Onko se oikeesti jotenkin teidän pussista pois, jos hoitajat saiskin palkankorotuksen???

  • Viestiketjun aloittaja Äiti, mutta myös sh
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina _:
Niin ja toi vaade saada palkat muiden teollisuusmaiden kanssa samalle tasolle - huh, eihän ne Suomessa muillakaan aloilla ole muiden teollisuusmaiden tasolla.
Eli siis yksikään ala ei saisi edes vaatia suunnilleen samaa palkaa kuin muissa maissa? Ihmeellistä ajattelua! Aina vain pitäisi nöyrtyä ja tyytyä siihen minkä saa.
Ja kyllä ne kansanedustajatkin perusteli jotakin palkankorotustaan sillä, että saadaan palkat samalle tasolle kuin muissa EU-maissa.

Ja edelleen, että on niitä muitakin matalapalkka-aloja -niin onkin, mutta niillä on omat järjestöt, joiden pitäisi ajaa heidän asiaansa. Vai pitäisikö siis Tehynkin olla vaatimatta mitään kun muutkaan eivät vaadi?
 
ohjelmistosuunnittelija
Alkuperäinen kirjoittaja huutopää:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja huutopää:
Ei ole, mutta on paljon muitakin huonosti palkattuja aloja, mutta kun ovat miesvaltaisia niin siitä ei nosteta haloota
Missä miesvaltaisella alalla maksetaan bruttona alle 1750e/kk (sh palkka noin suurinpiirtein)?
ainakin puusepän tuntipalkka on 7e tunti. siis sellaisen joka tulee suoraan koulusta
Nuo ovat perusasteen ammatteja. Näitä palkkoja verrataan lähihoitajiin ja laitoshuoltajiin. Kyllä minunkin kaverini saa pientä palkkaa rengasasentajana. Verrataanpa sairaanhoitajien palkkoja kunnan ja valtion insinööreihin, niin on oikea kohde. Tosin kirjastonhoitajat ovat paremmin koulutettuja, joten heillä tulee olla sairaanhoitajia isompi peruspalkka (Taitaa niin ollakin). Sairaanhoitajilla lisät nostavat palkkoja, kuten muillakin aloilla. Mutta eipä tuo ohjelmistosuunnittelijan (koulutus maisteri tai inssi) TES:n minimipalkka ole sairaanhoitajan peruspalkkaa isompi. Kunnalla on pienet palkat joka alalla.
 
Jokainen joka on jonkinlaisen koulutuksen itselleen hankkinut ja töitä tekee niin on palkkansa ansainnut. Tällä hetkellä tapetilla ovat sairaanhoitajat ja muut hoitotyötä tekevät jotka vaativat itselleen kunnollisia palkankorotuksia. (tehyynhän kun kuuluu muitakin kuin vain sairaanhoitajia..) Joku tuolla oli sitä mieltä että kyllä lääkäreille kuuluu kunnon palkka kun he sentään töitä tekevät hiki hatussa.. Juu, no.. olette varmasti tietoisia siitä että kun lääkäri käy katsomassa asiakasta että jep, ompelua vaativa haavahan se, antaa määräyksen hoitajalle ja poistuu paikalta takinliepeet liehuen niin hoitaja ompelee sen haavan ja lääkäri saa tästä itselleen erillisen ns. toimenpidepalkkion. Varsinaisen työn kuitenkin tekee hoitaja.Sama käytäntö toimii monessa muussakin hoitoa vaativassa tilanteessa koko ajan. Hoitaja tekee mitä lääkäri määrää ja lääkäri saa korvauksen. Eivätkä lääkärit tosiaankaan suostu siihen että kyseiset toimenpidepalkkiot siirrettäisiin tulemaan hoitajille. Sitten se että ovatko hoitajien palkat meidän muiden pussista pois, osittain kyllä, samoin kuin kaikkien muidenkin jotka töitä tekevät kunnallisilla aloilla. Veroeuroinhan tätäkin maata pyöritetään. Kannattaa kuitenkin miettiä sitäkin asiaa että kuinka moni tämän päivän "nuorista" on valmis hoitamaan tulevaisuudessa omat vanhempansa? Ellei hoitotyöhön saada lisää väkeä niin mitäs tehdään? Palataan synnyttämään saunoihin? Jätetään suosiolla ihmisiä hoitamatta? Muutetaan ulkomaille? Moni puhuu siitä että ei tällä ahneella meiningillä sairaanhoitajien arvostus lisäänny -onkos sitä ollut silloin kun ovat olleet hiljaa? Eiköhän tässä nyt ole arvostuksen hakemisen sijaan kyse siitä että haetaan parempaa korvausta tehdystä työstä.
 
August
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta loppuuko hoitajien rutina, kun saa rahaa enemmän taskuun? Onko se sitte niin, että niitä paskahommia tehdään sitten hymyssä suin ja ajatellaan, että kyllähän mulle tästä hyvin maksetaan. Eikös kuitenkin olis järkevintä, että käytettäs ne rahat uusien virkojen käyttöön ja näin ollen hoitajien raskas työtaakka kevenis. En kuitenkaan usko, että sillä lihavammalla rahapussilla se työn määrä jotenkin muuttuis.
Just näin!

 
vieras
Mua ainakin on alkanut risoon se, kun he ovat koko ajan moittimassa opettajia. Ei jokaisesta työstä voi maksaa samaa palkkaa ja ihan ku opettajat ei tekis työtä. Opetelkoot arvostaa ensin muita. Ja tietty tää ei ny kaikkia koske,mutta on paljon ollut tälläistä täällä päin ilmassa.
 
Aniida
en ole hoitaja enkä muutenkaan työn kautta missään tekemisissä terveydenhoito alan kanssa, mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että enemmän liksaa! eihän sinne kukaan enää edes mene ja kuka meitä sitten hoitaa vanhana? tai sairaana? tkrä ammatti, ehdottomasti.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja AugustMoon:
No entäs muut tehyläiset, meitä on muitakin kuin sairaanhoitajia!! ;)
Eiköhän ne korotukset tule muillekin AMK-tason tutkintoa edellyttävissä tehtävissä työskenteleville hoitoalan ihmisille kuten labrahoitajille, röntgenhoitajille, toimintaterpeuteille, lääkintäjumppareille ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan.

 
Katriina _
Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina _:
Luultavasti se ois jollain tapaa välillisesti pois, terveydenhuollon yms. kunnallisissa maksuissa, jotka väistämättä nousevat hoitajien roiman palkankorotuksen ansiosta.

En kuitenkaan vastusta palkankorotuksia siksi, vaan siksi, että ne eivät minusta oikeasti tunnu kovin perustelluilta työn vaativuuteen jne. nähden. Palkkaus on mielestäni tällä hetkellä kohtuullisella tasolla. Niin ja toi vaade saada palkat muiden teollisuusmaiden kanssa samalle tasolle - huh, eihän ne Suomessa muillakaan aloilla ole muiden teollisuusmaiden tasolla.
Sanoo ihminen, joka ei tiedä mistä puhuu. Itse aloitin työt yliopistollisessa keskussairaalassa sairaanhoitajana kuukausi sitten. Olen aivan pöyristynyt siitä kiireestä ja resurssien vähäisyydestä, vain pakolliset työt ehditään tekemään. Hoitajilla on oikeus vaatia vaaativasta työstä kunnon palkkaa. Hoitajia ei voi syyttää siitä, jos verovaroin kustannettu terveydenhuolto alkaa olla tiensä päässä

Enempää esitystäsi kommentoimatta, tiedän hyvinkin mistä puhun ja kun vertaan hoitajien työn vaativuutta joihinkin muihin raskaampiin, mutta matalammin palkattuihin ammatteihin, niin valitettavasti en näe syytä hoitajien järjettömiin korotuspyyntöihin. Korotukset ok, mutta jonnekin se raja on vedettävä..
 
vieras
Mielestäni hoitajat, etenkin erikoissairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, mutta 500 euroa kerralla on ahneutta. Se olisi markka-aikana ollut 3000 markkaa lisää joka kuukausi, kuka olisi kehdannut moista edes pyytää? Hoitajat ovat alansa kuitenkin itse valinneet ja palkankorotus olisi tarpeen monille muillekin naisvaltaisille aloille. Ja kyllä me jokainen veroissa maksamme sen mahdollisen 500?:n korotuksen, kotiäiditkin!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni hoitajat, etenkin erikoissairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, mutta 500 euroa kerralla on ahneutta. Se olisi markka-aikana ollut 3000 markkaa lisää joka kuukausi, kuka olisi kehdannut moista edes pyytää? Hoitajat ovat alansa kuitenkin itse valinneet ja palkankorotus olisi tarpeen monille muillekin naisvaltaisille aloille. Ja kyllä me jokainen veroissa maksamme sen mahdollisen 500?:n korotuksen, kotiäiditkin!
Mikäs on muuten nykyisin sairaanhoitajan ja erikoissairaanhoitajan ero koulutuksessa? Itse olen suorittanut silloin kivikaudella nk. vanhamuotoisen sairaanhoitajan tutkinnon ja erikoistumaan saattoi lähteä sitten, kun oli vähintään 2 vuotta ollut työelämässä sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen. Erikoistumisopinnot kestivät vuoden. Mites siis nykyisin?

 
vieras
Mulla ei ole mitään sitä vastaan et hoitajien palkkaa nostetaan, vaan sitä vastaan on et miten se erotellaan et onko hyvä hoitaja vai vähän huonompi, mun mielestä ei hoitajan pitäs sanoa et en tiedä, jos hän on hoitava hoitaja potilaalle, kuten sain tässä äsken kuulla. Omaiset oli hoitajalta kyselleet isänsä vointia ja hoitoon liittyviä juttuja, hoitaja oli tuumannut, et en tiedä.... kamalaa minusta
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei ole mitään sitä vastaan et hoitajien palkkaa nostetaan, vaan sitä vastaan on et miten se erotellaan et onko hyvä hoitaja vai vähän huonompi, mun mielestä ei hoitajan pitäs sanoa et en tiedä, jos hän on hoitava hoitaja potilaalle, kuten sain tässä äsken kuulla. Omaiset oli hoitajalta kyselleet isänsä vointia ja hoitoon liittyviä juttuja, hoitaja oli tuumannut, et en tiedä.... kamalaa minusta
Suomessa hyvälle ja huonolle hoitajalle maksetaan saman verran. Sitä kutsutaan tasa-arvoksi :/

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei ole mitään sitä vastaan et hoitajien palkkaa nostetaan, vaan sitä vastaan on et miten se erotellaan et onko hyvä hoitaja vai vähän huonompi, mun mielestä ei hoitajan pitäs sanoa et en tiedä, jos hän on hoitava hoitaja potilaalle, kuten sain tässä äsken kuulla. Omaiset oli hoitajalta kyselleet isänsä vointia ja hoitoon liittyviä juttuja, hoitaja oli tuumannut, et en tiedä.... kamalaa minusta
Suomessa hyvälle ja huonolle hoitajalle maksetaan saman verran. Sitä kutsutaan tasa-arvoksi :/
Niin, se iän kuulu tasa-arvo... mut oikeesti, toki he palkkansa ovat ansainneet mut ku niitäkin on jotka eivät sitä ole ansainneet. Tässäpä pulma...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, se iän kuulu tasa-arvo... mut oikeesti, toki he palkkansa ovat ansainneet mut ku niitäkin on jotka eivät sitä ole ansainneet. Tässäpä pulma...
Pulmahan se kuntapuolella on. Yksityisellä taas on turha mennä pyytämään palkankorotusta, jos asiakkailta eli potilailta on tullut negatiivista palautetta, mutta jos on tullut positiivista, niin voipa käydä pyytämässäkin.

Mun mielestä se viikolla ollut juttu ruotsalaishoitajien palkoista oli aika hyvä. Siinä yksi hoitaja kertoi, että palkka riippuu paljon siitä, kuinka kovasti työnantaja sut haluaa töihinsä. Jos maineesi siis hoitajana on hyvä, voit jo työhaastattelussa pyytää enemmän palkkaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei ole mitään sitä vastaan et hoitajien palkkaa nostetaan, vaan sitä vastaan on et miten se erotellaan et onko hyvä hoitaja vai vähän huonompi, mun mielestä ei hoitajan pitäs sanoa et en tiedä, jos hän on hoitava hoitaja potilaalle, kuten sain tässä äsken kuulla. Omaiset oli hoitajalta kyselleet isänsä vointia ja hoitoon liittyviä juttuja, hoitaja oli tuumannut, et en tiedä.... kamalaa minusta
Jos ei ole erikseen antanut lupaa siihen että hoitotietoja saa omaisille kertoa niin silloinhan niitä ei saa kertoa.. Sitäpaitsi kyseinen hoitaja on saattanut juuri tulla työvuoroon eikä ole vielä saanut raporttia vapaavuoronsa aikana potilaan hoidossa ja voinnissa tapahtuneita asioita.. Että kamalaahan tuo juu... Tokihan omahoitajan pitää olla potilaasta vastuussa koko ajan -vapaallakin...
 
Riipputisurupuska vaihteeksi
Kattelin jo päivän lehtiäkin kuinka naiset (p..le) osaakin olla kateellisia toisilleen pätöpalkoista!!

KAIKKI naisvaltaiset alat on kehnosti palkattuja-olivatpa myyjiä, siivoojia, hoitajia tai mitä vaan, joten ottaisivat lusikan kauniiseen käteen ja olisivat joskus kerrankin toistensa kanssa kimpassa edes henkisesti eivätkä vähättelemässä tai mollaamassa kuka tarttee lisää liksaa ja kuka ei!

Tässä sitä meikäkin odottaa sitä "suurta" 11% korostustaan siivoojan palkkaansa ja taidan ehkä sitten lähteä lukemaan lisää hoitoalaa, jotta pääsisin näistä "suurista" hoitopalkoista nauttimaan....

Toivon totisesti, että nämä rahakirstunvartijat mölökit ovat joskus meikän siivouksen kohteena tai peffan pesun tarpeessa niin voitais sitten kysäistä, että missäs ne suuret tasokorotukset miljoonineen nyt luuraa......

Ja lehmätkin lentää, kun Arkadian mäeltä kysyy.......................................
 

Yhteistyössä