Onko täällä vastasyntyneen vaikeasta keltaisuudesta kokemuksia. Miten lapsen sisarukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa nyt jos on kokemusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa nyt jos on kokemusta

Vieras
Meillä oltiin esikosta laitoksell valossa viikko ja kakkosesta oltiinkin sitten valossa kaksi viikkoa:( Se oli pitkä aika. Nyt ikäväkseni luin että abo- immunisaatiolla on tapana pahentua kerta kerralta. Oikeasti tuntuu nyt kyllä pahalta. Kakkosella jo puhuttiin verensiirrosta niin nyt kolmannen kohdalla ( olen vasta raskaana ) varmasti sitten joudutaan se tekemään jos tuo kerta aina pahenee. Kiva olla sairaalassa kuukausi kun olisi kaksi pikkuista kotonakin ja koko isyysloma menee sitten siihen:(

Oman lapsen kohdalta en pysty vielä sanomaan kun vasta yksi on syntynyt. Hän kävi kolme kertaa valohoidossa, ja sairaalasta päästiin yhdeksäntenä päivänä synnytyksestä.
Itsestäni voin kuitenkin kertoa että vaikka vanhempi sisareni oli erittäin (vaikeampi sanoa tarkempia määreitä kun tapahtui 70-luvulla) keltainen vauvana, niin minulla ei ollut lainkaan keltaisuutta.
Ja oli miten oli, niin eihän se keltaisuus kai nykypäivän Suomessa ole vaarallista, enemmänkin ikävää.

Muokkaus: huomasinkin ettet ole niinkään huolissasi vaan harmissasi. Eli ignore tuo viimeinen lause.

no tyttö syntyi huonokuntoisena ja pahan infektion saaneena. bilit olivat korkealla n. viikon ja sen jälkeen alko lasku mut valossa jotain vajaa 2 vkoa.
poika syntyi rv 36+4 ja oli valossa n. 4 päivää. mut pojan valohoito johtui kun syntyi aikasin, tytöllä taas kun sai pahan infektion.

Todella harvoin nykyään verenvaihtoa tehdään tai edes joudutaan miettimään. Monetko valot teidän kakkosella oli kerralla? Olen parhaimmillaan nähnyt vauvan jolla oli seitsemän valoa yhtäaikaa ja verenvaihtoa ei tarvinnut tehdä. En muista mietittiinkö sitä edes vaihtoehtona.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Todella harvoin nykyään verenvaihtoa tehdään tai edes joudutaan miettimään. Monetko valot teidän kakkosella oli kerralla? Olen parhaimmillaan nähnyt vauvan jolla oli seitsemän valoa yhtäaikaa ja verenvaihtoa ei tarvinnut tehdä. En muista mietittiinkö sitä edes vaihtoehtona.

En muista mutta ns. tuplavaloon vietiin heti toisena elinpäivänä kun bilit oli vaarallisen korkealla. Jo intermittoivassa valossa bilit nousi heti vaarallisen korkealle. Tyttö oli jatkuvassa hoidossa sen kaksiviikkoa minkä sairaalassa oltiin. Kuitenkin valo tehosi hyvin mutta ilman valoa bilit nousi tosi tosi korkealle. Lääkäri sanoi että tämä ei ole tavanomaista ja mainitsi verensiirron mahdollisuudesta.:(

Nyt sitten kyllä olen huolissani että tämän kolmannen syntyessä siihen sitten joudutaan jos kerta kerralta pahenee:(

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:

En kyllä laskenut lamppuja. Tyttö oli valokaapissa jossa monta valoa yläpuolella ja alapuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Oman lapsen kohdalta en pysty vielä sanomaan kun vasta yksi on syntynyt. Hän kävi kolme kertaa valohoidossa, ja sairaalasta päästiin yhdeksäntenä päivänä synnytyksestä.
Itsestäni voin kuitenkin kertoa että vaikka vanhempi sisareni oli erittäin (vaikeampi sanoa tarkempia määreitä kun tapahtui 70-luvulla) keltainen vauvana, niin minulla ei ollut lainkaan keltaisuutta.
Ja oli miten oli, niin eihän se keltaisuus kai nykypäivän Suomessa ole vaarallista, enemmänkin ikävää.

Muokkaus: huomasinkin ettet ole niinkään huolissasi vaan harmissasi. Eli ignore tuo viimeinen lause.

No kyllä mä huolissanikin olen. Pelkään sitä verensiirtoa.:(

Meillä kaikki kolme olleet keltaisia, ja ei ole pahentunut seuraavilla. Esikoisella oli pahin, mutta johtui imukupista, kakkonen oli aika pahasti keltainen, ja kolmonen samalla lailla, kun kakkonen. Elikkäs ei nyt ainakaan meillä pitänyt paikkaansa, että pahenisi jokaisen kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Meillä kaikki kolme olleet keltaisia, ja ei ole pahentunut seuraavilla. Esikoisella oli pahin, mutta johtui imukupista, kakkonen oli aika pahasti keltainen, ja kolmonen samalla lailla, kun kakkonen. Elikkäs ei nyt ainakaan meillä pitänyt paikkaansa, että pahenisi jokaisen kohdalla.

Mutta oliko teillä abo- immunisaatiosta kyse?

Anteeksi, jos en kuulu tähän ketjuun... Mutta siis johtuuko tuo vaikea keltaisuus jostain muusta kuin lievä keltaisuus?

Meillä oli ekalla keltaisuutta, kävi kertaalleen lamppujen alla ja saatiin kuitenkin ihan normaalilla aikataululla kotiin. Ei siis mitään vaikeaa keltaisuutta...

Mutta joka tapauksessa toisella ei ollut keltaisuutta ollenkaan. Eka syntyi rv38+3 ja toka rv39+5.

Meillä eka oli vain tarkkailussa. Toinen oli viikon kolmen lampun alla eikä saanut edes syliin ottaa kun illalla jolloin oli pakko rauhoittaa poika rinnalle ja nukkumaan. Aamuyöstäkinn miut joskus kutsuttiin rauhoittamaan kun toinen vaan huusi siellä lamppujen alla.
Meillä tutkittiin sitä kun isännällä on syntyessään tehty verensiirto että olisiko ollut jotenkin siitä johdannaista mutta ei ole löydetty syytä. Verensiirtoa ei meille tarjottu koska nämä nykyajan lamput ovat niin tehokkaita että nillä pystytään auttamaan, varsinkin kun niitä on joka puolella vauvan kehtoa...

En osaa sanoa miten teillä menee mutta varmasti lääkärit tekevät kaikkensa ja kyllä vauva osataan hoitaa. Verensiirtoon jos joudutte niin varmasti on rankka paika mutta vauvahan sillä sitten paranee :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja tota noin:
Anteeksi, jos en kuulu tähän ketjuun... Mutta siis johtuuko tuo vaikea keltaisuus jostain muusta kuin lievä keltaisuus?

Meillä oli ekalla keltaisuutta, kävi kertaalleen lamppujen alla ja saatiin kuitenkin ihan normaalilla aikataululla kotiin. Ei siis mitään vaikeaa keltaisuutta...

Mutta joka tapauksessa toisella ei ollut keltaisuutta ollenkaan. Eka syntyi rv38+3 ja toka rv39+5.

Jep. Yleensä vaikeassa keltaisuudessa on kyse ABO- immunisaatiosta, veriryhmien eroavaisuuksista. Sulla on varmaan ollut kyse vain siitä kun esikoinen syntyi noin aikaisin, siis se keltaisuus johtui varmaan siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meiilä kanssa molemmilla bilit on olleet tosi korkealla (etenkin kakkosella) vaikka täysiaikaisia ovat olleet. Lastenosaston hoitajat rauhoittelivat mua ja sanoivat että verensiirrot on todella harvinaisia. Kyllä ne seitsemät valot yleensä tehoaa. Ymmärrän kyllä huolesi, sillä synnyttänyt äiti ei millään jaksaisi tuota valo- ja verikoerumbaa vaan haluaisi päästä vauvan kanssa aloittamaan norm. elämän kotona. Mutta pakko vaan ajatella että tuo vaiva on onneksi hoidettavissa.

Mihin aikaan vuodesta sun vauvat on syntyneet. Eikös tuo vaiva oo pahin yleensä talvivauvoilla?

Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva:
Meillä eka oli vain tarkkailussa. Toinen oli viikon kolmen lampun alla eikä saanut edes syliin ottaa kun illalla jolloin oli pakko rauhoittaa poika rinnalle ja nukkumaan. Aamuyöstäkinn miut joskus kutsuttiin rauhoittamaan kun toinen vaan huusi siellä lamppujen alla.
Meillä tutkittiin sitä kun isännällä on syntyessään tehty verensiirto että olisiko ollut jotenkin siitä johdannaista mutta ei ole löydetty syytä. Verensiirtoa ei meille tarjottu koska nämä nykyajan lamput ovat niin tehokkaita että nillä pystytään auttamaan, varsinkin kun niitä on joka puolella vauvan kehtoa...

En osaa sanoa miten teillä menee mutta varmasti lääkärit tekevät kaikkensa ja kyllä vauva osataan hoitaa. Verensiirtoon jos joudutte niin varmasti on rankka paika mutta vauvahan sillä sitten paranee :flower:

Näinhän se on että hoidettavissa oleva vauva, mutta se on NIIIIN IKÄVÄÄ kun ei saa sitä vastasyntynyttänsä pitää kainalossa eikä imettää kun on niin väsynyt ettei jaksa kun pullosta ja nestetankkaus pitää olla varmaa kun on niin paljon valossa. Vauva on kokajan toisess huoneessa valossa eikä sitä saa käydä kun välillä tuttipullolla ruokkimassa. Ne ihanimmat ensimmäiset viikot menee päin persettä eikä niitä koskaan saa takaisin:( Voi vitsi.:(

Alkuperäinen kirjoittaja bilivauvojen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meiilä kanssa molemmilla bilit on olleet tosi korkealla (etenkin kakkosella) vaikka täysiaikaisia ovat olleet. Lastenosaston hoitajat rauhoittelivat mua ja sanoivat että verensiirrot on todella harvinaisia. Kyllä ne seitsemät valot yleensä tehoaa. Ymmärrän kyllä huolesi, sillä synnyttänyt äiti ei millään jaksaisi tuota valo- ja verikoerumbaa vaan haluaisi päästä vauvan kanssa aloittamaan norm. elämän kotona. Mutta pakko vaan ajatella että tuo vaiva on onneksi hoidettavissa.

Mihin aikaan vuodesta sun vauvat on syntyneet. Eikös tuo vaiva oo pahin yleensä talvivauvoilla?

Molemmat syntyneet keväällä, toukokuussa. Nyt tulossa talvivauva.

Miten imukuppi vaikuttaa keltaisuuteen, en ole koskaan tuollaisesta kuullut

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No en kyllä minäkään:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllä se vaikuttaa. En muista tarkkaan miten synnärin keltaisuustiedotteessa se selitettiin mutta se meni suunnilleen niin, että kun imukuppi tekee vauvan päähän ruhjeen, se vaikuttaa hemoglobiiniin, joka tuottaa bilirubiinia. Itsellä oli imukuppisynnytys, ja vauva joutui olemaan kahteen otteeseen sinivalossa...

Yhteistyössä