onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
jaahajaaha
Mulla on siis 13v tyttö joka on nyt alottanut yläasteen ja kertoi tänään heillä oli tullut joku uusi "sääntö" (siis enemmänkin joku opettajan oma päähänpisto, mikään ylempi taho ei näin ole päättänyt) että jokaisen liikuntatunnin jälkeen on pakko mennä täysin alasti suihkuun koko ryhmä yhdessä (suihkutilat on siis yhteiset) ja opettaja tulee sinne suihkuun vahtimaan että kaikki myös peseytyy kunnolla päästä varpaisiin, ja on pakko silloinkin mennä vaikka ois menkat tai vastaavaa.
Jos sääntöä rikkoo niin napsahtaa joko ylimääräisiä korvattavia tunteja tai jälki-istuntoa.

Musta kuullostaa kyllä älyttömän sairaalta touhulta, joo tottakai suihkussa pitää käydä mut ei kai se koulun päätettävissä ole millon oppilas peseytyy, kunhan peseytyy? Varsinkin jos on menkat niin on kyllä kiusallista kun sitä verta tiputtelee lattialle kaikkien edessä. Tossa iässä kun tytöt alkaa olla niin epävarmoja vartalonsa suhteen varmasti ettei kehtaa olla alasti luokan edessä.
Valitus lähtee kyllä välittömästi rehtorille huomenna, vai onko tää muka jotenkin sallittua touhua?
 
uillllw
Mä en usko, että on sallittua. Mä en usko, että missään voidaan edellyttää, että sun pitää olla alasti toisten edessä. Mä ylipäätään en ymmärrä, MIKSI koulussa pitää käydä suihkussa? Mä en IKINÄ käynyt kokonaan suihkussa liikuntatunnin jälkeen vaan vasta kotona. Korkeintaan jalat ja/tai kasvot pesin.
 
en ikinä suostuisi
valitus heti eteenpäin! ei ole oikeutta opettajalla tuollaiseen. kylläpä suutuin, karmea opettaja!!!

kaikki eivät muutenkaan voi edes käydä suihkussa ilman, että on vaikka mitä hoito/apuvälineitä mukana, joten ihan älytön vaade. esimerkiksi atoopikot, joilla iho huonossa kunnoss,a eivät voi sitä ihoaan kastella kesken päivän ilman, että on kaikki rasvat mukana ja niiden jälkeen taas ei voi heti pukea päälle.
 
afssf
Mä taistelin tästä asiasta viime syksynä ja kuuluu koulun terveyskasvatukseen vaikka ei ole laissa niin siinä koulussa noudatetaan sitä suunnitelmaa. Kouluun ei ole pakko mennä jos säännöt ei kelpaa. Tämmöisen vastauksen yksinkertaisesti lopuksi sain.
 
"huoh"
En tajua kans. Eikai miikään laki voi pakottaa alastomuutta toisten edessä jos ei halua? En minäkään ymmärrä mitä pahaa siinä on että ei käy suihkussa liikkatunnin jälkeen??? Eikö sitä kotona voi rauhassa peseytyä. Ei siihen hikeen kuole, on deodorantit jne. Voihan sitä pahimmat hiet pestä muuten pois jos vain altaita riittää. En suostuisi moiseen!
 
"huoh"
Ja todellakin vielä lisään että on nöyryyttävää murkkuikäisten, varsinkin tyttöjen, mennä suihkuun toisten edessä! Kuinka moni inhoaa jo tämän takia liikuntaa???
Itse muistan kuinka lintsasin uinnista koska jouiduin häpeämään liian aikaista kehittymistäni. Kyllä tuo terveyskasvatus pitäisi tehdä muualla kuin suihkussa! Eiköhän jokainen osaa suihkussa käydä!
 
"aapee"
Mä taistelin tästä asiasta viime syksynä ja kuuluu koulun terveyskasvatukseen vaikka ei ole laissa niin siinä koulussa noudatetaan sitä suunnitelmaa. Kouluun ei ole pakko mennä jos säännöt ei kelpaa. Tämmöisen vastauksen yksinkertaisesti lopuksi sain.
Mutta millä perustein ne alastomuuteen pakottaa? Tollaset asiat voi opettaa muullakin tavalla. Meillä on hygieniajutut ihan kunnossa, ja mitä kouluajoista muistan niin ei siellä liikunnassa kyllä melkeen ikinä hikoiltu, hengästyä ehkä saattoi mutta ei ole niin rankkaa touhua että se vaatis sitä suihkussa käymistä. En mä kyllä oo muksua kokonaan koulusta pois ottamassa noin mitättömän asian takia, pitääkö tässä nyt koulua alkaa vaihtamaan että saa rauhassa käydä koulua ilman sitä pelkoa ja ahdistusta liikuntatunteja kohtaan?
 
"vieras"
Mä taistelin tästä asiasta viime syksynä ja kuuluu koulun terveyskasvatukseen vaikka ei ole laissa niin siinä koulussa noudatetaan sitä suunnitelmaa. Kouluun ei ole pakko mennä jos säännöt ei kelpaa. Tämmöisen vastauksen yksinkertaisesti lopuksi sain.
Aika törkeää. Kyllä lapsellakin täytyy olla oikeuksia. Ei kukaan aikuista ihmistäkään pakota peseytymään alasti toisten katsellessa. Ja koulussahan on pakko käydä.
 
ei oo oikein
jos oppilaat kokevat tuon kiusalliseksi (ymmärrettävästi kokevat), niin totta kai asiaan pitää puuttua ja nostaa se koulussa esille opettajan kanssa. muutenkin kannattaa seurata tilannetta, kuulostaa vähän kummalliselta...kymmenen vuotta sitten omaan yläasteaikaan oli pakko pestä muistaakseni vaan kainalot...ja jalkapohjat?
 
"aapee"
Tamponit on keksitty ja omg pakottaa nyt hieltä haiseva murkku suihkuun, jösses miten kauheaa. Meillä tämä jo paljon nuoremmilla lapsilla koulussa.
En ala lasta patistamaan tamponin käyttöön jos ei itse halua, ja siinäpä se kun siellä tunneilla kyllä harvakseltaan hikoaa, ja ei kyllä ikinä sillä tavalla että se jotenkin suihkua vaatisi. Tytöt käyttää muutenkin niin paljon hajusteita ja vahvoja dödöjä että luulis ettei se hiki tulis läpi ollenkaan.
 
rääkkäystä
No kyllä meilläkin oli suihkupakko. Se oli ala-asteella sisäliikuntatuntien jälkeen ja oli myös yläasteella sisäliikuntatuntien jälkeen. Ei siellä suihkuhuoneessa kukaan vahtinut, mutta ope sen sijaan siinä suihkuhuoneen ovella. Ja ihan avonaiset suihkutilat oli. Nöyryyttäväähän se itsensäpaljastelu oli, mutta niin vain minustakin tuli ihan tavallinen ihminen. Vapautuksen sai vaan kuukautisten aikaan ja vaikka oli yhtä nöyryyttävää myöntää opettajalle, että on kuukautiset, niin yleensä kyllä lähes koko porukka feikkas ne kuukautiset just sille suihkupäivälle, ettei tarvinut mennä suihkuun. Ja jos oli uimapäivä ja menkat, niin silloin joutui kävelemään sen vajaan kahden tunnin aikana koululta uimahallille, jonne tuli matkaa 9 kilsaa. Ei mikään pikkumatka kävellä, varsinkin 30 asteen pakkasessa...

SItä en ymmärrä, että miksi ei ole nykyaikana voitu rakentaa suihkukoppeja. Ennen vanhaan ymmärrän, kun oli avonaiset tilat, kun kaikki oli muutenkin "alkeellisempaa". Mutta että nykyäänkin vielä. Tuskimpa tuossa mitään laitonta on.

BTW, meillä oli ala-asteella myös yhteiset vessatilat (siis toki tytöille ja pojille erit) ja siellä ei ollut ovia missään ovissa. Ja silti piti paskallakin joskus käydä. Eli siellä sitä istuttiin paskalla rivissä ja naapuriluokan tyttö vieressä. No mut hei camoon, jos ei osannut itse pyyhkiä pyllyä, niin jospa se isompi tyttö auttoi sitten ;)
 
Blue
Meidän koulussa on ihan ekalta asti "pakko" käydä suihkussa liikkatunnin jälkeen.

Samoin harrastuksissa on sovittu että reenien jälkeen käydään suihkussa jo pienestä pitäen että siitä tule automaatio.

Minusta oikein hyvä asia, ja oikein luontainen asia lapsille. Onhan se siitäkin kiinni mihin lapsensa opettaa.
 
järki hoiiii
Mitäs jos nyt ensin juttelisit sen opettajan kanssa ja kuuntelisit aikuisemman version aiheesta.

Murkkuikäisten draaman taju on vertaansa vailla ja tilanne on saattanut olla ihan toinen kuin todellisuudessa.

Ketään ei saa syyttää ennen kuin kaikkia osapuolia on kuunneltu. Sitten ryhdyt toimenpiteisiin, jos kyseessä on selkeästi laittomuuksiin todistettavaa käytöstä murulaistasi kohtaan.
 
"meriska"
No onneksi asutaan sellasella paikkakunnalla missä ei harrasteta tollasta natsitouhua eikä tarvitse yleisisä suihkuissa käydä! En vaan käsitä yhtään tuota suihkutouhua, kyllä sitä sitten kotona kerkiää käydä pesulla.
 
"äitsy"
Suihkupakon ymmärrän vielä ala-asteella, mutta yläasteella silkkaa kiusaamista (jos ei mahd.käydä omassa suihkukopissa). Murrosikäiset tytöt voivat olla petoja toisilleen. Kamala ajatus, että esim.kiusattuna murrosikäisenä täytyisi vääntäytyä samaan suihkuun alasti kiusaajien kanssa. Nöyryytystä sanon minä!
Tamppooni asiaan pakko kommentoida, että kaikki ei sellaista voi käyttää. itse en ole koskaan voinut käyttää tamppooneja.
 

Yhteistyössä