Onko se tyhmyyttä vai välinpitämättömyyttä vai jopa toisten ihmisten aliarvioimista?

• Viestiketjun aloittaja amanda
  • Ensimmäinen viesti
amanda
Kun ei osata/viitsitä/vaivauduta kirjoittaa yhdyssanoja oikein? Kun ei viitsitä tekstiä tarkistaa virheiden osalta ennen sen lähettämistä?

Minä pidän yhdyssanoja osaamattomia automaattisesti tyhminä ja itseään täynnä olevina, jotka eivät arvosta lainkaan tekstinsä lukijoita ja vastaanottajia. Tekstin tarkistaminen on myös toisten huomioonottamista.

kileipoliisi
Huonoa suomenkieltä kirjoittavat ihmiset ovat musta jos ei tyhmiä niin heikkolahjaisia. Kyllä välimerkki-, yhdyssana ja kielioppisäännöt on opetettu jo peruskoulussa, ja jos ei niistä jaksa välittää, antaa itsestään lapsellisen ja kehittymättömän kuva.

Mihin katerogiaan noista esim. lukihäiriö tai keskittymishäiriö kuuluu, tyhmyyteen? :) Syitä on yhtä monta kuin on kirjoittajaakin.

Mua ei jaksa häiritä toisten virheet (teen niitä itsekin), kokoajan saisi olla helisemässä etenkin ircissä jos sille tielle lähtisin.

MB
No jo jaksaa olla pienestä pinna kireällä, jos tästä puhekielisestä tekstistä jaksaa kielioppivirheitä eritellä. Huhhuh, kyllä lopettaisin koko palstan lukemisen ja keskittyisin lehtiin ja kirjoihin.

haha
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
No jo jaksaa olla pienestä pinna kireällä, jos tästä puhekielisestä tekstistä jaksaa kielioppivirheitä eritellä. Huhhuh, kyllä lopettaisin koko palstan lukemisen ja keskittyisin lehtiin ja kirjoihin.
Mutta kun olen huomannut myös lehtien ja kirjojen sisältävän paljon kirjoitusvirheitä. Mm. tänään luin kirjan, jossa varmaan joka toisessa lausessa oli virhe, ja se ärsytti todella paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja kileipoliisi:
Huonoa suomenkieltä kirjoittavat ihmiset ovat musta jos ei tyhmiä niin heikkolahjaisia. Kyllä välimerkki-, yhdyssana ja kielioppisäännöt on opetettu jo peruskoulussa, ja jos ei niistä jaksa välittää, antaa itsestään lapsellisen ja kehittymättömän kuva.
En ymmärrä mitenkä se voi antaa "lapsellisen" ja "kehittymättömän" kuvan ihmisestä. ?
Se antaa oppimattoman kuvan ihmisestä kenties.

Albert Einstein ei tarun mukaan koskaan oppinut sitomaan kengännauhoja ja oppi puhumaan vasta neljävuotiaana.
Ei hänestä tyhmää saa tekemälläkään, lapsenmielisen ehkä ? Mutta onko sekään huono asia aina ?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Pah. Turha nipotus tynnyriin. :xmas:
Ei se ole nipotusta, vaan toiset on ihan aidosti huolissaan toisten älykkyydestä tai tässä tapauksessa sen puutteesta.

Jos minun kaverini kirjoittaisi mulle meilejä tai tekstareita miten sattuu, epäilisin vahvasti hänen olevan oikeasti tyhmä tai että hän ei välitä minusta, koska ei viitsi panostaa oikeinkirjoitukseen. Onneksi ystäväni kirjoittavat ymmärrettävää kieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Pah. Turha nipotus tynnyriin. :xmas:
Ei se ole nipotusta, vaan toiset on ihan aidosti huolissaan toisten älykkyydestä tai tässä tapauksessa sen puutteesta.

Jos minun kaverini kirjoittaisi mulle meilejä tai tekstareita miten sattuu, epäilisin vahvasti hänen olevan oikeasti tyhmä tai että hän ei välitä minusta, koska ei viitsi panostaa oikeinkirjoitukseen. Onneksi ystäväni kirjoittavat ymmärrettävää kieltä.
Nipotusta tuo on.

Kyllä minä 'leimaan' ihmisen tyhmäksi ihan toisista jutuista... :whistle:

--
Yhdyssanoista en niinkään tiedä, mutta kappalejakoa vois miettiä monet, jos haluavat tekstinsä olevan luettavaa.
Ei monestikaan tule luettua kirjoitusta joka on jätetty halkomatta kappaleisiin ja sisältävät vielä paljon välimerkkejä..

Kumpi on älykkäämpi, ihminen, joka osaa nopeasti koota tuhansista paloista koostuvan palapelin, mutta ei kirjoittaa sanaa palapeli oikein, vaan kirjoittaa sen kahtena erillisenä sanana?
Vaiko ihminen, joka kirjoittaa sanan oikein ja hallitsee oikeinkirjoituksen ja kieliopin, muttei osaa lainkaan koota palapeliä?

Alkuperäinen kirjoittaja amanda:
Kun ei osata/viitsitä/vaivauduta kirjoittaa yhdyssanoja oikein? Kun ei viitsitä tekstiä tarkistaa virheiden osalta ennen sen lähettämistä?

Minä pidän yhdyssanoja osaamattomia automaattisesti tyhminä ja itseään täynnä olevina, jotka eivät arvosta lainkaan tekstinsä lukijoita ja vastaanottajia. Tekstin tarkistaminen on myös toisten huomioonottamista.
tai sitten kyseessä on henkilö jolle äidinkielen kielioppi on hepreaa.. sitä ei ole tullut koskaan opittua ja siksi noita virheitä tulee paljon... kyse ei ole tyhmyydestä, ylimielisyydestä tai vastaavasta.. vaans iitä että jos mäkin joutuisin aina kaikki tekstini tarkistamaan ja jokaista sanaa miettimään että kuuluuko yhteen vai erikseen niin en kyl paljon mitään kirjottais...

juu tuli vaan mieleen
Alkuperäinen kirjoittaja amanda:

Kuulostit ihan meidän äidinkielen opettajalta. Joka on siis hurjan pätevä opettaja, joskin aina paasaa kuulijan/lukijan kunnioittamisesta :D

Keittiönoita
Mun kohdallani ainakin välinpitämättömyyttä. Korjaan kirjoitusvirheeni vain silloin, jos sillä virheellä on jokin oleellinen merkitys joko ymmärrettävyyteen tai esittämäni asian sisältöön.

mk
Kieltämättä tulee mieleen, että kaikki muumit eivät ole laaksossa. Mun ylimielisyys karisi kyllä kun palasin ulkomailta Suomeen ja jouduin täydentämään tutkintoani suomalaisessa yliopistossa. Ajattelin, että äidinkieli on aivan läpihuutojuttu.

Toisin kävi. Yhdyssanat ovat yksi vaikeimmista kielioppiasioista. "Kotiin päin" vai "kotiinpäin"? Menen edelleen sekaisin monessa asiassa.

Yhteistyössä