Onko kellään kokemusta vastasyntyneen vaikeasta keltaisuudesta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamukastetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamukastetta

Jäsen
09.07.2007
652
0
16

Kyselin tätä tuola toisellakin puolella aamulla mutta aika heikosti oli kokemuksia. Googlettamallakaan en löydä kokemuksia:(
Eli olin esikoisen kanssa sairaalassa n. viikon valohoidossa keltaisuuden takia. Kakkosen kanssa olikin jo vaikeampaa, sairaalassa oltiin valossa 2 vkoa :o :'( Oli tosi kurjaa kun ei saanut imettää ( vauva niin väsynyt keltaisuudesta ja valohoidosta ettei jaksanut imeä kun pullosta ja kun on valohoidossa on pakko nesteytys olla varmaa kun nestehukka on kovaa siinä lamppujen alla ) eikä vauva olla vierellä:( Vauva oli melkein yötä päivää valossa. Molemmat lapseni olivat täysiaikaisia.
Todettiin ABO- immunisaatio. ( mulla on o veriryhmä ja tenavilla B )
Nyt siis luin vauvalehden lääkäripalstalta ja netistä että ABO- immunisaatio tapaa paheta kerta kerralta
:'( :'( Ton kakkosen kohdallakin alettiin jo puhua mahdollisesta veren siirrosta ja voi jesus mua nyt pelottaa että meneekö tämä nyt sitten siihen jos tuo kerran kerta kerralta pahenee. Onko kellään kokemusta tästä vaikeammasta keltaisuudesta, miten se on sisaruksilla mennyt?
Mulle ois ollu tärkeää imettää mutta kyllä se taas tuntuu olevan tuhoon tuomittu juttu jos vauva on taas valossa vähintään 2vkoa ja saa pullosta maidon ja sitten yhtäkkiä pitäis osata hörppiä rinnasta :'( Ja sitten niitä ihania ensimmäisiä viikkoja vauvan kanssa ei ikinä saa takaisin. Ei saa nauttia siitä vastasyntyneestä rakkaasta siinä vierellä....ei vaan istutaan sinivalohoidossa toisessa huoneessa silmät ja pää aivan kipeänä. :'(
Tottakai toivon että vauva on terve ja tärkempänä toivon että vauvani syliin saan, se on tottakai aivan tärkein asia mutta kyllä tämä keltaisuus nyt alkoi harmittamaan ja kovaa. Se on mulle niiiiiin pitkä aika olla sairaalassa joku 2 vkoa tai yli kun ois kotonakin noi 2 pientä, sairaalassa yksi eikä sekään ole sylissä :'(
Toisaalta hyvä että tiedän nyt tuon että se yleensä pahenee kerta kerralta niin ehkä pystyn jo valmistautumaan henkisesti siihen syöttö, verikoe, valohoitorumbaan. Ja siihen että kotio ei hetkeen päästä. Ei voi mitään.

:hug: , kuulostaa tosi kurjalta. Voimia jo etukäteen.

Meillä esikoisen kohdalla oli myös korkeet arvot ja puhuttiin siitä verensiirrosta, mutta onneksi tilanne kuitenkin loppuviimein itsekseen korjaantui.
Mutta yrität vaan valmistautuu hyvillä mielin synnytykseen, koska ei etukäteen stressaaminenkaan tee vauvalle hyvää. Ja voihan olla että ei mihinkään hirmuisiin toimenpiteisiin jouduta. Tuo keltaisuus on kuiteski muutenkin tosi yleistä.

Kiitos sulle kommentista =) Keltaisuus on tosi yleistä mutta tällä "asteella" mikä meillä on niin se ei ole tavanomaista. Edes netistä ei löydy kokemuksia googlettamalla. Mutta varaudun nyt siihen että sairaalassa ollaan kauan ja pikkiriikkisen toivon ihmettä meidän kohdalla tapahtuvan.... =)
Nyt yritän vain nauttia tästä raskaudesta ja vauvasta :heart:

Yhteistyössä