Onko tämä liian MATALA verensokeri? Asiasta tietävät please kommentoikaa. :/

Kävin pikatestissä
Körsin ruoan jälkeen huonosta olosta ja väsymyksestä jne. Aina väsynyt. Tunti ruokailusta ja arvo 5. Raskausaikana raja on 7 joten olo EI JOHDU alhaisesta sokerista eikä liioin korkeastakaan koska on rajoissa hyvä. Eli omakin oloni johtuu tasan vaan raskaudesta ja hormoneista. Nyt mennään rv 22 eikä auta ku kärsiä. Miksi valitat? Sokerit on sulla just passelit. Ennen raskautta sulla on voinu huidella kuule arvo 6 asti tietämättäsi. Raskaus nyt vaan ON rasitus joka laittaa väsyttämään, tekee pahaa jne.
 
huono olo myös
Ihme vastauksia ap saanut. Täällä vähän samanlaista. Verensokeria itse rupesin mittailemaan rv 18, kun syömiseen tai syömättä jättämiseen alkoi liittyä ihmeellistä heikotusta, käsien tärinää, kylmää hikeä, silmissä mustenemista. Omat lukemat ovat olleet suunnilleen samanlaisia kuin aloittajalla. Ja selvästikkin liittyy verensokeriin se olo. Välillä siihen et lukema on 3 pintaan tai voimaton olo siihen, et on syönyt ja sokerit on 6. Vaikka kuinka taulukoiden mukaan lukemat ovat ok, voi se aiheuttaa kurjaa oloa joillekin. Ja todellakin olen puhunut asiasta neuvolassa, no ei siihen tietenkään ole mitään muuta kuin yrittää syödä mahdollisimman säännöllisesti. Ennen ei ole tällaista ollut, neljäs raskaus menossa. Joudun syömään jotain noin 8-10 kertaa/ vrk. Paino on nyt noussut 10 kg ja rv 25. lähtö bmi 19. Tällaista se joskus voi olla, onneksi pahimmat olot ovat selvästi helpottaneet jo ja muut lapset saa ruokittua suosiolla.

Mut tällä palstallako ei saa ihmetellä ja kysellä mitään, mikä on poikkeavaa ehkä tavanomaisesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huono olo myös;29101081:
Ihme vastauksia ap saanut. Täällä vähän samanlaista. Verensokeria itse rupesin mittailemaan rv 18, kun syömiseen tai syömättä jättämiseen alkoi liittyä ihmeellistä heikotusta, käsien tärinää, kylmää hikeä, silmissä mustenemista. Omat lukemat ovat olleet suunnilleen samanlaisia kuin aloittajalla. Ja selvästikkin liittyy verensokeriin se olo. Välillä siihen et lukema on 3 pintaan tai voimaton olo siihen, et on syönyt ja sokerit on 6. Vaikka kuinka taulukoiden mukaan lukemat ovat ok, voi se aiheuttaa kurjaa oloa joillekin. Ja todellakin olen puhunut asiasta neuvolassa, no ei siihen tietenkään ole mitään muuta kuin yrittää syödä mahdollisimman säännöllisesti. Ennen ei ole tällaista ollut, neljäs raskaus menossa. Joudun syömään jotain noin 8-10 kertaa/ vrk. Paino on nyt noussut 10 kg ja rv 25. lähtö bmi 19. Tällaista se joskus voi olla, onneksi pahimmat olot ovat selvästi helpottaneet jo ja muut lapset saa ruokittua suosiolla.

Mut tällä palstallako ei saa ihmetellä ja kysellä mitään, mikä on poikkeavaa ehkä tavanomaisesta.
Just tuollaista mullakin on, kiitos tästä! Mä en kanssa usko etteikö ihmiset voisi reagoida yksilöllisesti esim. verenpaineen ja verensokerin vaihteluihin. Mä olen muutenkin sellainen, että kroppa reagoi aina täysin päinvastoin kuin mitä "pitäisi".


Ihana toi kysymys että miksi valitan. :LOL: No vaikka siksi kun mulla on vaativa esimiestason työ, ja multa todellakin odotetaan tulosta olin sitten raskaana tai en. Saikulle en missään nimessä haluaisi jäädä, sitäkin on kokeiltu mutta se vaan pahentaa oloa.
 
"Vieras"
Mulla oli tuota samaa ongelmaa, korjaantui vaan reippaalla syömisellä. Välipaloja vaan lisää.
Tuo on jo liian alhainen verensokerija ei oo ihme jos tulee huono olo. Mulla oli jo 3.6 ihan järkky olotila.
 
"Vieras"
Mulle ei sanottu diabeteshoitajalla mitään noista matalista arvoista. Kuulost vaan siltä että mitä alempi sitä parempi mut eihän se niin mene. Olen nyt tosiaan pitänyt suklaata lähettyvillä, juonut mehuja ja elänyt vähän rempallaan vaikka pitäs vahtia syömisiä raskausdiabeteksen takia. Muku jos sokeri on liian matala niin en tosiaan pysty tekemään mitään, saatikka olemaan töissä. Syö monipuolisesti ja pidä sokeria käsillä jos tulee huono olo.
 
Taitaa olla "taikasana" mitä itsekkin sanoit nopeiden hiilareiden syömisestä.
Ei niinkään se miten paljon syöt vaan mitä syöt (kind of).
Jos syö "turhia" hiilareita = hiilareita jotka nostavat verensokerin nopeasti ja sittemmin myös laskevat nopeasti, eli ei ihmekkään jos olo on huono.

Eli mä keskittäisin huomion siihen sisältöön eli niitä hiilareita jotka nostavat verensokerin tasaisesti mitä ne nyt sitten ovatkaan :)
 
Lääkäriin mars
Mulla on aamun eka verensokeri järjestään 3,4-3,6. 1h aamupalan jälkeen arvo on palautunut ihan samalle tasolle. :O Pitkin päivää kun mittailen niin korkeimmat lukemat on jotain 4,7 pintaan, ellen sitten ole vetäny jotain kunnolla sokerista (tai jotain hamppariateriaa). Saattavat pysytellä myös 3-alkuisilla lukemilla.

Tuolla lähellä vitosta mulle tulee jo selkeästi huono olo, ei pysty keskittymään, raajoista häviää voimat, heikottaa ja täytyy päästä makaamaan. Kaurapuuroa tai valkosista vehnäjauhoista tehtyjä juttuja en pysty syömään ollenkaan, jos haluan jotenkin selvitä päiväni läpi.

Olen siis raskaana rv 19+2, ja olo on... heikohko.

Osaiskohan joku kommentoida, onko tää ihan normaalia, ja mitä haittaa tästä voi olla?
Aivan liian matalat arvot.
Vaimo on diabeetikko ja voin suoraan sanoa että tuollasilla arvoilla aletaan täällä tankkaamaan heti jotain naamatauluun, avan liian matalat arvot.

Toisaalta hyvä jos ei mene yli 8 arvot.

Jos olet raskaana niin 7,8 arvo ei saa ylittyä ja sitten taas alle 4 arvoa ei sais tulla. alle 3 arvo on jo vaaraksi. Alle 1 arvolla mennään jo helposti hautaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäriin mars;29101256:
Aivan liian matalat arvot.
Vaimo on diabeetikko ja voin suoraan sanoa että tuollasilla arvoilla aletaan täällä tankkaamaan heti jotain naamatauluun, avan liian matalat arvot.

Toisaalta hyvä jos ei mene yli 8 arvot.

Jos olet raskaana niin 7,8 arvo ei saa ylittyä ja sitten taas alle 4 arvoa ei sais tulla. alle 3 arvo on jo vaaraksi. Alle 1 arvolla mennään jo helposti hautaan.
Auts. Neuvolanterkka kyllä on tietoinen asiasta, mutta ei puuttunut siihen. Meinaatko että silti pitäisi lääkäriin mennä?
 
"Vieras"
Olen ihmeissäni mistä tiedät mitä minä syön, vastaaja.

Mä syön todellakin riittävästi, olen aika suuriruokainen ihminen normitilassakin. Ja ihan varmasti tiedän mikä on terveellistä ja miten syödään riittävästi. Ja kyllä, mun paino on noussut peräti 5 kiloa, mikä on musta hiukan yläkanttiin ottaen huomioon että ns. massankeräysviikot on vasta edessäpäin.

Mun paastosokeri on matala söin sitten mitä hyvänsä. Toki mä ymmärrän miten verensokeri nostetaan, mutta mulla se ei todellakaan pysy tasaisena syömällä virallisterveellisesti puuroa ja leipää. Mun mielestä se on vaikea saada tästä nousemaan siten että siitä ei seurais sahailua ja noita huonon olon kohtauksia.

Lähinnä ajattelin että täällä pyörii paljon raskauksia kokeneita naisia, jollakin vois olla kokemusta. Mutta olin jälleen väärässä, paikalla oli vain veemäiseen sävyyn taipuvaisia harmaita. :D

Olen tuo, joka vastasi sinulle mielestäsi vittuillen.

Tarkoitukseni ei suinkaan ollut ilkeillä. Koska en tiennyt taustoistasi sen enempää, päättelin ja oletin kertomasi perustella, että syöt epätervellisesti ja yritin saada sinua ymmärtämään vauvasi paras.

Nyt kun olet selittänyt vielä lisää, uskon kyllä että et syö liian harvoin tai liian vähän.

Oletko vhh:lla? Rivien välistä voisin pitää myös tätä vaihtoehtoa mahdollisena. Ja jos olet, niin suosittelisin sinun kuitenkin nyt raskauden ajaksi lopettamaan sen, ja syömään hiilihydraattipitoisempaa ruokaa. Ajattele vauvaasi, kukaan ei tiedä miten vhh-ruokavalio vaikuttaa sikiön kehitykseen. Monivitamiinivalmisteet ja ravintolisät eivät korvaa terveellistä ruokaa ja täysjyväviljoja ja maitotuotteita.

Jos et ole vhh:lla, niin siinä tapauksessa raskaus varmaankin vaikuttaa sinuun noin. Vaikka edelliset raskaudet ovatkin olleet helpompia, niin jokainen raskaushan on aina yksilöllinen, ja niinkuin sanoitkin, myös ikä saattaa jo näkyä.

Luonnostaan matalat verensokeriarvot, joita raskaus ennestään madaltaa, eivät varmastikaan ole haitalliset jos pärjäisit niiden kanssa. Mutta koska valitat jatkuvasta heikosta olosta, niin se on selvästi kroppasi viesti sinulle, että jotain on tehtävä.

En tiedä voisiko lääkäristä olla tässä tilanteessa apua. Mikäli tilasi johtuu jostain sairaudesta, niin sen lääkäri tottakai voisi löytää... Jos löytää. Ei tuo varmaankaan kovin yleistä kuitenkaan ole. Ja kun terkkarikaan ei ottanut asiaan kantaan, niin en oikein tiedä...
Toinen ammattilainen, joka kenties osaisi auttaa, on ravintoterapeutti? Jos pidät viikon ajan päiväkirjaa syömisistäsi ja verensokeriarvoistasi, niin hän saattaisi löytää sieltä syyllisen.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
"vieras"
Mulla on myös samanlaiset verensokeriarvot, ei raskausdiabetestä eikä mitään muutakaan diabetestä. Raskausviikkoja 19. Ihan aamupalan jälkeen 2h mitattu 3.4 jolloin oireena siis heikko olo, käsien tärinä ja huimaus. Lounaan jälkeen mitattu 45min syömisen jälkeen 4.8. Joten täysin samanlaisia oireita kuin aloittajalla. Terveydenhoitaja antoi ohjeeksi syödä usein ja täysjyvätuotteita, ja välttää nopeita hiilareita, jotta verensokeri pysyy pitkään tasaisena. Ennen raskautta paastosokerit olleet normisti 4-6 välillä. Joten syy on raskaudessa. Mulla myös matala verenpaine, 90/60 luokkaa.

Mutta parempi näin, kuin korkeat arvot. Tähän vaivaan onneksi auttaa syöminen! ;)
 
En ole vhh:lla. Kokemuksesta tosin tiedän, että mitä vähemmän hiilaria sen paremmin voin. Mutta en siis edelleenkään noudata vhh:ta vaan mulla on, miten sitä kuvailis... normaalin urheilullisen ravintotietoisen ihmisen ruokavalio.

Viimeksi kun olen ollut ravintoterapeutilla, se käski syödä juurikin sitä puuroa ja leipää. En näe mitään järkeä lisätä noita mun ruokavaliossa, kun juuri ne aiheuttaa sitä huonoa oloa, ja vievät sitten tilaa vihanneksilta ja proteiinilta. (Syön siis leipää kyllä, mutta en tolkuttomia määriä.) Eli luotto ei ole kovin korkealla... Mutta voishan sen testata.
 
"Vieras"
En ole vhh:lla. Kokemuksesta tosin tiedän, että mitä vähemmän hiilaria sen paremmin voin. Mutta en siis edelleenkään noudata vhh:ta vaan mulla on, miten sitä kuvailis... normaalin urheilullisen ravintotietoisen ihmisen ruokavalio.

Viimeksi kun olen ollut ravintoterapeutilla, se käski syödä juurikin sitä puuroa ja leipää. En näe mitään järkeä lisätä noita mun ruokavaliossa, kun juuri ne aiheuttaa sitä huonoa oloa, ja vievät sitten tilaa vihanneksilta ja proteiinilta. (Syön siis leipää kyllä, mutta en tolkuttomia määriä.) Eli luotto ei ole kovin korkealla... Mutta voishan sen testata.

Niin, ravintoterapeuttejakin on tietysti erilaisia, ja jokainen on sitä mieltä että heidän oikeana pitämänsä ruokavalio on ratkaisu kaikkiin ongelmiin! Ymmärrän kyllä että olet skeptinen. Jos menet tapaamaan ravintoterapeuttia, niin älä ainakaan sille samalle mene jolla olet jo aikaisemmin käynyt.

Mutta mitä luulet, voisiko tuosta ruokapäiväkirjan pitämisestä ja verensokeriarvojen merkkaamisesta (ja ehkä lisäksi vielä voinnin ylös kirjaamisesta) olla hyötyä ihan vain sinulle itselle? Saattaisit huomata, missä tilanteissa olo on kaikista heikoin, ja missä se onkin parempi.. Ehkä siitä sitten alkaisit löytää niitä ruoka-aineita, jotka sopisivat sinulle parhaiten?
 
dijapeettes
Sinä olet varmaan joka lääkärin unemapotilas ap :D sulla on varma diagnoosi jo valmiina, mitään muuta et hyväksy edes mietittäväksi ja lääkärinopintoja on takana ?? vuotta. Varmasti painelet taajaan terkkulaan toimittamaan erinäisiä vaatimuksia hoidosta sekä lääkityksestä koska SINÄ tiedät nämä asiat paremmin kuin kukaan muu (edes se lääkäri parka muutaman vuoden koulutuksen ja työkokemuksen perusteella).
Siispä nyt vaan sinne lääkäriin ja vaadit itsellesi insuliinihoidon koska sullahan siis on dijapeettes .kieh:
 

Yhteistyössä