Päivähoitohenkilöstö lienee yksi kaikkein kritisoiduimmista ammattikunnista.Enkä ihmettele sitä sinänsä lainkaan. En siis siksi, että koko maamme päivähoitohenkilöstö, olisi ammattitaidonta. Vaan näen sen tavallaan ymmärrettävänä ja luonnollisena, siinä mielessä, että se kritiikki lähtee usein tunnepohjalta. Ja sen taustalla voi olla hyvin monenlaisiakin tunteita. Hoitaahan päivähoitohenkilöstö niitä meille kaikkein kalleimpia ihmisiä. Enkä sano, etteikö se kritiikki olisi oiketeuttuakin.
Kyllä kritiikkiä saa esittää, saa kyseenalaistaa, saa herättää keskustelua.
Mutta siinä liikutaan sellaisilla osa-alueilla, että onkin vaikeampi määritellä sitä, milloin joissakin asioissa toimitaan oikein tai väärin. Joillakin muilla aloilla on paljon helpompi osoittaa se, että on jossakin kohtaa tehty virhe. Jos olet tehnyt virheen, jossakin laskelemassa, voi se vääristää koko lopputuloksen, toisaalta se virhe voidaan löytää ja virhe kenties korjata. Jos jotain esinettä koottaessa, asennat yhden osan väärinpäin, voidaan virhe osoittaa.
Mutta kun on kysymys työstä, jota jokainen tekee ns. omalla personallaan, eikä sitä yhtä ainoaa oikeaa toimintapaa ole, on virheiden osoittaminen paljon hankalampaa.
Äh, nyt eksyin jo itsekin ajatuksesta, mitä olin muka sanovinani. Eikä tämä sinänsä ole edes olennaista ap.n tapauksessa tai tässä ketjussa.
(kunhan tässä pitkitän kotitöihin tarttumista )
En tämän kyseisen ap.n kertoman perusteella sinänsä lähtisi yksioikoisesti vaan kritisoimaan lto.n ammattitaitoa, mutta ehkä sellaista varovaista arvostelua kuitenkin siitä, että myös vuorovaikutustaitoja edellytetään osana ammatillisuuutta. Ja ehkä tässä kohdassa voisi olla kuvatulla ltolla niitä omalta osaltaan tarkastella. Josta tosin taas pääsee siihen, että se miten vanhemmat kuulevat omasta lapsestaan tulevan viestin, onkin sitten taas jo mutkikaampi asia.
Kyllä kritiikkiä saa esittää, saa kyseenalaistaa, saa herättää keskustelua.
Mutta siinä liikutaan sellaisilla osa-alueilla, että onkin vaikeampi määritellä sitä, milloin joissakin asioissa toimitaan oikein tai väärin. Joillakin muilla aloilla on paljon helpompi osoittaa se, että on jossakin kohtaa tehty virhe. Jos olet tehnyt virheen, jossakin laskelemassa, voi se vääristää koko lopputuloksen, toisaalta se virhe voidaan löytää ja virhe kenties korjata. Jos jotain esinettä koottaessa, asennat yhden osan väärinpäin, voidaan virhe osoittaa.
Mutta kun on kysymys työstä, jota jokainen tekee ns. omalla personallaan, eikä sitä yhtä ainoaa oikeaa toimintapaa ole, on virheiden osoittaminen paljon hankalampaa.
Äh, nyt eksyin jo itsekin ajatuksesta, mitä olin muka sanovinani. Eikä tämä sinänsä ole edes olennaista ap.n tapauksessa tai tässä ketjussa.
(kunhan tässä pitkitän kotitöihin tarttumista )
En tämän kyseisen ap.n kertoman perusteella sinänsä lähtisi yksioikoisesti vaan kritisoimaan lto.n ammattitaitoa, mutta ehkä sellaista varovaista arvostelua kuitenkin siitä, että myös vuorovaikutustaitoja edellytetään osana ammatillisuuutta. Ja ehkä tässä kohdassa voisi olla kuvatulla ltolla niitä omalta osaltaan tarkastella. Josta tosin taas pääsee siihen, että se miten vanhemmat kuulevat omasta lapsestaan tulevan viestin, onkin sitten taas jo mutkikaampi asia.