Onko paikalla yhtään kestovaippailijaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Joensuussa toimii ainakin vaippalainaamo. ja tuolta kestoilukerhosta löytää paljon tietoa, mun mielestä helpommin ku kestovaippainfon sivuilta..
Itse ompelemalla säästää huikeita summia.

Pienen vauvan kans ite koin helpoimmaksi taitellun kolmioharson ja kuoret tai sit sisätäyttövaippa ja kuoret, nykyisin käytetään taskuvaippoja..

Mistä sais kaavoja, jos tahtoo ite ommella?

Ainakin OttoBre-lehdessä vähän aikaa sitten oli paljon kaavoja. Netistä voi selata lehtiä, ja tilata vaikka sen yksittäisen numeron.

Meillä mies kestoili kans milellään jo vauva aikana, nykyisin on helppoa kun ei talosta löydy kertiksiä ni ei oo vaihtoehtoja :laugh:

Kaavoista, niitä saa netistä, tillamalla muutamasta liikkeestä ja tammikuun (tulevan ) suuressä käsityölehdessä on myllymuksujen kaava..
Tuolta kestoilu kerhosta voi myös saada kaavan, ite oon saanu sieltä pari kaavaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joensuussa toimii ainakin vaippalainaamo. ja tuolta kestoilukerhosta löytää paljon tietoa, mun mielestä helpommin ku kestovaippainfon sivuilta..

Pienen vauvan kans ite koin helpoimmaksi taitellun kolmioharson ja kuoret tai sit sisätäyttövaippa ja kuoret, nykyisin käytetään taskuvaippoja..

Suuri Käsityölehti 1-2/2005 ja lisäksi kestovaippainfon sivuilta Tsi-osiosta.

Taitaa olla vaikeata löytää tuota lehteä mistään...
Mutta tarviipa katsella niitäkin sitten vähän sillä silmällä... onhan tässä vielä vähän aikaakin...

RAkkapanuu, pistin yytä! ja mulla pitäs olla viel tallessa se käsityölehti missä oli kaavat, mut en osaa käyttää tuota meijän uutta hienoa rakkinetta et saisin sen kaavan siirrettyä koneelle. voin vaik paiskoa yytä jahka ehdin illemmalla ettii lehden ja jos ukko vaikka jeesais sen kavan siirrossa jos laitan sen spostina sulle sit?

RAkkapanuu, pistin yytä! ja mulla pitäs olla viel tallessa se käsityölehti missä oli kaavat, mut en osaa käyttää tuota meijän uutta hienoa rakkinetta et saisin sen kaavan siirrettyä koneelle. voin vaik paiskoa yytä jahka ehdin illemmalla ettii lehden ja jos ukko vaikka jeesais sen kavan siirrossa jos laitan sen spostina sulle sit?

Kuulostaa kivalta!
Jos muillakin olisi tähän mahdollisuus, jos on muita, joilla on kaavoja, niin tervetuloa. Tälläinen maalainen vaan kysyy, että mitenkäs saan kaavat sitten siihen kokoon, että saan niistä jotakin? :ashamed:

Lisää kokemuksia siitä, miten miehet suhtautuvat kestoiluun, kiitos! :whistle:

Mun mies oli aluksi vähän epäilevä. Sitten kun homma lähti toimimaan, mies oli täysillä mukana. Mä yleensä pesen vaipat ja teen valmiit paketit eli imut valmiiksi taskuihin. Mieskin nykyään homman jotenkuten hallitsee, mutta välillä saattaa laittaa mitä vaan hassua vaipan sisälle, jos itse pääse sveltamaan. Yleenstä tunkee imua ihan liikaa. Harsotaitoksia kokeiltiin ja silloin tein taitokset valmiiksi, että mies vaan puki niitä.

Meillä on reissussa kertikset ja tässä taannoin oli käynyt Liberon kanssa (jälleen kerran) niin, että vaipan sisäpinta oli hajonnut ihan normaalin parin tunnin vaihtovälin aikana ja lapsen pylly oli ihan täynnä sitä kamalaa geelimössöä mitä vaipan sisällä on. Mies tuhahti siinä kohtaa, että noin ei käy kestojen kanssa. Siis mies, joka aluksi suhtautui vähän nihkeästi koko ajatukseen on nyt ihan täysillä mukana.

Jos mies on epäluuloinen, kannattaa yrittää nätisti selittää kestojen etuja (itse mm vetosin rahan säästämiseen). Paasaaminen tuskin auttaa asiaa, ei meillä ainakaan olis tehonnut jos olisin alkanut vaahdota jostain kaatopaikkojen jätevuorista ja ilmastonmuutoksista. Lisäksi yritin aluksi valita helppoja vaihtoehtoja eli valmiiksi täytettyjä taskuja ja harsotaitoksia, ettei miehelle mennyt sormi suuhun vaipanvaihtotilanteessa. Joskus hänellä on kämmejä käynyt, mm kuoret unohtuneet pois, ja silloin olen varovasti huomauttanut, että ei tää ihan näin mene. Riippuu varmaan miehestä, mutta mun mies on ainakin niin herkkänahkainen, et jos olisin alussa vihaisesti huomautellut hänen töppäilyistään kestojen kanssa niin varmaan olis siirtynyt kertiksiin heti ja pysyvästi.

Kuulostaa kivalta!
Jos muillakin olisi tähän mahdollisuus, jos on muita, joilla on kaavoja, niin tervetuloa. Tälläinen maalainen vaan kysyy, että mitenkäs saan kaavat sitten siihen kokoon, että saan niistä jotakin? :ashamed:

joutuu varmaan tekee semmosen leikkaa jateippaa kaavan, eli kahdessa tai kolmessa osassa kaava..
Tai jos se kuulostaa hankalalta ni voihan toki postimiestäkin kiusata..

Mutta tarviipa katsella niitäkin sitten vähän sillä silmällä... onhan tässä vielä vähän aikaakin...

Kirjastosta luulis löytyvän helposti kun on kuitenkin vasta muutaman vuoden vanha lehti

Kuulostaa kivalta!

joutuu varmaan tekee semmosen leikkaa jateippaa kaavan, eli kahdessa tai kolmessa osassa kaava..
Tai jos se kuulostaa hankalalta ni voihan toki postimiestäkin kiusata..

Kyllä multa sujuu tuo leikkaa/liimaa -juttukin. =)
Mitä olisin sulle vaivasta velkaa?

Ja netissä/lehdissä varmaan on kaikki kerrottu, mistä kankaista niitä kantsii puuhata jne...?
Taitaa olla mulla vielä paljon oppimista, että saan homman pyörimään...ukko varmaan saa kohtauksen, kun kerron, että olen päättänyt kokeilla kestoja.

no ei kait siitä nyt mitää tarvii alkaa maksamaan jos pistän sulle sähköpostia?? :o
Ja tosiaan seuraavassa suuren käsityölehden numerossa on se myllymuksujen kaava, ite ootan sitä kielipitkällä :laugh:

Ja tuo rahansäästö on yks porkkana ukolle, ite laskin et jos poiika käyttää n. 1,5v viel vaippoja, (siis laskin kesällä tän) ni säästöä syntyy n. 350?, siitä oon jo vähentäny vaippatarvikkeiden hinnan.. ja meillä pätkä täytti nyt 2v, eli säästö on vauvan kans paljon isompi.. meillä meni jätkän ekan 2kk aikana peräti yks pikkupaketti kertiksiä..

Pullia saa tietyistä paikoista erittäin halvalla.. kuivaliinaksi fleese tai sit ihan kuivaliina kangasta, imuiksi harsoja, froteeta, paksua flanellia, bampua, hamppua jne.. ite tykästyin tuohon bambufroteeseen, sieluttoman kallista, mut kyllä se imeeki..

Ja netissä/lehdissä varmaan on kaikki kerrottu, mistä kankaista niitä kantsii puuhata jne...?
Taitaa olla mulla vielä paljon oppimista, että saan homman pyörimään...ukko varmaan saa kohtauksen, kun kerron, että olen päättänyt kokeilla kestoja.

Mene ihmeessä sinne kestovaippainfon sivuille. Siellä on tsi-osio, missä on vinkkejä mm materiaaleihin.

http://www.kestovaippainfo.fi/tee-se-itse/index.php?action=tsivaipat

Lisää kokemuksia siitä, miten miehet suhtautuvat kestoiluun, kiitos! :whistle:

Meillä kestotetaan nyt toista lasta. Harsot + villahousut -kestoilusta mies ei ollut ollenkaan kiinnostunut, hän ei kuulemma ikinä opi niitä eri taitteluja lukuun ottamatta "suoraa pötköä" ja ehdotti tämän toisen kestotettavan kohdalla jo parin kolmen kuukauden iässä, että siirryttäisiin kokonaan taskuvaippoihin. Meillä poika nyt reilu 7kk vanha ja muutama kuukausi tosiaan on tullut ihan taskuilla kestoiltua.

Mä en ole vielä itse innostunut taskuja tekemään, joten ostetuilla mennään. Meillä Fuzzi Bunz -taskuvaippoja varmaan 15kpl ja lisäksi 3kpl DreamNappyn taskuja. Imuina meillä on ollut päivisin Fuzzien oma imu + bambuinen lisäimu ja niillä pärjätään n.2-3h vaihtoväli (aamuisin poika pissaa enemmän, joten vaihtoväli on lähempänä tuota kahta tuntia). Välillä päivisin imuina myös harso + tuo bambulisäimu. Öisin (n. 8-10h unilla) käytössä on ollut yhdenkoon bambutaitto + bambuinen lisäimu ja tää riittää meillä koko yön.

Kokeilemalla tosiaan löytää omalle lapselleen sopivat vaipat ja paljon riippuu myös siitä, millaista kestovaippailua haluaa harrastaa. Meillä mies suhtautuu todella hyvin kestoiluun taskuilla, näppärästi vaihtaa ja huuhtoo sekä täyttää vaipat (tosin mä usein pesun jälkeen täytän taskut jo valmiiksi). Kaverin mies taas ei halua pelata taskuilla, vaan käyttää mieluiten sisävaippa + kuorivaippa -yhdistelmää. Tää on miehillä yhtä yksilöllistä kuin naisillakin! :D

kuinka saan tuon miehen sitten siihen touhuun mukaan? Onko siihen vinkkejä? Hän hannaa vähän kestoja vastaan... :| [/quote]

Meillä on sellainen "työnjako" :D kestovaipoissa, että minä pesen ja laitan kaikki vaipat valmiiksi hyllylle, josta mies vaan ottaa valmiin vaipan tarvittaessa ja vaiktaa pikkuiselle. Mies tosin ilmoitti, ettei ala pesemään kakkaisia vaippoja, mutta heittää kyllä kakan vessanpönttöön. Mutta eipä tuo haittaa, minä pesen kuitenkin kaikki pyykit tässä taloudessa. :saint:

Ihan helppoa tuo käyttäminen ja peseminen on. Enemmän aikaa tosiaan vie sopivien vaippojen löytäminen/ tekeminen yms. kokeilu ja ihmetteleminen. Mutta täytyy sanoa, että kestoilu on ihana harrastus ja elämäntapa. Säästää luontoa ja kukkaroa. Eikä vessassa haise kakalle niin kuin kertsiksiä käyttäessä.

Tämä sisävaippa-kaava on meillä ainakin ollut lyömätön koko kestovaippailuajan. Tarroja en laittanut, vaan snapilla kiinni: Ja todella helppo tehdä, kun itsekään mikään taituriompelija ole.
http://www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/vaippa.pdf

Tän vuoden kesällä aloitin kestoilun vähän vaille vuoden ikäisen pojan kanssa. Koko 62-74 menee edelleen, vaikka poika jo yli 80 cm. Päälle sitten pul-kuoret tai villahousut (jos osaat kutoa, niin villahousuillekin löytyy ohje tuolta ottobren kaava-arkistosta).

Muuten meillä lähti oikein mukavasti siitä kestoilu käyntiin. Kylässä ja öisin kyllä edelleen kertisvaippa käytössä. Ei ole työlästä, eikä haise likaiset vaipat, kun kakat putsataan heti pois.

Kirjastosta luulis löytyvän helposti kun on kuitenkin vasta muutaman vuoden vanha lehti

Katsopas lehteä 3/2005 tuolta http://www.ottobredesign.com/

Sen lehden voi tilata myös tuolta hintaan 8.50

Mä vannoin alussa etten ala ainakaan mitään harsoja taittelemaan, mutta sitten huomasinkin ne äärettömän helpoiksi. Kaupoissa ym yhtä helppoa vaihtaa vaippa kuin kertakäyttövaippakin, ei sen kummempaa eikä niitä ole itseltäni sen enempää matkoilla likaantunut kuin kertiksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Katsopas lehteä 3/2005 tuolta http://www.ottobredesign.com/

Sen lehden voi tilata myös tuolta hintaan 8.50

Kiitos vinkistä!
Tilasin sen itselleni!

Mistä löytyy noita harsojen taittelu ohjeita? siis kestovaippainfon sivuilta varmaan, mutten ole sivuun niin hyvin perehtynyt, että löytyisi helposti. joten voisko joku vaikka linkittää? Ja millainen taitos olisi minkäkin ikäiselle paras, ja onko tyttöjen/poikien taitoksilla eroja?

Millaiset harsot on parhaita, olen ymmärtänyt, ettei äp;n harsot ole parhaimmasta päästä. Millainen kuori harson kanssa? Mies vierastaa ajatusta villahousuista, joten kävisikö fleece tms. itse en pul:ista pidä, poikkeuksena taskuvaipat. VOIKO harso imeä tarpeeksi esim. tuommoisen 1-vuotiaan vaippana? Epäilen....

tule tuonne meidän kestoilukerhoon. salasana on kestovaippa.

ja mun mielestä kestoilu ei ole yhtään sen työläämpää kuin kertisten kanssa vaippailu. kunhan vaan uskaltaa kokeilla, yllättyy aika varmasti helppoudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Huiskahäntä:
Mistä löytyy noita harsojen taittelu ohjeita? siis kestovaippainfon sivuilta varmaan, mutten ole sivuun niin hyvin perehtynyt, että löytyisi helposti. joten voisko joku vaikka linkittää? Ja millainen taitos olisi minkäkin ikäiselle paras, ja onko tyttöjen/poikien taitoksilla eroja?

Millaiset harsot on parhaita, olen ymmärtänyt, ettei äp;n harsot ole parhaimmasta päästä. Millainen kuori harson kanssa? Mies vierastaa ajatusta villahousuista, joten kävisikö fleece tms. itse en pul:ista pidä, poikkeuksena taskuvaipat. VOIKO harso imeä tarpeeksi esim. tuommoisen 1-vuotiaan vaippana? Epäilen....

http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/taittelu.html

meillä käytettiin tuota vauvakolmiota tytön vaippana noin 10kk asti, sitten siirryttiin taskuvaippoihin jotka on kyllä ihan loistavia :D
ja fleece toimii myös kuorena, ihan kuten villa tai PUL.