Onko tämä liian MATALA verensokeri? Asiasta tietävät please kommentoikaa. :/

Mulla on aamun eka verensokeri järjestään 3,4-3,6. 1h aamupalan jälkeen arvo on palautunut ihan samalle tasolle. :O Pitkin päivää kun mittailen niin korkeimmat lukemat on jotain 4,7 pintaan, ellen sitten ole vetäny jotain kunnolla sokerista (tai jotain hamppariateriaa). Saattavat pysytellä myös 3-alkuisilla lukemilla.

Tuolla lähellä vitosta mulle tulee jo selkeästi huono olo, ei pysty keskittymään, raajoista häviää voimat, heikottaa ja täytyy päästä makaamaan. Kaurapuuroa tai valkosista vehnäjauhoista tehtyjä juttuja en pysty syömään ollenkaan, jos haluan jotenkin selvitä päiväni läpi.

Olen siis raskaana rv 19+2, ja olo on... heikohko.

Osaiskohan joku kommentoida, onko tää ihan normaalia, ja mitä haittaa tästä voi olla?
 
"vieras"
Täh?
Miksi mittailet sokereitasi? Sinulla toimii haima hyvin jos sokeri ei nouse. Raskausaikana olo huononee jos verensokeri heittelee, oli se sitten alaspäin tai ylöspäin. Syö säännöllisesti ja vältä nopeita hiilareita. Syö täysjyvätuotteita ja proteiinipitoista ruokaa, lisäksi hyviä rasvoja. Sillä olosi helpottaa. Ja lopeta herranen aika sentään ne sokereiden mittaamiset kun niissä ei tunnu olevan mitään vikaa!
 
Mittailen siksi kun olo on ollut niin huono. Eli olen käytännössä työkyvytön suuren osan ajasta, vaikka töissä käynkin... Neuvolassa sitten päätettiin, että selvitellään miksi näin on. Verenpaine on myös tosi matala, kiva yhdistelmä tämä.

Toki syön proteiinipitoisesti, ja välttelen sitä nousua. Mutta onko oikeasti normaalia että ihmisellä on huono olo jo 4,8 sokeriarvolla??
 
Nuohan ovat selvästi alahaiset lukemat.Soitapa neuvolaan samantien.
Näytin kyllä ylös merkkaamiani arvoja neuvolantädille, kommentoi että ovatpa tosiaan matalat mutta mihinkään jatkotoimenpiteisiin ei ryhdytty. : / Enkä oikein edes tiedä mitä tässä voisi tehdä?

[QUOTE="siis";29097372]Häh? Miten niin huono olo JO 4,8 aokeriarvoilla? Sehän on just passeli arvo enkä ymmärrä miten liittyisi huonoon oloosi?[/QUOTE]

Siis tarkoitan, että arvon ei tarvitse tuon enempää nousta kun mulle jo tulee niitä verensokerin heittelyyn liittyviä oireita. Tunnistan kyllä sellaiset kun niitä koen. Musta se on vähän erikoista.
 
"vieras"
No jospa huono olo johtuu raskaudesta eikä verensokerista? Verensokerin heittely aiheuttaa huonoa oloa. Eli jos syö 100 grammaa suklaata 10-minuutissa niin hetken päästä voi mennä oksentamaan sen pois.
Sinun verensokerisi on aivan normaali ja haima tuottaa hyvin insuliinia kun verensokeri ei pääse nousemaan.Aivan kuten kuuluukin olla. Pitämällä verensokeri mahdollisimman tasaisena paranee myös olosi. Tosin raskauden aikana voi pienetkin heittelyt aiheutta pahan olon.
Itselläni ei ollut ensimmäisen kolmanneksen aikana yhtään huono olo. Minulla tuo verensokerin heittely alkoi vaikutta vasta toisella raskauskolmanneksella. En voinut syödä mitään makeaa, en edes banaania tai muuta makeaa hedelmää. Oikeastaan mitä vähemmän söin, sen paremmin voin. Jossakin vaiheessa oli tietty pakko syödäkin mutta vain hitaasti imeytyvää ruokaa, ei esimerkiksi perunaa lainkaan eikä valkoista pastaa tai riisiä. Kaiken piti olla täysjyvää riisistä ja pastasta lähtien, ruisleipään. Pullat ja makeiset jäi kokonaan pois.
 
"henni"
Itselläni ilman raskautta verensokeri on ollu aamulla matalimmillaa 2.8. En ole diabeetikko.

Ja nuo on mielestöni aivan optimaaliset arvot mitä sinulla on. Ei niille tarvitse mitään tehdä.

Jos verenpaineesi on matala juotko kunnolla?? Olet nyt niillä viikoilla kun verivolyymisi kasvaa ja hemoglobiini saattaa laskea. Onko kilpirauhasarvot kunnossa?
 
"vielä"
Ei se että verensokeri muuttuu yhdellä yksiköllä ole verensokerin heittelyä, vaan ihan normaalia. Kannattaa etsiä siihen huonoon oloon syitä muista asioista, kuten verenpaineesta.
 
jei
mulla ainakin raskaana ollessa pulssi kokoajan mittauksissa koholla, 85-105, heitolla. yläpaineet yleensä normit 120/60. tämä pulssi aiheuttaa mulle huonoa oloa.

esim jos aamulla paha olla, niin huikkasen nopeasti esim hedelmämehua tai kaakaota tölkistä, näin ei tule riikettä aamupalan kanssa.
 
jeii
[QUOTE="vielä";29097496]Ei se että verensokeri muuttuu yhdellä yksiköllä ole verensokerin heittelyä, vaan ihan normaalia. Kannattaa etsiä siihen huonoon oloon syitä muista asioista, kuten verenpaineesta.[/QUOTE]

:I
 
Heh, eli säännönmukaisesti ruokailun jälkeen tuleva huono olo (kun sokerit nousee vitosen tienoille) ja verensokerioireet ei johdu verensokerista. Okei. =)

Mutta se on varmaan totta, ettei tälle nyt paljoa voi. Olen normaalistikin herkkä reagoimaan sokerille, ja raskausaikana vielä enemmän. Ärsyttävää, mutta onpahan pian ohi.
 
"Vieras"
Olen ihmeissäni ongelmastasi, aloittaja.

Olet siis huolissasi siitä, että verensokeriarvosi ovat liian matalat.
Et kuitenkaan halua, että sokerisi nousevat, koska jos ne ovat lähellä 5 sinulle tulee huono olo. Ja tämä liittyy mielestäsi "verensokerin heittelyyn".
Koska et pidä huonosta olosta, et syö verensokeria reippaasti nostavia ruoka-aineita, kuten esim. valkoisia viljoja tai sokeria. Eli aterian jälkeen verensokerisi ovat nousseet vain yhdellä millimoolilla (esim 3,7 -> 4,7). Ja vaikka yritätkin pitää syömisesi kurissa (etteivät sokerisi nouse), sinulla on kuitenkin jatkuvasti huono olo.

Kertomasi perusteella totean, että kyllä, arvosi ovat todellakin liian matalat! Tottakai sinulla on huono olo, koska syöt aivan liian vähän tai liian harvoin, tai molempia. Onko painosi noussut nyt raskauden aikana? Ymmärräthän sinä, että jos syöt huonosti, vauvasi ei saa riittävästi rakennusaineita ja se on hänen kasvulle ja kehitykselle todella vaarallista!

Googleta hypoglykemia tai matala verensokeri. Sinun täytyisi nyt ruveta syömään normaalisti, suosi kasviksia ja täysjyväviljatuotteita. Et ilmeisesti käytä paljoakaan maitotuotteita? Kannattaisi lisätä niitä ruokavalioon myös, esim. luonnonjogurttia jota maustat marjoilla. Syö viidesti päivässä, joista 3 ateriaa saa olla runsaampia (ruuaksi siis esim. puoli lautasellista salaattia, kanafile, peruna, leipä ja maitoa).

Kunhan nyt alat syödä virallisten suositusten mukaan, verensokeriarvosi nousevat normaalille tasolle ja huono olosi katoaa. Saat energiaa, pääkipu häviää, et ole enää kiukkuinen etkä huonovointinen. Lapsesi takia sinun on tehtävä tämä! Hänen paras on nyt tärkeintä!
 
Ja siis mitä
Ja siis kannattaa varmaan täällä kysellä eikä mennä missään nimessä kysymään lääkäriltä tai terveydenhoitajalta. Nehän eivät mitään tiedä, paremmat vastaukset saat täältä kun et tiedä kuka ja millainen tyyppi vastaa.

Kyllä voi olla avutonta, kaikkiko pitää nettikeskusteluista löytää?
 
[QUOTE="Vieras";29098191]Olen ihmeissäni ongelmastasi, aloittaja.

Olet siis huolissasi siitä, että verensokeriarvosi ovat liian matalat.
Et kuitenkaan halua, että sokerisi nousevat, koska jos ne ovat lähellä 5 sinulle tulee huono olo. Ja tämä liittyy mielestäsi "verensokerin heittelyyn".
Koska et pidä huonosta olosta, et syö verensokeria reippaasti nostavia ruoka-aineita, kuten esim. valkoisia viljoja tai sokeria. Eli aterian jälkeen verensokerisi ovat nousseet vain yhdellä millimoolilla (esim 3,7 -> 4,7). Ja vaikka yritätkin pitää syömisesi kurissa (etteivät sokerisi nouse), sinulla on kuitenkin jatkuvasti huono olo.

Kertomasi perusteella totean, että kyllä, arvosi ovat todellakin liian matalat! Tottakai sinulla on huono olo, koska syöt aivan liian vähän tai liian harvoin, tai molempia. Onko painosi noussut nyt raskauden aikana? Ymmärräthän sinä, että jos syöt huonosti, vauvasi ei saa riittävästi rakennusaineita ja se on hänen kasvulle ja kehitykselle todella vaarallista!

Googleta hypoglykemia tai matala verensokeri. Sinun täytyisi nyt ruveta syömään normaalisti, suosi kasviksia ja täysjyväviljatuotteita. Et ilmeisesti käytä paljoakaan maitotuotteita? Kannattaisi lisätä niitä ruokavalioon myös, esim. luonnonjogurttia jota maustat marjoilla. Syö viidesti päivässä, joista 3 ateriaa saa olla runsaampia (ruuaksi siis esim. puoli lautasellista salaattia, kanafile, peruna, leipä ja maitoa).

Kunhan nyt alat syödä virallisten suositusten mukaan, verensokeriarvosi nousevat normaalille tasolle ja huono olosi katoaa. Saat energiaa, pääkipu häviää, et ole enää kiukkuinen etkä huonovointinen. Lapsesi takia sinun on tehtävä tämä! Hänen paras on nyt tärkeintä![/QUOTE]
Olen ihmeissäni mistä tiedät mitä minä syön, vastaaja.

Mä syön todellakin riittävästi, olen aika suuriruokainen ihminen normitilassakin. Ja ihan varmasti tiedän mikä on terveellistä ja miten syödään riittävästi. Ja kyllä, mun paino on noussut peräti 5 kiloa, mikä on musta hiukan yläkanttiin ottaen huomioon että ns. massankeräysviikot on vasta edessäpäin.

Mun paastosokeri on matala söin sitten mitä hyvänsä. Toki mä ymmärrän miten verensokeri nostetaan, mutta mulla se ei todellakaan pysy tasaisena syömällä virallisterveellisesti puuroa ja leipää. Mun mielestä se on vaikea saada tästä nousemaan siten että siitä ei seurais sahailua ja noita huonon olon kohtauksia.

Lähinnä ajattelin että täällä pyörii paljon raskauksia kokeneita naisia, jollakin vois olla kokemusta. Mutta olin jälleen väärässä, paikalla oli vain veemäiseen sävyyn taipuvaisia harmaita. :D
 
juuuur
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;29099473:
Jos nyt lyhyesti kommentoin, niin lukemasi ovat ihan normaaleja ja syy huonoon oloon on jossain ihan muualla.
Juuri näin.

Verensokein "heittelystä" puhutaan hieman eri lukemilla...

Mietin sit että jos painosi on noussut "jo" viisi kiloa, ja rivienvälistä lukemalla et syö liikas tai epäterveellisesti, niin onko sull sitten yhtäkkiä alkanu kertyy nesteet kehoon? Purista nilkkaasi hetken aikaa, jääkö rantu?

Mutta se pahoinvointi ja heikko-olo, sori vaan, voi "ihan vaan kuulua raskauteen". Itse olin tuossa vaiheessa jo ollut kuukauden pois töistä kun en jaksanut edes kodin portaita kävellä.

Kilpirauhasarvot?
Hemoglobiini?
Runsas juominen, muunkin kuin pelkän veden?

Mutta alkuperäiset kysymykset.. ei ole vaarallista, ei ole liian alhainen.

Ruokailun jälkeinen heikko-olo, fyysinen voimattomuus voi johtuu myös hetkellisestä veren puutteesta... kun syöt keskittyy verimääräsi, verenkiertosi ruuansulatuselimistöön. Tämä tietty tarkoittaa vähempi verta ja happea esim raajoissa. Kun ruoka on suurimmalti osalta käsitelty palautuu verenkierto mukanaan uudet piristävät ravintoaineet. Virheellisesti luulet tämän johtuvan verensokerista...
Kahvi pois?
 
glenda
Hyviä vastauksia olet ap saanut, mutta koet ne veemäisiksi? Mikset menisi ihan lääkäriin, niin saat kuulla sieltä ihan ammattilaisen suusta, mitä oireesi ovat? Minunkaan mielestäni tuo oireilusi ei ole verensokereista johtuvaa.
 
Kiitos asiallisista vastauksista. Olihan niitä sittenkin mahdollista saada. :)

Se viisi kiloa kertyi suurimmaksi osaksi alun pahoinvoinnissa (noin rv 15 asti oli), jolloin kyllä söin ihan mitä suinkin vaan pystyin. Eli kyllä varmaan silloin olen saanut liikaa energiaa verrattuna kulutukseen. Nestettä en kerää, ainakaan mitään perinteisiä merkkejä siitä ei ole.

Tämä on mun kolmas lapsi, joten suunnilleen jo tiedän mitä kaikkia ihanuuksia raskaus voi tuoda tullessaan. :popcorn: Ihmettelen vaan kun tämä tuntuu nyt vaikeammalta kuin kaksi edellistä, vaikka onhan niistä jo muutama vuosi. Ehkä se ikäkin sitten vaikuttaa, vaikka olen vasta 30 täyttänyt.

Kilpirauhasarvot on tutkittu, tosin n. 3 vuotta sitten. Olivat kunnossa. Hemoglobiini oli ok, ei edes mainittavaa laskua.

Kahviakaan en juo. Tuo verenkiertojuttu vois kumminkin olla yks hyvä selitys, kiitos siitä! Mutta edelleenkään en ymmärrä miten olo voi olla silloin huonompi jos syö nopeaa hiilaria, tai muuten vaan (mun kropalle?) liikaa hiilaria. Kaurapuuro aamupalana on mulle ihan täys katastrofi, aivan hirveä olo tulee.
 
"vieras"
Kiitos asiallisista vastauksista. Olihan niitä sittenkin mahdollista saada. :)

Se viisi kiloa kertyi suurimmaksi osaksi alun pahoinvoinnissa (noin rv 15 asti oli), jolloin kyllä söin ihan mitä suinkin vaan pystyin. Eli kyllä varmaan silloin olen saanut liikaa energiaa verrattuna kulutukseen. Nestettä en kerää, ainakaan mitään perinteisiä merkkejä siitä ei ole.

Tämä on mun kolmas lapsi, joten suunnilleen jo tiedän mitä kaikkia ihanuuksia raskaus voi tuoda tullessaan. :popcorn: Ihmettelen vaan kun tämä tuntuu nyt vaikeammalta kuin kaksi edellistä, vaikka onhan niistä jo muutama vuosi. Ehkä se ikäkin sitten vaikuttaa, vaikka olen vasta 30 täyttänyt.

Kilpirauhasarvot on tutkittu, tosin n. 3 vuotta sitten. Olivat kunnossa. Hemoglobiini oli ok, ei edes mainittavaa laskua.

Kahviakaan en juo. Tuo verenkiertojuttu vois kumminkin olla yks hyvä selitys, kiitos siitä! Mutta edelleenkään en ymmärrä miten olo voi olla silloin huonompi jos syö nopeaa hiilaria, tai muuten vaan (mun kropalle?) liikaa hiilaria. Kaurapuuro aamupalana on mulle ihan täys katastrofi, aivan hirveä olo tulee.
Nopeat hiilarit voivat olla huono keholle ihan ilman verensokerin heitellyäkin. Kaikille ne ei vaan sovi. Voi olla ihan vaikka suolistojuttukin, jos tulee huono olo hiilareiden syönnin jälkeen.
 
Minulla on kaikkien raskauksien aikana tullut todella huono olo jos en koko ajan syönyt jotain, paastosokeri on ollut järjestään alle 3 (2,7).
Nuo sinun arvosi kuullostavat aika ihanteellisilta, mutta voihan se huono olo vain olla ja liittyä sinun raskausoireisiisi (minulla ainakin synnytys auttoi, joskaan ei poistanut ongelmaa)
 

Yhteistyössä