R
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27625148:No eikö se ole nyt tässäkin ketjussa jo selitetty moneen kertaan. Se on osa terveyskasvatusta, että opetetaan lapset huolehtimaan omasta hygieniastaan. Ja sitä rutiininomaisuuttahan siinä kai haetaan. Ja jos meillä leikitään jotain fyysistä jossa tulee oikeasti hiki ja sen jälkeen pitää mennä johonkin yhteisiin sisätiloihin, kyllä todellakin kehotan pesulle. Se kai siinä pääpointti onkin, että niiden liikuntatuntien jälkeen pitää vielä mennä sinne luokkaan istumaan ja sen sellaista.
Menisitkö sinä töihin suoraan kuntosalilta, käymättä suihkussa? Minä en.
Meillä oli koulussa ainakin tuplatunteja liikunnassa, tunnin aikana on aika nihkeää keretä tekemään mitään kun pitää ajatella vaatteiden vaihdot koko luokalta,osa maleksii jne, aikaisen tunnin lopettaminen vaatteiden uuden vaihdon takia.
Ja väittääkö joku oikeasti että esimerkiksi 5 kilometrin hiihtämisen jälkeen ei ole hiki pinnassa? Jos näin, niin ette kyllä oikeasti ole pahemmin pistänyt suksea toisen eteen.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27625164:Ja jos ajatellaan vielä tuota opettamispuolta, olisihan se vähän ristiriitaista koululla opettaa sanallisesti, että suihkussa käydään urheilusuorituksen jälkeen, mutta sitten sitä ei käytännössä oikeasti vaadittaisikaan. Vähän sama, jos opetettaisiin ensin pesäpallon säännöt, mutta sitten kun päästään kentälle, ei säännöillä olisikaan väliä.
Minulla ei tule hiki tuollaisesta. Epäilen syyksi tuota sinun viimeisintä väitettä![]()
Toppavaatteissa hiihtäminen yleensä kyllä aiheuttaa lämmön nousunEi ainakaan minun nuoruudessa ollut lapsilla ammattilaisten hengittäviä vaatteita jotka päästää kosteutta ulos, ja liikunta oletettiin tehtävän niin että se on liikuntaa eikä mitään matelua
![]()
Se on perusperiaate.
Normaalissa elämässä aikuisillekin tulee joissain tilanteissa hiki päivän mittaan, joillekin jopa ihan kävelemisestä. Mutta ei joka välissä rynnätä suihkuun.
Mutta jos aikuinen harrastaa tavoitteellista liikuntaa 2h niin kyllä siellä suihkussa silloin käydään.
Huomaat varmaan eron??
Mä en näe siinä mitään väärää/outoa/kummallista jos liikuntatunnin jälkeen käydään suihkussa. En, vaikka olisi kuukautiset, sillä ne nyt joka tapauksessa on ihan jokaisella tytöllä josakin vaiheessa.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27625213:No en tiedä, mitä te teitte liikuntatunneilla, mutta kyllä minulle ainakin tuli siellä hiki. Olin kyllä aika huonokuntoinen, joten johtui varmaankin siitä. Ei kai siellä kukaan muu sitten hikoillut..
Meidän kouluissa välitunnit eivät kestä kahta tuntia eikä koulumatkatkaan toivottavasti.
Ja tuossa edellä kommentoinkin tuota käytännön ja sanallisen ohjeistuksen ongelmaa. On eri asia olla tekemättä koulussa niitä asioita, joita siellä opetetaan ja tehdä vastoin niitä opetuksia.
Se on perusperiaate.
Normaalissa elämässä aikuisillekin tulee joissain tilanteissa hiki päivän mittaan, joillekin jopa ihan kävelemisestä. Mutta ei joka välissä rynnätä suihkuun.
Mutta jos aikuinen harrastaa tavoitteellista liikuntaa 2h niin kyllä siellä suihkussa silloin käydään.
Huomaat varmaan eron??
Mistähän muuten se ajatusmalli tytöille tulee, että kuukautisia pitäisi hävetä? Eikö se olis kaikille helpompaa, kun niistä ei tehtäisi heti alkuunsa jotain piilotettavaa ja hävettävää asiaa, vaan se olisi luonnollinen, joka naisen elämään kuuluva asia -sitähän ne kuukautiset heille tulevat olemaan seuraavat 40-50 vuotta, vai?
No mutta tämähän selittää sitten paljon. En ole raamattua lukenut, joten en tajua asiaa myöskään hävetä. Ja hyvä niin.
No mutta tämähän selittää sitten paljon. En ole raamattua lukenut, joten en tajua asiaa myöskään hävetä. Ja hyvä niin.
Edelleen, se on periaate mitä lapsille opetetaan. Kaikille lapsille sitä ei missään vaiheessa opeteta kotona joten pakkohan se on jossain opettaa.
Joo, ei tule hiki yms yms. ja voi voi, MUTTA siitä huolimatta koulussa opetetaan että jos liikutaan 2h tavoitteellisesti niin käydään suihkussa. Sitä opetetaan koulussa jotta siitä tulisi automaatio aikuisena. Kaikille se ei ole sitä silloinkaan, valitettavasti, mutta jos edes pari jokaisesta ikäluokasta sen oppii koulussa (kun sitä ei kotona ole opetettu) niin on se sen arvoista. Vaikkei ikinä tuliskaan hiki liikkatunnilla...
Siis oliko se alkuperäinen kysymys niin, että onko laitonta vaatia koululaisia peseytymään liikuntatunnin jälkeen?
:O oikeesti...