Pitäisikö opettaa 1-vuotiasta syömään lusikalla oikein vai annanko harjoitella itsekseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lusikka suussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lusikka suussa

Vieras
Tuo hieman alle 1v tyttömme on kauhean kiinnostunut syömään itse lusikalla. Olen jo pidemmän aikaa antanut hänelle aina oman lusikan. Aluksi se oli vain sitä, että tutki lusikkaa kädessään, ei ymmärtänyt ottaa sillä ruokaa. Tai heitteli lusikkaa lattialle.

Mutta nyt viime aikoina on tullut kiinnostus käyttää lusikkaa syömiseen. Ottaa itse lusikkaan ruokaa lautaselta, mutta kun yrittää viedä ruoan suuhun, keikauttaa lusikan nurinpäin ja suurin osa ruoasta putoaa. Osan saa kyllä vietyä suuhun ja siitä kovasti kehutaan. Jaksaa yrittää aina vaan uudestaan.

Joskus olen yrittänyt opettaa, miten lusikkaa pidetään niin, ettei ruoka putoa. Mutta tästä tyttö tuskastuu ja heittää lusikan kokonaan pois. Olen siis ajatellut, että antaa oppia itsekseen... Onhan vielä niin pienikin. VAI PITÄISIKÖ OPETTAA KÄYTTÄMÄÄN LUSIKKAA OIKEIN??

Olen antanut ihan tavallisen lusikan, en niitä lapsille tarkoitettuja... Olisiko niillä helpompi syödä vai mikä ero niissä on??

anna harjoitella ite. kyllä sen sitten neiti hokaisee kun tarpeeksi treenaa. meillä tyttö syö vieläkin yleensä pikkulusikalla (siis joko lasten lusikka tai kahvilusikka) kun sillä on helpompaa.

Minä ainakin olen antanut harjoitella itse vaikka siitä aikamoinen sotku syntyykin =)
Toisella lusikalla sivusta tyrkännyt ruokaa suuhun että mahakin täyttyy.
Varsinkin jos lapsi hermostuu opastuksesta niin ettei enää halua yrittää niin anna harjoitella itsekseen.
Tuo on ihan yleistä että kääntävät sen lusikan ylösalaisin.Pian oppii kuitenkin tekemään sen vasta sitten kun lusikka on suussa :D

Yhteistyössä