Onko paikalla yhtään kestovaippailijaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HyppyKeppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HyppyKeppi

Aktiivinen jäsen
12.12.2005
2 682
0
36
Mä olen vakavasti miettinyt, josko tämän tulokkaan kanssa koklaisin kestojen käyttöä. En todellakaan ole luonteeltani mikään "kestoilija", jos nyt niin voi sanoa, mutta nyt vain jostain on tulltu tuollainen kokeiluhalu mieleeni. Minulla olisi jo muutama pieni vaippa odottamassa ja varmaankin netistä löytyy aika paljon infoa niiden käytöstä, pesusta ja siitä, kuinka paljon niitä pitäisi olla, mutta kertokaas te käyttäjät minulle kokemuksianne!
Onko vaippojen käyttö työlästä?
Miten kauan vaipat pysyy käyttökelvollisina?
Miten hankalaa kestovaippojen käyttö on esim. kauppareissuilla tai kylässä?
KErtokaa ihan kaikkea, mitä tulee mieleen!

Minä olen kokenut kestovaippojen käytön helpoksi alun opettelun jälkeen. Alkuun joutui testailemaan miten ja millaisen vaipan sai istumaan hyvin. Silloin oli välillä kiusaus siirtyä kertakäyttöisiin, mutta päätin, että opettelen homman ensin kunnolla. Opetteluvaiheessa käytin ensin yhtä kestovaippaa päivässä ja muutoin kertakäyttöisiä. Vähitellen käytin enemmän ja enemmän kestoja ja lapsen ollessa 2kk käytimme jo kokonaan kestoja.

Nykyään käytämme välillä öisin ja joskus kylässä kertakäyttöisiä, mutta molemmat toimivat kyllä mainiosti myös kestoilla. Kun kestoihin on tottunut, tuntuu kertisten heittäminen roskiin typerältä. Pyykin pesu ei muuten ole työläältä (vaikka olenkin laiska pyykinpesijä), koska kertyyhän sitä pyykkiä lapsiperheessä joka tapauksessa.
:)

Meillä on kestoiltu päivin ja öin putkeen reilut 3,5 vuotta. Itse en koe kestoilua hankalaksi. Kyläreissuilla, kaupunkireissuilla jne lapsillamme on käytetty kestoja. Poikkeuksina yökyläilyt, koska likaisia vaippoja ei olla viitsitty mukana kantaa. Varmaan jos omistaisimme auton niin kestoiltu olisi yökyläreissuillakin =)
Kestot ovat pitkäikäisiä, riippuen tietenkin systeemistä mitä käyttää. Meillä on ollut kaikenmoisia vaippoja käytössä, harsoja, villiksiä, tsi-vaippoja, taskullisiavaippoja, sisävaippoja jne.
Suosittelen kestoilua siitä kiinnostuneille :flower:

Kestovaippailu on ihan helppoa kun vaan alkumetreiltä jaksaa. Monilla taitaa into sitten lopahtaa kun vaippa ei pidäkään ja tuntuu että helpompi laittaa kertis jalkaan.
Mutta kun löytää sen omalle vauvalle sopivan jutun niin ihan luottopaketti tulee.

Meillä on kestovaipat kyllä pysyneet tosi hyvinä ihan yhdellä käyttäjällä, kun myy pieniä pois saa vielä ihan hyvän hinnan, lähes uuden hinnan.
Reissussa ja kylässä on aina myös kesto, taskuvaippa on helppo.

Ei ole työlästä. Ajatus ehkä on, mutta kun pääsee perille siihen kestovaippamaailmaan, niin se on jopa helpompaa kun kertavaipat. Ei tarvitse raahata aina kaupasta vaippoja kotiin ja kotoa taas roskiin (ja maksaa niistä). Kannattaa ostaa käytettynä erilaisia, koska tosiaan eri vaipat sopivat eri vauvoille (ja äideille).

Kauppa- ja kyläreissut onnistuvat ihan samanlailla kun kertavaippojenkin kanssa. :) Ottaa vain likapyykkiä varten oman pussin..

Itse olen kokenut kestovaippailun arkea helpottavana ja rahaa säästävänä ratkaisuna, suosittelen ehdottomasti muillekin!

Kestoissa on kivaa kun on erilaisia hauskan näköisiä kuoria ja sisävaippoja. :D Kauppa- ja kyläreissuilla esim. valmiiksi laitetut taskuvaipat ovat tosi käteviä.

Ihan kaikki mitä tulee mieleen... voi apua :D

No: nyt on toinen vaipatettava menossa, tällä lapsella ei ole kertsejä ollut sairaalan jälkeen jalassa kertaakaan.

Vaipat on samat kuin isoveljellä, mitä nyt tietty ostettu jonkun verran lisää, joten ihan hyvinä ovat pysyneet.

Työläydestä: no onhan siinä omat juttunsa, mutta en koe työlääksi. Irtokakat suihkuttelen vessanpönttöön ja laitan vaipat ämpäriin (ei vettä) odottelemaan pesua. Sitten vaan muun pyykin kanssa 60 asteen pesuun, kuivausrumpuun ja siitä kaappiin, tai vähän paksummat hetkeksi narulle kuivumaan vielä rummutuksen jälkeen.

Meillä on kestot olleet mukana kaikilla mökki- ja purjehdusreissuillakin, pesukoneita kuitenkin löytyy paikasta kun paikasta, niin pesu on helppoa. Kaupassa, vierailulla etc. on hoitolaukussa vaan muovipussi likasia vaippoja varten, ei sen kummempaa.

Hajuhaittoja on ollut ajoittain, kuten nyt kun kuopus alkoi syödä kiinteitä, niin se on vaikuttanut pissaan niin, että se saa vaipat haisemaan aika tyrmääviltä :x Mutta kokemuksesta tiedän, että tätä ei kauaa kuitenkaan kestä.

Kestoja on moneen lähtöön ja vaan kokeilemalla löytää suosikin. Esikoisen kohdalla olin vannoutunut taskuvaippojen käyttäjä, nyt sisävaippa + villahousut on suosikkiyhdstelmä. Kannattaa ostaa aina vaan ensin yks vaippa/laatu kokeiltavaksi, jotta näkee, että onko se tosiaan sellanen, josta tykkää. Vaippakauppiaat on tosi avuliaita ja kannattaa heiltä rohkeasti kysellä jos on esim. paljon materiaalivaihtoehtoja, että mikä olisi teidän tarkoituksiin se paras.

Mitäs vielä? No vaatteista pitävälle ihmiselle kestovaippojen shoppaaminen on toki erittäin kivaa ;)

Meillä on kestoiltu siitä saakka kun poika täytti vuoden, eli noin vuoden päivät.
Helppoa on, ei mun mielestä mitenkään vaivalloista. Lähes kaikki vaipat ovat sopineet meidän poitsulle, ja ne jotka ei ole sopineet olen saanut helposti myytyä pois.
Kylässä meillä on yleensä mukana kertisvaipat, samoin mökkireissuilla missä ei ole mahdollisuutta pestä vaippoja.
Vaippojen peseminen oli se asia, jota etukäteen vierastin. Kuvittelin että vaippapyykkiä täytyy pestä joka ikinen päivä, rapsutella kakkoja irti vaipasta, jne. Ketut. Kone pyöri enimmillään 3 kertaa viikossa, nykyään ei enää niinkään usein kun poika opettelee kovasti kuivaksi. Ja ne kakatkin irtoaa lähes itsestään, joskus täytyy käsisuihkulla pikkaisen huuhdella.

Kiitos kovasti tähänastisista vastauksista. Olen miettinyt, että jos tuolta huuto.netin kautta ostaisin joitakin vaippoja... paljonkohan niitä olisi aina hyvä olla kokoa kohden?
Kestoja olen miettinyt siksikin, että meillä on nyt oma kaivo, josta vesi tulee, joten pesussa ei tarvitsisi maksaa kuin sähkö ja pesuaine...

Ja lisää kommentteja saa laittaa!!! :)

Me ollaan käytetty kestoja aikoinaan nyt nelivuotiaalla esikoisella ja samoin kestopeppu on 1-vuotias kuopus. Kuopuksella kestot on olleet koko ajan käytössä, ainoastaan yökyläreissuille (ollaan aina viikonloppu mummulassa tms) ollaan otettu kertikset. Esikoisella kestoja käytettiin kunnes lähti hoitoon. Siihen aikaan tuntui, että kestoilu oli vielä jotain niin "ihmeellistä", etten edes uskaltanut ehdottaa päiväkotiin kestoja, nykyään onnistuu sekin ja kestot ovat tunnettuja eikä niitä enää ihmetellä.

Meillä parhaat on olleet pikkuvauvalla kolmiotaitellut harsot ja villahousut, tai bumpyn kuoret. Vähän isommalla sitten tarramallisia sisävaippoja (itse ompelen) ja villahousut kuorina. Villahousuista Baby idean on mielestäni parhaat valmispöksyt, hahtuvat kyllä pesee sitten nekin. Ruskovillat ovat myös hyviä, mutta nukkaantuvat pian rumannäköisiksi. Meillä käytetään pitkälahkeisia villiksiä, jolloin ei tarvitse muita housuja, ja vaaleissa ruskovilloissa näkyy ikävästi sitten kaikki lika. Baby idealla on esim ihania suklaanruskeita.. :)

Toiset tykkää taskuvaipoista, joissa on pul-kangas ulkopintana ja kuivaliinakangas tai imukangas sisäpintana. Näiden kankaiden väliin sujautetaan sitten imu, esim taiteltu harso. Puetaan ja riisutaan kuin kertavaippa, pesuun imu irrotetaan. Etuna nopea kuivuminen ja helppous. Meilläkin näitä oli,mutta joskus valskasivat lahkeesta.

Villahousut ovat mielestäni muutenkin ykköset. Koskaan eivät ole valskanneet edes yöllä (hahtuvat aina öisin) ja ovat hengittävät.

Sisävaipaksi edullinen, joskin työläämpi on muuten taiteltu harso ja puuvillapikkarit, sitten vaan villikset jalkaan!

Näistä nyt vois jaaritella vaikka kuinka.. Käy kestovaippainfon sivuilla, siellä kuluu tuntikausia, mutta viisastut kovasti. Vaihtoehtoja on tsiljoona erilaista, ja kun yksi tykkää toisesta ja toinen taas toisesta..

Niin ja pesu ei ole mielestäni lainkaan työlästä. Pesen yleensä kolmen päivän välein vaippakoneellisen. Hajuhaittoja ei ole.

Kyläillessä ja kaupunkireissuilla vaativat vain isomman hoitolaukun (kertis menis käsiveskaan) ja pussukan, jossa likainen vaippa viedään kotiin. Ei muuten ihmeempää..

Ihan normaalia vaipankäyttöä, sanoisin.

On vaan niin mukava, kun ei tarte kantaa vaippoja kotiin ja samoja taas roskiin.. Mikäs sen turhempaa? :)

Meidän pojilla on vaippoja noin 15 kummallakin, riittää hyvin, kun pesen joka päivä ja on kuivausrumpu. Jos haluaa pestä harvemmin ja jos ei ole kuivuria, kannattaa varmaan olla parikymmentä vaippaa.

Suosittelen myös ostamaan aika maltillisesti yhtä mallia, koska kaikki mallit eivät ky kaikille vauvoille. Mieluummin useampaa mallia yksi kutakin ja sitten voi valkata parhaat omaan kyttöönsä ja hankkia niitä lisää ja myydä toimimattomat pois.

Meillä oli reissussa kertikset käytössä. Olin jo ehtinyt unohtaa, miltä vaipparoskis haisee, varjelkoon! Kestoista ei ole juuri hajuhaittoja tullut, kun olen kakkavaipat huuhtaissut aina samantien käsisuihkulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rakkapanuu:
Kiitos kovasti tähänastisista vastauksista. Olen miettinyt, että jos tuolta huuto.netin kautta ostaisin joitakin vaippoja... paljonkohan niitä olisi aina hyvä olla kokoa kohden?

Kannatta muuten katsoa, että niistä vaipoista maksaa. Huutonetissä käytettyjen vaippojen hinnat kohoaa mielestäni joskus ihan typeriksi. Ts. pari euroa enemmän ja saat jo uuden vaipan... Ja ehdotan kanssa, että ennenkun ostat, niin vilkaiset kestovaippainfon tietokannasta, että mitä ko. vaipasta on ihmiset kirjotelleet.
Kauppiailla on usein ihan hyviä tarjouksia, joita kannattaa hyödyntää, esim. joiltakin saa yhden vaipan ilman postikuluja, jotta on pienempi kynnys kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Kannatta muuten katsoa, että niistä vaipoista maksaa. Huutonetissä käytettyjen vaippojen hinnat kohoaa mielestäni joskus ihan typeriksi. Ts. pari euroa enemmän ja saat jo uuden vaipan... Ja ehdotan kanssa, että ennenkun ostat, niin vilkaiset kestovaippainfon tietokannasta, että mitä ko. vaipasta on ihmiset kirjotelleet.
Kauppiailla on usein ihan hyviä tarjouksia, joita kannattaa hyödyntää, esim. joiltakin saa yhden vaipan ilman postikuluja, jotta on pienempi kynnys kokeilla.

Olisko linkkiä antaa tuonne sivuille?

Mistähän kannattaisi ostaa uusia vaippoja?
Netistä?

[

Olisko linkkiä antaa tuonne sivuille?

Mistähän kannattaisi ostaa uusia vaippoja?
Netistä?

www.kestovaippainfo.fi ja siellä on sellanen osio kun "tietokannat" sinne kun vaippatietokantaan laittaa vaipan nimen, niin löytää kaikki siitä kirjotetu kommentit sekä ko. vaippaa myyvät tahot

Keskustelupalstalla on on kanssa osio kauppiaiden ilmoituksille, sieltä olen itse löytänyt hyviä tarjouksia. Mä olen shopannut vaan netissä. Ainoastaan harjotteluhousuja olen ostanut joskus kaupasta. Mä en ite ole ollut kovin innostunut noista vaipoista, joita mm. marketteihin on nyt tullut. Kun ostaa vaipan tekijältä itseltään, niin on helppo kysellä vinkkejä mm. materiaaleista yms. Esim. kun hain esikoiselle yövaippaa, niin lähetin useammalle myyjälle postia kertoen minkälaisesta vaipatettavasta on kyse ja mihin tarpeeseen vaippaa haen ja kysyin, että mitä he suosittelevat.

Muoks: mikä tässä linkityksessä nyt oikeen mättää :headwall: - no tuo on se osoite enivei

Epäilen, että täällä ei ole vaippalainaamoa, kun tuntuu, että ei täällä kukaan edes kestoile...
Taidampa tosiaan rohjeta kokeilemaan niitä... en vain tiedä, kuinka saan tuon miehen sitten siihen touhuun mukaan? Onko siihen vinkkejä? Hän hannaa vähän kestoja vastaan... :|

Joensuussa toimii ainakin vaippalainaamo. ja tuolta kestoilukerhosta löytää paljon tietoa, mun mielestä helpommin ku kestovaippainfon sivuilta..
Itse ompelemalla säästää huikeita summia.

Pienen vauvan kans ite koin helpoimmaksi taitellun kolmioharson ja kuoret tai sit sisätäyttövaippa ja kuoret, nykyisin käytetään taskuvaippoja..

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Joensuussa toimii ainakin vaippalainaamo. ja tuolta kestoilukerhosta löytää paljon tietoa, mun mielestä helpommin ku kestovaippainfon sivuilta..
.

Joo, kv-infossa tulee informaatioähky helposti. Mutta siihen se on eri kätevä, jos haluaa katsoa tietoa jostain tietystä vaipasta tai vaikkapa pesuaineesta.

Meillä mies ei ole oikein tykännyt harsoja taitella, joten minä olen taitellut niitä valmiiksi tai olen laittanut taskuvaippoihin imuja etukäteen. Mieluiten hän kyllä käyttää suosikkejaan tarroilla kiinnitettäviä valmiita sisävaippoja kuorien kanssa tai all-in-one- vaippoja.Ne ovat tosi helppoja eikä tarvitse imujen tai taitosten kanssa kikkailla (tosin osaa mies jo tarvittaessa imuja tai taitoksiakin lapsen vaippaan laittaa - nekin on helppoja kun viitsii vähän opetella ). :D

Pienen vauvan kans ite koin helpoimmaksi taitellun kolmioharson ja kuoret tai sit sisätäyttövaippa ja kuoret, nykyisin käytetään taskuvaippoja..

Mistä sais kaavoja, jos tahtoo ite ommella?

Onko sulla ketään tuttua, joka kestoilee? mä pääsin alkuun kaverin opastuksella ja lainavaipoilla. Oli helpompi kokeilla, kun sain ilmaiseksi lainata vaippoja ja vielä käyttöohjeet päälle. Mistään en tiennyt mitään ja varmaan olis koko kestoilu jäänyt ilman kaverin apua. Aluksi vaipat vuoti tosi usein ja hetkeksi jo lopetimme niiden käytön, mutta n 2 kk ikäisestä ne alkoivat yhtäkkiä toimia. Aluksi käytimme pari kolme päivässä ja sitten määrä jotenkin huomaamatta kasvoi ja nykyää meillä on n 20 vaippaa ja se riittää hyvin 3 päivän pesuvälillä. Kakkavaipat huuhdellaan heti, muut ei. Riisipaperi/Ainun hoitoliina on tosi kätevä, kakkavaipat pysyy huomattavasti puhtaampana ja on helppo huuhdella, jos riisipaperin yli on jotain tullut. Vaipoille on oma pyykkikori, missä ne on kuivasäilytyksessä ja koria pidetään saunassa. Hajuhaittoja ei ole ollut, koska pesutiloissa on hyvä ilmanvaihto. Lattialämmityksen päällä ei kannata vaippoja säilyttää missään nimessä.

Meillä on käytössä pul-taskuja ja sisävaippoja + kuoria. Pul-taskujen etu on se, että imujen määrää on helppo säädellä itse sopivaksi ja taskut kuivat narulla tosi nopeasti ja imut voi kuivata rummussa. Öisin on aina kertis, samoin pitemmillä reissuilla. Mutta esim kauppareissun ajan kestot toimii ihan hyvin. Emme halua kuskata likaisia vaippoja kotiin, joten jos olemme pitempään kuin yhden vaipanvaihtovälin poissa, niin silloin kertikset.

Täällä on myös Kestoilukerho, mistä voi saada hyviä vinkkejä. Salasanan saa joltain, mut en nyt muista keneltä. Äitipeikko? Jos joku muu muistaa, niin kertokoon. :)

Mistä sais kaavoja, jos tahtoo ite ommella?

Suuri Käsityölehti 1-2/2005 ja lisäksi kestovaippainfon sivuilta Tsi-osiosta.