauva nukkuu niin paljo, että otin juuri tavoitteeksi, että pidän valmistujaiset ja 1-vuotissynttärit samoilla kakutuksilla. ;)

Mutta kunhan ihmettelen, että mitä vinoilemista tässä nyt oikeen on. Siis esikoinen on päivähoidossa vaikka mun tuloni on äitiyspäiväraha, mutta ei se silti tarkoita, että minä nukkuisin täälä päiväunia vauvan kanssa koko ajan.

[QUOTE="vieras";24706071]Subjektiivinen päivähoito oikeus tarkottaa, että kaikilla lapsilla on oikeus päivähoitoon. Kaikki sitä oikeutta käyttää, jotka vie lapsen hoitoon. Tarkottiko tuttava, että väärinkäytät sitä oikeutta kun olet kotona?[/QUOTE]

No en tiedä, mitä se tarkoitti, mutta kovasti oli sitä mieltä, että lapsi pitää ottaa pois hoidosta, kun itse jää pois töistä äitiysvapaalle. Subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta se paasas ja vaikka mistä.

Päivi Räsänenhän ehdotti subjektiivisen hoito-oikeuden rajoittamista, mutta se ei olisi koskenut sinua, koska opiskelet. Se olisi koskenut niitä, jotka olevat "vain" vauvan kanssa kotona tai työttöminä, se ei olisi koskenut opiskelijoita tai työsskäyviä. Mielestäni siis ystäväsi on väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pahis äitikö?;24706082:
No en tiedä, mitä se tarkoitti, mutta kovasti oli sitä mieltä, että lapsi pitää ottaa pois hoidosta, kun itse jää pois töistä äitiysvapaalle. Subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta se paasas ja vaikka mistä.

No, mä olen täysin eri mieltä hänen kanssaan. Ensiksi, viet lapsesi hoitoon vain 3 pv viikossa, hyvästä syystä! Ei kahta lasta hoitaessan pysty opiskelemaan, ja tuo järjestelyhän on muutenkin kaikille edullisin. Saathan opintosi hoidettua nopeammin, mutta muutenkin. Ilman muttia, hyvä että saat vietyä lapsesi hoitoon.

Yhteistyössä