Onko sikiö aina jo kuollut keskenmenon alkaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niisku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noi keskenmenot/abortit on niin henkilökohtasia,toinen suhtautuu kovalla surulla ja toinen taas aattelee että uutta yritystä...ei kannata tapella tollasesta =( itse en tiedä kuinka ite suhtautus jos ajankohtaseksi tulee...nytkin pelottaa että olen raskaana,koska kohtu ei kestä enää raskauksia,abortti on pakko jos näin käy =( ja joo,joku kuiteski alkaa moralisoida ehkäsystä,on käytössä,mutta pieni pelko on aina kun menkat myöhässä!

kannattaa käydä sterisaatiossa niin ei tartte stressata joka kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ite kans käyny:
noi keskenmenot/abortit on niin henkilökohtasia,toinen suhtautuu kovalla surulla ja toinen taas aattelee että uutta yritystä...ei kannata tapella tollasesta =( itse en tiedä kuinka ite suhtautus jos ajankohtaseksi tulee...nytkin pelottaa että olen raskaana,koska kohtu ei kestä enää raskauksia,abortti on pakko jos näin käy =( ja joo,joku kuiteski alkaa moralisoida ehkäsystä,on käytössä,mutta pieni pelko on aina kun menkat myöhässä!

kannattaa käydä sterisaatiossa niin ei tartte stressata joka kuussa.

Tähän on syyt miksi en halua sitä,kohdunpoiston kylläkin ottaisin jos operaatioon pääsis..

Alkuperäinen kirjoittaja ota selvää:
Sehän on alkio vielä alkuviikoilla ja eikös sydänkin ala sykkimään vasta joskus sun viikkoja myöhemmin.

Sulla taitaa olla kyllä aikasta isoja aukkoja tiedoissa koskien tätä sikiön kehitystä. Kyllähän 11vk on tosiaan jo aika pitkällä. Melkein "valmis" pikkuihminen.

No ei kyllä ole. Paljonhan sitä tehdään raskaudenkeskeytyksiäkin vielä silloin ja paljon sen jälkeenkin. Mahtaako toi sydänjuttukaan olla totta.

alkio/sikiö tapetaan raskauden keskeytyksessä.. Ja kyllä se on silloin lähes ihmisen näköinen...

Sikiön kyllä erottaa jo alkuviikoilla keskenmenossa, jos osaa katsoa. Itse ainakin sain kuukuppiini ihan selkeästi tunnistettavan sikiön/alkion viikolla 8, kun vuoto alkoi yhtäkkiä kesken kurssipäivän ja ädissäni survasin kuukupin sisuksiini että selvisin kotiin edes jotenkin päin ilman että kaikki vuoti läpi heti.
Jo 6-viikkoinen alkio on tunnistettavissa. Senkin olen nähnyt ja miehellenikin näyttänyt.

Kaksi muuta on imetty pois kaapimalla kun eivät lähteneet tulemaan itse ulos. Kaavinta tehtiin vikkolla 12 ja viikolla 9 (eri raskaudet siis) ja 12-viikolla oli ehoton takaraja että edes suostuivat kaapimaan. Silloin pitelin kaavinnan jälkeen kädessäni "veripirtelöpurkkia" jossa oli kaikki mitä kohdusta oli imetty, sellasena kudospirtelönä, mistä ei saanut mitään selvää. Pillin läpi kaikki menee ihan muussiksi.

Itselläni on ollut myös raju verenvuoto nykyisessä raskaudessa viikolla 14 ja lääkäri jo ennusteli pahinta kunnes sai ultrattua. Sikiö olikin kunnossa. Vuoto tuli istukan alareunan alta ja jouduin vuodelepoon pariksi viikoksi ja sairaalassa olin yön yli saamassa verenvuotoa vähentävää tippaa suoneen. Vuotoa jatkui tihutteluna vielä 3 viikkoa ja seuraavassa ultrassa hyytymä istukan alta ja kohdusta oli viimein hävinnyt. Nyt menossa viikko 27 ja toistaiseksi kaikki hyvin.

Tuntuu hirveältä lukea näitä kohtaloita täällä :/ Meidän pikkuinen ultrattiin viikolla 9 äidin ja isän mielenrauhan vuoksi jolloin pieni sikiö tanssahteli iloisesti kuvaruudussa sydän sykkien uutta elämää.
Keskenmenon pelko oli silti hirveä ties miten pitkään, ilman mitään oireitakaan.
Jäätiin sitten rakenneultrassa kiinni kun sikiöltä löydettiin kalkkikertymä sydämestä sekä plexus kystat päästä. Sieltä sitten lapsivesipunktioon ja tulosten odottelua... Pahimmillaanhan tilanne olisi voinut olla niin hirveä että sikiön vakavien poikkeamien takia olisi pitänyt tehdä keskeytys, kun oltiin ja viikoilla 20 -->

Noh, onneksi kuitenkin kaikki oli hyvin ja nyt vasta pikkuhiljaa alkaa pelko hellittämään..
Tässä nyt siis pointtina se ettei kenenkään kokemuksia tai tuntemuksia pidä väheksyä, yhtä lailla kamalaa meille olisi ollut keskenmeno alkuraskaudesta kuin abortti myöhemmillä viikoilla :(

Ap, voimia :hug:

Lämpö, läheisyys ja lepo on nyt ne mitä voit asian hyväksi tehdä. Kaikki muu on jonkun toisen käsissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja Niisku:
Mulla on tullut runsaastikin kirkasta verta ja tänään ultrassa näkyi kuitenkin elävä sikiö ja syke rv11 (vastaa aikaa).
Lääkäri kehotti vaan odottamaan, mitä tapahtuu..
Kiinnostaa siis tietää, että voiko keskenmenovuodon alkaessa sikiö olla vielä elossa?

Minä olen ainakin kokenut itse keskenmenon, jossa sikiö oli kehoni ulkopuolella selvästi liikahteleva, kun istuin vessan lattialla verta vuotaen ja heitin vessasta alas sen aivan pienen. - Keskenmeno alkoi tuolloin siten, että istuin sohvalla pari metriä vessan ovesta ja minua nipisti mahasta. Nousin ylös ja laitoin käden haaroihin suojaksi ja silti verivana jäi lattiaan. Kun pääsin vessaan lattiakaivon kohdalle istumaan, ulos tuli verta lammikoittain ja ja, niin... Kun seuraavana aamuna kävin suihkussa, ihmettelin mikä skröbö on syvällä sormien kuitenkin siihen yltäessä ja varovasti vedin hiukan. Ulos tuli napanuora.

Vedit vessasta alas liikkuvan sikiön..?

Mulla on tullut runsaastikin kirkasta verta ja tänään ultrassa näkyi kuitenkin elävä sikiö ja syke rv11 (vastaa aikaa).
Kiinnostaa siis tietää, että voiko keskenmenovuodon alkaessa sikiö olla vielä elossa?

Minä olen ainakin kokenut itse keskenmenon, jossa sikiö oli kehoni ulkopuolella selvästi liikahteleva, kun istuin vessan lattialla verta vuotaen ja heitin vessasta alas sen aivan pienen. - Keskenmeno alkoi tuolloin siten, että istuin sohvalla pari metriä vessan ovesta ja minua nipisti mahasta. Nousin ylös ja laitoin käden haaroihin suojaksi ja silti verivana jäi lattiaan. Kun pääsin vessaan lattiakaivon kohdalle istumaan, ulos tuli verta lammikoittain ja ja, niin... Kun seuraavana aamuna kävin suihkussa, ihmettelin mikä skröbö on syvällä sormien kuitenkin siihen yltäessä ja varovasti vedin hiukan. Ulos tuli napanuora.

no mitä sille ois pitänyt tehdä :o lähtee viemään sairaalaan vai?

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Oisin haudannut puutarhaan ja istuttanut pienen puuntaimen.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
[

Oisin haudannut puutarhaan ja istuttanut pienen puuntaimen.

Öh..No eiköhän se oo lähinnä verinen epämääräinen klöntti..jos nyt ihan alussa raskaus oli...Ja ei varmaan siinä tilanteessa tule mieleen ottaa talteen..Ja kaikilla ei ehkä puutarhaa...Niin, ja mihis talvella hautaat?

Mulla tuli verenvuodon ja kovien selkäkipujen seurauksena kesken toinen kaksosista. Ultrattiin ja näkyi enää tyhjä pussi, muutaman viikon päästä oli sellainen pieni hyytymä jäljellä,mikä sekin poistui ajastaan. Kovasti voimia sulle! :hug:

Niin, tosiaanhan tuo sikiö on ihan ihmiseksi tunnistettavissa jo viikoilla 11. Ja sikiö voi olla liikkuva, kun tulee ulos, mutta koska keuhkot kehittyvät toimintakuntoisiksi vasta kun raskaus on hieman yli puolivälin, hän ei esim hengitä tuossa vaiheessa synnyttyään. Ammatti puolesta olen nähnyt onnellisesti päättyneitä odotuksia, vaikka runsaitakin vuotoja olisi ollut aina alusta ihan loppuun asti. Tsemppiä sinulle Ap :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Voi olla:
Itsellä alkoi verinen vuoto ihan kamalana rvk15+4 ja verta tuli niin paljon, että sotki housujen läpi sohvan ja autossa laitoimme pyyhkeen istuimelle joka oli aivan veressä ajaessamme sairaalaan. Heti ultrattiin, ja sikiö oli elossa ja potkiskeli. Joku harjoittelija siinä iloisesti sanoi, että pian saatte sitte leikkikaverin esikoiselle. Koko yön makasin sairaalassa ja annettiin verenvuotoa estävää lääkitystä ja lääkäri varoitteli, että sikiö voi vielä kuolla jos verenvuoto jatkuu. En saanut nukuttua, koko yön valvoin sairaalasängyssä ja tunsin jo kipujakin. Yritin olla ihan liikkumatta, ja rukoilin että verenvuoto loppuisi. Ensin tuntuikin että ei verta enää vuoda, mutta sitten alkoi taas hulahtelemaan kunnolla housuihin verta, mutta sikiö edelleen liikkui kovasti. Yhtäkkiä aamulla 5 aikaan tuli ihan hiljaista mahassa, ja soitin hoitajalle että se tais olla tässä nyt :´( Tiesin että sikiö kuoli. Heti samantien ultraamaan, ja niinhän se oli. Ei heilunut enää pienet kädet ei jalat. Sain synnytyksen käynnistävän lääkkeen ja pian synnytin sen pienen möykyn siihen sängylle. Hoitaja vielä kysyi haluanko katsoa, ei en halunnut. Syynä siis kohdun sisäinen verenvuoto tms. Toivottavasti Ap:llä onnellisempi loppu

Miten tunsit liikkeet tuossa vaiheessa, 15 viikolla? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Itsellä alkoi verinen vuoto ihan kamalana rvk15+4 ja verta tuli niin paljon, että sotki housujen läpi sohvan ja autossa laitoimme pyyhkeen istuimelle joka oli aivan veressä ajaessamme sairaalaan. Heti ultrattiin, ja sikiö oli elossa ja potkiskeli. Joku harjoittelija siinä iloisesti sanoi, että pian saatte sitte leikkikaverin esikoiselle. Koko yön makasin sairaalassa ja annettiin verenvuotoa estävää lääkitystä ja lääkäri varoitteli, että sikiö voi vielä kuolla jos verenvuoto jatkuu. En saanut nukuttua, koko yön valvoin sairaalasängyssä ja tunsin jo kipujakin. Yritin olla ihan liikkumatta, ja rukoilin että verenvuoto loppuisi. Ensin tuntuikin että ei verta enää vuoda, mutta sitten alkoi taas hulahtelemaan kunnolla housuihin verta, mutta sikiö edelleen liikkui kovasti. Yhtäkkiä aamulla 5 aikaan tuli ihan hiljaista mahassa, ja soitin hoitajalle että se tais olla tässä nyt :´( Tiesin että sikiö kuoli. Heti samantien ultraamaan, ja niinhän se oli. Ei heilunut enää pienet kädet ei jalat. Sain synnytyksen käynnistävän lääkkeen ja pian synnytin sen pienen möykyn siihen sängylle. Hoitaja vielä kysyi haluanko katsoa, ei en halunnut. Syynä siis kohdun sisäinen verenvuoto tms. Toivottavasti Ap:llä onnellisempi loppu

Minä olen tuntenut niitä perhosen siipiä jo viikosta 12 kummassakin raskaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:

Minä olen tuntenut niitä perhosen siipiä jo viikosta 12 kummassakin raskaudessa.

Ei kaikkia ilmavaivoja tarvitse liikkeiksi laskea

Hei!

Ensinnäkin, voimia sinulle!

Mä olen ihan maallikko, eikä mulla oikeasti ole kokemusta moisesta, koska onnellisesti on minun raskaudet sujuneet. Tää on ihan vain maallikkojärjellä ajateltua, mutta voisiko olla niin, että olisit odottanut kaksosia ja toinen niistä olisi mennyt kesken? Siihen viittaisi myös tuo lapsivesi. Eli siis ei-identtiset kaksoset, molemmat omissa sikiöpusseissaan..

Mutta kuten sanoin, en ole ammattilainen. Veikkailen vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirppu:
Hei!

Ensinnäkin, voimia sinulle!

Mä olen ihan maallikko, eikä mulla oikeasti ole kokemusta moisesta, koska onnellisesti on minun raskaudet sujuneet. Tää on ihan vain maallikkojärjellä ajateltua, mutta voisiko olla niin, että olisit odottanut kaksosia ja toinen niistä olisi mennyt kesken? Siihen viittaisi myös tuo lapsivesi. Eli siis ei-identtiset kaksoset, molemmat omissa sikiöpusseissaan..

Mutta kuten sanoin, en ole ammattilainen. Veikkailen vaan.

Hitsit...oiskohan mulla sitte ollu kolmoset??hui!ei vaan,kai se ois nähty ultralla jos ois ollu näin..?

Kyllä mulla ihan neuvolankorttiinkin täti merkkasi liikkeiden kohdalle plussaa tuossa vaiheessa kun asiasta mainitsin. Ja kyllä mä ilmavaivat erotan ihan kiitos vaan :)

Kovin erilailla näyttää naiset keskenmenoihinsa suhtautuvat...toiset pitää lähes hautajaiset, toiset vetää elossa olevana vessasta Itämereen. Toisilla veri hulahtelee vain keskenmenoissa, toisilla hulahtelee kaikesta läpi kuukautisten aikanakin. Mutta kahta asiaa en voi olla ihmettelemättä, ekanakin miksi ihmeessä naiset haluavat nähdä sen möykyn (tai imetyn mössön)? Ja toisekseen, miten ihmeessä täällä keskustelussa ihmiset on niin ilkeitä ja julmia toisilleen??? Missä kaikki solidaarisuus, tukeminen, myötäeläminen ym. jossa naisten pitäisi olla parhaimmillaan? Vai onko nainen sittenkin susi naiselle?

Ap:lle toivotaan parasta ja jaksamista sulle.

Sitten ohi aiheen tähän kommenttiin että ne sydänäänet voisi olla hikka. Vähän hassu logiikka, että ei se vielä voi olla niin kehittynyt, että sydän lyö, mutta on niin kehittynyt että hikottaa. Tämä vain sai minut nauramaan :D.

Itsellä alkoi verinen vuoto ihan kamalana rvk15+4
sikiö edelleen liikkui kovasti.

Kyllä mulla ihan neuvolankorttiinkin täti merkkasi liikkeiden kohdalle plussaa tuossa vaiheessa kun asiasta mainitsin. Ja kyllä mä ilmavaivat erotan ihan kiitos vaan :)

Miulla kans tuntu liikkeet jo rv.15, vaikka olin ekasynnyttäjä ;) Epäilin aluksi itsekin ja ajattelin, että kuvittelen vaan, mutta kun liikkeet sitten aikanaan vahvistuivat niin tuntuivat ihan samalta, mutta voimakkaammilta :)

Ap:lle vielä lohdutuksen sana, että miekin olen kokenu runsaan vuodon rv.11+6 ja sikiö selvisi :) Vuoto tuli todennäköisesti istukasta, myös limakalvovuotoa epäiltiin alhaisen hormoonitason vuoksi.
Nykyään tuo samainen sitkeä sikiö on 3kk ikäinen poikavauva :heart:

Minäkin toivottelen ap:lle kaikkea hyvää. Mä ehdin saada aikoinaan jo lähetteen kaavintaa varten, kun mulla oli verenvuotoa eikä lääkäri kuullut sikiön sydänääniä. Aamulla sitten menin suruissani sairaalaan, jossa lääkäri halusi ensin vielä tehdä ultran. Ja totesi, että "kiltti lapsihan se siellä hyppii". Nyt tuo mun "keskenmenoni" nukkuu omassa sängyssään ja täyttää syksyllä 17 vuotta =)

Yhteistyössä