Onko paikalla ketään, jonka lapsella iso ongelma syömisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Meillä tilanne on mennyt nyt jo aivan mahdottomaksi ja lääkärille on varattuna aika tammikuun alkuun, eli toivottavasti sitä kautta saisimme tilanteeseen jotakin helpotusta.

Mutta kokemuksia kaipailisin, jospa vaikka niistä saisi vinkkejä tai tietoa, jotta mitä kannattaa lääkärissä tuoda esiin ja lääkärille ehdottaa jatkoa ajatellen. Kyseessä siis tk-lääkäri, jolta luultavimmin saadaan sitten lähete jonnekin, joskaan en tiedä että minne.

Ongelma tiivistettynä on se, että lapsi ei syö. Ikää lapsella nyt 6v ja aina ollut huono syömään, mutta nyt paukkuu jo yli.

Lapsi ei syö, koska:

-ruoka on pahaa (siis ihan kaikki ruoka, myös entiset herkkuruoat)
-ruoka on kovaa
-ruoka näyttää pahalta
-ruoan koostumus on väärä
-ruoka jää kurkkuun kiinni
-mahaa alkaa sattumaan jo ensimmäisen suupalan jälkeen

Ruokailutilanteessa lapsi lähes poikkauksetta menee pissalle 1-3 kertaa aterian aikana riippumatta siitä, onko lapsi käynyt pissalla ennen ruokailua vai ei. Menee pissalle myös välittömästi ruokailun jälkeen. Muutoin virtsaamistiheys normaali.

Lapsi syö närppien, eli jos vaikka kanaa ja riisiä, niin syö yhden riisinjyvän kerrallaan. Jos ottaa isomman palan suuhun, niin herkästi oksentaa. Jos kyseessä ns. hyvä päivä ja sillä kertaa hyvä ruoka (sama ruoka tosin voi olla seuraavana päivänä paha ruoka), niin lapsi ottaa ihan kunnon lusikallisen. Fyysisesti siis pystyy syömään kunnon suupaloja.

Jo ruokailun alussa lapsi aloittaa itkemisen, sillä ruoassa on aina jokin vika.

Tänään aamupalaksi oli karjalanpiirakkaa, mikä vielä viikko sitten (ja aina tätä ennen) on ollut lapsen lemppariaamupala. Tällä kertaa se näytti pahalta ja oli lapsen mielestä kovaa. Tarkistin, ettei piirakassa oikeasti ollut mitään vikaa ja söin sitä eilen itsekin iltapalaksi ja hyvää oli.

Lapsi taas närppi ruokaansa vuolaasti itkien ja kysyi taas paniikissa, että ihanko totta hänen on pakko syödä.

En enää tiedä mitä tehdä, kaikki tietämäni konstit on kokeiltu. Äänen korottaminen ja tiukkana olo ei auta sen enempää kuin lempeä keskustelukaan.

Olen pohtinut pääni puhki syytä tälle, mutta en sitä keksi. Olen pohtinut perhettämme, minua, miestä ja läheisiä, mutta mikään ei mielestäni selitä lapsen käytöstä.
Lapsi on kaikin puolin iloinen, normaali ja terve tyttö jolla on kavereita ja kaikki muutoinkin hyvin. Perheemme on mielestäni turvallinen ja lapsi saa ainokaisena kyllä huomiota yllin kyllin. Tämä ruokailuongelma on myös muualla kuin kotona, eli ei ole kotiime, äitiin tai isään sidonnainen.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Miten siitä on selvitty, mistä löytyi syy?

ap, kuulostaapa hankalalta. Miten lapsen painokäyrä yms.?

Meillä niin päin, että lapsi söisi koko ajan ja isoja annoksia, aina ollut isoruokainen. Ja nyt se näkyy hieman painossa, mutta ei pahasti, asiaan kiinnitetty huomiota.

Voimia sinne, varmasti hermoja raastavaa. Syökö lapsi karkkia, sipsejä jne.? En suosittele niitä antamaan ruuan sijasta, mutta olisi mielenkiintoista tietää, uppoaako edes nuo.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi81:
Hei!

Meillä syömisongelma, mutta meillä lapsi 1.5v., joten en tiedä teetkö meidän kokemuksilla mitään. Me ollaan lastenpolin asiakkaita nykyään.

Jos jaksat kokemuksianne kertoa, niin mieluusti niitä kuulisin.

Meillä ollut tosiaan ihan aina ongelma ruokailun kanssa ja ravitsemusterapeutilla kävimme jo ennen kuin lapsi oli vuottakaan, sillä tuolloin hän myös harrasti oksentamista ruokailun päätteeksi ja söi niin pieniä annoksia, että paino oli -20 käyrällä.

Nämä välivuodet ovat menneet ihan ok ja paino on saatu 0 käyrälle, mutta nyt jotenkin kaikki kaatuu niskaan.

Voiko olla jokin allergia? Meillä neljävuotias lapsi valitteli pitkän aikaa vatsaansa ja oli todella nirsosyömäinen. Sitten vatsa meni niin kipeäksi että lapsi aivan itki, jolloin menimme lääkäriin ja kokeiden jälkeen todettiin vilja-allergia. Muutenkin ennen tämän allergian toteamista oli ruokaillessa levoton. Nyt kun lapsella on oikea ruokavalio, nirsoilukin on vähentynyt huimasti. Tosin teillä taitaa lapsella olla tuo nirsoilu vielä mittavammassa määrin..mutta tämä nyt tuli mieleen ensimmäisenä. Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap, kuulostaapa hankalalta. Miten lapsen painokäyrä yms.?

Meillä niin päin, että lapsi söisi koko ajan ja isoja annoksia, aina ollut isoruokainen. Ja nyt se näkyy hieman painossa, mutta ei pahasti, asiaan kiinnitetty huomiota.

Voimia sinne, varmasti hermoja raastavaa. Syökö lapsi karkkia, sipsejä jne.? En suosittele niitä antamaan ruuan sijasta, mutta olisi mielenkiintoista tietää, uppoaako edes nuo.

Painokäyrä tosiaan nyt ok, eli on nollassa.

Ei syö karkkia, sipsiä, jogurttia tms. joskaan eipä edes montaa jogurttia/karkkia löydy, joita tuo edes syömään suostuisi, kun nekin ovat pahoja.

Lapsi ei syö myöskään hilloja, kermavaahtoa, rahkaa, mansikoita tai muuta, joista lapset yleensä pitävät.

Kuulostaa osin samalta kuin minulla itselläni oli lapsena. Eli olen aina ollut vähän "jännittäjä" jännitän vatsalla eli jos on vaikka outo tai erikoinen tilanne niin varsinkaan lapsena ei ruoka mennyt alas. Olin aika laiha ja syömiseen alettiin kiinnittää kovasti huomiota, asiasta tuli iso numero ja jopa syötettiin ruokahalulääkkeitä, ei toiminut. Omasta mielestäni tilanne oli niin, että mitä enemmän paineita syömiselle koin, sitä vähemmän kykenin syömään. Tuli paha olo ja jopa oksetti.
Tuo on vaikea tilanne. On varmasti hyvä selvittää ensin, että onko jotain fyysistä syytä kurkussa tai ruoka-aineallergioissa esimerkiksi. Sitten tosiaan saattaa olla kyse ihan syömishäiriöksi kehittyvästä ongelmasta kuten minulla kävi. Minulla ei ole ikinä ollut neutraali suhtautuminen ruokaan sen jälkeen. Kuulin aina miten liian laiha olin ja että miten minun pitäisi syödä. Bulimia on myös minulle valitettavasti tuttu.

Mitä jos kokeilisit, että et kiinnittäisi mitään huomiota lapsen syönnin määrään tms vaikka esim viikon ajan. Laitat ruuan esille ja lapsi pöytään. Annat itse syödä sen mitä syö samalla kuin muutkin, antaisi hoitaa asian omaan tahtiin. Voisi toimia, joku viisas on sanonut joskus että ei terve lapsi nälkään kuole ruuan ääressä.
Voi tietysti olla ihan hyvin kyse jostain muustakin, mutta tuli vain mieleen oman kokemuksen pohjalta että voi vain tuntua että on paljon paineita syömistilanteessa.

Jaksamista!

Alkuperäinen kirjoittaja kutikuti:
Voiko olla jokin allergia? Meillä neljävuotias lapsi valitteli pitkän aikaa vatsaansa ja oli todella nirsosyömäinen. Sitten vatsa meni niin kipeäksi että lapsi aivan itki, jolloin menimme lääkäriin ja kokeiden jälkeen todettiin vilja-allergia. Muutenkin ennen tämän allergian toteamista oli ruokaillessa levoton. Nyt kun lapsella on oikea ruokavalio, nirsoilukin on vähentynyt huimasti. Tosin teillä taitaa lapsella olla tuo nirsoilu vielä mittavammassa määrin..mutta tämä nyt tuli mieleen ensimmäisenä. Voimia!

Tätäkin olen pohtinut ja varmasti pyydän allergiatesteihin lähetteen, mutta kun se ei oikein selitä sitä, että karjalanpiirakat olivat viikko sitten tytön lempiruokaa (eikä siis tullut kipuja masuun tms) ja nyt niitä ei voi enää syödä.

Aamupalalla tänään sitten kun selvitin, että tosiaan on syötävä ja pyysin lasta rauhoittumaan, niin ruokailu rupesi sujumaan. Sitten ruokailun päätteeksi lapsi oli taas kuin Naantalin aurinko ja kaikki oli enemmän kuin hyvin.

Epäilen siis että vika on nyt "korvein välissä", eli jotenkin ruokailutilanteesta on muodostunut ihan mieletön peikko.

Meillä kyllä on ollut ongelmaa vatsan toimimisen kanssa. Välillä vatsa on todella löysä, mutta ehkä useammin on kovalla.

Ensimmäisenä tulee mieleen ummetus, kun se vaivaa, niin meillä lapsi menee paastolle. Toinen juttu on mahdolliset allergiat, lapsi jättää syömättä, kun joku ruoka tekee olon 'huonoksi'. Kolmantena tulee mieleen aistiyliherkkyydet (lähinnä maku, haju ja tunto, jotka vaikuttavat tuohon ruoan maistumiseen). Meillä on ongelmina ollut tuo ummetys yhdistettynä aistiyliherkkyyksiin.

Entä tuntoyliherkkyys? Ruoka tuntuu pahalta suussa, maistuu pahalta... Meidän 3-vuotiaalla on epäily moisesta, tosin hänellä myös muita omia "kotkotuksia" (kosketus). Ruokailu kuitenkin on yhtä show`ta ja jos vähänkin yritää pakottaa syömään, lentää ruokalautanen.

Alkuperäinen kirjoittaja muuttanut:
Kuulostaa osin samalta kuin minulla itselläni oli lapsena. Eli olen aina ollut vähän "jännittäjä" jännitän vatsalla eli jos on vaikka outo tai erikoinen tilanne niin varsinkaan lapsena ei ruoka mennyt alas. Olin aika laiha ja syömiseen alettiin kiinnittää kovasti huomiota, asiasta tuli iso numero ja jopa syötettiin ruokahalulääkkeitä, ei toiminut. Omasta mielestäni tilanne oli niin, että mitä enemmän paineita syömiselle koin, sitä vähemmän kykenin syömään. Tuli paha olo ja jopa oksetti.
Tuo on vaikea tilanne. On varmasti hyvä selvittää ensin, että onko jotain fyysistä syytä kurkussa tai ruoka-aineallergioissa esimerkiksi. Sitten tosiaan saattaa olla kyse ihan syömishäiriöksi kehittyvästä ongelmasta kuten minulla kävi. Minulla ei ole ikinä ollut neutraali suhtautuminen ruokaan sen jälkeen. Kuulin aina miten liian laiha olin ja että miten minun pitäisi syödä. Bulimia on myös minulle valitettavasti tuttu.

Mitä jos kokeilisit, että et kiinnittäisi mitään huomiota lapsen syönnin määrään tms vaikka esim viikon ajan. Laitat ruuan esille ja lapsi pöytään. Annat itse syödä sen mitä syö samalla kuin muutkin, antaisi hoitaa asian omaan tahtiin. Voisi toimia, joku viisas on sanonut joskus että ei terve lapsi nälkään kuole ruuan ääressä.
Voi tietysti olla ihan hyvin kyse jostain muustakin, mutta tuli vain mieleen oman kokemuksen pohjalta että voi vain tuntua että on paljon paineita syömistilanteessa.

Jaksamista!

Kiitos näkökannastasi!

Tässä onkin asia, jota olen pohtinut, eli onko minulla muutaman vuoden kuluttua käsissä teini, jolla on syömishäiriö :o

Olemme yrittäneet mahdollisimman vähän tehdä numeroa syömisestä, mutta kieltämättä se on hankalaa, koska toisaalta on aika kova huoli lapsesta.

Muutama päivä sitten oli koko vuorkauden ruokailusaldona karjalanpiirakka aamupalalla, klo 16 aikaan söi muistaakseni muutaman lusikallisen ruokaa ja illalla pienen annoksen muroja. Eikä lapsi kertaakaan valittanut nälkäänsä. Muutamaan kertaan koitin ruokaa tarjota ohimennen, mutta ei ollut nälkä oli lapsen vastaus. Tämä tietenkin oli aivan yksittäinen päivä ja normaalisti syö kyllä enemmän, mutta jotenkin tuntuu pelottavalta antaa lapsen "määrätä" ruokailustaan, koska silloin hän syö todellakin liian vähän.

Voidaan kuitenkin miehen kanssa tuosta jutella ja pohtia että jos oiken systemaattisesti tosiaan nyt vaikka viikon ajan katsotaan miten lapsi syö, jos saa ihan omaan tahtiinsa syödä. Pitäisi varmaan varmuudeksi ohimennen punnita lapsi ennen ja jälkeen, jotta jos paino lähtee laskuun, niin sitten pitää "leikki" jättää kesken.

Siis jos nyt ei spekuloida millään ruuansulatuselinten häiriöillä (koska en niistä mitään tiedä), niin voisko olla aftoja tai haavaumia suussa? Ne ehkä saa syömisen tuntumaan inhottavalta, pieniä murusia voi syödä toisessa suupielessä niin ei koske niihin haavaumiin. Ja jos ne on välillä parempana niin menee normaalisti. Pahan maunkin voivat suussa selittää jos vuotelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Voisko:
Siis jos nyt ei spekuloida millään ruuansulatuselinten häiriöillä (koska en niistä mitään tiedä), niin voisko olla aftoja tai haavaumia suussa? Ne ehkä saa syömisen tuntumaan inhottavalta, pieniä murusia voi syödä toisessa suupielessä niin ei koske niihin haavaumiin. Ja jos ne on välillä parempana niin menee normaalisti. Pahan maunkin voivat suussa selittää jos vuotelee.

En oikein usko, koska tänäänkin karjalanpiirakkaa ensin närpittiin ja itkettiin sen syömistä, mutta hetken kuluttua söi kunnon haukkuja ihan iloisin mielin.

Mutta mitään en tosiaan "poissulje", vaan lekuri saa tutkia tytön ja laittaa eteenpäin tutkittavaksi samalla.

Nyt pitää jatkaa puuhailua kotona, mutta kun seuraavaki palaan foorumille, niin lukaisen tämän ketjun vielä.

Kiitos kaikille vastauksista!

minullla on lapsi jolla on aisti ja tuntoyliherkkyyttä! se ilmenee aivan samalla tavalla kuin lapsellasi ruuansuhteen ja myös vaatteiden,kosketuksen,lakanoiden,pesemisen,hiustenharjaamisen ja läheskaiken suhtenn! lapseni ei kestä hälinää ympärillään ja haluaa puuhata paljon itsekseen ja menee todella helposti hämilleen kaikesta! lapseni ei myöskään lestä kovia ääniä vaan alkaa jopa raivoamaan niistä! apua tähän saa toimintaterapeutilta! ja joskus on parempi kausi ja joskus palaamme huononpaan aikaan takaisin

Meillä oli ihan vauvasta saakka sillain, että neuvolasta annettiin tuttelille lappu, jossa tuotiin esiin kuinka paljon maitoa pitää mennä minkäkin kuukauden ikäisellä. Silloin neiti ei olisi mielellään juonut maitoa kunnolla (siis ihan vauvana). Silloin oli jo hirveä stressi, miten tästä edetään ja saako tarpeeksi maitoa ja kasvaako. Kasvoi vauvana kuitenkin ihan hyvin, miinuskäyrällä tosin (syntyikin 2870g painoisena, joten ei voinut olettaa, että heti nousisi nollakäyrällä tai ylöspäin).

No sitten siirryttiin jo varhain maistelemaan perunaa jne. ja tietysti maidon saanti jatkui normaalisti. Maistelut sujuivat ihan ok, vaikka koskaan ei rakastunut ruokaan. Mutta muistan, ettei suurempia ongelmia ollut silloin vielä. Maito tasapainotti hyvin, että kasvoi.

Nyt ongelma alkoi kasvamaan viime keväänä. Tytön ollessa 10kk. Neiti alkoi epämääräisesti oksennella. Ei ruoan päätteeksi tms., vaan yksinkertaisesti oksennus tuli milloin mitenkin. Olin huolissani heti, kun sitä oli jatkunut parisen viikkoa. Samaan aikaan neiti oli jatkuvasti ripulilla. Meidän "ihana" neuvolatäti sanoi silloin, ettei tuollaiseen asiaan puututa. Neiti myöskin kieltäytyi syömästä. Söi tosi vähän. Loput sylki, jos otti ruokaa suuhunsa tai sitten löi suun kiiinni. Varasin tk-ajan ja lääkäri oli tosi taitamaton. Keliakia ja maitoallergiat määräsi- ei mitään niissä ja siihen asia sitten jäikin.

Tytön ollessa 11kk sama jatkui, mutta ongelmaksi nousi vain sekin, että tyttö ruokailujen aikanakin alkoi jo puklimaan...ja sen oikein kuuli, kun oksennus alkoi nousta kurkkuun, kävi suussa tai tosiaan tuli. Muut oireet jatkui samana. Menin eri neuvolatädin luokse ja vaadin lääkärille pääsyä. Neuvolalääkärille saatiin aika ja neuvolalääkäri sanoi, että kuulostaa tosi ihmeelliseltä eikä hän osaa oikein sanoa mitään ja laittoi lähetteen lastenpolille.

Lastenpolilla nyt käyty ja sielläkään ei olla vielä päästy tarkkaan diagnoosiin. Erilaisia keinoja on alettu kokeilla. Maito vähennetty minimiin ja sen olisi pitänyt saada neidin ruokahalun kasvamaan. Meillä kuitenkaan ei ole käynyt niin. Neiti vetää kahdenkin päivän dieettiä. Ei syö edelleenkään paljon ollenkaan. Sylkee ruoat pois tai sanoo, ettei halua syödä...Me ollaan onnellisia, jos saadaan neidille aamulla puuro ja päivällä vähän ruokaa ja illalla puuro. Ja lapsen pitäisi syödä 5-6xpvä. Ja meidän ruoka-annokset ei tosiaan ole isoja. Meidän käskettiin myös kokeilla lastenpolilla mehuja maidon sijaan. Tyttö ei tykkää yhdestäkään mehusta, ei ainoastakaan. Meillä kävi niinkin, että kun maito oli kiellossa, pissa alkoi loppua. Otin puhelun lastenpolille ja käskivät sitten antaa maitoa, ettei neiti kuivu (!). Tuolle neidille ei vain yksinkertaisesti saa menemään mitään, jos niin päättää.

Onko teidän lapsella muuten kuitenkin energiaa? Meillä on, hirveä energiamäärä, ettei ainakaan siinä näy. Painokontrolleissa käydään tavallista useammin eikä painoa saada tosiaankaan nousemaan.

Me saatiin lastenpolilta seuraavia ohjeita: maito pois- ei toiminut. Kaikki virike pois- ei toimi. Mehu maidon tilalle- ei toimi. Ruoka pois, kun sylkee, tulee väkisin nälkä- ei toimi. Neidillä ei välttämättä tule nälkä kuin parin päivän päästä. Meillä tytöllä laaja sanavarasto, puhuu 3:n sanan lauseita jo ja ilmaisee itseään erittäin hyvin mitä haluaa ja mitä ei ruoan suhteen. Ohjeena oli juuri, ettei ruokaa pitäisi tyrkyttää---alkaa vain tulla hätä, että kyllä pitää tyrkyttää, jos ei itse halua. Ja käskettiin pitää ruoka-ajoista kiinni eikä ylim.ruokailuja, vaikkei söisi. Kaikki ohjeet kumoutuu, kun ne ei vain toimi. Seur.aika tammikuussa.

Neiti hermoillee tuossa vieressä jo, niin vaikea keskittyä kirjoittamiseen...mutta kysele, jos tulee jotain mieleen...en varmaan hoksi kaikkea kertoa.

Vaikea on tilanne, ja kyllähän siitä ruokailusta on voinut jonkinlainen peikko muodostua, ja voi olla että syystä mitä aikuinen ei hoksaa. Esim. vatsa menee kumman tuntoiseksi syönnin jälkeen (kovalle/löysälle), tai allergian takia suussa kihelmöi, tuntuu korvissa....jne..Jotenkin omien lasten allergioiden takia aina jälkeen päin ajateltuna on ollut "selvät" merkit allergiasta aina etukäteen havaittavissa jos olisi tajunnut. Esim. tämä vilja-allerginen lapseni oli vauvana myös maitoallerginen. Kakka oli aina normaalia, vatsakipuja maito ei aiheuttanut, mutta lapsi söi maitoa hyvin hyvin vähän. Niin vähän että piti olla jonkin aikaa kalkkilisä käytössä. Ja se juotu maito tuli lukemattomina runsaina pukluina päivän mittaan ulos. Neuvolasta vaan sanoivat silloin että ei voi olla allerginen, koska ei ole vatsaoireita (runsas pukliminen ei heidän mielestään ollut). Yksityisellä lääkärillä sitten selvisi maitoallergia. Samainen lapsi söi reilun vuoden puolen vuoden iästä eteenpäin paljon puuroja. Suorastaa rakasti niitä. Sitten yht'äkkiä teki totaalisen puuronsyöntilakon noin parivuotiaana. Puuroja ei uponnut ei sitten millään. Jälkeen päin olen ajatellut, että varmasti jo silloin oli jotain "oireita" vilja-allergiasta, joka siis paljastui vasta pari vuotta tämän jälkeen, neljän vuoden iässä.

Toivottavasti teidän asiat selviää. Ottaa varmasti mielenrauhan päälle tuollainen. Onko lapsesi muuten hoidossa? Syökö siellä miten, taikka kylässä? Meidän lapsi ei aikanaan suostunut hoidossa syömään sitäkään vähää, mitä kotona. Aina oli ikuinen valitus hoitajilla että "tuo teidän lapsenne ei ikinä suostu syömään mitään!!!" Mutta minkäs teit. Kotona sitten saatiin aina jotain joskus menemään. Jotenkin ne lapset kai vaistoaa kropassaan olevat ongelmat ennen kuin osaavat niistä edes kertoa mitään...

ja viellä esim. voimakkaasti maustetut ja suolatut ruuat menevät tytölleni helposti alas kuin taas makeaa ja mautonta (hänen mielestään ) ei syö lainkaan.. välillä on niin vaikeaa keksiä mitä tehdä ruuaksi j mitä pukea hänen päälleen... ja hän saattaa kakkialla huoneeseensa saadakseen ja piilottaa sen sitten leluilla,kirjoilla,vaatteilla saadakseen huoneeseen hajun josta hän nauttii ja me muut lähinnä oksennamme kun olemme näitä kätköjä löytäneet

Kuulostaa kyllä aika hurjalta, joten hienoa että olette tilanneet lääkäriajan ja lähteneet selvittämään tilannetta. Mä itse olen ollut lapsena tuosi huono syömään, muistan joskus äidilleni valittaneeni, että kumpa ihminen pärjäis ilman ruokaa, elämä olis niin paljon helpompaa ilman syömistä.... En siis vaan saanut lapsena tai nuorena mitään nautintoa syömisestä. NYkyään tosin on toisin ja olen melkoinen herkuttelija.

Meidän esikoisella on hyvin paljon samoja piirteitä kuin itselläni oli ja mitä nyt kerroit lapsestanne. Välillä tuntuu että poika elää ihan pyhällä hengellä... on todella ennakkoluuloinen
ruuan suhteen ja harva ruoka maistuu, jos mikään. Herkkujakaan hän ei syö, vaan ollaan puhuttu hänen kavereidensa vanhempienkin kanssa jo, että meidän poika on synttäreillä yms. taatusti ensimmäinen joka liukenee pöydästä pois, hän ei kun täytekakkuihin, jäätelön tms. koske vahingossakaan. Mutta sitten on myös päiviä jolloin ruoka maistuu vähän paremmin ja ikuiset mieliruuat eli kurkku ja paprika menevät aina, niin sentään niistä jotain ravintoaineita saa.

Lisään vielä, että meilläkään neiti ei tykkää mistään herkuista. Ainut suklaa ja suolakeksit, joista tykkää. Kaikki mitä muut käsittää herkkuna ja ihanana ruokana ei uppoa meillä. Ja lisään vielä, että tosi raskasta on ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meillä tilanne on mennyt nyt jo aivan mahdottomaksi ja lääkärille on varattuna aika tammikuun alkuun, eli toivottavasti sitä kautta saisimme tilanteeseen jotakin helpotusta.

Mutta kokemuksia kaipailisin, jospa vaikka niistä saisi vinkkejä tai tietoa, jotta mitä kannattaa lääkärissä tuoda esiin ja lääkärille ehdottaa jatkoa ajatellen. Kyseessä siis tk-lääkäri, jolta luultavimmin saadaan sitten lähete jonnekin, joskaan en tiedä että minne.

Ongelma tiivistettynä on se, että lapsi ei syö. Ikää lapsella nyt 6v ja aina ollut huono syömään, mutta nyt paukkuu jo yli.

Lapsi ei syö, koska:

-ruoka on pahaa (siis ihan kaikki ruoka, myös entiset herkkuruoat)
-ruoka on kovaa
-ruoka näyttää pahalta
-ruoan koostumus on väärä
-ruoka jää kurkkuun kiinni
-mahaa alkaa sattumaan jo ensimmäisen suupalan jälkeen

Ruokailutilanteessa lapsi lähes poikkauksetta menee pissalle 1-3 kertaa aterian aikana riippumatta siitä, onko lapsi käynyt pissalla ennen ruokailua vai ei. Menee pissalle myös välittömästi ruokailun jälkeen. Muutoin virtsaamistiheys normaali.

Lapsi syö närppien, eli jos vaikka kanaa ja riisiä, niin syö yhden riisinjyvän kerrallaan. Jos ottaa isomman palan suuhun, niin herkästi oksentaa. Jos kyseessä ns. hyvä päivä ja sillä kertaa hyvä ruoka (sama ruoka tosin voi olla seuraavana päivänä paha ruoka), niin lapsi ottaa ihan kunnon lusikallisen. Fyysisesti siis pystyy syömään kunnon suupaloja.

Jo ruokailun alussa lapsi aloittaa itkemisen, sillä ruoassa on aina jokin vika.

Tänään aamupalaksi oli karjalanpiirakkaa, mikä vielä viikko sitten (ja aina tätä ennen) on ollut lapsen lemppariaamupala. Tällä kertaa se näytti pahalta ja oli lapsen mielestä kovaa. Tarkistin, ettei piirakassa oikeasti ollut mitään vikaa ja söin sitä eilen itsekin iltapalaksi ja hyvää oli.

Lapsi taas närppi ruokaansa vuolaasti itkien ja kysyi taas paniikissa, että ihanko totta hänen on pakko syödä.

En enää tiedä mitä tehdä, kaikki tietämäni konstit on kokeiltu. Äänen korottaminen ja tiukkana olo ei auta sen enempää kuin lempeä keskustelukaan.

Olen pohtinut pääni puhki syytä tälle, mutta en sitä keksi. Olen pohtinut perhettämme, minua, miestä ja läheisiä, mutta mikään ei mielestäni selitä lapsen käytöstä.
Lapsi on kaikin puolin iloinen, normaali ja terve tyttö jolla on kavereita ja kaikki muutoinkin hyvin. Perheemme on mielestäni turvallinen ja lapsi saa ainokaisena kyllä huomiota yllin kyllin. Tämä ruokailuongelma on myös muualla kuin kotona, eli ei ole kotiime, äitiin tai isään sidonnainen.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Miten siitä on selvitty, mistä löytyi syy?

meillä on täysin samanlaista! tyttö on 4,5vuotias.
mä oon oikeesti nyt pakko syöttänyt sitä. en paljoa,mutta että edes kauhallinen menee alas.
herkkuja se söis,mutta en anna.

Yhteistyössä