Onko synnytyskipu verrannollinen kuukautiskipuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ajatelkaa nyt jos ne kivut ois yhtä kovat kuin synnytyksessä... kadulla kulkiessa kuulus aina jostain tuskanhuutoja ja kiroilua, näkys myös käppyrässä punasena +hikisenä seinistä tukea ottavia kärsiviä akkoja..

(olipas sekava sepustus mutta varmaan tajuatte mitä tarkotan)..

:laugh: No joo, mutta jos on käynyt ne samat kivut läpi 12 kertaa vuodessa viimeiset 15 vuotta tai enemmän, niin silloin osaa valmistautua noihin kipuihin ja tavallaan "meditoida" ne pienemmäksi. Kun kerran kuusa käy läpi ihan hirveet tuskat niin parin vuoden jälkeen siitä ei enää jaksa tehdä niin suurta numeroa.. :D Kipuunkin tottuu. Kuten aiemmin jo mainitsin, niin kyllähän mullakin sitten loppuvaiheessa synnytyskivut oli pahemmat kuin menkakivut, mutta kuitenkin... sekava oli tää minunkin sepustus :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Mulla on aina ollut todella pahat kuukautiskivut. Siis taju lähtee, jos en ehdi ottaa lääkettä ajoissa. Tietenkin siis pelkäsin synnytyskipuja ihan hirveesti, sillä luulin niiden olevan huomattavasti menkkakipuja pahempia... Synnytys kesti 13 tuntia ja seitsemän ensimmäistä tuntia kipu oli menkkakipuja pienempää!! Sen jälkeen meni lapsivedet, kipu paheni ja sain epiduraalin..

Neuvolatädin kanssa juttelin kerran asiasta ja tämä arveli, että kovista menkkakivuista kärsivät ehkä ottavat nuo synnytyskivut rennommin (siis kokevat kivut pienemmiksi), sillä ovat tavallaan tottuneet sen tyyppisiin kipuihin.

Tämä varmasti pitää paikkaansa. Mä taasen kun en ole menkkakipua kokenut, niin koin jo ensimmäiset synnytyspoltot tosi kovina esikoista tehdessä. Seuraavissa synnytyksissä osasin jo niihin varautua, joten ne eivät niin kovilta tuntuneetkaan.

No pitäs olla sit pyörryttävän kovat kuukautiskivut tai poikkeuksellisen helpot avautumiskivut.

kipu on samantyyppikstä kyllä, mutta mulla ainakin synnytyksessä ulottui polviin asti.

No mulla on aina ollu ihan tosi kauheet mankat (pyörtyilyä, kieli turpoo niin, etten saa henkee, kivut sellaiset, et makaa vaan vessan lattialla kippurassa ja oottaa, et milloin tulee oksennus), mut ei ne kyllä ollu mitää verrattuna synnytyskipuihin... Pahinta musta kuitenki synnyttäessä oli se, kun ei voinu vaihtaa asentoa sen vauvan sydänäänikontrollilaitteen takia (sydänäänet hävis aina, ku liikahin)... Menkkakivuissa kun kuitenki voi aina ettii sen parhaan mahdollisen asennon...

Minulla oli alle parikymppisenä aivan järkyt menkkakivut, jotka säteili selkään ja reisiin ja joihin liittyi ripulointi ja joskus jopa oksentelua. Kyllä oikein kova supistus on kivuliaampi, mutta silti olen sitä mieltä, että ne menkkakivut oli pahempia, koska se kipu ei lakannut hetkeksikään, toisin kuin supistuksissa on sentäs aina pieni hengähdystauko.

Alkuperäinen kirjoittaja Janeni:
No mulla on aina ollu ihan tosi kauheet mankat (pyörtyilyä, kieli turpoo niin, etten saa henkee, kivut sellaiset, et makaa vaan vessan lattialla kippurassa ja oottaa, et milloin tulee oksennus), mut ei ne kyllä ollu mitää verrattuna synnytyskipuihin... Pahinta musta kuitenki synnyttäessä oli se, kun ei voinu vaihtaa asentoa sen vauvan sydänäänikontrollilaitteen takia (sydänäänet hävis aina, ku liikahin)... Menkkakivuissa kun kuitenki voi aina ettii sen parhaan mahdollisen asennon...

Siis mä koin järkyttävimpänä synnytyksessä sen, et pistettiin selälleen ja piti maata siinä niissä inhoissa antureissa. aika karsea tunne kyl.

Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Minulla oli alle parikymppisenä aivan järkyt menkkakivut, jotka säteili selkään ja reisiin ja joihin liittyi ripulointi ja joskus jopa oksentelua. Kyllä oikein kova supistus on kivuliaampi, mutta silti olen sitä mieltä, että ne menkkakivut oli pahempia, koska se kipu ei lakannut hetkeksikään, toisin kuin supistuksissa on sentäs aina pieni hengähdystauko.

:$ Auts. Ihmiset tuntee sen kivun niin eri tavalla.

Minulla koviin menkkakipuihin on auttanut särkylääke, mutta eipä särkylääkkeestä supistuksiin ollut apuja. Siis ehkä vähän lievensi, mutta täytyi pysähtyä ja purra hammasta tosissaan. Mutta epiduraali sitten auttoi.

... Pahinta musta kuitenki synnyttäessä oli se, kun ei voinu vaihtaa asentoa sen vauvan sydänäänikontrollilaitteen takia (sydänäänet hävis aina, ku liikahin)... Menkkakivuissa kun kuitenki voi aina ettii sen parhaan mahdollisen asennon...

Siis ihan totta, olitko synnytyksen ajan kokoajan paikoillasi? :o En mäkään olisi kestänyt jos olisi pitänyt olla.

onko teillä OIKEASTI sattunut synnytys suurimmalla osalla noin paljon? Itselle kun ei kivusta jäänyt minkäänlaista mielikuvaa, kyllähän se avautumisvaihe (luomuna) jkv tuntui, mutta että helvetilliseltä...ei. Ei nyt niin, että sitä joka päivä ilokseen synnyttelisi :)

Vaikea sanoa,kun en ole synnyttänyt,mutta kaverini joilla on lapsia sanovat,että
kuukautiskipu jää kyllä toiseksi,että synnytyskipu on vielä kovempi mitä kuukautiskipu.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Se ei voi olla vaan, et toiset "tuntee eri tavalla". Oikeesti täytyy kyllä olla, että toisilla ihan vaan absoluuttisesti SATTUU ne menkat ja toisilla ei. Mulla on kaveri, jonka suurin ongelma menkoissa on, että se ei aina huomaa kun ne alkaa. Niin se ei enää voi olla vaan kokemuskysymys, että se ei oksenna kivusta niin kuin minä.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
... Pahinta musta kuitenki synnyttäessä oli se, kun ei voinu vaihtaa asentoa sen vauvan sydänäänikontrollilaitteen takia (sydänäänet hävis aina, ku liikahin)... Menkkakivuissa kun kuitenki voi aina ettii sen parhaan mahdollisen asennon...

Siis ihan totta, olitko synnytyksen ajan kokoajan paikoillasi? :o En mäkään olisi kestänyt jos olisi pitänyt olla.

No mun muistaakseni mut vaan pistettiin selälleen ja se siitä. Melkein koko raskauden ajan selällään olo oli sattunut ja sit piti selällään olla siinä ne rumat vaatteet päällä. Ois ees voinu olla alasti ja mä en kehdannut pyytää mitäään vaan tunsin vaan olevani vaivaksi.

En voi verrata... synnytyksessä en pystynyt liikkumaan kun sattui niin pirusti koko ajan ja meinasin useamman kerran oksentaa. Roikuin jossain tajuttomuuden rajoilla :/ kuukautiskipuja minulla ei pahemmin ole ollut, vähän vatsa ehkä kipeänä silloin tällöin

Alkuperäinen kirjoittaja juu...:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Se ei voi olla vaan, et toiset "tuntee eri tavalla". Oikeesti täytyy kyllä olla, että toisilla ihan vaan absoluuttisesti SATTUU ne menkat ja toisilla ei. Mulla on kaveri, jonka suurin ongelma menkoissa on, että se ei aina huomaa kun ne alkaa. Niin se ei enää voi olla vaan kokemuskysymys, että se ei oksenna kivusta niin kuin minä.

Totta kai, olet oikeassa, toisia sattuu enemmän.

ikinä en ole kuukautis kipuihin mitään lääkitystä tarvinnut, enkä tärissyt, en ole kyllä sen jälkeen kokenut mitään niin kivuliasta kuin toisen lapsen syntymän jälkeen ja ku hullu olin niin sinnittelin ilman lääkkeitä, vaikka yhdessä vaiheessa olisin ollu valmis jo jotain ottamaankin niin oli jo liian myöhäistä

Siinä mielessä kyllä, että mun menkkakivut on välillä tosi kovat ja niin oli synnytyskivutkin. Pyrin pärjäämään ilman särkylääkettä mahdollisimman pitkälle eikä ne aina edes auta... Oon siis tietonen mitä mun menkkakivut on pahimmillaan. Siinä mielessä ei, että kyllä ne menkkakivut voi laittaa potenssiin jotain hurjaa, että voi verrata synnytyskipuihin.

Synnytyksessä en ois kestäny ilman ilokaasua ja epiduraalia, menkkakivut hoituu buranalla. Eli on ne ihan eri mittakaavassa.

Juu ei pidä paikkaansa. Mulla ei oo mitään kuukautiskipuja koskaan ollutkaan. Tuon tutkimuksen mukaan siis synnytyksen ei pitäs mun kohdalla tuntua miltään...

Yhteistyössä