Laaja-alainen kehitysviivästymä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja KullanMurutx4:
ei saada koska terapiat loppu :/
ja en mä ny tiiä et oliko meillä laaja-alanen keh.viiv. mut "kehitysvammainen" lapsi kuitenkin

Tarviiko teillä lapsi ikäistään enemmän apua päivittäisissä askareissa?

ei eikä koskaan tarvinnutkaan oikeastaan :/
meillä tää kaikki lähti liikkeelle pojan puhumattomuudesta ja sen ymmärrettömyydestä,joka vuosi käydään lääkärissä tutk.jaksolla mutta terapioita ei tarvii vaikka mun mielestä toimintaterapialle ois tarvetta.
en mä tiiä edes vastasinko sun kyysmykseen mutta vastasin kuitenkin jotain :D

Meillä tarvii lapsi apua monissa asioissa. Ei mee itse vessaan ollenkaan,pitää aina käskeä pissalle. Mäkään aina muista koska on viimeks käynyt ja huomaan,kun toinen on jalat ristissä että nyt ois taas käytävä vessassa,syömisessä tavii apua,suihkussa,vaateet menee aina miten sattuu päälle.. Ei ymmärrä yksinkerasiakaan asioita..

aivan,meillä oli ja on edelleen tuossa puheen ymmärtämisessä vaikeutta :(

Meillä sama juttu. Aika raskasta välillä,kun toinen on jo niin iso ja ei ymmärrä ihan tavallista asiaa :( mutta sille ei voi mitään.

näin on :/
ja vaikea toisten ymmärtää tilannetta vaikka selitätkin :(

Lapsen vammaistuen määrä

Alle 16-vuotiaan vammaistuki maksetaan kolmeen ryhmään porrastettuna. Vammaistuki on veroton etuus. Hoitotukea tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksillä.
Perusvammaistuki 85,59 e/kk

Perusvammaistuen edellytyksenä on, että lapsen hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu tavanomaista suurempaa, vähintään viikoittaista rasitusta ja sidonnaisuutta.
Korotettu vammaistuki 199,71 e/kk

Korotettua vammaistukea maksetaan silloin, kun lapsen hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuva rasitus ja sidonnaisuus on vaativaa tai vie päivittäin huomattavasti aikaa.
Ylin vammaistuki 387,26 e/kk

Ylin vammaistuki on tarkoitettu lapsille, joiden hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu perheelle vaativaa ja ympärivuorokautista rasitusta ja sidonnaisuutta.

ja vaikea toisten ymmärtää tilannetta vaikka selitätkin :(

Tämä on niin totta. Olen valitettavasti huomannut, että vain ne, joilla on jotain omaa kokemusta erityislapsista, oikeasti ymmärtävät mitä kaikkea tämä pitää sisällään.

vaikuttaako se muuten,että lapsi on tarhassa? tää oli kyllä sairaalan ja jonkun tarhan isomman tahon päätös,että tarha olisi yksi hoitomuoto.

meillä kans tätä suositeltiin ja poika saikin tarhapaikan heti 3v. täytettyään mutta en muista oliko tällä merkitystä vammaistuen saamisessa :/

vaikuttaako se muuten,että lapsi on tarhassa? tää oli kyllä sairaalan ja jonkun tarhan isomman tahon päätös,että tarha olisi yksi hoitomuoto.

meillä kans tätä suositeltiin ja poika saikin tarhapaikan heti 3v. täytettyään mutta en muista oliko tällä merkitystä vammaistuen saamisessa :/

Tietääkseni ei vaikuta tuen saamiseen, ainakaan että eväisi tuen. Varsinkaan jos päivähoito on osa kuntoutusta. Meille ei ole vielä suositeltu hoitopaikkaan laittamista, mutta näin mä muistaisin kuulleeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Tietääkseni ei vaikuta tuen saamiseen, ainakaan että eväisi tuen. Varsinkaan jos päivähoito on osa kuntoutusta. Meille ei ole vielä suositeltu hoitopaikkaan laittamista, mutta näin mä muistaisin kuulleeni.

näin luulis,en vaa muista ku meillä on jo niin kauan aikaa ku tää kaikki alkoi :/

Hoidossa olo ei vaikuta vammaistukeen.
Meillä on 7v. poika joka on n. 4-5v. tasolla, vuosi sitten diagnoosi vaihtui kehitysviivästymästä kehitysvammaksi. Terapioita on ollut vaihtelevasti 1-3 krt/viikko.
Ollaan saatu syntymästä lähtien korotettu vammaistuki.

täyttää 12v. joulukuussa =)

No ilmankos on vähän muistista karanneita asioita. ;) Meillä vähän tuoreempi tapaus 4 v ja silti muisti pätkii... hihi.

pätkii pätkii :D
ookko jutustellu ikää tuolla erityislapset puolella? :)

Muistaakseni en oo kirjoitellut, mut oon kyllä lueskellut.

täyttää 12v. joulukuussa =)

No ilmankos on vähän muistista karanneita asioita. ;) Meillä vähän tuoreempi tapaus 4 v ja silti muisti pätkii... hihi.

pätkii pätkii :D
ookko jutustellu ikää tuolla erityislapset puolella? :)

Muistaakseni en oo kirjoitellut, mut oon kyllä lueskellut.

aivan,itekki aika vähän siellä kirjottelen ku tuntuu et siel nii vähä kirjotellaan tai on mulle mitään sopivaa mut lueskelen kyllä =)
halutessa saa aina yv:tä laittaa ;) :wave:

ota yhteyttä sairaalan sosiaalityöntekijään. yhteystiedot saat polilta jolla asioit. ne tietää todella paljon tuen myöntämisedellytyksistä ja auttaa tarvittaessa hakemukset.

Yhteistyössä