[QUOTE="kysymysmerkki";28188419]Pistääpä miettimään. Toisaalta tuntuisi hassulta lopettaa 0-3-vuotiaille tarkoitettu kerho lähes yli-ikäiseltä sillä perusteella, ettei ole valmis toimimaan ryhmässä. Poika myös tykkää käydä siellä ja puhuu siitä pitkin viikkoa. Sama individualismi oli nähtävissä jo vauvauinnissa, piirileikit ei oikein kiinnostaneet, kun olisi pitänyt päästä tekemään loputtomiin sitä yhtä asiaa joka kulloinkin oli pojasta se ykkösjuttu. Siksikin joka minuutti ja joka viikko vaihtuva ohjelma on hänestä kumma.
Ja toisaalta kysymys on kuitenkin uhmasta enemmän kuin taidottomuudesta, ja hämääntymisestä, kun kotona kasvaneelle tuollaiset lapsitiheydet on vielä selvästi totuttelun alla. Älykäs ja itseohjautuva poika ei tahdo suostua asioihin, joiden syitä ei ymmärrä. Ja toisaalta suostuu yleensä mihin vain, jos onnistun selittämään ne syyt. Mutta pitääkö minun laittaa hänet täysin liekaan, koska siitä seuraava tunnetila ei mielestäni kuitenkaan vastaa sitä liikuntakerhon tarkoitusta?
Eli lapsi saattaa olla häiriöksi, mutta tuolla kuitenkin oli tarkoituskin liikkua. Lisäksi lapsen vaikeudet ovat sellaista lajia, jotka kai kuitenkin paikan päällä korjaantuvat paremmin kuin menemättä jättämisellä?
Sanoin pojalle, että seuraavalla kerralla mennään etuajassa, ja saa juosta ja touhuta vapaasti kunnes aletaan, ja sitten pitää kuunnella äitiä tai mennään jäähtymään eteiseen. Katsotaan nyt sitten, paljonko auttaa rauhoittumista käytännössä, ja onko hän sitten ärtynyt vaikka suostuisikin pysymään ohjelmassa. Tilanne on tietysti vaikeampi, kun äitikään ei ole asetelmasta ihan vakuuttunut. Maanittele ja määrää siinä sitten.[/QUOTE]
Sulla on auktoriteetti aika hakusessa

. Päätä nyt itse kumpi on parempi pojalle; että oppii, että joutuu noudattamaan samoja sääntöjä kuin muut, vai että saa tehdä ryhmätilanteissa mitä haluaa?
Ihan sama kuinka älykäs ja itseohjautuva poika, mutta harrastukseen ei tulla häiritsemään muita, vaan pelataan samoilla säännöillä kuin muut.
Outoja selityksiä sulla; "Pitääkö minun laittaa hänet täysin liekaan, koska sitä seuraava tunnetila ei mielestäni kuitenkaan vastaa sitä liikuntakerhon tarkoitusta."
Mitä? Etkö sä itse kestä lapsen ärtymystä vai mistä on kyse? Lapselle on tärkeää oppia kohtaamaan pettymyksiä. Jos äiti antaa kaiken periksi koska et halua lapsellesi negatiivista tunnetilaa, olet kyllä kasvatuksessa ihan hakoteillä...