Onko täällä ketään, joka saisi itselleen vammaistukea?

En saa itselleni, mutta 25 v tyttäreni saa. Häneltä puuttuu vasen yläraaja kokonaan, oikeassa yläraajassa on useita epämuodostumia. Lisäksi hän on lyhytkasvuinen ja aiemman skolioosin vuoksi selässä 7 peukalon paksuista ruuvia, joilla selkäranka on saatu kutakuinkin suoraksi. Kylkiluista jouduttiin poistamaan paloja, joita käytettiin selkärangan oikaisuun. Keuhkoja piti leikkauksessa hieman siirtää. Muuten on ihan terve ja saa sitä keskimmäistä vammaistukea.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24818497:
En saa itselleni, mutta 25 v tyttäreni saa. Häneltä puuttuu vasen yläraaja kokonaan, oikeassa ykärääjassa on useita epämuodostumia. Lisäksi hän on lyhytkasvuinen ja aiemman skolioosin vuoksi selässä 7 peukalon paksuista ruuvia, joilla selkäranka on saatu kutakuinkin suoraksi. Kylkiluista jouduttiin poistamaan paloja, joita käytettiin selkärangan oikaisuun. Keuhkoja piti leikkauksessa hieman siirtää. Muuten on ihan terve ja saa sitä keskimmäistä vammaistukea.

Onhan tuossa jo vaikka mitä! En ole perehtynyt kuin sen verran asiaan, että tukea saa kolmessa eri luokassa. Itselläni olisi Kelan mielestä mahdollisuus siihen lievimpään. Mutta tämän jälkeen ihmettelen, että miten. Tyttärelläsi on kuitenkin aivan eri luokan ongelmia kuin mulla.

Sitä joskus selitettiin että se eka vammaistuki on tavallaan piece of cake, seuraavaan tarvitaankin sitten "satakertaiset" ongelmat. Eli perusvammaistuen saa lapsella "pelkästä" astmasta (jos tietyt krtieerit täyttyy) mutta jos aikoisi saada sitä kakkosta niin pitäis olla suunnilleen diabetes ja epilepsia ja istua pyörätuolissa.

Onhan tuossa jo vaikka mitä! En ole perehtynyt kuin sen verran asiaan, että tukea saa kolmessa eri luokassa. Itselläni olisi Kelan mielestä mahdollisuus siihen lievimpään. Mutta tämän jälkeen ihmettelen, että miten. Tyttärelläsi on kuitenkin aivan eri luokan ongelmia kuin mulla.
Kela maksaa tukea aiheutuneen haitan mukaan. Syntymästään asti vammaiset ovat onnekaampia kuin myöhemmin elämässään vammautuneet. Tyttöni on alusta alkaen oppinut elämään tietyllä tavalla ja siten hänellä haitta on pienempi kuin jollain sellaisella, joka vasta 25 -vuotiaana menettäisi raajansa.

Olen kuntoutustuella psyykkisistä syistä ja saan eläkkeensaajan hoitotukea. Vastaa vammaistukea. Ennen kuntoutustukea sain sen vammaistukena.

Kaikista eniten kelaa tuntui kiinnostavan sairaudesta aiheutuvat rahalliset kulut. Joskus kauan sitten sain hylkypäätöksen, kun ei mulla ollut kulujakaan. Nyt käyn Kelan psykoterapiassa ja omavastuut ovat kuukaudessa melkoisen isot, enemmän kuin alin vammaistuki. Eli siihen ne rahat menee.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;24818516:
Sitä joskus selitettiin että se eka vammaistuki on tavallaan piece of cake, seuraavaan tarvitaankin sitten "satakertaiset" ongelmat. Eli perusvammaistuen saa lapsella "pelkästä" astmasta (jos tietyt krtieerit täyttyy) mutta jos aikoisi saada sitä kakkosta niin pitäis olla suunnilleen diabetes ja epilepsia ja istua pyörätuolissa.

Mä saan sitä ylintä lapsesta, jolla on vaikea-asteinen cp-vamma, epilepsia sekä näkövamma...

[QUOTE="Mutsi";24818674]Mä saan sitä ylintä lapsesta, jolla on vaikea-asteinen cp-vamma, epilepsia sekä näkövamma...[/QUOTE]

mä olen miettiny saisinko tuota ylintä..uskaltaisiko hakea sillä mulla näkövamma haitta-asteella 90%

No, ehkä Kelassa tiedettiin sen verran "oikein", että tuota alinta tukea kannattaisi hakea. Mulla on menoja lääkkeistä ja lääkärikäynneistä, muttei tuloja koska en pysty tekemään toistaiseksi töitä. Sekin on kuulemma joku haitta.

[QUOTE="tiina";24818686]mä olen miettiny saisinko tuota ylintä..uskaltaisiko hakea sillä mulla näkövamma haitta-asteella 90%[/QUOTE]

Ei kai se hakeminen rohkeutta vaadi? Vai onko vaikea prosessi? Tämä on tosiaan mulle ihan uutta maailmaa.

Itse en saa (tai siis maksetaan toki mulle), mutt lapsi saa. Diabetes I, ja kaikki d-1 saa automaattisesti keskimmäistä vammaistukea 16-vuotiaaksi asti. Toki siihen hakemukseen tuli kerrottua kaikki lisävaikeudet ja hankaluudet lapsen arkipäivässä, ja oireet sun muut. Ja toki myös ne rahalliset kulut, jota tuo aiheuttaa (lähinnä polikäynnit, tarvikkeet ja inskat lähes ilmaisia).

Meillä saa lapsi vammaistukea (alinta), koska sairastaa astmaa eli on säännöllinen lääkitys. Toinenkin lapsi saa, hän käy kerran viikossa toimintaterapiassa, viikoittainen terapia on peruste tukeen.

[QUOTE="tiina";24818746]saan nyt keskimmäistä tukea..ei se vaikeaa ole hakea.muista lääkärin b-lausonto mukaan[/QUOTE]

Tämä on jo mennyt Kelaan muista syistä. Tosin kannattaisi kuulemma pyytää lääkäriltä uusi b-lausunto juuri tätä vammaistukea ajatellen. Maanantaina on seuraava lääkäriaika ja taidan näin tehdäkin.

Yhteistyössä