No nyt se 3v9kk sit kyselee niin siitä kuolemasta, että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kutku

Aktiivinen jäsen
01.01.2005
3 145
0
36
en enää jaksa vastata :ashamed: Enkä tiiä mitä vastata. Isopappa siis kuoli ennen Joulua ja siitä on riittäny juttua. Kuinka mummulla ei oo enää pappaa, niin pitää toisen papan mennä kaveriksi (eli mun isän, tämä tuli siitä ku isä lähti viemään mummun Jouluna kotiinsa illalla).

Sit kysellään voiko arkussa yskiä ja aivastaa. Aiemmin kyseli, että laitetaanko papalle takki päälle kun uloshan se nyt joutuu. Sit kysellään joka päivä, että miksi pappa kuoli tai sit kysellään, että miksi papan (toisen isopapan) äiti on kuollu, jota siis edes mun äiti ei oo nähny koskaan.

Sit se selittää pikkusysterille 1v9kk, kuinka kaikki joskus kuolee, "sinäki kuolet joskus". Sitte se kyselee, että miksi me kuollaan joskus, miksi pitää kuolla. Ja nämä on just iltapainotteisia nämä kaikki kysymykset.

Käsitteleekö tyttö nyt vaan tätä asiaa, vai onko tämä ihan normaalia, että on nyt kuukauden kyselly joka ikinen päivä tuota asiaa ja mä yritän parhaani mukaan lapsen tasolla vastata. Ku ei riitä pelkkä "sairas ja vanha" selitys, vaan kyselee ihan ummet ja lammet.

Sit se kysy tänään tuolla ulkona, kun yks mies ohitti meidät, että "miksi tuo ei halua lapsia" :o Mistä näitä kysymyksiä sikiää.

Mutta siis tuo kuolema, pitäsköhän mun olla yhteydessä neuvolaan, näyttää pohtivan ihan kauheesti sitä asiaa. Vai onko tuo nyt vaan sitä normaalia asian käsittelemistä? Nukahtaa kuitenkin ihan hyvin kun alkaa sängyssä kyselemään, sitten, kun sanon miksi kuoli tms. ja sanon, että jutellaan huomenna lisää.

Muistaakseni kuolema ja siitä puhuminen kuuluu johonkin elämänvaiheeseen. Teidän tyttöä se näyttää kiinnostavan ehkä vähän tavallista enemmän, mutta jos ei ole ahdistunut vaan vaikuttaa vaan uteliaalta niin en huolestuis. Ehkä jotenkin yrittäisin vastata kysymyksiin asaillisesti ja yritää kääntää jutun johonkin piristävämpään.

varmaan on asian käsittelyä sekä tuota ikään kuuluvaa kyselyä. meillä kysellään myös kuolemasta vaikkei kukaan ole kuollut. yritä vastata parhaasi mukaan ja ihan hyvin voi sanoa ettet tiedä.. kyllä se ajan kanssa helpottaa, asia on nyt kuitenkin ajankohtainen ja epäilemättä tyttösi pohtii asiaa paljon. oliskohan kirjastossa mitään lasten kirjaa joka kertoisi kuolemasta? :hug:

Eiköhän tuo ole ihan normaalia. Onhan aikuisellekin kuolema monesti suuri mysteeri ja sitä on vaikea käsittää, saati sitten pienelle lapselle.
Koita vaan jaksaa vastata kysymyksiin ja kirjastosta saapi aiheeseen sopivia kirjoja, mitä voitte lukea.

Yhteistyössä