onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
en ymmärrä
Onneks mun ei tartte käydä enään ikinä peruskoulua, kamalaa aikaa.
Eikä ollut edes suihkupakkoa, jos olis ollut enpä olisi sitäkään vähää käynyt liikkatunneilla.

Enkä käy vieläkään yleisissä suihkuissa, salilta meen aina kotiin suihkuun.
 
muistoja
Meillä oli yläasteella aivan ihana liikunnan ope. Se kyllä kehotti menemään suihkuun, mutta sitä ennen käytiin oikeasti rakentava keskustelu. Se oli sellainen vastavalmistunut naisopettaja, joka hyvin luontevasti puhui näistä murrosiän jutuista. Puhuttiin yhdessä siitä että nolottaa omat "läskit" ja teini-iän tuomat fyysiset muutokset. Muistan, kuinka hyvin ope sai meidät ymmärtämään, että meitä kaikkia nolottaa ja että toisen ulkonäköön ja vartaloon ei saa kiinnittää huomiota, eikä vertailla tai kommentoida. Sen jälkeen kävimme suihkussa porukalla, ilman mutinoita, ja kaikilla oli helpottuneempi olo. Enkä muista, että ikinä ketään olisi kiusattu tai millään tavalla osoiteltu, vilkuiltu, kuiskuteltu... Kenties opettajan ammattitaitoa se, että osasi silleen oikealla tavalla lähestyä tätä asiaa ja sai hyvän keskusteluyhteyden meihin. Olisiko tässä yksi hyvä keino, rakentava ja avoin keskustelu tyttöjen kesken.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27623658:
Tästä puhuttiin jo päivällä. Koulukiusaaminen saadaan loppumaan sillä, että lopetetaan koulunkäynti. Se, että porukassa tapahtuu ikäviä asioita ei ole minkäänlainen oikeutus sille, että aletaan vältellä tilanteita, jossa niitä ikäviä asioita mahdollisesti voi tapahtua. Kiusaamiseen pitää puuttua tiukalla kädellä, mutta ei siten, että lopetetaan kaikki ne tilanteet, joissa sen ilmeneminen on edes periaatteessa mahdollista.
Tiukka ote kiusaamiseen joo. Mietitään mietitään mikä niillä kiusaajilla on ja miten niitä vois auttaa mitä raukat kokeneet kun kiusaavat. Sääli niiden elämää jota ne tuhoaa.
Mitäpä sitä välttelemään tilanteita joissa sua voitais kiusata.. Suomessahan itsemurhat on aika huikeissa lukemissa, masennus ja muu aika peruskamaa.
Ja ei varmasti aiheuta mitään jos sun alaston kuvat leviää netissä tai sun isosta peffasta naureskellaan, tai sun hidas kehittyminen on yleinen puheenaihe välitunnilla.
 
[QUOTE="vieras";27623947]Tiukka ote kiusaamiseen joo. Mietitään mietitään mikä niillä kiusaajilla on ja miten niitä vois auttaa mitä raukat kokeneet kun kiusaavat. Sääli niiden elämää jota ne tuhoaa.
Mitäpä sitä välttelemään tilanteita joissa sua voitais kiusata.. Suomessahan itsemurhat on aika huikeissa lukemissa, masennus ja muu aika peruskamaa.
Ja ei varmasti aiheuta mitään jos sun alaston kuvat leviää netissä tai sun isosta peffasta naureskellaan, tai sun hidas kehittyminen on yleinen puheenaihe välitunnilla.[/QUOTE]

Ei hyvänen aika sentään, vedä nyt henkeä välillä! Tässä on nyt ollut kyse pelkästään siitä, että pitäisikö lapsille opettaa, että on ihan normaalia peseytyä liikunnan/urheilun jälkeen ja olen sitä mieltä, että kyllä pitää.

Jos/kun kiusaamista tapahtuu, niin sitä tapahtuu varmasti ihan riippumatta siitä, huuhdotanko ne hiet liikuntatunnin jälkeen vai haistaanko koko loppupäivä. Mahdollisimman väärä keino puuttua kiusaamiseen on juurikin tuo, että aletaan vältellä niitä tilanteita, joissa sitä on joskus esiintynyt tai VOI ehkä esiintyä. Koululla on sentään jonkinlainen kasvatusvelvoitekin.

Nääh, en jaksa enää. Enkä edes usko, että olet ihan tosissasi.
 
no huhhuh
Uuuuh miten tekopyhän reippaita täällä taas ollaankaan! Ei taida olla ihan yks eikä kaks ketjua, joissa mammat itse on kertoneet kuinka eivät ikinä halua mennä saunaan yhdessä perheenjäsentensä/naapurien/ystävien/miehensä tai ties kenen kanssa. Ja nyt sitten, Blue esim., vaaditaan että teinien PITÄÄ olla sinut julkisen alastomuuden kanssa. Kyllä ootte taas huvittavia :)

Ja muka se, ettei ehkä halua olla alasti suihkussa luokkakaverien kanssa, olisi jotenkin verrannollista siiihen, ettei joutuisi pitämään esitelmää...?NO, onneksi se vertaus taisi olla lähinnä*vitsi. Ja Blue, MITEN teinillä on muka oikeus intimiteettisuojaan ja siihen, että saa päättää itse omasta alastomuudetsaan, jos määrätään alasti ryhmäsuihkuun...? Suomessahan on kuitenkin koulupakko, että noi "ei sitte tarvii mennä kouluun" -väittämät eivät kelpaa vastukseksi.
 
"voivoi"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27623991:
Ei hyvänen aika sentään, vedä nyt henkeä välillä! Tässä on nyt ollut kyse pelkästään siitä, että pitäisikö lapsille opettaa, että on ihan normaalia peseytyä liikunnan/urheilun jälkeen ja olen sitä mieltä, että kyllä pitää.

no huhhuh, ei kyllä ole ollut tuosta kyse. KAIKKI ovat olleet sitä mieltä että pitää opettaa peseytymään. te jotkut vaan olette olleet sitä mieltä, että ainoa oikea keino tehdä se on ajaa kaikki mistään piittaamatta pakolliseen yhteissuihkuun.
 
njrykk
Erehdyinpä yläasteella kertomaan kiusaamisesta (nimittelystä yms.) opettajille, niin sehän räjäytti koko potin! Kiusaaja sai bensaa liekkeihin, kertoin muille kielimisestä. Välitunnilla ohi kävellessään kuiskaili korvaan yms. eli kiusaaminen ei ollut julkista yms. Tätä kiusaamista ei opettajien puuttuminen ei kitke, minunkan vanhemmat eivät ikinä saaneet tietää kiusaamisesta.

Mutta otsikkoon, pidee ja käsien jalkojen ja kainaloiden pesu wc:ssä pitää kyllä riittää!
 
no kyllä
Kyllä jokaisen suomalaisen pitää osata olla alasti missä vaan, koska vaan ja kenen kanssa vaan! Ei mitään sellaisia hömpötyksiä että olis kiva itse päättää missä ja koska on alasti. Jos käsketään, niin vaatteet pois, se on sitä suomalaisuutta! Kaikki riviin ja alasti ja sit kyykkyyn kun kerran niin sanotaan,.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja no kyllä;27624053:
Kyllä jokaisen suomalaisen pitää osata olla alasti missä vaan, koska vaan ja kenen kanssa vaan! Ei mitään sellaisia hömpötyksiä että olis kiva itse päättää missä ja koska on alasti. Jos käsketään, niin vaatteet pois, se on sitä suomalaisuutta! Kaikki riviin ja alasti ja sit kyykkyyn kun kerran niin sanotaan,.
No ei kai tuo ole pelkästään suomalaisten "ongelma". Ihan oikeastiko te väitätte, ettei missään muualla, kuin täällä takapajuisessa pohjolassa käydä liikuntatunnin jälkeen suihkussa. Esim jenkkisarjat antavat tästä kyllä ihan erilaisen kuvan.
 
"minä vain"
Liikunnan jälkeen mennään suihkuun piste. Olkaa onnellisia, että olette käyneet koulunne Suomessa, jossa sentään tytöt ja pojat on päässeet eri suihkuihin.

t. eräs Ruotsissa varttunut. Ruotsissa 80-luvulla pojat ja tytöt suihkuun sekaisni ala- asteella. Ei sukupuolieroja nääs.
 
Blue
[QUOTE="vieras";27622982]No blue mitäs jos sunkin pitäis käydä työpäivän päätteeks työkaverien kans yhteissuihkussa pari kertaa viikossa? Väitän että aika moni aikuinen kieltäytyisi yhteissuihkusta 10-20 hengen kanssa. No opettajathan vois sit itse mennä päivän päätteeksi yhteissuihkuun ja vaikkapa terveydenhoitaja tulisi valvoon suihkua. Saattaisi kummasti pakko suihkut vähentyä.
Ja niille jotka kommentoi, että kiusaamiseen pitää puuttua ja valvoa, ettei sitä suihkussa tapahdu. Ei kai se siellä tapahdukkaan se kiusaaminen. Koulumatkalla pientä naljailua pienistä rinnoista, mahamakkarasta ym. Pienikin naurun tirskahdus väärässä paikassa voi olla herkälle murkulle liikaa. Ei sen jälkeen auta vaikka kuinka pyydeltäis anteeksi ja opettaja puuttuis tilanteeseen, sehän tapahtui jo.[/QUOTE]

Mulla ei ole työkavereita, mutta kyllä mä käyn suvereenisti ihan sekasaunoissa kaveriporukoissakin. Ja kollegojen kanssa saunailloissakin. Sä et vissiin...? ;)
 
nabumetoni
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620652:
Kyllä, juuri näin olen keskustelua lukenut. En tosin ihan jokaista itseään toistavaa viestiä.

Tämä on niin tätä. Jos joku asia on murkulle ikävää, niin tietysti aikuisille helpoin keino hoitaa asia on vapauttaa murkku kokonaan tekemästä tätä ikävää asiaa. Mutta kasvatuksesta ei sitten kannata puhua enää ainakaan samassa yhteydessä yhtään mitään.
Jestas mies, sä olet niin kuutamolla. Nyt ei ole kyse huoneen siivoamisesta, vaan ihmisyksilön -myös teini-ikäisen- vapaudesta päättää, näyttäytyykö muiden seurassa alasti.
 
Blue
Uuuuh miten tekopyhän reippaita täällä taas ollaankaan! Ei taida olla ihan yks eikä kaks ketjua, joissa mammat itse on kertoneet kuinka eivät ikinä halua mennä saunaan yhdessä perheenjäsentensä/naapurien/ystävien/miehensä tai ties kenen kanssa. Ja nyt sitten, Blue esim., vaaditaan että teinien PITÄÄ olla sinut julkisen alastomuuden kanssa. Kyllä ootte taas huvittavia :)

Ja muka se, ettei ehkä halua olla alasti suihkussa luokkakaverien kanssa, olisi jotenkin verrannollista siiihen, ettei joutuisi pitämään esitelmää...?NO, onneksi se vertaus taisi olla lähinnä*vitsi. Ja Blue, MITEN teinillä on muka oikeus intimiteettisuojaan ja siihen, että saa päättää itse omasta alastomuudetsaan, jos määrätään alasti ryhmäsuihkuun...? Suomessahan on kuitenkin koulupakko, että noi "ei sitte tarvii mennä kouluun" -väittämät eivät kelpaa vastukseksi.
2xmainittu. :D
 
nabumetoni
Mulla ei ole työkavereita, mutta kyllä mä käyn suvereenisti ihan sekasaunoissa kaveriporukoissakin. Ja kollegojen kanssa saunailloissakin. Sä et vissiin...? ;)
Siis voi hyvän tähden. Voisitteko jättää sekasaunoilla brassailun tästä keskustelusta pois? Ihminen siis ei voi olla henkisesti normaali, jos ei kykene esiintymään alasti kollegojensa seurassa? Nyt joku roti, prkl.
 
säpäle harmaana
Uuuuh miten tekopyhän reippaita täällä taas ollaankaan! Ei taida olla ihan yks eikä kaks ketjua, joissa mammat itse on kertoneet kuinka eivät ikinä halua mennä saunaan yhdessä perheenjäsentensä/naapurien/ystävien/miehensä tai ties kenen kanssa. Ja nyt sitten, Blue esim., vaaditaan että teinien PITÄÄ olla sinut julkisen alastomuuden kanssa. Kyllä ootte taas huvittavia :)

Ja muka se, ettei ehkä halua olla alasti suihkussa luokkakaverien kanssa, olisi jotenkin verrannollista siiihen, ettei joutuisi pitämään esitelmää...?NO, onneksi se vertaus taisi olla lähinnä*vitsi. Ja Blue, MITEN teinillä on muka oikeus intimiteettisuojaan ja siihen, että saa päättää itse omasta alastomuudetsaan, jos määrätään alasti ryhmäsuihkuun...? Suomessahan on kuitenkin koulupakko, että noi "ei sitte tarvii mennä kouluun" -väittämät eivät kelpaa vastukseksi.
Nuo yhteissaunakauhistelut ovat koskeneet yleensä sekasaunoja. Nyt puhutaan kai ihan vain suihkusta siellä tyttöjen tai poikien pukuhuoneessa. Miten ihmeessä sitten ylipäätään perustellaan tyttöjen ja poikien pukuhuoneet? Miksei sitten saman tien ole vain kymmeniä yksittäisiä koppeja? Miten vaatteiden vaihtaminen yhteisessä tilassa ei ole ongelma, mutta suihku on?
 
Kyllähän sitä liikuntatuntien jälkeen on hyvä hiet käydä suihkussa suihkuttamassa pois, luulisi jo viimeistään teineille tuo asia olevan selvä.

En kuitenkaan tajua sitä, että sitä pitää ihan opettajan vahtia tai sitä, että kaikki samalla kertaa.

Meillä ei sentäs opettaja vahtinut asiaa, sai käydä ihan omassa rauhassa suihkussa. Eipä sinne edes kaikki kerrallaan mahtuneet kun suihkukoppeja oli vain muutama. Kukaan ei koskaan jättänyt suihkussa käymättä.
 
nabumetoni
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27624091:
Kerro nyt siis, miksei tämä vapaus siis koske uimahallia?
Koskeehan. Sinne ei ole pakko mennä. Paitsi ne muutamat kerrat koulussa, jotka nämä häpeilijät yrittää kestää kynsin hampain, ellei sitten lintsaa.
 
säpäle harmaana
Koskeehan. Sinne ei ole pakko mennä. Paitsi ne muutamat kerrat koulussa, jotka nämä häpeilijät yrittää kestää kynsin hampain, ellei sitten lintsaa.
Niin. Miksei uimisen pakollisuutta ole vielä kauhisteltu? Onhan se nyt kamalaa, että lapset viedään uimahalliin, jossa on pakko olla samaa sukupuolta olevien ikätovereiden kanssa pari minuuttia ihan alasti. Laitatteko te lapsianne uimakouluunkaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Isämies

Yhteistyössä