onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27625148:
No eikö se ole nyt tässäkin ketjussa jo selitetty moneen kertaan. Se on osa terveyskasvatusta, että opetetaan lapset huolehtimaan omasta hygieniastaan. Ja sitä rutiininomaisuuttahan siinä kai haetaan. Ja jos meillä leikitään jotain fyysistä jossa tulee oikeasti hiki ja sen jälkeen pitää mennä johonkin yhteisiin sisätiloihin, kyllä todellakin kehotan pesulle. Se kai siinä pääpointti onkin, että niiden liikuntatuntien jälkeen pitää vielä mennä sinne luokkaan istumaan ja sen sellaista.

Menisitkö sinä töihin suoraan kuntosalilta, käymättä suihkussa? Minä en.

Suihkussa käynti konkreettisesti vai se, että se opetetaan osana terveystietoa teoriana ihan niinkuin moni muukin asia, jota ei käytännössä kuitenkaan siellä koulussa tehdä? Kyllä se rutiini on opetettu jo kotona tuohon ikään mennessä, hyvänen aika.

Siellä liikuntatunnilla tuskin tulee sen enempää hiki, kuin välitunnilla leikeissä riehumisessa. Tai kouluun pyöräillessä/kävellessä. Vai pitäisikö lapset suihkuttaa sinäkin välissä joka kerta?

Meillä oli koulussa ainakin tuplatunteja liikunnassa, tunnin aikana on aika nihkeää keretä tekemään mitään kun pitää ajatella vaatteiden vaihdot koko luokalta,osa maleksii jne, aikaisen tunnin lopettaminen vaatteiden uuden vaihdon takia.

Ja väittääkö joku oikeasti että esimerkiksi 5 kilometrin hiihtämisen jälkeen ei ole hiki pinnassa? Jos näin, niin ette kyllä oikeasti ole pahemmin pistänyt suksea toisen eteen.

Minulla ei tule hiki tuollaisesta. Epäilen syyksi tuota sinun viimeisintä väitettä :p

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27625164:
Ja jos ajatellaan vielä tuota opettamispuolta, olisihan se vähän ristiriitaista koululla opettaa sanallisesti, että suihkussa käydään urheilusuorituksen jälkeen, mutta sitten sitä ei käytännössä oikeasti vaadittaisikaan. Vähän sama, jos opetettaisiin ensin pesäpallon säännöt, mutta sitten kun päästään kentälle, ei säännöillä olisikaan väliä.

Eli kun lapset pelaavat jalkapalloa välitunneilla, pitää kaikki suihkuttaa sen jälkeen?

[QUOTE="vieras";27625183]Suihkussa käynti konkreettisesti vai se, että se opetetaan osana terveystietoa teoriana ihan niinkuin moni muukin asia, jota ei käytännössä kuitenkaan siellä koulussa tehdä? Kyllä se rutiini on opetettu jo kotona tuohon ikään mennessä, hyvänen aika.

Siellä liikuntatunnilla tuskin tulee sen enempää hiki, kuin välitunnilla leikeissä riehumisessa. Tai kouluun pyöräillessä/kävellessä. Vai pitäisikö lapset suihkuttaa sinäkin välissä joka kerta?[/QUOTE]

No en tiedä, mitä te teitte liikuntatunneilla, mutta kyllä minulle ainakin tuli siellä hiki. Olin kyllä aika huonokuntoinen, joten johtui varmaankin siitä. Ei kai siellä kukaan muu sitten hikoillut..

Meidän kouluissa välitunnit eivät kestä kahta tuntia eikä koulumatkatkaan toivottavasti.

Ja tuossa edellä kommentoinkin tuota käytännön ja sanallisen ohjeistuksen ongelmaa. On eri asia olla tekemättä koulussa niitä asioita, joita siellä opetetaan ja tehdä vastoin niitä opetuksia.

[QUOTE="vieras";27625191]Eli kun lapset pelaavat jalkapalloa välitunneilla, pitää kaikki suihkuttaa sen jälkeen?[/QUOTE]

Ei taida olla mahdollista välitunnin jälkeen käydä suihkussa (ei ole aikaa!) mutta liikuntatunti kaiketi päätetään sen verran ajoissa, että sinne suihkuun ehtii.

[QUOTE="vieras";27625191]Eli kun lapset pelaavat jalkapalloa välitunneilla, pitää kaikki suihkuttaa sen jälkeen?[/QUOTE]

Jos teillä välitunnit kestää kaksi tuntia, niin mielestäni kyllä.

Meidän muksun koulussa on suihkupakko. Perusteena se, että jos asiasta nyt laistetaan, niin murrosiässä heitä on aivan turha enää koittaa saada suihkuun muiden edessä.

Mä en näe siinä mitään väärää/outoa/kummallista jos liikuntatunnin jälkeen käydään suihkussa. En, vaikka olisi kuukautiset, sillä ne nyt joka tapauksessa on ihan jokaisella tytöllä josakin vaiheessa.

Mä olen aina käynyt suihkussa muiden edessä ilman ongelmaa ja samaa toivon omille lapsilleni. Hyvä siis, että koulussakin tätä tukevat.

Se on perusperiaate.

Normaalissa elämässä aikuisillekin tulee joissain tilanteissa hiki päivän mittaan, joillekin jopa ihan kävelemisestä. Mutta ei joka välissä rynnätä suihkuun.

Mutta jos aikuinen harrastaa tavoitteellista liikuntaa 2h niin kyllä siellä suihkussa silloin käydään.

Huomaat varmaan eron??

Toppavaatteissa hiihtäminen yleensä kyllä aiheuttaa lämmön nousun :D Ei ainakaan minun nuoruudessa ollut lapsilla ammattilaisten hengittäviä vaatteita jotka päästää kosteutta ulos, ja liikunta oletettiin tehtävän niin että se on liikuntaa eikä mitään matelua :D

Etkö sitten välissä poikennut ladulta metsään katselemaan mitä siellä on tai muuten vain katsellut ympärillesi hiihtäen? Hiki tuli sitten kilpailussa, ei normaalilla liikuntatunnilla.

Se on perusperiaate.

Normaalissa elämässä aikuisillekin tulee joissain tilanteissa hiki päivän mittaan, joillekin jopa ihan kävelemisestä. Mutta ei joka välissä rynnätä suihkuun.

Mutta jos aikuinen harrastaa tavoitteellista liikuntaa 2h niin kyllä siellä suihkussa silloin käydään.

Huomaat varmaan eron??

Tässä ketjussa näyttäisi olevan aikamoinen läjä sellaisia joilla ei ole mitään hajuakaan mistään erosta, niin hajuton ja mauton että ph:kin on tasan 7.

Mä en näe siinä mitään väärää/outoa/kummallista jos liikuntatunnin jälkeen käydään suihkussa. En, vaikka olisi kuukautiset, sillä ne nyt joka tapauksessa on ihan jokaisella tytöllä josakin vaiheessa.

Mistähän muuten se ajatusmalli tytöille tulee, että kuukautisia pitäisi hävetä? Eikö se olis kaikille helpompaa, kun niistä ei tehtäisi heti alkuunsa jotain piilotettavaa ja hävettävää asiaa, vaan se olisi luonnollinen, joka naisen elämään kuuluva asia -sitähän ne kuukautiset heille tulevat olemaan seuraavat 40-50 vuotta, vai?

• Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27625213:
No en tiedä, mitä te teitte liikuntatunneilla, mutta kyllä minulle ainakin tuli siellä hiki. Olin kyllä aika huonokuntoinen, joten johtui varmaankin siitä. Ei kai siellä kukaan muu sitten hikoillut..

Meidän kouluissa välitunnit eivät kestä kahta tuntia eikä koulumatkatkaan toivottavasti.

Ja tuossa edellä kommentoinkin tuota käytännön ja sanallisen ohjeistuksen ongelmaa. On eri asia olla tekemättä koulussa niitä asioita, joita siellä opetetaan ja tehdä vastoin niitä opetuksia.

Tehtiin mitä milloinkin. Vaihdettiin vaatteet, mentiin tunnille, käytiin läpi mitä tehdään, opeteltiin, jaettiin joukkueita, odoteltiin omaa vuoroa johonkin suoritukseen, pelailtiin ja oleskeltiin. Ne, jotka treenasivat tosissaan kävivät sitten omissa treeneissään, jossa tehdäänkin sitten tosissaan ja täysillä. Vapaaehtoisesti siellä vapaa-ajalla.

Enemmän minulle ainakin tuli kuuma, kun fillaroin kouluun neljä kilometriä, kuin liikuntatunnilla odotellessa ja jonotellessa. Välitunneillakin lapset riehuvat ilman ohjausta ja odottelua tehokkaammin koko sen ajan.

Koulussa opetetaan paljon asioita, joita ei kuitenkaan harjoiteta käytännössä.

Se on perusperiaate.

Huomaat varmaan eron??

Koululiikunta vs joku harrastus, jossa treenataan tavoitteellisesti. Juu, näen eron.

[QUOTE="vieras";27625278]Koululiikunta vs joku harrastus, jossa treenataan tavoitteellisesti. Juu, näen eron.[/QUOTE]

Edelleen, se on periaate mitä lapsille opetetaan. Kaikille lapsille sitä ei missään vaiheessa opeteta kotona joten pakkohan se on jossain opettaa.

Joo, ei tule hiki yms yms. ja voi voi, MUTTA siitä huolimatta koulussa opetetaan että jos liikutaan 2h tavoitteellisesti niin käydään suihkussa. Sitä opetetaan koulussa jotta siitä tulisi automaatio aikuisena. Kaikille se ei ole sitä silloinkaan, valitettavasti, mutta jos edes pari jokaisesta ikäluokasta sen oppii koulussa (kun sitä ei kotona ole opetettu) niin on se sen arvoista. Vaikkei ikinä tuliskaan hiki liikkatunnilla...

Edelleen, se on periaate mitä lapsille opetetaan. Kaikille lapsille sitä ei missään vaiheessa opeteta kotona joten pakkohan se on jossain opettaa.

Joo, ei tule hiki yms yms. ja voi voi, MUTTA siitä huolimatta koulussa opetetaan että jos liikutaan 2h tavoitteellisesti niin käydään suihkussa. Sitä opetetaan koulussa jotta siitä tulisi automaatio aikuisena. Kaikille se ei ole sitä silloinkaan, valitettavasti, mutta jos edes pari jokaisesta ikäluokasta sen oppii koulussa (kun sitä ei kotona ole opetettu) niin on se sen arvoista. Vaikkei ikinä tuliskaan hiki liikkatunnilla...

Niin? Moniakin asioita opetetaan teoriatasolla koulussa. Monille se oppi menee perille ilman että sitä käytännön harjoittelua tarvitaan koulussa, kaikille valitettavasti ei, vaikka sitä harjoiteltaisiin koulussa se yhdeksän vuotta käytännössä(kin).

Siis oliko se alkuperäinen kysymys niin, että onko laitonta vaatia koululaisia peseytymään liikuntatunnin jälkeen?

:O oikeesti...

Saattoi olla. Siitä keskustelu laajeni siihen, miten kaikille se kimppasuihkuttelu ei ole asia, jota haluavat tehdä ja siitä pitäisi muidenkin kuin aikuisten saada päättää vähän enemmän itsekin, kenen seurassa ovat alastomina. Kuin?

En ole asunut pitkään Suomessa ja voin kertoa, että monessakaan kulttuurissa ei suhtauduta yhtä avoimesti alastomuuteen kuin Suomessa. Yhteissuihkut, saunomiset ja muut ovat kuulostaneet ulkomaalaisista ystävistäni vähintäänkin kummallisilta, mutta voitteko kuvitella, silti hygieniataso oli siellä vähintään samalla tasolla kuin Suomessa. Ihmettelen miten niin monen mielestä on mahdotonta pitää huolta hygieniastaan ilman yhteistä alastomuuskokemusta?

Meillä oli kouluissa suihkukopit ja erillisiä suihkuhuoneita ja peseytyminen ei ollut mahdotonta vaikka meitä ei tungettukkaan yhdessä alasti suihkuhuoneeseen. Kävin välissä koulua Suomessa yhden vuoden, enkä todellakaan mennyt yhteissuihkuihin. Siihen ei onneksi pakotettu vaan sain pestä kainalot, kasvot ja jalat vessakopissa ja selvisin hyvin haisematta kotiin asti :) En väitä, että Suomen alastomuuskulttuuri olisi paha asia, mutta se on poikkeuksellinen eikä ainoa oikea ajatusmaailma.

Ihmeellisen aggressiivisesti jotkut suhtautuvat siihen, että jollekin nuorelle alastomuus luokkakavereiden kesken olisi nöryyttävää, teille se ei mitä ilmeisimmin ole ollut ja hyvä niin. Muunlaisia ihmisiä, ette tunnu hyväksyvän itsekkään, mutta silti oletatte, että yhteissuihkukokemus jotenkin kasvattaisi itsetuntoa ja opettaisi hyväksymään erilaiset ihmiset. Sitten nämä kommentit siitä, että jos muutenkin kiusataan niin sama sitten vaikka kiusattaisiin alastomanakin, ovat puistattavia. Aikamoiset julmia tuntuvat olevan aikuisetkin. Itse olen sinut oman vartaloni kanssa ja nykyään käyn jopa saunailloissa Suomessa ollessani, vaikka lapsuudessa siihen ei opetettukkaan.

Yhteistyössä