Onko se tyhmyyttä vai välinpitämättömyyttä vai jopa toisten ihmisten aliarvioimista?

• Viestiketjun aloittaja amanda
  • Ensimmäinen viesti
ap
Mä koen suurena henkilökohtaisena loukkauksena, mikäli kaverini kirjoittavat sähköpostilla, mesessä tai tekstareilla esim. "lähdetkö aamu palalle?" tai "lainaatko video kasetteja?". Typot on sitten asia erikseen ja niitä tulee väkisinkin mesettäessä.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä koen suurena henkilökohtaisena loukkauksena, mikäli kaverini kirjoittavat sähköpostilla, mesessä tai tekstareilla esim. "lähdetkö aamu palalle?" tai "lainaatko video kasetteja?". Typot on sitten asia erikseen ja niitä tulee väkisinkin mesettäessä.
Miksi koet loukkauksena? Ajattele mieluummin niin, että kaverisi ehkä yliarvioivat kykysi ymmärtää sellaistakin tekstiä, joka ei ole virheettömästi kirjoitettu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pidän sinua erittäin tyhmänä ja itsekkäänä ihmisenä, joka ei kunnioita toisia. Siis mikäli naurat aloitukselle.
Pidä ihan rauhassa vaan :LOL: etpä säkään liiemmilti toisia kunnioita, kun heitä täällä tyhmiksi haukut :LOL:
Mutta mä en sentään käytä noita kakaramaisia hymiöitä.

no
en suosittele aloittajalle ainakaan oikeustieteen opintoja, siellä kun on pikemminkin sääntö kuin poikkeus että proffien kirjoittamat kirjat vilisevät kirjoitusvirheitä ja omituisia lauserakenteita.

Pidän sinua erittäin tyhmänä ja itsekkäänä ihmisenä, joka ei kunnioita toisia. Siis mikäli naurat aloitukselle.
Pidä ihan rauhassa vaan :LOL: etpä säkään liiemmilti toisia kunnioita, kun heitä täällä tyhmiksi haukut :LOL:
Mutta mä en sentään käytä noita kakaramaisia hymiöitä.
Ei se silti poista sitä, ettet itsekin olisi epäkunnioittava ;)

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja amanda:
Kun ei osata/viitsitä/vaivauduta kirjoittaa yhdyssanoja oikein? Kun ei viitsitä tekstiä tarkistaa virheiden osalta ennen sen lähettämistä?

Minä pidän yhdyssanoja osaamattomia automaattisesti tyhminä ja itseään täynnä olevina, jotka eivät arvosta lainkaan tekstinsä lukijoita ja vastaanottajia. Tekstin tarkistaminen on myös toisten huomioonottamista.
Ei todellakaan välttämättä tyhmyyttä, onhan myös lukihäiriöisiä ihmisiä, ja osaaminen riippuu varmaankin myös koulutuksesta ja koulumenestyksestä. Kyllä yhdyssanavirheet minuakin hämäävät- joskus naurattavat ja toisinaan ärsyttävät. Samoin oikeinkirjoitusvirheet tuntuvat jopa uskomattomalta, siis että kirjoitetaan enään, siittä, aikas, viellä, erinlainen, gollagekangas, fliitsi, sydämmellinen, piirrustus jne.

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kun ei osata/viitsitä/vaivauduta kirjoittaa yhdyssanoja oikein? Kun ei viitsitä tekstiä tarkistaa virheiden osalta ennen sen lähettämistä?

Minä pidän yhdyssanoja osaamattomia automaattisesti tyhminä ja itseään täynnä olevina, jotka eivät arvosta lainkaan tekstinsä lukijoita ja vastaanottajia. Tekstin tarkistaminen on myös toisten huomioonottamista.
Ei todellakaan välttämättä tyhmyyttä, onhan myös lukihäiriöisiä ihmisiä, ja osaaminen riippuu varmaankin myös koulutuksesta ja koulumenestyksestä. Kyllä yhdyssanavirheet minuakin hämäävät- joskus naurattavat ja toisinaan ärsyttävät. Samoin oikeinkirjoitusvirheet tuntuvat jopa uskomattomalta, siis että kirjoitetaan enään, siittä, aikas, viellä, erinlainen, gollagekangas, fliitsi, sydämmellinen, piirrustus jne.
Korjaan, siis tuntuvat uskomattomilta :).

mk

Itseasiassa lukihäiriö on hahmotushäiriö. Eräänlaista tyhmyyttä. Onko sillä väliä? Ei. Mutta mua jotenkin huvittaa aina kun puhutaa, että jollain asialla ei ole yhteyttä älykkyyteen jos se on luki/hahmotushäiriö. No, mihin sitten? Mitä älykkyys on jollei hahmottamista. Mutta tajusin pointtisi ja olen samaa mieltä.

mk
Alkuperäinen kirjoittaja mk:

Itseasiassa lukihäiriö on hahmotushäiriö. Eräänlaista tyhmyyttä. Onko sillä väliä? Ei. Mutta mua jotenkin huvittaa aina kun puhutaa, että jollain asialla ei ole yhteyttä älykkyyteen jos se on luki/hahmotushäiriö. No, mihin sitten? Mitä älykkyys on jollei hahmottamista. Mutta tajusin pointtisi ja olen samaa mieltä.
korjaan "puhutaan" :) Ja varmasti paljon muutakin lukihäiriötä siellä seassa.

hahaa
Alkuperäinen kirjoittaja haha:
Alkuperäinen kirjoittaja MB:
No jo jaksaa olla pienestä pinna kireällä, jos tästä puhekielisestä tekstistä jaksaa kielioppivirheitä eritellä. Huhhuh, kyllä lopettaisin koko palstan lukemisen ja keskittyisin lehtiin ja kirjoihin.
Mutta kun olen huomannut myös lehtien ja kirjojen sisältävän paljon kirjoitusvirheitä. Mm. tänään luin kirjan, jossa varmaan joka toisessa lausessa oli virhe, ja se ärsytti todella paljon.
Jopas on sisällötöntä elämä, kun pitää tollaisista asioista ihan ärsyyntyä :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hahaa:
Jopas on sisällötöntä elämä, kun pitää tollaisista asioista ihan ärsyyntyä :D
Ei se ole elämänsisällöstä(kään) kiinni. Kuten tässä ketjussa on mainittu, se häiritsee lukijaa, koska tekstiä on vaikea lukea. Myös omalla kohdallani mietin kirjoittajan sivistystasoa sekä sitä, etteikö hän todellakaan ota lukijoita huomioon.

Tyhmä kirjoittaja
Minä kirjoitan varmaan paljon asioita väärin täällä. Enkä aina tiedä mikä on yhdyssana ja mikä ei. Johtuu osittain siitä että suomenkieli ei ole äidinkieleni.

Keittiönoita
Ei se ole elämänsisällöstä(kään) kiinni. Kuten tässä ketjussa on mainittu, se häiritsee lukijaa, koska tekstiä on vaikea lukea. Myös omalla kohdallani mietin kirjoittajan sivistystasoa sekä sitä, etteikö hän todellakaan ota lukijoita huomioon.
Mä luultavasti yliarvioin palstalaisia. Tai siis en ole ajatellut, että mun pitää kirjoittaa asuntokauppa eikä asunto kauppa, jotta lukija ymmärtäisi kirjoittamani.

Yhteistyössä