Onko tämä nyt asiallista ja ammattitaitoista käyttäytymistä opettajalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei nimeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei nimeä

Vieras
Tokaluokkalaisella lapsellani on vaikeaa koulussa. Tiedän sen, ja olen hakenut siihen apua eskari-iästä saakka. Olen käyttänyt lasta kasvatusneuvolassa siitä saakka, hänelle on tehty tutkimuksia, pidetty yhteispalavereja opettajien ja kasvatusneuvolan kanssa, aloitettu lisää tutkimuksia yms.

Nyt kun koulut alkoivat, luokanopettaja vaihtui. Tuli ihan uusi opettaja. Ensimmäisen kerran kun hän oli yhteydessä minuun, hän tuli melkein linjoja pitkin ja sanoi että lapseni on vaihdettava koulua, että tuossa koulussa ei voi jatkaa. Kerroin että otan yhteyttä kasvatusneuvolaan ja että järjestän yhteispalaverin yms. Kasvatusneuvolankin työntekijät ovat olleet yhteydessä opettajaan, joten pitäisi olla tietoinen siitä että minä _yritän_ tehdä kaikkeni lapsen suhteen.

Tänään kurkkasin reppuvihkoon.. opettaja on kirjoittanut sinne jokaiselta viikolta kaiken negatiivisen, mitä lapseni on koulussa tehnyt.

"Viikko 33: kiroilua

Viikko 34: Tytön nipistys, opettajan lyöminen

Viikko 35: tehtävistä kieltäytymistä, tunnilla ääntelyä, kiroilua

Viikko 36: tehtävistä kieltäytymistä, yritti hyökätä avustajan kimppuun.
Maanantaina käyttäytyi huonosti jonossa. Tiistaina löi minua käteen viidesti ja kerran avokämmenellä korvaan.
Keskiviikkona...."

Siis ihan oikeasti. Minä tiedän, että lapsella on käytöshäiriöitä. Minä tiedän, että koulussa on ongelmia. Minä olen yrittänyt kaikkeni auttaakseni lastani, olen hakenut apua, pitänyt palavereja, tehnyt jumalauta viimeisillä voimilla kaikkeni, jotta lapseni paha olo menisi pois ja hän voisi olla tavallinen pieni poika. Mutta kun mä en pysty parantamaan lastani, en ole terapeutti, en ihmeidentekijä!!

MITÄ mä teen kaikella tuolla seikkaperäisellä tiedolla? Ilmoittako opettaja jokaisen oppilaan kotiin kiroilut ja tunnilla "ääntelyt" (??) yms?? En vähättele lapseni tekoja, uskon, että hän on varmasti yrittänytkin lyödä, ja niin ei saa tehdä, mutta mä olen kuvitellut että opettajat on aikuisia? Miksi ne antaa 7-vuotiaan lyödä itseään "viisi kertaa käteen ja kerran avokämmenellä korvaan"?? MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?? Jäädä töistä pois ja mennä lapseni kanssa kouluun? Olla siellä valmiina estämässä, kun opettaja ei näköjään osaa tehdä muuta kuin ottaa iskuja vastaan??

Ihan oikeasti, te ette ymmärrä miltä musta tuntuu. Mä olen yrittänyt, nyttenkin olen yrittänyt ja ilmoittanut siitä vielä opettajalle. Olen sanonut että uskon poikani käytöshäiriöt, ja että YRITÄN tehdä jotain! Mitä opettaja luulee saavuttavansa tuommoisella listauksella? Mä en käsitä, mä oon voimaton, toivoton, väsynyt.

Mä vaan itken. Ja romahdan. Nyt just. En jaksa enempää tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei nimeä:
MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?? Jäädä töistä pois ja mennä lapseni kanssa kouluun?
Vaatia entistä voimakkaammin lapsen siirtoa erityisluokalle? Sanoa rehtorille, että lapsi ei tule kouluun ennen kun hän pääsee sellaiselle luokalle, missä häntä osataan käsitellä ja auttaa?

Onhan tuo varmasti häiritsevää ja ei suvaittavaa käytöstä ja sinällään ihan OK saattaa se myös vanhempien tietoon. Sen sijaan tapa ja asenne ovat mun mielestä väärä. Eri juttu olisi, jos vanhempi ei olisi tajunnut tilannetta. Teillä selvästi tajuat ongelmat ja yrität parhaasi mukaan hankkia apua lapselle! Siksi en voi käsittää tuollaista syyllistämistä. Voisitko puhua rehtorille ja yrittää saada jotain yhteisneuvottelua sen kasvatusneuvolan ja koulun kanssa? Saisiko koulun kautta lähetettä tarkempiin tutkimuksiin, jotta ongelmien syitä saisi selvitettyä? en tiedä, mitä teillä on jo tutkittu.

Ymmärrän, että opettaja varmaan kokee itsensä myös tosi voimattomaksi, mutta ei se silti oikeuta hyökkäykseen sinua kohtaan :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Onhan tuo varmasti häiritsevää ja ei suvaittavaa käytöstä ja sinällään ihan OK saattaa se myös vanhempien tietoon. Sen sijaan tapa ja asenne ovat mun mielestä väärä. Eri juttu olisi, jos vanhempi ei olisi tajunnut tilannetta. Teillä selvästi tajuat ongelmat ja yrität parhaasi mukaan hankkia apua lapselle! Siksi en voi käsittää tuollaista syyllistämistä. Voisitko puhua rehtorille ja yrittää saada jotain yhteisneuvottelua sen kasvatusneuvolan ja koulun kanssa? Saisiko koulun kautta lähetettä tarkempiin tutkimuksiin, jotta ongelmien syitä saisi selvitettyä? en tiedä, mitä teillä on jo tutkittu.

Ymmärrän, että opettaja varmaan kokee itsensä myös tosi voimattomaksi, mutta ei se silti oikeuta hyökkäykseen sinua kohtaan :hug:

onko tuo hyökkäys äitiä kohtaan, jos ope listaa kaiken negatiivisen, mitä lapsi koulussa touhuaa? Tietääkö tämä uusi ope, että sinä olet jo lapsesi käytöshäiriöistä tietoinen?

"MITÄ mä teen kaikella tuolla seikkaperäisellä tiedolla? Ilmoittako opettaja jokaisen oppilaan kotiin kiroilut ja tunnilla "ääntelyt" (??) yms?? En vähättele lapseni tekoja, uskon, että hän on varmasti yrittänytkin lyödä, ja niin ei saa tehdä, mutta mä olen kuvitellut että opettajat on aikuisia? Miksi ne antaa 7-vuotiaan lyödä itseään "viisi kertaa käteen ja kerran avokämmenellä korvaan"?? MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?? Jäädä töistä pois ja mennä lapseni kanssa kouluun? Olla siellä valmiina estämässä, kun opettaja ei näköjään osaa tehdä muuta kuin ottaa iskuja vastaan?? "

Ensinnäkin asetut nyt sen opettajan saappaisiin. Muista, että luokassa on parikymmentä muutakin oppilasta (ehkä muutama samanlaisia kuin lapsesi). Toivottavasti opettaja ilmoittaakin jokaisesta kiroilusta yms. sehän ei ole millään lailla hyväksyttävää koulussa tai muutenkaan lasten suusta. Mun mielestä on ihan asiallista palautetta, ei tuo ole hyväksyttävää käytöstä, vaikka kuinka olisi tiedossa olevia ongelmia jo ennestään. Kyllä 7-vuotias osaa yllättää lyönneillään, ihan turhaan yrität nyt syyllistää opettajaa, että miksi "ANTAA LYÖDÄ"! Muistutan vielä uudestaan, että lapsesi tuskin on ainoa oppilas ja opettaja varmasti yrittää keskittyä opetukseen eikä iskujen vastaanottamiseen. Voin vain kuvitella kuinka rankkaa sinulla on, mutta tuosta syyttelystä ei ole mitään apua. Tämän opettajan avulla voit saada lapsellesi apua, hän ihan selvästi välittää tilanteesta, eikä lakaise ongelmia maton alle.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?? Jäädä töistä pois ja mennä lapseni kanssa kouluun?
Vaatia entistä voimakkaammin lapsen siirtoa erityisluokalle? Sanoa rehtorille, että lapsi ei tule kouluun ennen kun hän pääsee sellaiselle luokalle, missä häntä osataan käsitellä ja auttaa?

Peesi :hug: Ei ole lapsenkaan etu olla koulussa missä hän voi huonosti.

Neurologisiin tutkimuksiin ollaan vasta saatu lähete. Kasvatusneuvolassa tehtiin psykologiset testit, jotka osoittivat että lapsen tunne-elämän häiriöt johtuvat lapsuuden traumasta jotka jatkuvat edelleen (lapsen isä oli väkivaltainen minua kohtaan, erosin pojan ollessa vajaa neljä vuotias. tuon jälkeen isänsä on aiheuttanut lukuisia pettymyksiä eikä ole tavannut yms) Tutkimusten jälkeen pidettiin taas yksi yhteispalaveri, jossa kerrottiin tämä ja todettiin se, ettei lapsella ole neurologista vammaa tai ongelmaa, vaan kyseessä on selkeästi trauman aiheuttama ongelma. Ei ne kai sitten ymmärtäneet tai jotain.
Minä itse vaadin neurologisia tutkimuksia, lähinnä vain varmistaakseni sen, että lapsen ongelmat eivät johdu mistään vammasta.

Kasvatusneuvolan psykologi sekä minun terapeuttini olivat sitä mieltä, että koska lapsella on nyt miesopettaja, se toimii trauman laukaisijana, ja sen takia lapsi raivostuu niin silmittömästi tälle. En jaksa selittää, ehkä ymmärrätte mitä tarkoitan.

Mun sydän murtuu.. ymmärrättekö miten pahalta musta tuntuu.. voi luoja. Miksei kukaan osaa lopettaa tätä kaikkea? Miksei kukaan osaa parantaa lastani? Miksi kaikki kaadetaan vain mun niskaan?! Mä olen VAIN ÄITI, en mikään ylijumala joka osaa ratkaista opettajien ongelmat ja parantaa lapseni!! Arvatkaa oisinko mä tehnyt ne jo ajat sitten, jos vain jotenkin pystyisin siihen?!

Kun mä olen ilmoittanut jo sekä rehtorille että luokanvalvojalle, että pidetään yhteispalaveri ja ilmoitan ajan heti kun sen saan. Ei vaikuta asiaan. Olen myös sanonut, että hankin terveydenhoitajan kautta lähetteen lasten psyk. poliklinikalle, ei sekään mitään ole vaikuttanut.

Ja mä olen sanonut myös sen molemmille, että mä TIEDÄN nämä ongelmat, ja että mä olen niitä yrittänyt korjata eskarista saakka. Ja kai ne siellä tietää, että koulun ja kasperin yhteispalavereja on ollut jo aiemminkin ja että mä olen yhteistyökykyinen ja -haluinen enkä missään vaiheessa ole kieltänyt etteikö lapsellani ole ongelmia.

Eiköhän se opettaja tiedä, että äiti on käytöshäiriöistä tietoinen, koska on nimenomaan pyytänyt kasvatusneuvolaa ottamaan yhteyttä opettajaan. Toki opettajan asema on huono ja hänellä tuskin on tarvittavaa aikaa ja/tai tarvittavia taitoja erityislapsen tarpeisiin. Kuten sanoin on ihan OK raportoida kotiin noista ongelmista, mutta ei tässä auta äitiä käydä syyttämään. Ei ole hänen vikansa, jos lapsella on käytöshäiriöitä ja taustalla mahdollisesti joku sairaus tms. Yhteistyö ei toimi, jos aletaan etsimään syyllistä, vaikka tulisi keskittyä ongelman ratkaisuun.

Minusta olisi tooodella hyvä idea se lähete lasten psykiatriselle polille, jos suinkin sellaisen saat. Siellä on kokemusta myös neurologisen puolen sairauksista ja varmaan saataisiin tilanne kokonaisvaltaisemmin arvioitua. Tuolta olisi ehkä mahdollista saada ihminen tarkistamaan koulun olot ja katsastamaan millainen oppimisympäristö lapselle olisi sopiva.

Alkuperäinen kirjoittaja aino:
"MITÄ mä teen kaikella tuolla seikkaperäisellä tiedolla? Ilmoittako opettaja jokaisen oppilaan kotiin kiroilut ja tunnilla "ääntelyt" (??) yms?? En vähättele lapseni tekoja, uskon, että hän on varmasti yrittänytkin lyödä, ja niin ei saa tehdä, mutta mä olen kuvitellut että opettajat on aikuisia? Miksi ne antaa 7-vuotiaan lyödä itseään "viisi kertaa käteen ja kerran avokämmenellä korvaan"?? MITÄ MUN PITÄÄ TEHDÄ?? Jäädä töistä pois ja mennä lapseni kanssa kouluun? Olla siellä valmiina estämässä, kun opettaja ei näköjään osaa tehdä muuta kuin ottaa iskuja vastaan?? "

Ensinnäkin asetut nyt sen opettajan saappaisiin. Muista, että luokassa on parikymmentä muutakin oppilasta (ehkä muutama samanlaisia kuin lapsesi). Toivottavasti opettaja ilmoittaakin jokaisesta kiroilusta yms. sehän ei ole millään lailla hyväksyttävää koulussa tai muutenkaan lasten suusta. Mun mielestä on ihan asiallista palautetta, ei tuo ole hyväksyttävää käytöstä, vaikka kuinka olisi tiedossa olevia ongelmia jo ennestään. Kyllä 7-vuotias osaa yllättää lyönneillään, ihan turhaan yrität nyt syyllistää opettajaa, että miksi "ANTAA LYÖDÄ"! Muistutan vielä uudestaan, että lapsesi tuskin on ainoa oppilas ja opettaja varmasti yrittää keskittyä opetukseen eikä iskujen vastaanottamiseen. Voin vain kuvitella kuinka rankkaa sinulla on, mutta tuosta syyttelystä ei ole mitään apua. Tämän opettajan avulla voit saada lapsellesi apua, hän ihan selvästi välittää tilanteesta, eikä lakaise ongelmia maton alle.

Olenko mä sanonut että olisi hyväksyttävää kiroilut tms? Mä en ole missään vaiheessa vähätellyt lapseni käytöstä enkä kieltänyt etteikö niitä olisi. Ja on ok ilmoittaa kotiin, totta kai haluan tietää. Mutta minulle tuli tuosta kaikesta ihan sellainen olo, että opettaja oikein kulkee listan kanssa päivittäin ja kirjaa sinne jokaisen rikkeen ylös, ihan jokaisen. Mä en usko siihen, että lapseni olisi ainoa joka siellä kiroilee joskus tai joka ei osaa seisoa jonossa hiljaa paikallaan, mutta lähteekö niistä tiedot toisten kotiin? En usko. Tottakai on tarpeen tietää vakavammat rikkeet, kuten just vaikka lyöminen mutta..

Minusta ei tunnu siltä, että opettaja välittäisi lapsestani. Päinvastoin minusta tuntuu just siltä, että hän kokee niin suurta avuttomuutta ja varmaan jo inhoakin lastani kohtaan, että haluaa vain saada tämän silmistään lopullisesti.

Opettaja tietää palaverista, hänet on kutsuttu sinne. Mitä hän haluaa saavuttaa ryöpyttämällä niskaani kaiken, pienintä yksityiskohtaa myöten, kun minä jo ymmärrän tilanteen, ja käsitän miten hankala ja mahdoton lapseni koulussa on?

Mä oikeasti muserrun tämän taakan alle, ihan totta.

Tiesithän, että opettaja EI VOI, EIKÄ SAA käydä oppilaaseen "käsiksi", käyttää voimakeinoja, tai yleensäkään koskea lapseen, muuten kuin olalta ohjaten. Mitä opettaja voi siis tuossa tilanteessa tehdä, kuin ottaa vastaa lyönnit. Toki aikuisena ymmärtää niitä väistellä, mutta ei oikein muuta. Opettajille annetaan yleensä ohjeeksi listata käytöshäiriöisen lapsen tekemiset päivittäin ja tiedottaa niistä huoltajille. Tätä hän ei tee sinua kiusatakseen, vaan lapsen parhaaksi. Kun tai jos lasta aletaan siirtämään esim. erityisluokalle, on hyvä kaiken paperisodan lisäksi olla konkreettista päivittäistä tapahtumaketjua olemassa. Joskus myös huoltajat kiistävät tapahtuneet - siksikin tämä tieto. Olen sitä mieltä, että lapsesi opettaja on hyvinkin ammattitaitoinen ja lasten parasta ajatteleva.

Ihmettelen miksi poikasi yleensäkin on vielä yleisopetuksen luokalla, jos ongelmat ovat olleet tiedossa jo noinkin kauan. Vai oletko sinäkin mahdollisesti niitä vanhempia, jotka pelkäävät lapsensa leimautumista ja omien kasvojen menettämistä, jos jälkikasvu käy erityisluokkaa?

SILTI se lähete sinne psykiatriselle on tärkeä, jotta lapsi saa tarvitsemaansa apua ja pääsee tilanteesta yli.

Joo. Kyllä mä lapseni haluan silti sinne polille vielä. Tuntuu vaan, ettei kukaan auta meitä. Koko ajan vain kerrotaan kaikesta, miten huono ja kamala lapseni on, odotetaan että mä kerron ratkaisut ja kannan kaiken taakan yksin. Kukaan ei ota pienintäkään murua tästä kaikesta kantaakseen, ei opettajat, ei tahot joilta olen apua hakenut. Kaikki vaan odottaa, että mä kerron mitä tehdään.

SILTI se lähete sinne psykiatriselle on tärkeä, jotta lapsi saa tarvitsemaansa apua ja pääsee tilanteesta yli.

Joo. Kyllä mä lapseni haluan silti sinne polille vielä. Tuntuu vaan, ettei kukaan auta meitä. Koko ajan vain kerrotaan kaikesta, miten huono ja kamala lapseni on, odotetaan että mä kerron ratkaisut ja kannan kaiken taakan yksin. Kukaan ei ota pienintäkään murua tästä kaikesta kantaakseen, ei opettajat, ei tahot joilta olen apua hakenut. Kaikki vaan odottaa, että mä kerron mitä tehdään.

Lasten psykiatrisella pitäisi ainakin olla osaavia ihmisiä, joilta saisitte apua ja työkaluja koulussa pärjäämiseen. Varmaan olisivat yhteydessä kouluunkin yms. Mä jaksan vakaasti uskoa, että sitä kautta se ongelmat alkaa ratketa :hug:

Ettekö te lue mitä mä kirjoitan?

Tavallista koulua käy, ei ole oppimisvaikeuksia. Viime vuoden pärjäsi hienosti, kun sai olla pienryhmässä. Siellä tykkäsi olla ja jaksoi käyttäytyäkkin. Nyt opettaja on sitä mieltä, ettei se ole lapseni paikka eikä häntä sinne laiteta muutoin kuin rangaistukseksi.

Etkö katso reppuvihkoa päivittäin? Reppuvihko lienee sama kuin reissuvihko? Itse katsoisin vihon joka päivä ja keskustelisin lapsen kanssa asiasta. Tämän jälkeen laittaisin jonkun kommentin opettajalle.

Itselläni on entinen käytöshäiriöinen oppilas. 2-3 reissuvihkoa (sellaista aku ankka -lehden kokoista) meni vuodessa.

Ehkä et suoraan hyväksy kiroilua ja lyömistä, mutta ihmettelet kuitenkin, että miksi niistä raportoidaan. Kyllähän niistä kuuluu raportoida ja aivan varmasti raportoi myös muiden lapsien kohdalla. Mun mielestä tässä tilanteessa paljon huonompi vaihtoehto opettajaksi olsii sellainen, joka ei menettäisi hermojaan ja antaisi tilanteen jatkua. Olisihan tuo outoa, jos opettaja ei pitäisi sinuun yhteyttä ollenkaan niin kauan kuin odottelette tulevaa tapaamista.

"Open" tekstissä on paljon asiaa, jota kannattaa ajatella.

Alkuperäinen kirjoittaja nemo:
Oletko ap itse saanut apua? Päässyt juttelemaan jonkun kanssa tilanteesta? Menneisyydestä, kaikesta?

Käyn traumaterapiassa. Äitini on tukena.
Mutta kaikki menee pahemmaksi. Lapsen isä on jatkanut kiusantekoaan eronkin jälkeen. Hän iskee kerta kerralta pahemmin, alan olla lopussa. Pitäisi jaksaa oikeudenkäynnit joihin ex mua haastaa ja lapsen asiat ja rahahuolet ja kaikki..

Terapeuttini ja kasvatusneuvolan ihminen sanoivat että ovat todella huolissaan mun mielenterveyden kestämisestä nyt. Kaikki pahenee, nämä tilanteet jotka ovat vieneet voimiani jo pitkään. Kaikki vain pahenee, mun voimat vähenee, mä en kykene enää muuta kuin itkemään. Ja yhä vain multa vaaditaan hoitamaan miljoonaa asiaa ja mijoonaa palaveria ja tapaamaan aina vain uusia ihmisiä, joille mun pitää kertoa menneisyyden traumoista.. ja kokea aina yhä uudelleen se tunne, että mitä jos mua ei kukaan usko. Ja elää aina vaan uudestaan läpi se kaikki helvetti, mitä elämäni on viimeiset vuodet olleet.

Musta alkaa oikeasti tuntumaan siltä, että mä murrun. Pamahdan johonkin psykoosiin hetkenä minä hyvänsä. Ihan milloin tahansa. En oikein pysy enää kasassa. Mutta mun ois pakko, lasteni takia. En tiedä, voinko vain enää vaikuttaa asiaan mitenkään.

Yhteistyössä