Onko stressistä ja unettomuudesta jotain haittaa sikiölle?

periaatteessa se kuulemma imee susta tarvitsemansa ravintoaineet, syöt tai et. mutta tietenkin itse (ja sikiö myös) pääsee helpommalla jos yrittää syödä monipuolisesti ja terveellisesti - edes välillä... :)

Keväällä Hesarissa oli artikkeli, jonka mukaan joku tutkijaryhmä oli tullu lopputulemaan, että stressi raskausaikana "altistaa" homoseksuaalisuudelle. Tiedä häntä, mutta parempi kai olisi yrittää olla stressailematta (paitsi että mä ainakin sain stressin siitä etten stressais....), vaikuttaa se sitten lapsen seksuaalisuuntiin tai ei. Ei kai se ylipäänsä ihmiselle hyvää tee...

Onko sulla joku syy unettomuuteen ja stressiin? Kannattaa puhua niitä asioita ulos itsestä, häiritsevät vähemmän... Ja vaikka et sais nukuttua, niin pötköttele ainakin sängyssä ja yritä rentoutua, niin kroppa saa lepoa.
 
Kaverillani oli rask.aikana unettomuutta. Hänpä sitä kysyi lääkäriltä miten nukkumattomuus vaikuttaa vauvaan, eipä kuulemma mitenkään kun niillä on ihan eri vuorokausirytmi kuin äideillään. Tässä olin np-ultrassa taannoin täysin paniikissa ja ajattelin,että vauvanikin sydän lyö kahtasataa. Tyyppi nukkui sikeästi. :) Eli jos et nuku, rasitat sillä vain itseäsi. Syödä sun pitää kuitenkin kunnolla, ettei vauva vie sulta kaikkia ravintoaineita. Ja selvitä vaikka ammatti-ihmisen kanssa mistä stressaat. Ja muista, että ihminen nukkuu ennemmin tai myöhemmin, kyllä se valvomiskiintiö tulee joskus täyteen.

Ja tuohon homoseksuaalisuusjuttuun voisi sanoa melkein että pötyä. Näyttäkää mulle äitikandi joka ei stressaa yhtään koko raskautensa aikana. En ole osoittanut vielä lesbon merkkejä vaikka äitini oli maksa-arvojensa takia kuukausia sairaalassa ja ei varmasti siellä ollut valoisin mielin vain hätääntyneenä oman terveytensä ja mun puolesta. Kyllähän noita kaikenmaailman tutkimuksia voidaan tehdä ja aina vetää jotain johtopäätöksiä tyhjästä. Rauhallisin mielin, Sanna-78!

Suosittelen sulle vyöhyketerapiaa ja mammajoogaa, ensiksi mainittu ihanan rentouttavaa ja mammajoogassa opit rentoutusharjoituksia jolloin nukahtaminen käy kuin itsestään. JOs stressaat jotain työjuttuja, unohda ne, sun vauva on nyt kaikkein tärkein.
 
Luin vastikään juttun tutkimuksesta jossa oli tutkittu koliikkia. Sillehän ei sinäänsä tiedetä syytä, mutta oli todettu että jos äiti on raskausaikana stressaantunut, niin se voi altistaa syntyvän lapsen helpommin koliikkiin.. Tiedä sitten häntä. Toivottavasti se ei ihan noin suoraan mee.... :(
 
Siitä oli vähän aikaan telkkarissa, että jos äidillä oli raskausaikana paljon stressiä, niin lapsillakin oli sitten syntymän jälkeen enemmän stressihormoneita veressä (ja tuli helpommin vereen). Nämä tutkittiin mm. niistä lapsista, joita äidit odottivat new orleansin tulvien aikana eli stressi oli kyllä aika voimakasta. Tuossa dokumentissa oli muistaakseni niin, että äidin stressi etenkin raskauden viimeisellä kolmanneksella vaikuttaa syntyvien lasten stressitasoon.

Että kyllähän sillä vaikutusta tuntuu olevan, onhan sitä muutenkin aina sanottu, että odottaessa pitäis yrittää ottaa rennosti ja pitää itsestään huolta.
 

Yhteistyössä