Onko sinulla jotain salattavaa?!

Raitalankakäärme IV

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
5 190
1
38
Jos sinulla ei ole mitään salattavaa, miksi et halua päästää sossun tätejä teille kotiin nurkkia nuuskimaan, varsinkaan ilman ennakkovaroitusta? Jos et avaa ovea jos tiedät että vieraita ei ole tulossa, pakoiletko tv-lupatarkastajaa? Vai mitä salailet? Saavatko viranomaiset (poliisit, sossu, lapsesi päiväkotitädit/opettajat) vapaasti tutkia sinun surffailutietosi ja pankkitietosi ja sairaskertomuksesi, jos heitä huvittaa? Tai jos he epäilevät että sinä ehkä et ole täydellinen ihminen? Eikö? Mitä sinä salailet? Että et vain olisi rikollinen?

Minulla ei ole mitään salattavaa. Minun tietojani ainakin saa vapaasti tutkia ja minun nurkkiani luututa. Minähän olen täydellinen, eikä täydellinen ihminen tarvitse minkäänlaista yksityisyyttä. Ei ole meillä kaapissa seksileluja taikka muuta piilotettavaa, tv-lupa on tietenkin maksettu, koti aina tip top, ja lapsetkin täydellisiä. Jos sinä tarvitset yksityisyyttä, salailet selvästi jotakin. Lyötkö lastasi? Oletko ryyppäävä kotiäiti? Onko takapihasi täynnä varastettua tavaraa? Vain ne, jotka salaavat jotain pahaa, vetoavat kotirauhaan tai ihmisoikeuksiin! Niin se vaan on!!!

Ottaa vaan päähän tuo koko asenne :headwall: :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On mulla salaisuuksia, salaisia asioita. Mutta ei mulla tuollaista asennetta ole, otan virkailijat vastaan virkailijoina.
Kerropas sitten mulle nimesi ja kotiosoite, vaikka yksärillä, niin huomenna selvittelen josko sun jälkikasvussasi olisi mun tai jonkun mun kaverin hoidettavia, ja tutkitaan vähän sun asioitasi. Eihän sitä tiedä, josko sieltä vaikka löytyisi jotain salattavaa. Mistäs sen tietää ennen kuin tutkii :)

Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
On mulla salaisuuksia, salaisia asioita. Mutta ei mulla tuollaista asennetta ole, otan virkailijat vastaan virkailijoina.
Kerropas sitten mulle nimesi ja kotiosoite, vaikka yksärillä, niin huomenna selvittelen josko sun jälkikasvussasi olisi mun tai jonkun mun kaverin hoidettavia, ja tutkitaan vähän sun asioitasi. Eihän sitä tiedä, josko sieltä vaikka löytyisi jotain salattavaa. Mistäs sen tietää ennen kuin tutkii :)

No hei haloo! Tuleehan se sossu tutkimaan joka tapauksessa, jos tarvetta on ilmennyt. Soitti ne sulle ensin tai ei.

Miksi. Juurihan minä kirjoitin että minulla on salaisia asioita?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Enemmän ottaa päähän sun kaltaistesi asenteiden takia jättämättä tehdyt toimenpiteet.
Olet siis sitä mieltä, että perustavasta ihmisoikeudesta, kotirauhasta, pitäisi luopua? Entäs pankkisalaisuus? Onkohan jotain muita ihmisoikeuksia joista haluaisit eroon? Kerro rohkeasti vaan :)

Niin, mutta et kertonut mitä ne on! Mistä minä tiedän vaikka pahoinpitelisit lastasi tai pyörittäisit prostituutiorinkiä tai jotain. :D

Enemmän ottaa päähän sun kaltaistesi asenteiden takia jättämättä tehdyt toimenpiteet.
Olet siis sitä mieltä, että perustavasta ihmisoikeudesta, kotirauhasta, pitäisi luopua? Entäs pankkisalaisuus? Onkohan jotain muita ihmisoikeuksia joista haluaisit eroon? Kerro rohkeasti vaan :)

Mä en jaksa vääntää tästä sun kanssasi enempää. Mun mielestäni aikuisia saa vähän "kiusatakin", jos on syytä epäillä lasten huonoa kohtelua. Pidä sä omasta ihmisoikeudestasi huolta, onneksi on meitäkin, joita kiinnostaa puolustuskyvyttömienkin oikeudet.

Joo en todellakaan myöskään usko että kukaan ihminen tykkää että omaan kotiin tulee tunkeilija, olipa kuka hyvään. Kaikki on kuitenkin kotonaan vapasti, koti on koti. Kotona ollaan vaikka alusvaatteisillaan päivä hiukset pystyssä ja piereskellään. Ei siinä sen kummempia valtionsalaisuuksia tarvitse viljellä, että kokee jonkun täysin ventovieraan tai vaikkapa tutunkin ihmisen yllättävän ovikellon rimpautuksen ärsyttävänä häiriönä.
Minä ainakaan en kotiani halua ketään muuta kuin sovittuun aikaan, kyllä ihmisellä on oikeus yksityisyyteen vaikkei mitään suurempaa salailisi. Pieni salailu voi olla vaikka ne seksilelut ja maksamaton tv lupa :D Mutta jos joku kerran tykkää, että kotiin tulee hetkellä millä tahansa joku tarkistaja niin miksi ihmiset ylipäätään ostelee kotiinsa verhoja? :o Jos kerran on aivan sama olla näyteikkunassakin, kun ei ole mitään salattavaa ja tarvetta yksityisyydelle :)

Niin, mutta et kertonut mitä ne on! Mistä minä tiedän vaikka pahoinpitelisit lastasi tai pyörittäisit prostituutiorinkiä tai jotain. :D

Vaikka viranomaiset voivat tarvittaessa luvallani tutkia asioitani, ei se tarkoita että yksityishenkilöt voisivat tehdä saman. Kuten kirjoitin virkailijat otan vastaan virkailijoina.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöh:

No hei haloo! Tuleehan se sossu tutkimaan joka tapauksessa, jos tarvetta on ilmennyt. Soitti ne sulle ensin tai ei.
Ei tule, jos kielletään, vaikka painostusta kyllä saattaa esiintyä. Kenenkään kotiin ei saa viranomainenkaan mennä ilman kotietsintälupaa, ellei kyseessä ole hätätilanne.

Eikä pointtina ole se, etteikö kotikäyntejä saisi tehdä. On hyvä että niitä tehdään. On hyvä, että meillä on instanssi, joka huolehtii lasten oikeuksista. Pointti on se, että jotkut ovat sitä mieltä, että jos jonkun mielestä vaikkapa sossun käynti tai muu viranomaisen kanssa asioiminen tuntuu epämiellyttävältä tai jopa pelottavalta, niin heti aletaan syyttelemään vaikka mistä. Siis tyyliin että jos en pidä ajatuksesta että vieras sossun täti yhtäkkiä ilmestyy ovelle ja vaatii sisäänpääsyä, niin salailen jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöh:

Ei tule, jos kielletään, vaikka painostusta kyllä saattaa esiintyä. Kenenkään kotiin ei saa viranomainenkaan mennä ilman kotietsintälupaa, ellei kyseessä ole hätätilanne.

Eikä pointtina ole se, etteikö kotikäyntejä saisi tehdä. On hyvä että niitä tehdään. On hyvä, että meillä on instanssi, joka huolehtii lasten oikeuksista. Pointti on se, että jotkut ovat sitä mieltä, että jos jonkun mielestä vaikkapa sossun käynti tai muu viranomaisen kanssa asioiminen tuntuu epämiellyttävältä tai jopa pelottavalta, niin heti aletaan syyttelemään vaikka mistä. Siis tyyliin että jos en pidä ajatuksesta että vieras sossun täti yhtäkkiä ilmestyy ovelle ja vaatii sisäänpääsyä, niin salailen jotain.

no myönnä nyt itekin että onhan se pikkasen outoa jos noin vahvasti vastustaa sitä. kun kyse vois olla tosi paha tilanne. ajattele sitä vaikka lasten kannalta. vanhemmat valehtelee ja siivoaa jäljet mutta lapsiltä ei kysytä mitään.

Mä en jaksa vääntää tästä sun kanssasi enempää. Mun mielestäni aikuisia saa vähän "kiusatakin", jos on syytä epäillä lasten huonoa kohtelua. Pidä sä omasta ihmisoikeudestasi huolta, onneksi on meitäkin, joita kiinnostaa puolustuskyvyttömienkin oikeudet.
Eihän tässä edes vääntöä aloitettu, eikä nähtävästi saada keskustelua aikaiseksi jos et osaa perustella mielipiteitäsi :( En ole missään vaiheessa sanonut että asioita ei saisi tutkia, jos on syytä epäillä lasten huonoa kohtelua. Toki pidän omista ihmisoikeuksistani huolta niin hyvin kuin osaan... ne kun koskevat kaikkia, myös niitä lapsia. Ihmisoikeuksista huolehtiminen on paras perintö minkä voimme jälkipolville antaa.

no myönnä nyt itekin että onhan se pikkasen outoa jos noin vahvasti vastustaa sitä. kun kyse vois olla tosi paha tilanne. ajattele sitä vaikka lasten kannalta. vanhemmat valehtelee ja siivoaa jäljet mutta lapsiltä ei kysytä mitään.
On outoa että vastustan mitä? Sitäkö, että jos kaikkien yksityisasioiden, ihan kaikkien, pitäisi ilman mitään ennakkovaroitusta ja kunnon perusteita olla viranomaisten ja vähän muidenkin tutkittavissa? Koko sitä asennetta, että jos sinulla ei ole mitään salattavaa, niin viranomainen saa ilman muuta tulla tutkimaan kaappisi ja tutkia sähköpostisi, eihän sinulla ole salattavaa?

On outoa että vastustan mitä? Sitäkö, että jos kaikkien yksityisasioiden, ihan kaikkien, pitäisi ilman mitään ennakkovaroitusta ja kunnon perusteita olla viranomaisten ja vähän muidenkin tutkittavissa? Koko sitä asennetta, että jos sinulla ei ole mitään salattavaa, niin viranomainen saa ilman muuta tulla tutkimaan kaappisi ja tutkia sähköpostisi, eihän sinulla ole salattavaa?

ne tulee sisään ja juttelee(!!!). jos kaikki ok se jää siihen. ei ne nyt mitään CIA oo! :laugh: voi elämä mikä salaliittoteoria sulla on! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:

ne tulee sisään ja juttelee(!!!). jos kaikki ok se jää siihen. ei ne nyt mitään CIA oo! :laugh: voi elämä mikä salaliittoteoria sulla on! :headwall:
Anteeksi nyt, mutta mistä ihmeestä sinä puhut? Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin, minä puhun koko siitä asenteesta, että jos et halua antaa viranomaisille ja vähän muillekin vapaata pääsyä kaikkeen yksityisluonteiseen tietoon - oli sitten kyseessä kotikaappien sisältö, pankkitiedot, sähköposti ja surffailutiedot, sairaskertomus tai joku yksityisluonteinen asia - niin täällä, ja monella muullakin palstalla, aletaan heti syytellä siitä, että olisi jotain salattavaa. Yleensä vielä vihjaillaan että salattava olisi jotain rikollista. Ymmärrätkö?

Anteeksi nyt, mutta mistä ihmeestä sinä puhut? Kuten jo ensimmäisessä viestissä sanoin, minä puhun koko siitä asenteesta, että jos et halua antaa viranomaisille ja vähän muillekin vapaata pääsyä kaikkeen yksityisluonteiseen tietoon - oli sitten kyseessä kotikaappien sisältö, pankkitiedot, sähköposti ja surffailutiedot, sairaskertomus tai joku yksityisluonteinen asia - niin täällä, ja monella muullakin palstalla, aletaan heti syytellä siitä, että olisi jotain salattavaa. Yleensä vielä vihjaillaan että salattava olisi jotain rikollista. Ymmärrätkö?

ni siitä ei oo kukaan puhunukkaan kaikista viranomiasista vaan ihan sossusta. en oo vielä törmanny yhteenkään joka ois tommosen asian puolella.

Vaikka viranomaisilla olisi mikä syy tahansa epäillä lasteni huonoa kohtelua, mun tietokoneelleni tai sähköposteihini heillä ei olisi mitään asiaa. Jos tänne joku yks kaks tulisi ja rupeaisi koneellani olevia juttuja lukemaan, mun koneen näytöllä voisi olla just sillä hetkellä vaikka juuri sinun potilastietosi. Mulla ei ole oikeutta edes poliisille niitä tietojasi paljastaa, sossuntädeistä, lasteni opettajista nyt puhumattakaan. Sinunko mielestäsi se olisi vain vähän "kiusaamista"? Mulla on tällä koneella myös asiakirjoja, jotka ovat toistaiseksi salassapidettäviä. Asiakirjoja, joiden salassapidettävyys ei ole minun päätäntävallassani.

ni siitä ei oo kukaan puhunukkaan kaikista viranomiasista vaan ihan sossusta. en oo vielä törmanny yhteenkään joka ois tommosen asian puolella.
Ei kukaan? Minä taisin ensimmäisessä viestissä mainita sossun vain ensimmäisessä lauseessa. Luitko muuta kuin sen? Ja kyllä, minä olen useampaankin kertaan törmännyt siihen että noita muitakin tietoja vaaditaan julkisiksi tai viranomaisten vapaasti selailtavaksi (siis ilman hyväää syytä). Ensimmäisenä mieleen tulee vaikkapa se, kun joku ehdotti että vakuutusyhtiöiden pitäisi päästä käsiksi asiakkaidensa potilastietoihin. Tai se vaatimus, että työnantajan pitäisi automaattisesti saada lukea kaikki työntekijöidensä sähköposti, oli se sitten yksityistä tai ei. Ja niin, juuri tuo tänään palstalla pyörivä ketju, jossa ehdotetaan että sossun pitäisi ilman muuta saada tehdä yllätyskäyntejä ja mennä sisään, asukkaan omasta mielipiteestä huolimatta.

Jokaisessa näistä tapauksissa joku aina kommentoi "Minun tietoni saa vapaasti luovuttaa, minulla ei ole mitään salattavaa. Mitä salattavaa sinulla on, kun et halua luovuttaa tietojasi? Jotain rikollista, ehkä?"

Selkisikö?

Jokaisessa näistä tapauksissa joku aina kommentoi "Minun tietoni saa vapaasti luovuttaa, minulla ei ole mitään salattavaa. Mitä salattavaa sinulla on, kun et halua luovuttaa tietojasi? Jotain rikollista, ehkä?"

Selkisikö?
Mä ymmärrän pointin =) Mä syyllistyisin rikokseen, jos päästäisin sossuntädit lukemaan esim mun sähköpostejani.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Selkisikö?
Mä ymmärrän pointin =) Mä syyllistyisin rikokseen, jos päästäisin sossuntädit lukemaan esim mun sähköpostejani.
Hyvä että joku ymmärtää :) Luulin jo että en osaa ollenkaan selittää...

Yhteistyössä