Onko pakko hyväksyä lapsen heittely edestakaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti-82

Vieras
Olen äskettäin eronnut (3 v. lapsi) ja eksän kanssa on yhteishuoltajuus. Ongelmana on kuitenkin isän erittäin epäsännöllinen työ. Lapsi voi olla isällään vain yhden päivän kerrallaan. Pitkään on jatkunut "joka toinen päivä"-pompottelu ja mielestäni tämä saa lapsen aivan sekaisin. Isä ei kuitenkaan suostu siihen, että lapsi olisi enemmän luonani. Mitä voin asiassa tehdä? Ei kai koko lapsuus voi olla tällaista?

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30258711:
Minkälaista tapaamissopimusta lastenvalvoja suositteli?

Ei olla käyty lastenvalvojalla. Eikä isä halua sinne mennä juuri siksi, ettei voi tietää työvuoroistaan etukäteen. Ei voida sopia tapaamisia tiettyyn päivään tai viikottain jne. Jos käytäisiin jossain sopimassa asioista, isä vain sanoisi, että puolet ja puolet lapsi vanhemmillaan ja hän määrää päivät.

Lapselle ehdottomasti huonompi vaihtoehto on olla tapaamatta isäänsä lainkaan / tavata isäänsä hyvin harvoin. Joten mitä vaihtoehtoja mielestäsi jää? Ei lapsi omien vanhempiensa tapaamisesta rikki mene, jos molemmat vanhemmat muutoin ovat täyspäisiä.

• Tykkää
Reactions: dipt
Siis on lapsi myös päivähoidossa. Eli suunnilleen joka toinen päivä lapsen hakee isä, joka toinen minä. On vielä erityislapsi, joka tarvitsisi tasapainoisen kodin ja säännöllisen arjen.

Eikö arki voi olla säännöllistä, vaikka äiti ja isä hoitavatkin vuorollaan? Voitte sopia esim. joistain rutiineista, joita toistetaan molemmissa paikoissa samassa järjestyksessä ja samoihin aikoihin.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-82;30258761:
Siis on lapsi myös päivähoidossa. Eli suunnilleen joka toinen päivä lapsen hakee isä, joka toinen minä. On vielä erityislapsi, joka tarvitsisi tasapainoisen kodin ja säännöllisen arjen.

No voihan :( Mutta, ellei lapsi jos nyt osaa itse ilmaista, niin pian osaa. Ja kertoo hauavansa myös isän!

Mun mielestä olisi aikuisenakin kauheaa vaihtaa yöpaikkaa joka yö, saati sitten 3v erityislapsen.

Kyllähän tuohon nyt pitäisi jotain järkeä saada. Eikö sillä ex:llä ole missään vaiheessa parin päivän vapaita putkeen?

Lapsi itkee kun ei tiedä kumpi hakee (ei aina ymmärrä vaikka kerrotaan) ja esim. tänään aamulla oli aivan sekaisin herätessään. Ensin luuli olevansa isällään, sitten tajusi missä on. Ja kyseli miksen voi tulla hakemaan ja miksi isä taas hakee. Lapsi oli kerran viikon luonani ja oli kokonaan ihan eri ihminen (isä oli lomilla). Tiedän, että tasapainoisempi arki olisi tärkeää lapsen kehitykselle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti-82;30258716:
Ei olla käyty lastenvalvojalla. Eikä isä halua sinne mennä juuri siksi, ettei voi tietää työvuoroistaan etukäteen. Ei voida sopia tapaamisia tiettyyn päivään tai viikottain jne. Jos käytäisiin jossain sopimassa asioista, isä vain sanoisi, että puolet ja puolet lapsi vanhemmillaan ja hän määrää päivät.

Siitä huolimatta kannattaisi käydä lv:n juttusilla. Hänellä on eri tilanteisiin erilaiset ehdotukset, mitään ei ole siellä pakko sopia, mutta käynti saattaisi auttaa teitä kumpaakin huomaamaan erilaiset vaihtoehdot.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti-82;30258786:
Vapaat vietetään uuden naisystävän kanssa ;) joka muuten myös hakee lasta päiväkodista ja saa sopan entistä sekaisemmaksi :(

Etta tässä on nyt myös ap:n puolelta kyräilyä exää kohtaan?

Koettakaa nyt sovussa vaan... Eikä yksi lisäaikuinen (siis eksän uusi) tuo lapsen maailmaan mitään pahaa vaan pidemmän päälle lisää turvaa.

Joka tapauksessa lapsi itkee kun sä viet sen ja on eron aika. Tapahtuu se sit joka toinen päivä tai kerran viikossa. Tämän voin kertoa kokemuksella.

Eipä kuulosta siltä, että saatte tuota yhdessä ratkaistua - lastenvalvojalle, siis. Lapsen etu tuo ei missään nimessä ole. Meillä toimittiin silloin 10 vuotta sitten niin, että isä tapasi lasta joka päivä äidin luona, mutta meillä olikin välit kunnossa eikä uskottomutta taustalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti-82;30258881:
Miksi aikailisin jos oikea sattuu kohdalle?

No vaikka siksi, että lapsen elämään ei kannata suin päin marssittaa uusia ihmisiä vaan on parempi edetä hitaammin ja kuulostella. Varmaan se petturieksäkin tuntui "siltä oikealta" kun hänen kanssaan yksiin aloit, lapsenkin hankitte. Mutta kuinkas kävi?

Sinkkuna vaikka tekee minkälaisia ihmissuhdekokeiluja ja virityksiä, mutta kun on lapsia, on syytä harkita, ehkä aikaillakin. Hyvää kannattaa odottaa.

No vaikka siksi, että lapsen elämään ei kannata suin päin marssittaa uusia ihmisiä vaan on parempi edetä hitaammin ja kuulostella. Varmaan se petturieksäkin tuntui "siltä oikealta" kun hänen kanssaan yksiin aloit, lapsenkin hankitte. Mutta kuinkas kävi?

Sinkkuna vaikka tekee minkälaisia ihmissuhdekokeiluja ja virityksiä, mutta kun on lapsia, on syytä harkita, ehkä aikaillakin. Hyvää kannattaa odottaa.

Minä en mitään virityksiä tee umpimähkään. Yhtäkään yhdenillanjuttua ei ole elämässäni ollut. Eksän kanssa oltiin yksissä 15 vuotta. Uusi kumppani on ihminen, jonka olen tuntenut lähes 10 vuotta. Kaksi seksikumppania elämän aikana on ehkä sulle liikaa?

Yhteistyössä