Onko tämä mielestänne ammattitaitoinen LTO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ahaa";28139986]Vilkas, isokokoinen lapsi ryhmässä? Miksi häntä ei saisi rajoittaa? Voi olla, että hän on kotona ihan erilainen ja rauhallisempi. Iso ryhmä saa hänet villiintymään. Ymmärrät varmaan, että ryhmässä kaikilla pitää olla säännöt joiden mukaan käyttäydytään. Mitä siitä tulisi, jos 20 lasta saisi säntäillä ja heitellä unilelujaan jne. Ymmärrän täysin LTO:n kannan. Mene keskusteluun avoimin mielin äläkä suinkaan sellaisella asenteella, että "ei meidän mussukassa mitään vikaa ole". Ehkä parannusta saadaan aikaiseksi yhteistyöllä. Mielestäni tuollaiselle lapselle parempi paikka olisi pienempi ryhmä ja jopa pph![/QUOTE]

Voiko sinusta 110-senttistä lasta vaatia olemaan samanlainen kuin muut ryhmän lapset, joista 99% on lähestulkoon vauvoja? Ja sinusta tuo jokapäiväinen valitus ja voivottelu on täysin asiallista?

Menen kyllä keskusteluun avoimin mielin kuuntelemaan mitä LTO:lla on sydämellään, mutta odotan kuin kuuta nousevaa sitä että päiväkotiin tulee muita saman ikäisiä, että isojen ryhmä saadaan perustettua. Luulen että tässä ryhmässä suurin osa hoitajien ajasta menee vaipanvaihtoon ja syöttämiseen.

[QUOTE="jaa";28140004]Mitä ihmettä sinä riehut? Ei ap ole missään vaiheessa sanonut, ettei hänen lastaan saisi rajoittaa, tai että hänen lapsensa ei toimi väärin.

Ps. Jopa minä näin ihan lasta tuntematta voin sanoa, ettei siinä lapsessa "ole mitään VIKAA".[/QUOTE]

Nimenomaan. En ole sanonut ettei lasta saisi rajoittaa. Tottakai saa, jos on siihen tarvetta, teen niin itsekin jos on tarvetta, tosin kotona enää todella harvoin. Mutta rajoittamisen sijaan tuo LTO vain voivottelee ettei tiedä mitä tekisi. Kyllä tässä tuntuu nyt vähän siltä, että lapsi yksinkertaisesti on vain väärässä paikassa, taaperoiden joukossa, jossa suurin osa ajasta menee pienten vaipan vaihtoon yms. Ei LTO ole edes tuonut esiin mitään ns todellisia ongelmia. Lapsi tarvitsee vain virikkeitä enemmän kuin 1-2-vuotiaat, ja tuntuu että jos vaikka lapsi työntää pihalla kuormuria kovaa vauhtia, sekin on ongelma.

Edellisessä ryhmässä ei lapsella ollut mitään ongelmaa, siellä ne goljatit juoksivat kilpaa pihalla keskenään ja kaikilla oli hauskaa. :-)

[QUOTE="jaa";28140004]Mitä ihmettä sinä riehut? Ei ap ole missään vaiheessa sanonut, ettei hänen lastaan saisi rajoittaa, tai että hänen lapsensa ei toimi väärin.

Ps. Jopa minä näin ihan lasta tuntematta voin sanoa, ettei siinä lapsessa "ole mitään VIKAA".[/QUOTE]

En lukenut koko ketjua läpi, mutta näitä "ei minun lapseni voi riehua, se on kotonakin tosi kiltti ja ihana" -äitejä on jo ihan liikaakin. Ja samalla pk:n hoitohenkilökunta uupuu näiden mussukoiden takia. Koettaisitte ymmärtää, että se lapsi toimii ihan eri tavalla siellä villilaumassa kuin kotona! Kukaan ei halua myöntää, että juuri oma lapsi on se, joka porukan saa sekopäiseksi. Miten tuollainen lapsi sitten pärjää koulussa, jos ei päiväkodissakaan osaa ohjeita noudattaa? Minä sanoisin, että kovempi kuri vaan sinne päiväkotiinkin ja äiti vois myös myöntää, että ongelma on. Tuskin LTO huvikseen ketään silmätikukseen ottaa. Vielä ehtii tehdä paljon pojan hyväksi. poika on varmasti ihan kiva ja normaali, mutta puitteet, joissa hänen on oltava, tekevät hänestä levottoman.

[QUOTE="niin";28140036]En lukenut koko ketjua läpi, mutta näitä "ei minun lapseni voi riehua, se on kotonakin tosi kiltti ja ihana" -äitejä on jo ihan liikaakin. Ja samalla pk:n hoitohenkilökunta uupuu näiden mussukoiden takia. Koettaisitte ymmärtää, että se lapsi toimii ihan eri tavalla siellä villilaumassa kuin kotona! Kukaan ei halua myöntää, että juuri oma lapsi on se, joka porukan saa sekopäiseksi. Miten tuollainen lapsi sitten pärjää koulussa, jos ei päiväkodissakaan osaa ohjeita noudattaa? Minä sanoisin, että kovempi kuri vaan sinne päiväkotiinkin ja äiti vois myös myöntää, että ongelma on. Tuskin LTO huvikseen ketään silmätikukseen ottaa. Vielä ehtii tehdä paljon pojan hyväksi. poika on varmasti ihan kiva ja normaali, mutta puitteet, joissa hänen on oltava, tekevät hänestä levottoman.[/QUOTE]

Valitettavasti on sellaisiakin ihmisiä päiväkodeissa töissä, jotka ottavat lapsia silmätikuikseen. Ammattitaidottomia on niin lh:den kuin lto:den joukossa. Joillakin ei henkilökemiat kohtaa lapsen kanssa ja se näkyy ja kuuluu käytöksessä. :(

Ap:lle tsemppiä keskusteluun. Mun mielestä kyseinen lto ei ole kovin ammattitaitoinen. Onko nuori vielä?

No olet varmasti ihan oikeassa, mutta tässä tapauksessa olisi ehkä ollut paikallaan, että olisit tutustunut ketjuun tarkemmin. Meni niin ohi sektorin ja asian vierestä.

[QUOTE="niin";28140036]En lukenut koko ketjua läpi, mutta näitä "ei minun lapseni voi riehua, se on kotonakin tosi kiltti ja ihana" -äitejä on jo ihan liikaakin. Ja samalla pk:n hoitohenkilökunta uupuu näiden mussukoiden takia. Koettaisitte ymmärtää, että se lapsi toimii ihan eri tavalla siellä villilaumassa kuin kotona! Kukaan ei halua myöntää, että juuri oma lapsi on se, joka porukan saa sekopäiseksi. Miten tuollainen lapsi sitten pärjää koulussa, jos ei päiväkodissakaan osaa ohjeita noudattaa? Minä sanoisin, että kovempi kuri vaan sinne päiväkotiinkin ja äiti vois myös myöntää, että ongelma on. Tuskin LTO huvikseen ketään silmätikukseen ottaa. Vielä ehtii tehdä paljon pojan hyväksi. poika on varmasti ihan kiva ja normaali, mutta puitteet, joissa hänen on oltava, tekevät hänestä levottoman.[/QUOTE]

Niin, puitteet joissa hänen on oltava, tekevät hänet levottomaksi, eli 1-2-vuotiaat taaperot. Ja kovempi kuri ilman muuta, mutta tuo LTO ei osaa kuria pitää ollenkaan,vaan voivottelee vain minulle. Meillä kotona on aina johdonmukainen kasvatus sääntöineen toiminut. Ilmeisesti tuo LTO on tottunut vain taaperoihin. Uskon että ongelma korjaantuu itsekseen kun isojen ryhmä perustetaan, eli kun päiväkotiin tulee enemmän lapsia.

Tässähän me kuulemme vain ap:n puolen tarinasta. Älkää siis LTO:aa nyt heti teilatko pelkästään ap:n kertomusten perusteella! Minä arvostan pk:n henkilökuntaa ja näen miten raskasta se työ varmasti on nykypäivän lasten joukossa. Ennen sentään kunnioitettiin auktoriteettia, nyt ne ei usko mitään. Olen ollut pk:ssa töissä ja ei ole minun juttu. Joidenkin lapsia, kun ei saa edes komentaa, ei saa antaa nukkua päikkäreitä, ei tehdä sitä ja tätä.... Vaatimuksia vaatimusten perään.

[QUOTE="a p";28140011]Voiko sinusta 110-senttistä lasta vaatia olemaan samanlainen kuin muut ryhmän lapset, joista 99% on lähestulkoon vauvoja? Ja sinusta tuo jokapäiväinen valitus ja voivottelu on täysin asiallista?

Menen kyllä keskusteluun avoimin mielin kuuntelemaan mitä LTO:lla on sydämellään, mutta odotan kuin kuuta nousevaa sitä että päiväkotiin tulee muita saman ikäisiä, että isojen ryhmä saadaan perustettua. Luulen että tässä ryhmässä suurin osa hoitajien ajasta menee vaipanvaihtoon ja syöttämiseen.[/QUOTE]

Minun ryhmässäni on 3 vaippaikäistä ja yksi 4-vuotias. Ei mitään ongelmia. Lapsi tottelee eikä riehu. Eli tuo, että lapsi on "vauvojen ryhmässä" ei selitä kyllä täysin käytöstä.

[QUOTE="niin";28140094]Tässähän me kuulemme vain ap:n puolen tarinasta. Älkää siis LTO:aa nyt heti teilatko pelkästään ap:n kertomusten perusteella! Minä arvostan pk:n henkilökuntaa ja näen miten raskasta se työ varmasti on nykypäivän lasten joukossa. Ennen sentään kunnioitettiin auktoriteettia, nyt ne ei usko mitään. Olen ollut pk:ssa töissä ja ei ole minun juttu. Joidenkin lapsia, kun ei saa edes komentaa, ei saa antaa nukkua päikkäreitä, ei tehdä sitä ja tätä.... Vaatimuksia vaatimusten perään.[/QUOTE]

Ap:n lastahan juuri saa komentaa, lto ei vain kykene siihen. Ja minusta on äärimmäisen kummallista, että sanotaan lapsen villinneen toisia juoksuleikkiin ulkona. Siis mitä ihmettä? Jos ei ulkona saa juosta niin missäs sitten? Just ulkona pitäis saada purkaa energiat, että sisällä jaksaa olla rauhassa.

Minä kyseenalaistan lto:n toiminnan, vaikka olen kuullut vain toisen puolen tarinasta. Ja olen itse lto:n hommia tekevä sosionomi (amk).

[QUOTE="a p";28140086]Niin, puitteet joissa hänen on oltava, tekevät hänet levottomaksi, eli 1-2-vuotiaat taaperot. Ja kovempi kuri ilman muuta, mutta tuo LTO ei osaa kuria pitää ollenkaan,vaan voivottelee vain minulle. Meillä kotona on aina johdonmukainen kasvatus sääntöineen toiminut. Ilmeisesti tuo LTO on tottunut vain taaperoihin. Uskon että ongelma korjaantuu itsekseen kun isojen ryhmä perustetaan, eli kun päiväkotiin tulee enemmän lapsia.[/QUOTE]

Eli väännän nyt rautalangasta:

On kyse ryhmästä jossa on 16 lasta joista noin 12 on alle 2-vuotiaita, ja minun reilu 3,5 v. poikani on vanhin. Ryhmässä on LTO ja yksi hoitaja. Pienet vievät niin paljon aikaa ettei hoitajilla ole aikaa tarjota minkäänlaisia poikani ikäiselle sopivia virikkeitä, koska kaikki aika menee pienten perusjutuista huolehtimiseen. Poikani ei jaksa kovin kauaa yksikseen istua pöydän ääressä piirtelemässä tai värittämässä tai selailemassa kirjoja, tykkäisi enemmän liikunnallisista leikeistä.

Edellisessä ryhmässä oli juoksukilpailuja, retkiä kaupungille ja puistoon sekä läheiselle rannalle, ja käytävällä pituushyppyä ja mahdollisuus sisätiloissa pelata sählyä ja pihalla jalkapalloa, tai työntää isoja kuormureita juosten tms.

Nyt poikani pitäisi olla pääosin paikallaan ja olla samanlainen kuin nämä 1-2-vuotiaat juuri kävelemään oppineet, hän aiheuttaa vaivaa koska on vanhempi kuin muut ja kaipaisi erilaisi virikkeitä.

Ja nyt siis LTO valittaa minulle päivittäin, kuinka poikani oli taas JUOSSUT pihalla, pienet pelkäävät kun iso poika juoksee heidän seassaan.

Joko nyt ymmärrätte? Siis poikaani ja minua syytetään nyt mielestäni ihan turhasta.

En tajua mitä kahdenkeskisessä keskustelussa voimme muuttaa? Pitäisikö minun pystyä muuttamaan poikani kaksivuotiaaksi, jotta hän sopeutuisi joukkoon paremmin?

Kyse on siis liikunnallisesta lapsesta, jolla EI ole minkäänlaista häiriökäytöstä, ihan normaali leikki-ikäinen vipeltäjä, jonka lempiharrastuksia ovat jalkapallo ja sähly.

[QUOTE="pph";28140098]Minun ryhmässäni on 3 vaippaikäistä ja yksi 4-vuotias. Ei mitään ongelmia. Lapsi tottelee eikä riehu. Eli tuo, että lapsi on "vauvojen ryhmässä" ei selitä kyllä täysin käytöstä.[/QUOTE]

Minun lapsenikaan ei riehu, ja tottelee. Kukaan ei kuitenkaan ole häntä edes vaatinut tottelemaan, eikä esittänyt sääntöjä, siellä päiväkodissa. Mitä "käytöstä"? Sitä että lapsi haluaa pihalla juosta, ja pikkuiset pelkäävät kun iso poika viilettää siellä?

[QUOTE="a p";28140184]Minun lapsenikaan ei riehu, ja tottelee. Kukaan ei kuitenkaan ole häntä edes vaatinut tottelemaan, eikä esittänyt sääntöjä, siellä päiväkodissa. Mitä "käytöstä"? Sitä että lapsi haluaa pihalla juosta, ja pikkuiset pelkäävät kun iso poika viilettää siellä?[/QUOTE]

Miten sinä voit tietää onko tarhassa esitetty sääntöjä lapselle tai vaadittu tottelemaan? Oletko koko ajan paikalla?
Voiko olla, että kyseinen LTO on huomannut jotakin mitä muut hoittajat eivät huomaa?

Minusta asia on ketjun myötä paisunut vähän suuntaan ja toiseen. Ymmärrän, että äitinä tuntuu pahalle, jos kokee omaa lastaan arvosteltava, mutta jospa kyse nyt on ihan puhtaasti henkilökemioiden puuttumisesta ja pienistä väärinymmärryksistä puolin ja toisin. Sinua äitinä ärsyttää LTO:n ulosanti päivän päätteeksi, mikä on ihan ymmärrettävää. Toki on muistettava, että me kaikki ilmaistaan asiat eritavalla ja asia voi toisen suusta kuulostaa paljon surkeammalta kuin toisen vaikka sisältö on sama. Minä en lyttäisi LTO:n ammattitaitoa tämän keskustelun perusteella, vaan äitinä menisin sinne keskusteluun selvittämään mistä oikeasti on kyse.

Itse olen lasten ja nuorten erityisohjaaja ja toiminut monenlaisissa lapsiryhmissä. Sekä hoitajan ja lapsen sekä sitten taas vanhemman väliset kemiat vaihtelee paljon. Toki työssä pitää muistaa käyttäytyä ammattimaisesti, mutta ymmärrys siitä ei kaikilla ole sama. Kenties LTO ei koe olevansa epäammattimainen puhuessaan lapsestasi vaikka sinusta se luonnollisesti siltä tuntuu ja ehkä, vain ehkä hän on huomannut pojassa piirteitä tai asioita, joissa poika mielestään tarvitsisi enemmän tukea kasvamiseen ja oppimiseen.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Kenties LTO ei koe olevansa epäammattimainen puhuessaan lapsestasi vaikka sinusta se luonnollisesti siltä tuntuu ja ehkä, vain ehkä hän on huomannut pojassa piirteitä tai asioita, joissa poika mielestään tarvitsisi enemmän tukea kasvamiseen ja oppimiseen.

Joo, tämän koitan muistaa, ja ajatella lapsen parasta, sekä (tästä mesoamisestani huolimatta) mennä sinne palaveriin avoimin mielin.

• Tykkää
Reactions: pookypooh
Aikoinaan vedin herneen nenään monesta asiasta mitä LTO minulle sanoi pojastani. Myöhemmin olen käsittänyt, että hyvää hän tarkoitti! Monia asioita sitten harjoiteltiin kotona, mutta en voi väittää, että purematta olisin niellyt joka kommentin, joka koski omaa rakasta lastani =) Silloin siis kasvatin esikoistani. Nyt 4 lapsen äitinä hymähtelen enää asialle, mutta oikeassa se LTO oli =)

Aikoinaan vedin herneen nenään monesta asiasta mitä LTO minulle sanoi pojastani. Myöhemmin olen käsittänyt, että hyvää hän tarkoitti! Monia asioita sitten harjoiteltiin kotona, mutta en voi väittää, että purematta olisin niellyt joka kommentin, joka koski omaa rakasta lastani =) Silloin siis kasvatin esikoistani. Nyt 4 lapsen äitinä hymähtelen enää asialle, mutta oikeassa se LTO oli =)

Joo muistan tämän näkökulman, en haluaisi millään olla sellainen joka ei näe omassa rakkaassa kullannupussaan mitään vikaa, muissa vaan, oikeasti ärsyttää sellaiset ihmiset. Eli vaikka nyt en oikein vielä ymmärräkään lto:ta, koitan olla vastaanottavainen.

Mielestäni kuitenkin 30 päivän perusteella aika outoa alkaa mitään palavereja pitämään, kun kuitenkin tilanne on vain väliaikainen, eli päiväkotiin tulee koko ajan lisää lapsia ja ryhmien rakenne muuttuu. kuukauden parin päästä lapsia voi olla pk:ssa jo 30, ja sitten ryhmiäkin on jo kaksi, eli isojen ja pienten ryhmä varmaankin. Lapseni ei ole ikäistensä joukossa aiheuttanut minkäänlaista hämminkiä, vasu-keskusteluissakaan ei ole kerrassaan mitään tullut ilmi. Sinänsä tuntuu oudolta että tämä LTO olisi 30 päivän perusteella huomannut jotain ihan "oikeasti" huolta aiheuttavaa. Mutta, koitan unohtaa kantani ja ajatella, että hän voikin väärässä olemisen sijaan olla vain harvinaisen tarkkanäköinen. :-)

minusta ap:n asenteessa ei ole mitään vikaa, LTOn asentessa sen sijaan on, hänen pitäisi mennä takaisin koulun penkille.taitaa olla kasvatustaidot aika olemattomat...

mulla tällä hetkellä 4-vuotias poika, joka aloitti pk 3-vuotiaana. N. 3-4 viikon päästä aloituksesta tuli LTO mun jutulle, huolena monien taitojen puuttuminen. Ensin alkuun en sulattanut että mun lapsella olisi jotain, mutta niin vaan tutkimusten ja erilaisten palaverien jälkeen lapsella on 3 dg, joista suurin on neurologisen kehityksen erityisvaikeus. Joten väitän, että ammattitaitoiset työntekijät kyllä näkevät nopeastikin jos on jotain häikkää lapsen käytöksessä.

Ihan vain aloitusviestin lukeneena, ja näin lyhyesti kommentoin, että jos kaikki kertomaan on kuin kuvailit, niin kyllä minustakin vähän on auktoritettiongelmia tuolla lto::lla. Todellakaan ei joka napsauksesta vanhemmille päivitellä, kuten tuo lelunheittelyesimerkki, eipä tulisi mieleenkään että tällaisesta ihan arkipäiväisesti tilanteesta alettaisiin tekemään ongelma.

Mene vain avoimin mielin sinne keskusteluun, ja kerro, miten aiemmissa ryhmissä on ollut, miten kotona ruuhkat hoitaa kasvatustilanteet jne. Voihan olla, että asia avautuu lto:lekin sitten ihan uudella tavalla, ja hän uskaltaa ja osaa laittaa pokkasi paremmin kuriin. Yritä löytää hänen kanssa yhteinen sävel, yhteistyöhön pyrkiminen on kuitenkin loppupeleissä aina hedelmällisempää, kuin ryhtyä riitelemään asioista. Tsemppiä keskusteluun, ja olisi mielenkiintoista kuulla sitten, miten meni!

"On kyse ryhmästä jossa on 16 lasta joista noin 12 on alle 2-vuotiaita, ja minun reilu 3,5 v. poikani on vanhin. Ryhmässä on LTO ja yksi hoitaja."

Asian vierestä, mutta miten tuollainen ryhmä voi olla edes olemassa? Jo pelkästään noille 12 alle 2v-vuotiaalle pitäisi olla enemmän kuin kaksi hoitajaa.

Yhteistyössä