Onko täällä vastasyntyneen vaikeasta keltaisuudesta kokemuksia. Miten lapsen sisarukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa nyt jos on kokemusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Oman lapsen kohdalta en pysty vielä sanomaan kun vasta yksi on syntynyt. Hän kävi kolme kertaa valohoidossa, ja sairaalasta päästiin yhdeksäntenä päivänä synnytyksestä.
Itsestäni voin kuitenkin kertoa että vaikka vanhempi sisareni oli erittäin (vaikeampi sanoa tarkempia määreitä kun tapahtui 70-luvulla) keltainen vauvana, niin minulla ei ollut lainkaan keltaisuutta.
Ja oli miten oli, niin eihän se keltaisuus kai nykypäivän Suomessa ole vaarallista, enemmänkin ikävää.

Muokkaus: huomasinkin ettet ole niinkään huolissasi vaan harmissasi. Eli ignore tuo viimeinen lause.

No kyllä mä huolissanikin olen. Pelkään sitä verensiirtoa.:(

Muistan kun oman lapsen kohdalla v. 2005 saatiin sairaalasta lappu, jossa kerrottiin tästä ja siinä mainittiin että verensiirto voi olla edessä, jos arvot eivät laske. Kun kyselin lääkäreiltä asiasta, niin kuulin että sitä ei tehdä enää nykyään ollenkaan. Tämä siis Jorvissa kuultua. Ihmeteltiin siinä sitten, että miksi ihmeessä se edelleen mainitaan asiasta jaettavissa lapuissa...

Oma poika oli kahteen otteeseen tuplavalohoidossa eli pääsi jo kotiinkin, mutta joutui takaisin. Pari viikkoa meni kokonaisuudessaan. Sisaruksia ei ole, joten en osaa sanoa. Poika syntyi 36+2. Itsekin olen syntynyt keltaisena.

Alkuperäinen kirjoittaja tota noin:
Anteeksi, jos en kuulu tähän ketjuun... Mutta siis johtuuko tuo vaikea keltaisuus jostain muusta kuin lievä keltaisuus?

Meillä oli ekalla keltaisuutta, kävi kertaalleen lamppujen alla ja saatiin kuitenkin ihan normaalilla aikataululla kotiin. Ei siis mitään vaikeaa keltaisuutta...

Mutta joka tapauksessa toisella ei ollut keltaisuutta ollenkaan. Eka syntyi rv38+3 ja toka rv39+5.

Jep. Yleensä vaikeassa keltaisuudessa on kyse ABO- immunisaatiosta, veriryhmien eroavaisuuksista. Sulla on varmaan ollut kyse vain siitä kun esikoinen syntyi noin aikaisin, siis se keltaisuus johtui varmaan siitä.

Meillä siis syynä varmaan molemmat, sekä veriryhmäero että ennenaikaisuus. Itsellä on A- ja pojalla O+

Meillä esikoinen oli valossa päivän mutta vto:lla neljä koska oli todella väsynyt. Kakkonen oli ekana päivänä neljän lampun alla ja kävi verensiirtorajalla, aina kun tehoja laskettiin niin bilit nousi. 4 päivää vto:lla ja sitten viidentenä pääsi bilipedille, bilit nousi silti mutta ei niin jyrkästi. Kotonakin ne vielä nousi mutta sitten viikon jälkeen kääntyi laskuun. Mulle se lastenlääkäri sanoi että abo-immunisaatiossa se saattaa olla huonompi tai parempi tulevien lasten kanssa kun taas rh-immunisaatio aina pahenee.
Muoks. Ja sitten sanoi vielä että vain jos ekana päivänä nousee liian korkeaksi bilit niin saattaa joutua verensiirtoon, sitten kun tulee päiviä lisää niin ei sinne sitten enään ole vaaraa joutua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä esikoinen oli valossa päivän mutta vto:lla neljä koska oli todella väsynyt. Kakkonen oli ekana päivänä neljän lampun alla ja kävi verensiirtorajalla, aina kun tehoja laskettiin niin bilit nousi. 4 päivää vto:lla ja sitten viidentenä pääsi bilipedille, bilit nousi silti mutta ei niin jyrkästi. Kotonakin ne vielä nousi mutta sitten viikon jälkeen kääntyi laskuun. Mulle se lastenlääkäri sanoi että abo-immunisaatiossa se saattaa olla huonompi tai parempi tulevien lasten kanssa kun taas rh-immunisaatio aina pahenee.

Mutta eikö siksi anneta niitä estopiikkejä, että se ei pahenisi? Ainakin itse sain tästä syystä heti pojan syntymän jälkeen sen piikin. Että elimistö ei hylkisi seuraavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Mutta eikö siksi anneta niitä estopiikkejä, että se ei pahenisi? Ainakin itse sain tästä syystä heti pojan syntymän jälkeen sen piikin. Että elimistö ei hylkisi seuraavaa.

Mä en tiedä, siis itekin olen molempien jälkeen saanut. Molemmilla on kuitenkin ollut abo-immunisaatio.Tosin se piikki on kait siihen rh-immunisaatioon.

Näinhän se on että hoidettavissa oleva vauva, mutta se on NIIIIN IKÄVÄÄ kun ei saa sitä vastasyntynyttänsä pitää kainalossa eikä imettää kun on niin väsynyt ettei jaksa kun pullosta ja nestetankkaus pitää olla varmaa kun on niin paljon valossa. Vauva on kokajan toisess huoneessa valossa eikä sitä saa käydä kun välillä tuttipullolla ruokkimassa. Ne ihanimmat ensimmäiset viikot menee päin persettä eikä niitä koskaan saa takaisin:( Voi vitsi.:(

Meillä oli muuten tää kuopus tosi ärhäkkä siellä valoissakin, ei yhtään väsynyt vaikka bilit tosi korkeella. Jo tokana päivänä mulla nousi maito ja kolmentena ei saanut enään pullosta. :)

Näinhän se on että hoidettavissa oleva vauva, mutta se on NIIIIN IKÄVÄÄ kun ei saa sitä vastasyntynyttänsä pitää kainalossa eikä imettää kun on niin väsynyt ettei jaksa kun pullosta ja nestetankkaus pitää olla varmaa kun on niin paljon valossa. Vauva on kokajan toisess huoneessa valossa eikä sitä saa käydä kun välillä tuttipullolla ruokkimassa. Ne ihanimmat ensimmäiset viikot menee päin persettä eikä niitä koskaan saa takaisin:( Voi vitsi.:(

Meillä oli muuten tää kuopus tosi ärhäkkä siellä valoissakin, ei yhtään väsynyt vaikka bilit tosi korkeella. Jo tokana päivänä mulla nousi maito ja kolmentena ei saanut enään pullosta. :)

Meillä taas ei poika suunnilleen ekaan kahteen viikkoon tehnyt muuta kuin nukkui. Nukahti aina pullollekin kesken...Ja imetys meni metsään.

imukupista tulee päähän usein hematoomaa. kun se alkaa hajota, nousee bili.Bilirubiinihan on punasolujen hajoamistuote. eli siksi voi imukuppi vaikuttaa. abo-immunisaatio näistä vastasyntyneen keltaisuuden aiheuttajista se harvinaisin ja vakavin.

Meillä taas ei poika suunnilleen ekaan kahteen viikkoon tehnyt muuta kuin nukkui. Nukahti aina pullollekin kesken...Ja imetys meni metsään.

Joo, sellanen tuo esikoinenkin oli, pitkään sai herätellä. Imetys saatiin onneksi pelaamaan vaikka vasta kolmantena vai neljäntenä päivänä pääsi rinnalle ja rintakumin kanssa vielä, nenä-mahaletkusta meni alkuun maito kun oli niin väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja viii:
imukupista tulee päähän usein hematoomaa. kun se alkaa hajota, nousee bili.Bilirubiinihan on punasolujen hajoamistuote. eli siksi voi imukuppi vaikuttaa. abo-immunisaatio näistä vastasyntyneen keltaisuuden aiheuttajista se harvinaisin ja vakavin.

Eikö se rh-immunisaatio oo vakavampi? Tai niin oon ymmärtänyt.

Eikö se rh-immunisaatio oo vakavampi? Tai niin oon ymmärtänyt.

rh-immunisaatio on yleisempi ja voidaan hoitaa usein rokotteella. rh-immunisaatio vaarallisempi äidille ja vaikuttaa tuleviin raskauksiin, jos äidille kehittyy vasta-aineita. Selviää myöskin aiemmin, kuin abo-immunisaatio, koska lapsen varman veriryhmän saa tietää vasta myöhemmässä iässä.

rh-immunisaatio on yleisempi ja voidaan hoitaa usein rokotteella. rh-immunisaatio vaarallisempi äidille ja vaikuttaa tuleviin raskauksiin, jos äidille kehittyy vasta-aineita. Selviää myöskin aiemmin, kuin abo-immunisaatio, koska lapsen varman veriryhmän saa tietää vasta myöhemmässä iässä.

Mitenhän mä niin väärin tajusin sit sen lääkärin jutut..olin vissiin ihan vauvahuuruissa..mut meillä kyllä luki molempien tiedoissa et abo-immunisaatio, eli tiesivät sen jo sillon heti sairaalassa ollessa.

Vaikein näistä on rhesus-immunisaatio, jota vastaan on olemassa rokotus. Jos äiti on siis rh negatiivinen hänen verensä alkaa hylkiä vauvan verta siten, että vauvan veren punasolut alkavat hajota ja vauva kellastuu.

Rhesus negatiiviselle äidille annetaan neuvolassa rokotus, että näin ei kävisi. voidaan antaa myös synnytyksen jälkeen. Rhesus-immunisaatiota hoidetaan vaihtamalla vastasyntyneen veri. Rhesus-immunisaatio on nykyisin Suomessa äärimmäisen harvinainen hyvän neuvolahoidon ansiosta.

Lievempi on niin sanottu ABO-immunisaatio. Sitä hoidetaan sinivalohoidolla, vain joskus vaikeissa tapauksissa joudutaan turvautumaan verenvaihtoon.

AB0-immunisaatio tulee vain 0-veriryhmän äideille, siinä tapauksessa, että lasten isällä on joko vahva A- tai vahva B-veriryhmä.

silleensä

Alkuperäinen kirjoittaja jenna:
Vaikein näistä on rhesus-immunisaatio, jota vastaan on olemassa rokotus. Jos äiti on siis rh negatiivinen hänen verensä alkaa hylkiä vauvan verta siten, että vauvan veren punasolut alkavat hajota ja vauva kellastuu.

Rhesus negatiiviselle äidille annetaan neuvolassa rokotus, että näin ei kävisi. voidaan antaa myös synnytyksen jälkeen. Rhesus-immunisaatiota hoidetaan vaihtamalla vastasyntyneen veri. Rhesus-immunisaatio on nykyisin Suomessa äärimmäisen harvinainen hyvän neuvolahoidon ansiosta.

Lievempi on niin sanottu ABO-immunisaatio. Sitä hoidetaan sinivalohoidolla, vain joskus vaikeissa tapauksissa joudutaan turvautumaan verenvaihtoon.

AB0-immunisaatio tulee vain 0-veriryhmän äideille, siinä tapauksessa, että lasten isällä on joko vahva A- tai vahva B-veriryhmä.

silleensä

No olin mä sit vähän oikeilla jäljillä. :)

rh-immunisaatio on yleisempi ja voidaan hoitaa usein rokotteella. rh-immunisaatio vaarallisempi äidille ja vaikuttaa tuleviin raskauksiin, jos äidille kehittyy vasta-aineita. Selviää myöskin aiemmin, kuin abo-immunisaatio, koska lapsen varman veriryhmän saa tietää vasta myöhemmässä iässä. [/quote]

Miksi lapsen veriryhmä varmistuu vasta myöhemmin? Milloin on myöhemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Meillä kaikki kolme olleet keltaisia, ja ei ole pahentunut seuraavilla. Esikoisella oli pahin, mutta johtui imukupista, kakkonen oli aika pahasti keltainen, ja kolmonen samalla lailla, kun kakkonen. Elikkäs ei nyt ainakaan meillä pitänyt paikkaansa, että pahenisi jokaisen kohdalla.

Miten imukuppi vaikuttaa keltaisuuteen, en ole koskaan tuollaisesta kuullut

No en kyllä minäkään:D

Joku laittoikin jo, että vaikuttaahan se! Kun "pahka" joka imukupista on tullut sulaa, se veri mikä sielä oli aiheuttaa hurjan hemoglobiinin nousun ja tämä nostaa bilirubiinit taivaisiin. Ja tuosta abo-immunisaatiosta, mulla on tutkittu joka raskaudessa, että muuttuuko mun vasta-aineet positiivisiksi, tästä haettu syytä lasten keltaisuudelle, mutta tätä ei oo tapahtunut. Että meillä on ihan mysteeri miksi kaikki kolme olleet keltaisia.

mulla oli nuorimman kanssa myös vastaavaa ongelmaa. ei osannut syödä suu oli pieni ja mun nännit isot , sit oli rinnat rikki ja tyttö alkoi vähentämään syömistään. en huomannu keltaisuutta kotivaloissa. sit kävin neuvolassa pyytämässä punnitusta lapselle mutta siellä oli sijainen joka sanoi ettei ole aikaa nyt ja tyhmänä en itse punnitusta sit tehnyt ku vieraita oli tulossa. viikonlopun aikana tilanne meni jo sellaiseksi että tyttö vain nukkui ei jaksanu syödä ollenkaan. kävin sit neuvolassa ja hui kun menimme neonvaloon miten keltainen tyttö oli! sit punnituksessa selvisi että paino oli laskenut tosi paljon syntymäpainosta. sit suoraan polile ja sieltä osastolle. onneksi päivä valohoidossa ja tiheät syötöt isoilla annoksilla auttoi. kyllä säikähdin en ole pitänyt keltaisuutta noin vaarallisena. ja ihmetyttää jälkikäteen sijaisen ei ole nyt aikaa kommentti!

Yhteistyössä