Onko täällä sormiruokailevien taaperoiden/ jos isompien vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Miten pitäisi suhtautua tähän. Meidän 1v 1kk ikäinen ei osaa vielä käyttää lusikkaa eikä haarukkaa. Uittaa kyllä lusikkaa ruuassa ja vie sen suuhun, mutta usein ruoka tippuu matkalla kun lusikka kääntyy väärin päin tai menee ohi suun. Tämä nyt ei ole vielä ongelma minusta, saa vielä syödäkin käsin. Mutta napero on alkanut nyt todella valikoivaksi. Heittää heti ruokailun aluksi lautaselta kaiken mistä "ei tykkää" eli siis toisinsanoen valkkaa lautaselta milloin minkäkin suosikin, heittää kaiken muun maahan ja syö vain sen mikä milloinkin omasta mielestään on se aterian hyvä. Tänään esim. kukkakaali, kaikki muu lensi heti lattialle. Miten tämä estetään? Se ei toimi, että antaisin vain yhtä lajia kerralla, kun lapsi näkee kuitenkin minun lautaselta mitä minä syön ja haluaa samaa. Onko tämä ohi menevä vaihe? Miten suhtautua?

Entä miten, kun lapsi ei suostu enää ollenkaan syötettäväksi. Kyläpaikassakin siis täytyisi olla sormiruokaa mukana. Miten olette ratkaisseet kyläilytilanteet? Olimme viikonloppuna tuttaperheen luona kylässä ja he tarjosivat perunoita, kastiketta ja lihapullia. Olivat kattaneet tälle meidän 1-vuotiaalle haarukan ja ilmeisesti sillä olisi sitten pitänyt syödä, koska kun napero alkoi käsin syödä niin perheen äiti melkein pyörtyi ja kun lattialle putosi, niin selkeästi paheksuivat. Vaikka siivosin kyllä jäljet ja annoin lapselle vain ihan vähän ruokaa, ettei edes mennyt paljoa haaskuun. Ja lapsi vielä söi mielestäni tosi nätisti, ei heitellyt tahallaan ruokaa maahan. Mutta haarukalla ei kai oikein kukaan 1v vielä osaa syödä.

[QUOTE="voi elämä";24751837]hei se on vauva vielä. syötä sitä. ei se saa energiaa omalla ruokailullaan tarpeeks. kohta olette kasvuseurannassa jne[/QUOTE]

:O No kyllä muuten saa...Meillä on tyyppi vetäny käsin naamariin jo moooonta kuukautta ruokaa ja ihan saa mahansa täyteen, se vaatii vaan aikaa ja kärsivällisyyttä odotella et toinen rauhassa syö..

Ja mitä noihin aterimiin tulee, meillä syödään tosiaan edelleen sormin, ikää 1v4kk, lusikka on yleensä koristeena enkä mä ole edes tajunnut ajatella että se jonkun mielenrauhaa järkyttää jos meidän ipana syö ruokansa sormin.. :D

Mä kyllä edelleen itse syötän puurot, keitot ja jogurtit, joten antaa syöttääkkin..

Tohon ruuan nakkeluun en kyllä osaa sanoa mitää, meillä kun ei nirsoilla..

[QUOTE="voi elämä";24751837]hei se on vauva vielä. syötä sitä. ei se saa energiaa omalla ruokailullaan tarpeeks. kohta olette kasvuseurannassa jne[/QUOTE]

Kieltäytyy syömästä kokonaan syötettynä. Tarvittaisiin toinen pitelemään kiinni ja toinen tunkemaan lusikkaa väkisin. Itse haluaa syödä ja tahtoa piisaa. Näin syö edes jotain.

Imetän vielä, ja lapsi kasvaa plussakäyrillä. Kasvaa siitäkin huolimatta, että kiinteitä meni vielä 10kk iässä todella minimaalisen vähän. Rauta-arvot on kunnossa ja vitamiineja saa monipuolisesta sormiruuasta ja äidinmaidosta.

:O meillä kyllä lapsi ihan vaan vasta maistelee sormiruokaille, mutta syötän sosetta tms. ruoaksi.

Lusikkaa haluaa ottaa kätee ja laittaa sen sitten suuhunsa, muttei osaa ottaa ruokaa siihen lautaselta. Joten autan ja laitan esim. puuroa lusikkaan ja sitten lapsi syö "itse".

Haarukkaa ei olla vielä edes kokeiltu!

Mutta niin, jos lapsen ruoka koostuisi siitä mitä hän itse suuhunsa laittaa, niin kyllä jäisi vähäiseksi....

1v 8kk ja syö edelleen osaksi sormin :ashamed: Lusikkaa ja haarukka osaa käyttää, mutta yleensä jossain vaiheessa vaihtaa omaan viisipiikkiseen... Ruokailuvälineiden käytöstä muistuttaa saa joka kerta.

Meillä kutakuinkin samanikäisellä syöminen onnistuu selkeästi parhaiten Baby Björnin lusikalla, jolla ruoka pysyy lusikan kupissa eikä känny kädessäkään niin helposti väärään asentoon. Ei suostu enää oikein syötettäväksi, joten syö itse pääosin lusikalla nestemäisemmät, kiinteät ruuat sormin. Nakkaa ruokaa lattialle ruokailun päätteeksi, mutta harvemmin siinä välissä. Lopetamme siihen aina ruokailun, eli tietää kyllä ettei ruuan viskominen ole sallittua. Kyläpaikoissa annan jotain ei niin sotkuista syötävää, esim. hedelmälohkoja, välipalakeksiä, rusinoita tms. Eli herkkulinjalle kyllä menee, mutta säästää kaikkien hermoja. Samaa kuin muille annan, jos on jotain kutakuinkin siististi syötävää (kuten lihapullia ilman kastiketta, lohkoperunoita, höytytettyjä kasviksia..).

Meilläkin 1,5 v vaatii syödä itse. Joskus saan puuroa syötettyä, mutta enimmäkseen syö itse joskus lusikalla, mutta enimmäkseen menee sormin. Joka ruokailun jälkeen pitäisi pestä ruokailija, syöttötuoli ja melkeinpä koko keittiökin, koska välillä ruokaa lentää sinne tänne.

Mulla kaksi tuon ikäistä hoidossa. Joka aterialla sormiruokailevat osan ruoasta ja lisukkeet (salaatti, raejuusto tms.) ja loput syötän lusikalla suoraan suuhun (söisivät kyllä tarpeeksi käsin itsekin ajan kanssa). Eivät osoita mitään mielenkiintoa vielä ruokailuvälineitä kohtaan eikä kiirettä pidetä.

höpö höpö, miksei saisi? Meillä on todella hyvin kasvanut poika jota ei ole koskaan syötetty, puolivuotiaasta asti on syönyt kiinteitä ihan itse. Nyt on kaks ja puolvuotias, syö paljon ja monipuolisesti, energiaa riittää vaikka muille jakaa.

meillä esikoinen si kymmenkuisesta itse sormin ja vähän myöehmmin lusikalla harjoitellen. aivan varmasti se sai silleenki tarpeeksi ruokaa, lapsia on tietty erilaisia. nyppi kyllä aina kelvottomina pitämiään ruokia pois lautaselta, laittoi niitä onneks pöydälle. en kiinittänyt asiaan mitään huomiota niin pikkuhiljaa väheni, sitten vasta yli 1½ vuotiaana olen uvennut sanomaan jos ruoka ei pysy lautasella, että ei tarvi syödä jos ei halua, mutta anna olla siinä lautasella tms.
mut kun laps on noin pieni niin en kyl oikein voi ajatella että alkais rankaista jotenkin, vaan kehujen kautta pyrkiä eteenpäin.
laita vähempi ruokaa siihen lautaselle, vaikka vaan yks pala joka lajia ja lisäät sitten pikkuhiljaa sitä ruokaa siihen.
myös jos näät että vaikka porkkananpalanen on vaarassa lentää niin sano äkkiä, iloisesti, ' laita porkkana suuhun'. kieltäminen vain innostaa heittelyä, joten se ei kannata. toinen mitä voi kokeilla on' anna äidille jos et aio syödä sitä', mutta ei välttämättä vielä tuon ikäinen ymmärrä..

Meillä 1v4kk elää sormiruoalla ja rintamaidolla. Lusikka on toisessa kädessä koristeena. Meidän vauva ei missään vaiheessa syöny soseita, mut kaikki rouhee ja paakkunen itse närpittynä kyllä maistuu. Kyllä se tarvittavan ravinnon saa näinkin: perunan palasia, makaroneja, liha tai kala palsia ja paljon keitettyjä kasviksia, hedelmiä ja leipää... Rintamaitoa juo vielä runsaasti josta hän saa paljon energiaa ja kaikki tarvittavat vitamiinit yms.

Teidän tutuilla ei taida olla omia lapsia jos loukkaantuvat siitä miten vauvanne syö..

Yhteistyössä