Onko synnytyskipu verrannollinen kuukautiskipuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei ole oikeastaan ollut koskaan pieniä mahakipuja kummempia menkkakipuja ja jokaisessa synnytyksessä on pitänyt älämölöä pitää kipujen vuoksi... Varsinkin jos synnytystä on vauhditettu oksitosiinitipalla tai jos kalvot on puhkaistu minun mielestäni liian aikaisin. Kaikista lempein synnytys oli kipujenkin kannalta vesisynnytys! Siellä kun oli altaassa kokoajan, kivut pysyivät paremmin "hallinnassa", enkä tarvinnut mitään kipulääkkeitä! Upea kokemus.

Tällaisia kommentteja vähän odotinkin... Toinen kysymys: oletteko huomanneet, että synnytyskipuun, esim. avautumisvaiheessa, auttaa samantyyliset konstit kuin koviin kuukautiskipuihin? Eli niillä, joilla kuukautiskipuihin auttaa liikunta/ lämmin suihku/ viileä suihku jne., sama toimii myös avautumisvaiheessa? Tai että niillä, joilla kuukautiskivut tuntuvat pääosin vatsapuolella, sama pätee myös synnytyksessä ja ne, joilla säteilee selkään, säteilee sinne myös synnytyksessä?

no eipä se kipu oo ollenkaan verrattavissa kuukautiskipuun, ei ainakaan omalla kohdalla. synnyttäminen sattui niin helvetisti ja luulin oikeesti kuolevani siihen paikkaan. oli eka ja vipa lapsi minkä synnytän, toista kertaa en sitä kamaluutta halua kokea.

No ei ole verrannollinen. Kipeätkin menkat on pahemmat kuin synnytyskivut, vaikka olisi saanutkin epiduraalin (joo aikaturha puudute oli mulle...). Ja se ponnistus.. Ei voi verrata kuukautiskipuihin ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Muumimamma:
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
joo en oo vielä oksentanut kuukautiskivuista.. mut jokaisessa synnytyksessä kyllä supistusten voimasta :snotty:

Mulla on ollut toisinpäin. Menkkakivut laittavat ihan oksentamaan, ovat niin mielettömät. Synnytykset ovat menneet ihan luomuna (4 kpl). Tottahan synnytyskin teki hieman kipiää, mutta ei todellakaan mitään menkkoihin verrattuna.

Oikeesti???

No tuota siis, onhan ne supistukset ihan alussa juuri sellaisia kuin kovat kuukautiskivut, mutta itse vertaisin kyllä kipuasteikolla 1-10 (yksi pienin kipu mitä tuntenut, 10 kaikkein kovin mahdollinen tuntema kipu) että 10 olisi se mitä synnytyskipu on ollut, koska mitään vastaavaa yhtä kovaa kipua en ole koskaan tuntenut.

Ensimmäisessä synnytyksessä jo synnytyksen kesto oli kovin pitkä ja kivut olivat tosi kovat, epiduraalipuudutus ja siihen lisätty kipupumppu eivät vieneet kuin noin 15 min ajaksi kivulta sen ihan pahimman terän, kunnes se sama kipu palasi.

Toisella kerralla synnytys eteni paljon nopeammin, ensin oli juuri kuukautiskipumaisia vihlaisuja jotka sitten kovenivat ja kovenivat. Olin jälleen kovissa kivuissa ja tuskissa mutta toisella kerralla jos vertaan ensimmäisen kerran kipuasteikkoon, voisin sanoa että kipu oli luokkaa 9. Ja olin ilman mitään kivunlievitystä, koska epiduraalia tai spinaalia ei voitu antaa kun en pystynyt olemaan selkä kyyryssä sitä aikaa. Niinpä siitä sitten tuli luomusynnytys. Ja kaksinkertaiset vauvan laskeutumiskivut ja kaksinkertaiset ponnistuskivut... Heitä siis tuli maailmaan kaksin kappalein :) :).

Synnytyskivut ovat kuitenkin ohi yleensä siinä vaiheessa kun supistukset loppuvat ja vauva on saatu maailmaan, joten sen hetken kyllä kestää! <3 Ei sitä kipua kannata liikaa murehtia.

No ei todellakaan ole kipu edes samasta maailmankaikkeudesta.

Mutta kun se vauva tulee, on se sen arvoista. Neljä olen synnyttänyt, enkä yhtään palauttaisi, vaikka synnytyksen hetkellä tuntuu todellakin, ettei sitä kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tällaisia kommentteja vähän odotinkin... Toinen kysymys: oletteko huomanneet, että synnytyskipuun, esim. avautumisvaiheessa, auttaa samantyyliset konstit kuin koviin kuukautiskipuihin? Eli niillä, joilla kuukautiskipuihin auttaa liikunta/ lämmin suihku/ viileä suihku jne., sama toimii myös avautumisvaiheessa? Tai että niillä, joilla kuukautiskivut tuntuvat pääosin vatsapuolella, sama pätee myös synnytyksessä ja ne, joilla säteilee selkään, säteilee sinne myös synnytyksessä?

En ole huomannut. Menkkakivut vie melkeina aina sänkyyn ellei ota lääkettä..

Mulla ei ollut ollenkaan alaselkäkipuja menkkojen aikaan ennen synnytystä. Selkäkipu oli ihan järjetön synnytyksessä, ja nyt menkkakivutkin siirtyvät myös selkään.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja juu...:
Mä pelkään, et oon tosi kipuherkkä synnyttäjä. Mulla kun sattuu jo menkatkin niin, et taju meinaa lähteä ja ovulaationkin tunnen kipuna. Pelkään et oon ihan yliherkkä ja et se synnytyskin on sit ihan helvetistä.

Mä luulen että suurimmalle osalle se synnytys on helvetistä, mutta sen kestää kun lopputulos on niin hieno.

Mut mä pelkäänkin, et se on mulle vielä enemmän helvetistä... Mut kai se sit on enää sama, et miten paljon se on sieltä, jos on kumminkin. :/

Ajatelkaa nyt jos ne kivut ois yhtä kovat kuin synnytyksessä... kadulla kulkiessa kuulus aina jostain tuskanhuutoja ja kiroilua, näkys myös käppyrässä punasena +hikisenä seinistä tukea ottavia kärsiviä akkoja..

(olipas sekava sepustus mutta varmaan tajuatte mitä tarkotan)..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ajatelkaa nyt jos ne kivut ois yhtä kovat kuin synnytyksessä... kadulla kulkiessa kuulus aina jostain tuskanhuutoja ja kiroilua, näkys myös käppyrässä punasena +hikisenä näkyjä seinistä tukea ottavia kärsiviä akkoja..

:laugh: :laugh:
mä kuvittelen tota näkyä

Mulla ei avautumisvaiheessa auttanu muu kuin epiduraali. Sitä ennen kokeiltiin ammetta ja ilokaasua. Epiduraali olikin sitten tosi ihana. Menkkakipuunkaan mulla ei välttis auta mikään muu ku aika..

Supparit tuntu mulla tosi kovana selän puolella, samoten ku tuntuu menkkakivutki.

Ajatelkaa nyt jos ne kivut ois yhtä kovat kuin synnytyksessä... kadulla kulkiessa kuulus aina jostain tuskanhuutoja ja kiroilua, näkys myös käppyrässä punasena +hikisenä näkyjä seinistä tukea ottavia kärsiviä akkoja..

Heh, aika hurja ajatus.

No mut ei, ap:han sanoi, että kovimmat mahdolliset kuukautiskivut. Niitä kovinpia mahdollisia ei meistä varmaan 99,9% joudu koskaan kokemaan, joten se siitä vertailusta.... No joo. En siis itse usko tähän, koska tottahan synnytyksessä tapahtuu kropallekin isompi asia kuin menkkojen kohdalla. Mut tuli vaan mieleen vielä.

Ja ainakin mulle synnytyskivut oli jotain tosi avartavia. En siis edes tiennyt, että ihminen voisi tuntea niin paljon kipua (taju meinas lähteä.. Ja mä pidin itselläni isoa kipukynnystä, mutta kyllä meni usko omaan kipukynnykseenikin synnytyksessä. Enpähän enää voivota menkkakivuista...

Mutta se nyytti.. Aah, se oli sen arvoista =)

Alkuperäinen kirjoittaja pohdiskelija:
Kuulin väitteen, että naisen kuukautiskipujen kovuudesta voi päätellä, miten kovaa kipua kokee synnytyksessä. Erona vaan kivun pitkä kesto. Eli missään vaihessa synnytystä kipu ei nouse "kovuudeltaan" pahinta mahdollista kuukautiskipua pahemmaksi. Ehkä vaikea kommentoida, kun monet kuitenkin ottaa niihin pahimpiin kuukautiskipuihin särkylääkettä, eikä näin ollen edes tiedä, mitä ne pahimmillaan on, mutta mitäs mieltä synnyttäneet olette tästä väitteestä, voisiko pitää paikkansa?

Mulla oli nuorena, alle 20v aivan kamalat menkkakivut, makasin aina 3 ekaa vuotopäivää sängyssä kivuissani ja oksentelin. Ne oli sit kuitenkin pientä kipua synnytykseen verrattuna.

No en kyllä vertais kuukautiskipuihin, tekee kyllä NIIIN paljon kipeempää. Mut naisissa ja synnytyksissä on eroja, mun synnytys oli nopea ja käynnistyi lapsiveden menolla, ja oli siis alusta asti ihan täyttä vääntöä.

Ajatelkaa nyt jos ne kivut ois yhtä kovat kuin synnytyksessä... kadulla kulkiessa kuulus aina jostain tuskanhuutoja ja kiroilua, näkys myös käppyrässä punasena +hikisenä seinistä tukea ottavia kärsiviä akkoja..

:D Aivan.

Viimeisimmässä (ja viimeisessä) synntyksessä reilut 5 viikkoa sitten täytyy sanoa että olin helpottunut kun anestesialääkäri huusi jollekin että saako nukuttaa ja näin naamani edessä anestesiamaskin- helpottunut sekä vauvan puolesta että siksi että tiesin kivun pian loppuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja juu...:
Alkuperäinen kirjoittaja Muumimamma:
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
joo en oo vielä oksentanut kuukautiskivuista.. mut jokaisessa synnytyksessä kyllä supistusten voimasta :snotty:

Mulla on ollut toisinpäin. Menkkakivut laittavat ihan oksentamaan, ovat niin mielettömät. Synnytykset ovat menneet ihan luomuna (4 kpl). Tottahan synnytyskin teki hieman kipiää, mutta ei todellakaan mitään menkkoihin verrattuna.

Oikeesti???

ihan tosi. Synnytykset ovat kaikki olleet vielä kaiken lisäksi tosi nopeita. Tekis mieli laittaa vielä viideski lapsi alulle, ettei tarvis kestää näitä menkkoja taas hetkeen....

Mulla on aina ollut todella pahat kuukautiskivut. Siis taju lähtee, jos en ehdi ottaa lääkettä ajoissa. Tietenkin siis pelkäsin synnytyskipuja ihan hirveesti, sillä luulin niiden olevan huomattavasti menkkakipuja pahempia... Synnytys kesti 13 tuntia ja seitsemän ensimmäistä tuntia kipu oli menkkakipuja pienempää!! Sen jälkeen meni lapsivedet, kipu paheni ja sain epiduraalin..

Neuvolatädin kanssa juttelin kerran asiasta ja tämä arveli, että kovista menkkakivuista kärsivät ehkä ottavat nuo synnytyskivut rennommin (siis kokevat kivut pienemmiksi), sillä ovat tavallaan tottuneet sen tyyppisiin kipuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja lentää:
Mulla on aina ollut todella pahat kuukautiskivut. Siis taju lähtee, jos en ehdi ottaa lääkettä ajoissa. Tietenkin siis pelkäsin synnytyskipuja ihan hirveesti, sillä luulin niiden olevan huomattavasti menkkakipuja pahempia... Synnytys kesti 13 tuntia ja seitsemän ensimmäistä tuntia kipu oli menkkakipuja pienempää!! Sen jälkeen meni lapsivedet, kipu paheni ja sain epiduraalin..

Neuvolatädin kanssa juttelin kerran asiasta ja tämä arveli, että kovista menkkakivuista kärsivät ehkä ottavat nuo synnytyskivut rennommin (siis kokevat kivut pienemmiksi), sillä ovat tavallaan tottuneet sen tyyppisiin kipuihin.

Ai. No tää ois kyllä positiivinen näkökulma asiaan. Kun mä oon aatellu, että mä oon jotenkin kipuherkempi kuin muut tai jotain...

tämän kyllä allekirjoitan 100%!

Yhteistyössä