Onko täällä agility harrastajia paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti
jadal
Mua hirveesti kiinnostais aloittaa agility ton meidän sakemannin kanssa, ja meillä on tossa pihassa sen verran hyvin tilaa, että omaan pihaan pystyis hyvin tehdä radan.
Jotain kysymyksiä on kuitenkin kielenpäällä, ja jos harrastajia löytyy, niin voisin ottaa vinkkejä vastaan :)
 
jadal
no sitä mm. olisin kysynyt, että onko tota mahdollista harrastaa kotioloissa, vai voiko siinä tehdä jotain peruuttamattomasti väärin silloin? Kun mieluummin niin tekisin, ainakin toistaiseksi.
 
Harrastan ja kisaan myös.

Ja mä en ikinä lähde suosittelemaan sitä kotona harrastettavaksi ellei tosiaan tiedä mitä tekee. Siis näin ihan puhtaasti siksi että agility on vahinkoaltis laji. Siinä sattuu ja tapahtuu.

Meillä koirat lihashuolletaan säännöllisesti ja vaikka ne kuinka lämmitetään ja jäähdytetään kunnolla ja pidetään peruskuntoa yllä, niin siltikin välillä löytyy hieronnan yhteydessä jumeja.

Jos sä sillointällöin haluat koirasi kanssa ottaa hypyn-kaksi niin ota vaan. Mutta sen suuremmin sitä ei kannata tehdä.

Ja mitä tulee sitten taas siihen että jos ensin treenaat kotona ja sitten menet oppiin, olet todennäköisesti tehnyt moooonta typerää virhettä joita on ei mahdoton, mutta hyvin hankala korjata. Eli sitten on tuplatyö edessä.
 
Suosittelisin myös hakeutumaan jollekin alkeiskurssille, jos laji ei ole tuttu ennestään. Se ei välttämättä ole kovin helppoa, koska paikat ovat kortilla.
Yleensä pidemmälle edenneillä harrastajilla on kenttiä kotona, jotta voidaan treenata paljon.
Itse olen käynyt aikanaan kouluttajakurssin, mutta en harrasta enää itse aktiivisesti.

Muoks vielä: en ole koskaan törmännyt sakemaniin agilitykentällä ja siihen on luultavasti syynä se, että rodun fysiikka ei ole lajille otollinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Muoks vielä: en ole koskaan törmännyt sakemaniin agilitykentällä ja siihen on luultavasti syynä se, että rodun fysiikka ei ole lajille otollinen.
Mä olen kyllä nähnyt sakujakin radalla, mutta tokihan se on niin että parempiakin koiria fysiikaltaan lajin parista löytyy :)

Mutta kyllä sakulla agilityä harrastaa voi, kunhan se etu-, ja takapää kuvataan terveiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Muoks vielä: en ole koskaan törmännyt sakemaniin agilitykentällä ja siihen on luultavasti syynä se, että rodun fysiikka ei ole lajille otollinen.
Mä olen kyllä nähnyt sakujakin radalla, mutta tokihan se on niin että parempiakin koiria fysiikaltaan lajin parista löytyy :)

Mutta kyllä sakulla agilityä harrastaa voi, kunhan se etu-, ja takapää kuvataan terveiksi.
Aika harvinaisia sakemannit agilityssä on, mutta pari oikein hyvääkin yksilöä olen nähnyt. Ja vuonna 2003 sakemannilla on voitettu Suomen mestaruus =) En kyllä usko, että se nyky agilityssä enää onnistuisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Muoks vielä: en ole koskaan törmännyt sakemaniin agilitykentällä ja siihen on luultavasti syynä se, että rodun fysiikka ei ole lajille otollinen.
Mä olen kyllä nähnyt sakujakin radalla, mutta tokihan se on niin että parempiakin koiria fysiikaltaan lajin parista löytyy :)

Mutta kyllä sakulla agilityä harrastaa voi, kunhan se etu-, ja takapää kuvataan terveiksi.
Aika harvinaisia sakemannit agilityssä on, mutta pari oikein hyvääkin yksilöä olen nähnyt. Ja vuonna 2003 sakemannilla on voitettu Suomen mestaruus =) En kyllä usko, että se nyky agilityssä enää onnistuisi.
No ei ihan helpolla tosiaan :D
 
Agility ei ole pelkkää esteiden yli hyppimistä vaan yhteistyötä koiran ja ohjaajan kanssa. Myös aloittelija voi harjoitella tiettyjä juttuja kotona, joista on paljon hyötyä kun lähtee alkeiskurssille.

Ihan ekaksi pitää harjoitella toisten koirien sietämistä ja sitä että pystyy katsomaan muiden suorituksia.

Seuraavaksi voi harjoitella paikalleen istumaan jäämistä josta saa poistua vain luvan saatuaan, eikä ikinä anna koiran "varastaa" eli karata istumisesta. Moni unohtaa että paikallaan istuminen on liike josta tulee saada palkkio. Koira jota palkitaaan paikallaolosta pysyy paikallaa, toisin kuin koira joka saa palkan vaan liikkumisesta.

Kepitystä pystyy kotona harjoittelemaan jos on itsellä kepit. Tässä kylläkin pitää tietää mitä on tekemässä. Jos mahdollista käy katsomassa mahdollisimman paljon treenejä ja juttele ihmisten kanssa.

Nimim. Kilpaillut 9 vuotta ja kouluttaa alkeiskursseja (tänä vuonna osallistuin SM-kisoihinkin, paitti ettei pärjätty :D )
 
Inkku
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
no sitä mm. olisin kysynyt, että onko tota mahdollista harrastaa kotioloissa, vai voiko siinä tehdä jotain peruuttamattomasti väärin silloin? Kun mieluummin niin tekisin, ainakin toistaiseksi.
No meidän kentällä sanotaan aina, että millään kotikutoisilla esteillä ei sit treenata, ettei käy haavereita.
Lisäksi ohjaaja torppaa yleensä virheet jo alkuunsa.
Mä treenaan mineissä borderterrierin kanssa. Maailman hauskin harrastus :) Suosittelen lämpimästi.
Onhan sun paimen todettu terveeksi kyynäristä, selästä, polvista ja lonkista?
 

Yhteistyössä