onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
arvaa mitä säpäle
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624133:
Niin. Miksei uimisen pakollisuutta ole vielä kauhisteltu? Onhan se nyt kamalaa, että lapset viedään uimahalliin, jossa on pakko olla samaa sukupuolta olevien ikätovereiden kanssa pari minuuttia ihan alasti. Laitatteko te lapsianne uimakouluunkaan?
Ehkä en tiedätkö sitten laittaisi lastani uimakouluun, jos se olisi hänelle ylivoimaisen vaikeata. Osaisin ihan opettaa itsekin.

Mikä teitä vaivaa, oikeasti? Miksi on on pakko olla alasti joukolla, jos se ei tunnu mukavalta? Hassuja olette :) Eikö voisi olla niin, että ne joista on tosi kiva aina porukassa saunoa ym. tekisivät niin, ja ne jotka mieluummin hoitaa pesunsa itsekseen saavat pitää sen oikeuden. Miksi te nakuilijat haluatte nähdä kaikki muutkin alasti?
 
sama vielä
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624116:
Nuo yhteissaunakauhistelut ovat koskeneet yleensä sekasaunoja. Nyt puhutaan kai ihan vain suihkusta siellä tyttöjen tai poikien pukuhuoneessa. Miten ihmeessä sitten ylipäätään perustellaan tyttöjen ja poikien pukuhuoneet? Miksei sitten saman tien ole vain kymmeniä yksittäisiä koppeja? Miten vaatteiden vaihtaminen yhteisessä tilassa ei ole ongelma, mutta suihku on?
Noo, ei ne kyllä ole aina koskeneet yhteissaunoja, vaan täällä on nimenomaan avauduttu kuinka ei raskauden jättämien jälkien kanssa halua mennä edes oman miehen kanssa saunaan. Että pysytäänkö totuudessa :)
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja arvaa mitä säpäle;27624167:
Ehkä en tiedätkö sitten laittaisi lastani uimakouluun, jos se olisi hänelle ylivoimaisen vaikeata. Osaisin ihan opettaa itsekin.

Mikä teitä vaivaa, oikeasti? Miksi on on pakko olla alasti joukolla, jos se ei tunnu mukavalta? Hassuja olette :) Eikö voisi olla niin, että ne joista on tosi kiva aina porukassa saunoa ym. tekisivät niin, ja ne jotka mieluummin hoitaa pesunsa itsekseen saavat pitää sen oikeuden. Miksi te nakuilijat haluatte nähdä kaikki muutkin alasti?
No ei kaikki muukaan siellä koulussa tunnu aina niin mukavalta. Minä itse olen peruskoulussa ja vielä lukiossakin inhonnut liikuntatunteja, mutta en tosiaankaan minkään pakkosuihkun takia. Minun puolestani liikuntatunnitkin saisi kokonaan lakkauttaa, koska niistä ei itselläni juurikaan hyviä muistoja ole, mutta tajuan toki, miksi niitä pidetään, enkä niitä vaadi lakkautettavaksi vain siksi, että itseni lisäksi moni muukin varmasti kokee ne epämiellyttävinä.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja sama vielä;27624174:
Noo, ei ne kyllä ole aina koskeneet yhteissaunoja, vaan täällä on nimenomaan avauduttu kuinka ei raskauden jättämien jälkien kanssa halua mennä edes oman miehen kanssa saunaan. Että pysytäänkö totuudessa :)
Ai no tuollaiset ketjut minä olen kyllä missannut. Anteeksi totuuden vääristelyni. Se ei ollut tahallista. Luulin, että puhuttiin niistä muutamasta taannoisesta sekasaunomisketjusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja arvaa mitä säpäle;27624167:
Mikä teitä vaivaa, oikeasti? Miksi on on pakko olla alasti joukolla, jos se ei tunnu mukavalta? Hassuja olette :) Eikö voisi olla niin, että ne joista on tosi kiva aina porukassa saunoa ym. tekisivät niin, ja ne jotka mieluummin hoitaa pesunsa itsekseen saavat pitää sen oikeuden. Miksi te nakuilijat haluatte nähdä kaikki muutkin alasti?
Kyse ei varmasti muillakaan ole siitä, että haluaisi mitenkään erityisesti nähdä toisia alasti. Kyse on ensinnäkin siitä, että ne hiet nyt vaan kannattaa huuhtoa pois liikunnan/urheilun jälkeen. Hygienian lisäksi kyse on myös siitä, että kannattaa ehkä kuitenkin mieluummin opetella sellainen normaali suhtautuminen omaan ja muiden ruumiillisuuteen. Tähän liittyy mm. se, että ei tietoisesti tue itsessään tuollaisia omaan ruumiiseensa liittyviä häpeän tunteita.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624186:
No ei kaikki muukaan siellä koulussa tunnu aina niin mukavalta. Minä itse olen peruskoulussa ja vielä lukiossakin inhonnut liikuntatunteja, mutta en tosiaankaan minkään pakkosuihkun takia. Minun puolestani liikuntatunnitkin saisi kokonaan lakkauttaa, koska niistä ei itselläni juurikaan hyviä muistoja ole, mutta tajuan toki, miksi niitä pidetään, enkä niitä vaadi lakkautettavaksi vain siksi, että itseni lisäksi moni muukin varmasti kokee ne epämiellyttävinä.
Pakottaisitko murrosikäisen lapsesi koulun yhteissuihkuun, jos se tuntuisi hänestä pahalta ja nololta? Ei olisi mitään kiusaamista, ylipainoa tms. Vaan ainoastaan se tunne, jota murkku itsekään ei osaisi selittää. Pakottaisit? Et pakottaisi?
 
[QUOTE="vieras";27624207]Pakottaisitko murrosikäisen lapsesi koulun yhteissuihkuun, jos se tuntuisi hänestä pahalta ja nololta? Ei olisi mitään kiusaamista, ylipainoa tms. Vaan ainoastaan se tunne, jota murkku itsekään ei osaisi selittää. Pakottaisit? Et pakottaisi?[/QUOTE]

Puhuisin hänen kanssaan asiasta ja uskoisin kyllä, että häntä ei sen jälkeen enää tarvitsisi pakottaa. Missään tapauksessa en ainakaan tukisi tuollaista nolostelua myöntämällä suoralta kädeltä luvan olla peseytymättä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27624214:
Puhuisin hänen kanssaan asiasta ja uskoisin kyllä, että häntä ei sen jälkeen enää tarvitsisi pakottaa. Missään tapauksessa en ainakaan tukisi tuollaista nolostelua myöntämällä suoralta kädeltä luvan olla peseytymättä.
Ja jos vastoin uskomustasi murkku yhä edelleen sanoo, että ei halua, koska se ei tunnu hyvältä? Ja muuten toki huolehtii hygieniastaan normaalisti.
 
"miksi"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27624202:
Kyse ei varmasti muillakaan ole siitä, että haluaisi mitenkään erityisesti nähdä toisia alasti. Kyse on ensinnäkin siitä, että ne hiet nyt vaan kannattaa huuhtoa pois liikunnan/urheilun jälkeen. Hygienian lisäksi kyse on myös siitä, että kannattaa ehkä kuitenkin mieluummin opetella sellainen normaali suhtautuminen omaan ja muiden ruumiillisuuteen. Tähän liittyy mm. se, että ei tietoisesti tue itsessään tuollaisia omaan ruumiiseensa liittyviä häpeän tunteita.
Jos ei halua olla alasti muiden nähden miksi automaattisesti pitää olla kyse HÄPEÄN tunteesta? Mitä jos vaikka ajattelee niin, että arvostaa itseään niin paljon, ett' haluaa säästää ne alasti olemisen hetket itse valitsemalleen seuralle itse valitsemissaan tilanteissa?

Kyllähän te alastomuuden puolustajat oikeasti sen ymmärätte, että tässä asetetaan nuoret ja aikuiset eriarvoiseen asemaan. Aikuisia ei pakoteta missään pakollisessa yhteydessä (=kouluun on oppivelvollisuus) olemaan alasti vastoin tahtoaan. Koululainen pakotetaan. Reilua? Ei.

Hygienian hoitoon on IHAN OIKEASTI niin monia keinoja ja mahdollisuuksia. Eikä sekään IHAN mahdotonta ole, että niiden jumppatuntien paikkaa siinä koulupäivässä vähän mietittäisiin.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27624207]Pakottaisitko murrosikäisen lapsesi koulun yhteissuihkuun, jos se tuntuisi hänestä pahalta ja nololta? Ei olisi mitään kiusaamista, ylipainoa tms. Vaan ainoastaan se tunne, jota murkku itsekään ei osaisi selittää. Pakottaisit? Et pakottaisi?[/QUOTE]

No jos se on koulussa käytäntö, en oikein näe mitään syytä olla "pakottamatta". Enemmänhän siitä joutuisi silmätikuksi, jos kaikki muut siellä käyvät ja yhdellä olisi joku erivapaus. Mutta jos oikein vakavaksi menee, niin kai sitten voitaisiin neuvotella.

Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, pakottaisitko lapsesi liikuntatunnille, jos hänestä tuntuu pahalta tai nololta? Luulen, että miettisit aika pitkään ja vaatisit aika painavat syyt, että lähtisit asiaa koulussa ajamaan.

En oikein tajua, miten se on nöyryyttävää, kun sinne kuitenkin joutuu koko luokka.
 
[QUOTE="vieras";27624220]Ja jos vastoin uskomustasi murkku yhä edelleen sanoo, että ei halua, koska se ei tunnu hyvältä? Ja muuten toki huolehtii hygieniastaan normaalisti.[/QUOTE]

Paitsi että eihän se huolehtisi hygieniastaan normaalisti, jos se ei peseytyisi liikunnan jälkeen. Todella vaikea kuvitella, että olisin päästänyt tilanteen siihen, että tällainen asia tulisi yht'äkkiä ja yllättäen eteen.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624222:
No jos se on koulussa käytäntö, en oikein näe mitään syytä olla "pakottamatta". Enemmänhän siitä joutuisi silmätikuksi, jos kaikki muut siellä käyvät ja yhdellä olisi joku erivapaus. Mutta jos oikein vakavaksi menee, niin kai sitten voitaisiin neuvotella.

Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, pakottaisitko lapsesi liikuntatunnille, jos hänestä tuntuu pahalta tai nololta? Luulen, että miettisit aika pitkään ja vaatisit aika painavat syyt, että lähtisit asiaa koulussa ajamaan.

En oikein tajua, miten se on nöyryyttävää, kun sinne kuitenkin joutuu koko luokka.
Kuinka vakavaksi pitää mennä, että suostut edes neuvottelemaan?
 
iu
Meidän ei yläkoulussa ollut pakko käydä yhteissuihkussa (tai olis ollut, mutta opettaja ei tullut vahtimaan). Mutta alakouluajoilta muistan edelleen varsin vastenmielisinä ne pakkoalastomuudet luokan nirppanokkien kanssa - voi helvata niitä halveksuvia ja ivallisia katseita, joiden kohteeksi me tavikset aina jouduttiin. Ja sitten luokan poikien kanssa nämä pissaliisojen esiäidit ruotivat milloin kenenkin fyysistä olemusta ja kehityksen tilaa. Se OLI nöyryyttävää, vaikka kuinka kasvatuksellisesti perusteltua lieenkin ollut.

Ja ei, en ollut tuolloin enkä vieläkään ole mitenkään erityisen estynyt, en häpeä vartaloani (joka on kaikin puolin esittelykelpoinen edelleen, vaikka sen itse sanonkin :) ) eikä mulle suurempia traumojakaan jäänyt. Mutta helposti olisin voinut elää (ja astetta paremmilla mielin aina välillä), vaikkei mua olisi pakotettu esittelemään sulojani ihimisille, joita inhosin ja jotka inhosivat minua ja muita kaltaisiani.

Onneksi lasteni kouluissa on ollut erilliset suihkukopit, niin ovat välttyneet näiltä yhteissuihkusessioilta. Kyllä se teini-ikä ihan riittävän haastavaa aikaa on ilman, että kehittyvää vartaloaan tarvitsee kaikelle kansalle julkisesti esitellä (ellei itse halua - tokihan niitäkin löytyy, jotka tätä ihan ilokseen harrastavat).

Tässäpä mun osuutetin tähän tämänkertaiseen perjantaiprovoon. :)
 
jaaaa
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624222:
No jos se on koulussa käytäntö, en oikein näe mitään syytä olla "pakottamatta". Enemmänhän siitä joutuisi silmätikuksi, jos kaikki muut siellä käyvät ja yhdellä olisi joku erivapaus. Mutta jos oikein vakavaksi menee, niin kai sitten voitaisiin neuvotella.

Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, pakottaisitko lapsesi liikuntatunnille, jos hänestä tuntuu pahalta tai nololta? Luulen, että miettisit aika pitkään ja vaatisit aika painavat syyt, että lähtisit asiaa koulussa ajamaan.

En oikein tajua, miten se on nöyryyttävää, kun sinne kuitenkin joutuu koko luokka.
Sinäkö et tosissasi näe mitään eroa joissain muissa toiminnoissa ja alastomuuteen pakottamisessa? Rinnastat esim. liikuntaan osallistumisen ja alastomana olemisen? Jos näin on, niin miksi alastomuus sitten yleisesti yhteiskunnassa on nostettu erityiseen asemaan? Julkinen alastomuus kielletty, alastonmainokset kielletty jne. Jos kerran alastomuus on ihan yhtä tavallinen juttu kuin se että osallistuu liikkatunnille, niin miksi ei bussipysäkit ole täynnä alastonmainoksia?

Ehkä tiedostat itsekin että vertauksesi ovat ontuvia...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27624226:
Paitsi että eihän se huolehtisi hygieniastaan normaalisti, jos se ei peseytyisi liikunnan jälkeen. Todella vaikea kuvitella, että olisin päästänyt tilanteen siihen, että tällainen asia tulisi yht'äkkiä ja yllättäen eteen.
Murrosikä angsteineen ja ongelmineen voi tulla pyytämättä ja yllättäen eteen ilman, että siinä kukaan "päästä" tilanteita mihinkään.
 
[QUOTE="miksi";27624221]Jos ei halua olla alasti muiden nähden miksi automaattisesti pitää olla kyse HÄPEÄN tunteesta? Mitä jos vaikka ajattelee niin, että arvostaa itseään niin paljon, ett' haluaa säästää ne alasti olemisen hetket itse valitsemalleen seuralle itse valitsemissaan tilanteissa?[/QUOTE]

Alasti olemisen hetket... Keskity nyt vähän, kyse on peseytymisestä. Pe-sey-ty-mi-ses-tä. Ei mistään sen intiimimmästä.

[QUOTE="miksi";27624221]Kyllähän te alastomuuden puolustajat oikeasti sen ymmärätte, että tässä asetetaan nuoret ja aikuiset eriarvoiseen asemaan. Aikuisia ei pakoteta missään pakollisessa yhteydessä (=kouluun on oppivelvollisuus) olemaan alasti vastoin tahtoaan. Koululainen pakotetaan. Reilua? Ei.
[/QUOTE]

Armeija? Tai no joo, ei ne parikymppiset ihan aikuisesta vielä taida mennä.

Mutta tuo alastomuuden puolustaja oli hyvä!

T: Isämies, alastomuuden puolustaja
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27624070:
Tottakai, ja valokuvia otti nettiin ladattavaksi siinä tumputtamisensa lomassa. Näinhän se menee täällä palstalla.
:LOL:
Oho! Isämies murjas vitsin! Sähän vallan ylität nyt itses. :D
 
säpäle harmaana
[QUOTE="miksi";27624221]Jos ei halua olla alasti muiden nähden miksi automaattisesti pitää olla kyse HÄPEÄN tunteesta? Mitä jos vaikka ajattelee niin, että arvostaa itseään niin paljon, ett' haluaa säästää ne alasti olemisen hetket itse valitsemalleen seuralle itse valitsemissaan tilanteissa?

Kyllähän te alastomuuden puolustajat oikeasti sen ymmärätte, että tässä asetetaan nuoret ja aikuiset eriarvoiseen asemaan. Aikuisia ei pakoteta missään pakollisessa yhteydessä (=kouluun on oppivelvollisuus) olemaan alasti vastoin tahtoaan. Koululainen pakotetaan. Reilua? Ei.

Hygienian hoitoon on IHAN OIKEASTI niin monia keinoja ja mahdollisuuksia. Eikä sekään IHAN mahdotonta ole, että niiden jumppatuntien paikkaa siinä koulupäivässä vähän mietittäisiin.[/QUOTE]

Siis oikeasti, minä en ole mikään alastomuuden puolustaja, vaan ihan ajattelen koulun käytäntöjä. Itsekin olen noissa sekasaunaketjuissa ihmetellyt, miksi sellaista ylipäätään pitää harrastaa.

Ja jos ajatellaan jälleen kerran vaikka niitä liikuntatunteja, ei aikuisiakaan missään muualla pakoteta vaikka hiihtämään, kuin koulussa. Ihan yhtä lailla pakottaminen senkin osalta asettaa aikuisen ja nuoret eriarvoiseen asemaan. Ne nyt vain kuuluvat siihen koulun käytäntöön. Samoin nuoret eivät voi itse valita, mitä he syövät, vaan koulussa/ kotona heille tarjotaan sitä ruokaa, mitä nyt sattuu olemaan. Tarviiko näitä oikeasti nyt perustella?
 
kysymykseen
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27624238:
Alasti olemisen hetket... Keskity nyt vähän, kyse on peseytymisestä. Pe-sey-ty-mi-ses-tä. Ei mistään sen intiimimmästä.



Armeija? Tai no joo, ei ne parikymppiset ihan aikuisesta vielä taida mennä.

Mutta tuo alastomuuden puolustaja oli hyvä!

T: Isämies, alastomuuden puolustaja
Kysymykseen et kuitenkaan vastannut, miksi nuoret ja aikuiset asetetaan eriarvoiseen asemaan?

JA öööh joo, kyse on pe-sey-ty-mi-ses-tä, mutta eikös se tehdä alasti, ja eikö tässä just keskustella siitä, että sen alastomuuden toiset kokee intiimimpänä asiana kuin toiset? Vai tavaanko tän sulle, se on toi-sil-le in-tii-mim-pi a-sia :)
 
Kasvattakaa ne lapsenne niin että alastomuus ei ole ongelma:D
Ja jos se silti on ongelma, niin kasvattakaa lapsistanne kuuliaisia ja ymmärtäväisiä:D
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";27624227]Kuinka vakavaksi pitää mennä, että suostut edes neuvottelemaan?[/QUOTE]

No en minä nyt sitä tässä osaa sanoa. Mieti nyt vaikka itsesi siihen tilanteeseen, että oma lapsesi kokee liikuntatunnit kiusallisena. Sieltä saat vastaukset.
 

Yhteistyössä