”Maahanmuuttajakoulujen” arki pelottaa jopa rehtoreita.
"
Tuntuu, että jokaisella on koulujen eriytymisestä vahva mielipide, mutta keskustelua käydään loppujen lopuksi aika ohkaisilla tiedoilla. Monen kohdalla oma arvomaailma leimaa keskustelua niin vahvasti, että tosiasiat ja faktat tuppaavat unohtumaan.
Jos koulussa on paljon maahanmuuttajataustaisia oppilaita, se voi olla monelta kannalta hyväkin asia. Lapset saavat olla sellaisia kuin ovat ja erilaisuus hyväksytään, eikä ketään ehkä oteta yhtä herkästi silmätikuksi.
Lasten ja nuorten tulevaisuuden kannalta on hyvä oppia tulemaan juttuun erilaisten ihmisten kanssa. Suomesta tulee jatkuvasti monikulttuurisempi ja elämää helpottaa aika tavalla, kun tottuu nuoresta pitäen siihen, että on olemassa toisenlaisia ja toisenvärisiä ihmisiä, ja hekin ovat ihan hyviä tyyppejä.
Opettajat tekevät tällaisella alueella todella arvokasta työtä miettiessään, miten eri taustoista tulevat lapset saadaan oppimaan. Pedagogiikkaa mietitään siis vahvasti oppimisen näkökulmasta, mikä hyödyttää kaikkia lapsia, myös syntyperäisiä suomalaisia.
Vuosittain paras ja heikoin oppilaamme ovat yleensä molemmat maahanmuuttajataustaisia. Erilaisten oppijoiden kirjo on siis valtava. Yleistäen täytyy kuitenkin todeta, että maahanmuuttajataustaiset tulevat yleensä aina kouluun, kun taas suomalaissyntyisistä osa tuppaa herkästi jäämään kotiin pelaamaan.
Sillä on valtava merkitys, miten aikuiset puhuvat asuinalueista ja kouluista lasten kuullen. Varsinkin sosiaalisen median keskusteluissa kouluja on lähdetty herkästi leimaamaan hyviksi ja huonoiksi, mikä on mielestäni täysin väärä suunta.
Meillä on monikulttuurinen koulu ja paljon erilaisia oppilaita. Näen, että meiltä kasvaa avarakatseisia ihmisiä, jotka ovat pienestä pitäen oppineet olemaan tekemisissä eri tavalla ajattelevien kanssa. Ehkä vanhemman lompakon paksuus ei kuitenkaan ole elämässä se ratkaiseva juttu.
Henkilökohtaisesti palkkaisin vaikkapa opettajaksi mieluummin sellaisen, joka on nähnyt elämän rosoistakin puolta, kokenut pettymyksiä ja oppinut sinnikkyyttä kuin sellaisen, joka on valmistunut hyvin arvosanoin menestysputkesta, oppinut helposti ja onnistunut aina kaikessa.
Toki kaikissa kouluissa on omat ongelmansa. Meillä saattaa olla hieman enemmän riitatilanteita eri kulttuuritaustoista tulevien välillä, mutta nekin pystytään ratkomaan yhdessä. Pääasiassa elämme ihan normaalia kouluarkea: opiskellaan, tehdään töitä, pyydetään ja annetaan apua sekä iloitaan oppimisesta ja onnistumisesta.
Se, että oppilaat tulevat erilaisista taustoista, pitäisi nähdä rikkautena ja jokainen lapsi ja nuori omana arvokkaana yksilönään.
Näen koulumme hyvin monimuotoisena, ja se on mielestäni ehdottomasti hyvä asia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta, kun miettii, minkälaiseen maailmaan koulu valmistaa nuoria.
On tärkeää, että lapset saavat koulusta valmiuksia toimia erilaisista lähtökohdista tulevien ikätovereiden kanssa. Että he oppivat tuntemaan ja myös sietämään erilaisuutta."
Helsingin asuinalueet eriytyvät ja se näkyy myös kouluissa. Kolme helsinkiläisen koulun rehtoria kertoo arjesta, joka on huomattavasti ongelmiin keskittyvää julkista keskustelua värikkäämpää.
www.hs.fi