"Ongelma" 9kk:n syömisen kanssa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttelityyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttelityyy

Vieras
Siis meillä "ongelma". Kaikkialla kirjoitetaan ja puhutaan että pitää alkaa totuttaa lasta syömään samassa rytmissä muun perheen kanssa. No meillä ei oikein pystytä toteuttamaan tätä, kun lapsi syö vielä purkkiruokaa ja me vanhemmat tietenkin minun tekemää.
Ja jos syömme samaan aikaan, ei lapsemme suostu syömään omaa ruokaansa, vaan pitää saada joko isin tai äidin ruokaa..
Olen yrittänyt että laitan myös lapsen ruuan samanlaiselle lautaselle kuin meillä on, mut ei.. Se oma ei kelpaa..
Nyt olen syönyt eriaikaa lapsen kanssa, yleensä kun hän nukkumassa päikkäreitä tai 10min myöhemmin kuin hän. Eli kun lapsi leikkimässä.
Ja ainakin neuvolassa sanoivat että ei alle 10kk ja silloinkin vasta aletaan totuttelemaan aikuisten ruokaan.

Nyt en tiedä enään miten saisimme syötyä samaan aikaan, eri ruokia vielä hetken.
Tää voi olla joillekkin tooodella tyhmä kysymys, mut esikoinen tuo meidän lapsi nii vähän pihalla kaikesta uudesta mikä eteen tulee ja tukiverkko ei ole mikään kummoinen.
Kiitos asiallisista vastauksista!

Siis nyt en ymmärrä. Miksei voi syödä samaa ruokaa kuin te? Jätät vaan suolan pois ja muusaat vaikka haarukalla. Vai ettekö te tee normaalia kotiruokaa? Meillä söi tuossa iässä lähes täysin samaa kuin me, keittoja, perunoita ja kastiketta jne. Otettiin vain aina ruoka lapselle ennen maustamista ja that's it.

Tosiaan esikoinen ja ottanu neuvolan ohjeet aina kauheen pilkun tarkasti.. :D höpsöä joo, mut olen kauhean varovainen kaiken kanssa.. :D Täytyy alkaa kokeilemaan kun tekee perus ruokaa jos se maistuisi ja kun tekee erikoisempia niin antaa muuta.
Täytyy palailla asiaan kun kokeillut että toimiiko tuo saman ruuan antaminen.
Neuvolassa sanottiin että hapanmaitotuotteita 10kk eteenpäin pikkuhiljaa, mutta esim. makaroonilaatikkoa voi antaa jo silloin, vaikka ei ole hapanmaitoa siinä..

Neuvolassa neuvotaan nykyään vähän liian tarkasti...ja äidit ottavat kaiken kirjaimellisesti. Kannattaa vähän vertaistukea hakea muilta, niin otteet tulevat varmemmiksi. Tsemppiä jatkoon. Ja sitä kotiruokaa kehiin ;)

Meillä annettiin tuossa iässä aika paljon kaikkea sormiruokaa, esim. kasviksia (pakastekasvikset on aika jees keksintö!) tai perunoita, hedelmää.. mitä vaan minkä sai syötyä. ja siis niitä naposteli istuessaan pöydässä meidän syödessä omaa ruokaa. Lapsen ruoka-ajat kun ei useinkaan sattuneet yhtäaikaa meidän kanssa tai sit meni niin, että ensin piti nälkänen lapsi syöttää ja sit sai napostella jotain kun ite söi oman ruuan.
Mut hyvin voit jo alkaa pikkuhiljaa tekemään samaa ruokaa ja saa siihen mausteitakin laittaa, kunhan suolan jättää pois. :)

Olisiko kyse siitä, että "minä ite"-vaihe pukkaa päälle..? Haluaa itse syödä. Meillä keskimmäinen "lopetti" hetkeksi tuossa iässä lusikan hyväksymisen ja siirtyi joksikin aikaa vain itsesyötävään ruokaan..

Ollaan yritetty antaa sormiruokia kun syömme mutta silloin pitää saada meidän jommankumman leipä,ja se oma ei kelpaa.. :D mut yritetään tota samaa ruokaa antaa. Sen takia tulin täältä kyseleen neuvoa kun tuntuu välillä höpsöltä nuo neuvolan ohjeet. Ja kun oikeestaan ainut jolta voi kysellä on oma äitini tai anoppini joka venäläinen ja heidän molempien neuvot ovat välillä vuodelta nakki ja sota. Esim. Anoppini on sitä mieltä et jos lapsi ei halua syödä pitää istua pöydässä syöttämässä vaikka tunti! Itse oon sitä mieltä et jos ei maistu sillä hetkellä niin myöhemmin kokeillaan uudestaa ja samalla ruualla eikä millään marjasoseella jos siis ollut lihasose mikä ei maistunut.

Meillä tuossa iässä lapset on syöneet sormiruokaa sen aikaa kun aikuiset syö, eli perunaa, keitettyjä vihanneksia, makaroonia tai mitä ikinä sun lautasellas nyt onkaan sellaista mitä lapselle voi antaa. Esim keitosta otat lapselle syrjään ennen suolan ja kerman lisäystä ja annat syödä omin sormin. Jos ei mitään muuta tarjottavaa lapselle oo niin keittelet sille pakastevihanneksia.. Sitte ku oot ite syöny oman ruokasi niin syötät lapselle sen purkkiruokansa. Pikkuhiljaa sitten tietty nuo purkkiruoat jää vähemmälle.

Eihän siitäkään nyt mitään tuu että syötät lasta ja koitat samaan aikaan ite syödä. Parhaiten lapsi saa syömisen mallia kun syöt ensin kaikessa rauhassa itse ja lapsi saa tutustua omassa tahdissa sormiruokiin sillä aikaa.

Yhteistyössä