onko se niin kamalaa jos ei sitä rinsessaa synnykkään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen myös tällä palstalla pyöritellyt monesti silmiäni näissä tyttö/poika keskusteluissa. Täällä täytyy pyöriä tosi yksioikostakin porukkaa, koska mä en halua uskoa, että näin suuri osa ihmisistä oikeasti säälittelisi mua, koska mulla on vaan näitä räkänokkaisia, huonotapaisia pojan nassikoita. Kumma juttu, kun minä oon niistä ihan hirmusen ylpeä ja onnellinen. Ja erityisen kummallista, että mä voisin ihan hyvin ottaa niitä meidän perheeseen pari lisääkin. Enkä mä koskaan hankkisi yhtään lasta, jos sukupuoli olisi mulle niin tärkeä asia, että viikkotolkulla surisin "väärää" sukupuolta.

Tämä on niin ihanasti kirjoitettu :,)
Varsinkin tuo viimeinen lause!

meillä on 3 tyttöä ja mieli halajais vielä yhtä lasta. Mutta minua inhottaa ulkopuolisten kommentit "nyt vielä sitä poikaa tekemään". Emme todellakaan neljättä lasta sen vuoksi halua että pitäis se poika saada. onnellisia oltais jos neljäskin ois tyttö. mutt jos se sitte olisi poika niin ihan varmasti suurin osa kommentois et "vihdoinki te saitte sen Pojan". Niin kuin ois vaan sitä yritetty ja 3 tyttöä jouduttu tekeen sitä ennen :/

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Mä haukuin sitä, että mua sanotaan typeräksi ja vaikka miksi, kun yritän perustella kantani. En toki haukkunut poikalapsia, itsellä niitä on kolme kappaletta ja kuten sanottua, en vaihtaisi

Minusta sinä et ole vielä oikein perustellut kantaasi. Vai oliko ne kampaus/shoppailujutut IHAN OIKEASTI sun perustelut? Vai se silläsipuli? Vai jopa se makaronilaatikko? (Ihan sivumennen, monet huippukokit ovat miehiä.)

Sinä oletat - perustuen ei-mihinkään - että sinulla tulee olemaan paremmat välit tyttäreesi. Aika heikot teesit sulla. Sitäpaitsi - tuolla asenteella sinä varmistat sen, että poikiisi et ainakaan niitä hyviä suhteita tule saamaan.

Kuule mitään asennetta mulla ei ole lapsiini, muuta kuin että ne on mun rakkaita lapsia joka ikinen. Sä et näköjään osaa sisäistää lukemaasi, joten en jaksa enää vääntää.

Kysyin Sara sinulta jo aiemmin että onko sinulla yhtään tyttölasta? Et vielä vastannut ;) Vai onko Sinun peruste sille, että toivot tyttölasta vain se että haluat myös kokea tyttölapsen äitiyden? Vai onko ne nuo edelle mainitsemasi makaroni- ja kampausjutut?

Alkuperäinen kirjoittaja voi ku saiski sitä mitä tilaa:
meillä on 3 tyttöä ja mieli halajais vielä yhtä lasta. Mutta minua inhottaa ulkopuolisten kommentit "nyt vielä sitä poikaa tekemään". Emme todellakaan neljättä lasta sen vuoksi halua että pitäis se poika saada. onnellisia oltais jos neljäskin ois tyttö. mutt jos se sitte olisi poika niin ihan varmasti suurin osa kommentois et "vihdoinki te saitte sen Pojan". Niin kuin ois vaan sitä yritetty ja 3 tyttöä jouduttu tekeen sitä ennen :/

Kaverilla on 3 tyttöä ja neljäs tulossa. Ultrassa käytyä kaikki kyseli vaan, että no kumpi kumpi, ja kun kaveri kertoi, että neljäs prinsessa siellä näkyi, niin harvapa onnitteli. Tosi syvältä tommonen, varsinkin, kun pelkään, että lapset itse eivät aikanaan näiltä puheilta säästy.

Alkuperäinen kirjoittaja ei v-ttu sentään:
Ottasin ihan kumpaa vaan jos tulisin edes raskaaks helvetillisen neljän vuoden turhan yrityksen jälkeen!!! Tollasille turhan narisijoille ois ihan oikein kun elämä pikkasen opettas...

on kuule opettanut ja kovalla kädellä. oman hengenvaarallisen sairauden takia (eloonjäämismahkut oli alle prosentin) ja lapsen liki hukkumisen ja toisen lapsen vaikeiden sairauksien ja monien keskenmenojen ja vuosien lapsettomuuden muodossa vähintäänkin ja silti se oma tyttö olisi unelmien täyttymys.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Kaverilla on 3 tyttöä ja neljäs tulossa. Ultrassa käytyä kaikki kyseli vaan, että no kumpi kumpi, ja kun kaveri kertoi, että neljäs prinsessa siellä näkyi, niin harvapa onnitteli. Tosi syvältä tommonen, varsinkin, kun pelkään, että lapset itse eivät aikanaan näiltä puheilta säästy.

Meillä on poika ja tyttö ja meille on puolestaan sanottu, että nythän teidän ei tarvtsei enää tehdä lisää lapsia kun teillä on molemmat. :O Eipä meillä lasten sukupuoli kyllä liity millään tavalla lapsilukuun...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

surullista mutta totta. Minusta ois kutkuttavan suloisen pirullista valehdella kaikille et "vihdoinkin meille tulee poika" jos joskus vielä odotan neljättä tyttöä. Ois sit kiva nähdä naaman ilmeet ku oiski "vaan" neljäs tyttö. Ehkä nää pojan-toivojat tajuis hävetä omia juttujaan sitte. tod.näk kyllä eivät osais. Säälisivät tietysti meitä entistä enemmän :D

Jotenkin tää on vähän käsittämätöntä, että joillekkin sillä sukupuolella on oikeasti väliä. Ehkäpä myös aavistuksen verran outoa.
Noh, mut mä oon normaali ja se riittää mulle :)

Kuule mitään asennetta mulla ei ole lapsiini, muuta kuin että ne on mun rakkaita lapsia joka ikinen. Sä et näköjään osaa sisäistää lukemaasi, joten en jaksa enää vääntää.

No mitä ne 'pojat on vaan isin kanssa motocrossaamassa' jutut sitten muka olivat?

Sulla on selvästikin käsitys siitä, mitä poikien maailmaan saa tai pitää kuulua. Poika voi olla hyvinkin kiinnostunut kulttuurista, lapsista, ulkonäöstään, pukeutumisesta, tuoksuista, eikä se poissulje sitä, että pitäisi myös autoista, prätkistä tms.

Sulla on kaikki avaimet käsissäsi avata lapsillesi vähän isompi maailma.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
En kyllä minäkään ymmärrä tätä poikien lyttäämistä mikä täällä tuntuu vallitsevan. :( Mulla esikoinen poika ja kuopus tyttö. Itse ajattelen niin, että meille on sattunut syntymään yksi kappale kumpaakin sukupuolta, muttei olisi kyllä harmittanut alkuunkaan, jos kuopus olisi myös ollut poika, eikä sen takia kyllä oltaisi lisää lapsia lähdetty tekemään että pitää tyttö saada. Pääasia, että ollaan saatu lapsia ja vieläpä terveitä sellaisia.

Muutenkin monella tuntuu poikien kohdalla olevan se ajatus, että pojat ovat vaan riehuvia räkänokkia, mutta ei meillä ainakaan sellaista miehenalkua asu. Vilkas ja menevä nuori mies kyllä, joka on myös erittäin empaattinen, herkkä, kohtelias ja ihana poika, ihan kuten siskonsakin. <3

Minulla itselläni ei ole poikia. Olen toivonut ja saanut tyttöjä, joskin pojatkin olisivat olleet tervetulleita taloon.

En itse pidä poikia räkänokkina, mutta useamman kuin yhden äidin olen kuullut sanovan, että pojat ovat erilaisia: meluisampia, likaisempia, vaatteita rikkoutuu ja tapella nahistellaan. Pojilta hyväksytään meluisat leikit ja nujakointi. Tytöt ovat pikku prinsessoja, nukkeja ja balleriinoja.

Yhteistä näille äideille on ollut se, että heillä kellään ei ole ollut omia tyttölapsia. Kaipa he tietävät pojista enemmän kuin minä. Heitä minun kai pitäisi siis uskoa.

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Mulle tärkein asia oli, että lapsi on elävä.

nimenomaan. kaikkien näiden vuosien ja keskenmenojen jälkeen kun saisi edes sen lapsen elävänä syliin. vaikka sitten olisi kolmas poika. ei mitään väliä sukupuolella.

Siis haista pas.ka! Mistä näitä tyyppejä putkahtelee? Minä en tekaise itselleni ostosseuraa, mutta mitä vitun pahaa on siinä, että mä toivon tulevaisuudessa käyväni tyttäreni kanssa ostoksilla. Sinä tässä uskomaton olet! Oksettava! Hel.vetti, että alkaa suututtamaan!

Ja siinä toinen. Puhun todennäköisyyksistä, en automaattisuuksista.

Sulla on melkonen stereotypia-ajattelutapa... Älä viitsi yleistää kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Miksei pojan kanssa vois käydä???

Voi toki, jos se suostuu, mutta aika harva teini-ikäinen tai vanhempi poika suostuu varsinkaan äitinsä kanssa lähtemään kaupungille.

Harvemminpa olen teini-ikäisen tytönkään nähny lähtevän mielellään äitinsä kans kaupungille shoppaileen.
Enemmän on ne, joiden äidit yrittävät elää elämäänsä tyttäriensä kautta.

Sä nyt selvästi haluat vain ärsyttää ja tuottaa pahaa mieltä. Oikein hienoa! Olet varmasti hyvä äiti. Tapu tapu!

Ja mitä tekemistä tuolla on äitiyden kanssa?

Minkä ikäinen sä olet oikein? Anteeksi, mutta sinusta nousi mielikuva, jossa sinulla on vaaleanpunaiset hörhelökamppeet päällä ja poljet jalkaa pää punasena, kun et ole saanu tahtoas läpi. Ei pahalla, mutta tämmösen mielikuvan sun teksteistä sai.

Kyllä se lähtee noiden lasten käyttäytyminen ihan kotona opetetun perusteista.

Tytsi-89: Sullakin aikamoista yleistystä.

Mulla taas suhde anoppiin on loistava, samoin miehelläni äitiinsä. Kyllä mun mies kykenee puhumaan myös vaikka synnytysasioista äitinsä kanssa. Taas mieheni sisko, joka on mun kans samanikäinen, on kylmä kuin jääpuikko. Ei arvosta äitiään eikä muita sisaruksiaan ollenkaan. Hänen käytöksensä perhettään kohtaan on anteeksiantamatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja taina:
Minulla 3 poikaa ja 1 tyttö, ja pidän todellakin enemmän pojista, noin yleisellä tasolla. Pidän tyttöjä kamalina vinkuiitoina. Ärsyttäviä. Ja kun ikää tulee niin muuttuvat vaan hankalammiksi, juoruilua ja kieroilua. Viides lapsi tulee jos on tullakseen ja saa luvan olla poika :D tai annan pois ;)
Ja ei miehiä kiinnosta noi tyttöjen toohut, kylä miehillä pitää poikia olla.

peesi. meilläkin 1 vinkuiita :D ja 1 normaalisti käyttäytyvä poika, jolla vain harvoin nuha ja silloinkin nenä niistetään. jos kolmannen saisin, toivoisin ehdottomasti poikaa.
pojat ottaa asiat rennommin eikä vikise joka asiasta. pojat osaa leikkiä porukassa, tytöt ei. vähän yleistäen.

Minulla 3 poikaa ja 1 tyttö, ja pidän todellakin enemmän pojista, noin yleisellä tasolla. Pidän tyttöjä kamalina vinkuiitoina. Ärsyttäviä. Ja kun ikää tulee niin muuttuvat vaan hankalammiksi, juoruilua ja kieroilua. Viides lapsi tulee jos on tullakseen ja saa luvan olla poika :D tai annan pois ;)

peesi. meilläkin 1 vinkuiita :D ja 1 normaalisti käyttäytyvä poika, jolla vain harvoin nuha ja silloinkin nenä niistetään. jos kolmannen saisin, toivoisin ehdottomasti poikaa.
pojat ottaa asiat rennommin eikä vikise joka asiasta. pojat osaa leikkiä porukassa, tytöt ei. vähän yleistäen.

Meillä on viisi tyttöä jotka ei vikise ja osaavat leikkiä porukassa, aina on iso joukko leikissä mukana. Kumottu tuo sinun teoria siis. Ihan kasvatuksesta kiinni, jos saa huonosti käyttäytyvän räkänokkaisen pojan tai vinkuvan ja kieron tytön niin kannattaa katsoa peiliin :p

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
En kyllä minäkään ymmärrä tätä poikien lyttäämistä mikä täällä tuntuu vallitsevan. :( Mulla esikoinen poika ja kuopus tyttö. Itse ajattelen niin, että meille on sattunut syntymään yksi kappale kumpaakin sukupuolta, muttei olisi kyllä harmittanut alkuunkaan, jos kuopus olisi myös ollut poika, eikä sen takia kyllä oltaisi lisää lapsia lähdetty tekemään että pitää tyttö saada. Pääasia, että ollaan saatu lapsia ja vieläpä terveitä sellaisia.

Muutenkin monella tuntuu poikien kohdalla olevan se ajatus, että pojat ovat vaan riehuvia räkänokkia, mutta ei meillä ainakaan sellaista miehenalkua asu. Vilkas ja menevä nuori mies kyllä, joka on myös erittäin empaattinen, herkkä, kohtelias ja ihana poika, ihan kuten siskonsakin. <3

Minulla itselläni ei ole poikia. Olen toivonut ja saanut tyttöjä, joskin pojatkin olisivat olleet tervetulleita taloon.

En itse pidä poikia räkänokkina, mutta useamman kuin yhden äidin olen kuullut sanovan, että pojat ovat erilaisia: meluisampia, likaisempia, vaatteita rikkoutuu ja tapella nahistellaan. Pojilta hyväksytään meluisat leikit ja nujakointi. Tytöt ovat pikku prinsessoja, nukkeja ja balleriinoja.

Yhteistä näille äideille on ollut se, että heillä kellään ei ole ollut omia tyttölapsia. Kaipa he tietävät pojista enemmän kuin minä. Heitä minun kai pitäisi siis uskoa.

No tottahan toki pojat ja tytöt ovat erilaisia, kyllä olen itsekin huomannut selkeitä, sukupuoleen liittyviä eroja omieni välillä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, ettei lapsen sukupuoli määrää käyttäytymistä, vaan persoona ja kasvatus. Poika toki rymyää ja nujuaa, mutta niin tekee tyttökin ihan yhtälailla-eikä meillä ole eri sääntöjä kummallekaan lapselle riehumisen tai muunkaan suhteen. Ei haluta kasvattaa pojasta "spiderman"-poikaa, jolla on lupa riehua ja käyttäytyä huonosti vain siksi että on poika-eikä haluta sulkea myöskään tyttöä prinsessa-muottiin istumaan kiltisti aloillaan ja hoivaamaan nukkejaan.

peesailen tätä meillä yksi vinkuheinä tyttö ikää 8v se oli siihen 1v asti prinsessa mutta vuosi vuodelta vaan pahanee nyt jo alkanut joku esimurkkuikä tyttö on järkyttävän itsepäinen kiukuttelia,marisia,juoruilia ym ym

sitten on nämä 2 poikaa niin eivät ole edes yhdessä niin pahoja kun tuo tyttö yksinään.
nyt raskaana ja todellakin toivon että tämä olisi poika =) en tiä miten mun hermo parkani kestää jos tähän taloon vielä yksi neiti känkkäränkkä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:

No tottahan toki pojat ja tytöt ovat erilaisia, kyllä olen itsekin huomannut selkeitä, sukupuoleen liittyviä eroja omieni välillä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, ettei lapsen sukupuoli määrää käyttäytymistä, vaan persoona ja kasvatus. Poika toki rymyää ja nujuaa, mutta niin tekee tyttökin ihan yhtälailla-eikä meillä ole eri sääntöjä kummallekaan lapselle riehumisen tai muunkaan suhteen. Ei haluta kasvattaa pojasta "spiderman"-poikaa, jolla on lupa riehua ja käyttäytyä huonosti vain siksi että on poika-eikä haluta sulkea myöskään tyttöä prinsessa-muottiin istumaan kiltisti aloillaan ja hoivaamaan nukkejaan.

Se minua juuri ärsyttääkin, että puolustellaan poikien huonoa käytöstä sillä, että "pojat ovat poikia". Ja sitä korviavihlovaa huutoa sillä, että "pojat vaan on erilaisia".

Saati se ajatus, etten tiedä lasten kasvatuksesta mitään, kun minulla on VAAN tyttöjä.

Sinulla sen sijaan tuntuu olevan samantapaiset ajatukset kuin minullakin

Alkuperäinen kirjoittaja tepu:

peesailen tätä meillä yksi vinkuheinä tyttö ikää 8v se oli siihen 1v asti prinsessa mutta vuosi vuodelta vaan pahanee nyt jo alkanut joku esimurkkuikä tyttö on järkyttävän itsepäinen kiukuttelia,marisia,juoruilia ym ym

sitten on nämä 2 poikaa niin eivät ole edes yhdessä niin pahoja kun tuo tyttö yksinään.
nyt raskaana ja todellakin toivon että tämä olisi poika =) en tiä miten mun hermo parkani kestää jos tähän taloon vielä yksi neiti känkkäränkkä tulee.

Ihana kun jotkut täällä tohtivat myöntää että myös ne tytöt voi olla niitä rassaavia vinkuiitoja ja narisijoita :D
Yleensä se on sitä "ei meidän pikkuneiti vaan"..
Täällä kans huomattu, tyttö todella kova vinkumaan, narisemaan ja vaatii ja vinkuu sen sata kertaa eikä sittenkään anna periksi.
Meillä siis todellakin poikalapsi on helpompi :D

Alkuperäinen kirjoittaja tepu:

Ihana kun jotkut täällä tohtivat myöntää että myös ne tytöt voi olla niitä rassaavia vinkuiitoja ja narisijoita :D
Yleensä se on sitä "ei meidän pikkuneiti vaan"..
Täällä kans huomattu, tyttö todella kova vinkumaan, narisemaan ja vaatii ja vinkuu sen sata kertaa eikä sittenkään anna periksi.
Meillä siis todellakin poikalapsi on helpompi :D

lisäilen viä että se jankuttaminen äiti saanko,saanko,saanko ja 100 kertaa sama ruikutus..hyppii tasajalkaa,paiskoo ovia heti jos ei mennä neidin mukaan ja uhkailee..

*voi rakas masukki olethan poika niin äidin hermot säilyy* =) =)
nuo pojat on todellakin kilttejä toisin kaikki sukulaiset ei sitä tiedä ja kun yö hoitoon pitäs joku ottaa niin ylensä se on tuo esikko tyttö mä oon vaan ihan mielissäni että vuorokauden loman saan sillon tällön tuosta vinkujasta =) en tiä edes haluanko tietää millanen on murkkuikä kun nyt jo ollaan vastakkain kaikessa

taas kaverin 15v poika on paaljoon pahempi käytökseltään kun mun tyttö....aiheuttaa käytöksellään äitille kunnon raivarin ainakin pari kertaa viikossa....istuu koneensa ääressä passuttaen äitiään kaiket päivät ja jostain syystä äiti sallii tämän...ei tee mitään kotitöitä yms...jatketaanko listaa vielä?!...kuka tyttö tommosta ärrimurri laiskimusta huolii isona miehekseen?? Valitettavasti joku joka sitten vinkuu täällä kaksplussan palstalla miksi miestä ei kiinnosta mikään muu kun koneella istuminen,mitään ei osaa tehä!! Älkää hyvät äitit tehkö tommosta karhunpalvelusta niille mammanpojillenne:(

Alkuperäinen kirjoittaja täällä:
taas kaverin 15v poika on paaljoon pahempi käytökseltään kun mun tyttö....aiheuttaa käytöksellään äitille kunnon raivarin ainakin pari kertaa viikossa....istuu koneensa ääressä passuttaen äitiään kaiket päivät ja jostain syystä äiti sallii tämän...ei tee mitään kotitöitä yms...jatketaanko listaa vielä?!...kuka tyttö tommosta ärrimurri laiskimusta huolii isona miehekseen?? Valitettavasti joku joka sitten vinkuu täällä kaksplussan palstalla miksi miestä ei kiinnosta mikään muu kun koneella istuminen,mitään ei osaa tehä!! Älkää hyvät äitit tehkö tommosta karhunpalvelusta niille mammanpojillenne:(

No nyt voin sanoa hyvällä omalla tunnolla, että äidin oma vika.

Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Alkuperäinen kirjoittaja täällä:

No nyt voin sanoa hyvällä omalla tunnolla, että äidin oma vika.

Jep ja tuollaisen paskaläjän on itelleen erehtynyt ottamaan niin eikun anopille avokämmentä että on jättänyt äidin velvollisuudet hoitamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Siinä vaiheessa kun alkaa lasta tekemään, vois olla oikeasti aikuinen ja olla tyytyväinen että ylipäätänsä raskautuu ja joskus sen terveen vauvan syliinsä saa. Sekään kun ei kaikille ole itsestäänselvää.

Toisilta puuttuu ihan perusnöyryys elämän edessä.

Peesi.

Todella ihmetyttää ne perheet (niitäkin kuulemma on!) jotka jatkaa vaan lasten tekemistä siinä toivossa että saisivat tiettyä sukupuolta olevan lapsen :o

Meillä on kaksi poikaa, kummankaan kohdalla en toivonut kuin sitä, että saisivat syntyä terveinä. Ja onhan tästä kahdesta pojasta etuakin- taloudellinen etu kun vaatteet ja tavarat kierrättyy lapselta toiselle paremmin ja sitten kun ovat isompia ja touhuavat 'poikien' touhuissa isänsä kanssa jää äidille aikaa omaan aikaan ja harrastuksiin :) Itse olen myös ollut aina kaikkea muuta kuin pikkuprinsessa, olen ollut rämäpää ja itsenäinen lapsi (ja aikuinen) joten poikien kanssa touhuaminen on mulle luontaisempaakin kuin tyttöjen nukkeleikeissä. Shoppailu on mulle vain välttämätön paha.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Siinä vaiheessa kun alkaa lasta tekemään, vois olla oikeasti aikuinen ja olla tyytyväinen että ylipäätänsä raskautuu ja joskus sen terveen vauvan syliinsä saa. Sekään kun ei kaikille ole itsestäänselvää.

Toisilta puuttuu ihan perusnöyryys elämän edessä.

Peesi.

Todella ihmetyttää ne perheet (niitäkin kuulemma on!) jotka jatkaa vaan lasten tekemistä siinä toivossa että saisivat tiettyä sukupuolta olevan lapsen :o

Meillä on kaksi poikaa, kummankaan kohdalla en toivonut kuin sitä, että saisivat syntyä terveinä. Ja onhan tästä kahdesta pojasta etuakin- taloudellinen etu kun vaatteet ja tavarat kierrättyy lapselta toiselle paremmin ja sitten kun ovat isompia ja touhuavat 'poikien' touhuissa isänsä kanssa jää äidille aikaa omaan aikaan ja harrastuksiin :) Itse olen myös ollut aina kaikkea muuta kuin pikkuprinsessa, olen ollut rämäpää ja itsenäinen lapsi (ja aikuinen) joten poikien kanssa touhuaminen on mulle luontaisempaakin kuin tyttöjen nukkeleikeissä. Shoppailu on mulle vain välttämätön paha.

Itse tiedän myös perheitä joissa jatkettu lapsentekoa vaan sen takia että saatais vielä se puuttuva sukupuoli :( Ja äiti jo helisemässä ja väsynyt edellisten lasten kanssa.. Sitten kun saadaan se kaivattu tyttö tai poika, huomio annetaankin vaan pitkälti sille sukupuolelle..

Yhteistyössä