Onko paikalla ketään joka tietäisi verenpainejutuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lilya

Aktiivinen jäsen
26.03.2008
3 285
2
36
Sairaalan päivistyksestä kipupiikkiä jokunen päivä sitten hakiessani lääkäri käski seurailemaan pulssia ja verenpainetta kotimittarilla. Olin siinä sen verran "sekaisin" etten muista edes mikä oli syynä että sain ohjeen sitä seurata. Viime keväänä ennen kun aloin painoa pudottamaan, verenpaineeni ja pulssini olivat korkealla. Nyt kun olen muutaman päivän aikana säännölleen mittaillut niin korkeita eivät ole mutta muuta en noista arvoista osaa sanoa. Tässä muutama esimerkki tältä päivältä: 100/52 pulssi 38, 109/59 pulssi 44, 106/55 pulssi 44.
Mietin vaan että onkohan noissa jotain kummaa kun niitä pitäisi seurailla, onko matalalla vai onko liian suuria heittoja? Kiitti jos joku osaa valaista :wave:

En osaa muuta sanoa kuin että ainakin halvat kotimittarit mulla näyttää AINA n 2o yksikköä pienepiä arvoja kuin esim neuvolassa. Aika matala pulssi sulla tuon mittarin mukaan Ootko mitannu ihan perinteisesti että katot kellosta minuutin ja lasket pulssin ranteesta?

Tärkeintä on verrata paineita ja pulssia aikaisempaan. Minulla tuollaiset arvot ihan normaaleja, mutta toiselle ne saattaisi olla liian alhaisia. Jos lääkkeesi ohentaa verta, verenpainetta tulee tarkkailla, jottei laske liian alas. Kannattaa huomioida omaa vointia, jos menet kyykkyyn ja nouset äkiste ylös, niin huimaako??

Kiitos vastauksista! Mulla on 2 erilaista verenpainemittaria joilla olen mittaillut. Mullahan siis aina on (lapsesta asti) ollut hyvin korkea verenpaine ja nopea pulssi ja siksi tää vähän itseäkin kummastuttaa. Aina enemmänkin siitä verenpaineen korkeista lukemista olen huolissani ollut. Tarkemmin kun mietin niin on mulla ollut aika kovaakin huimausta jonkun aikaa, pari kertaa pyörtynytkin olen mutta olen laittanut sen rankan laiharin piikkiin, olen ajatellut että verensokerit ja rauta- arvot heittelee mutta en ole huolestunut sen enempää. Liikun omasta mielestäni suht ok, mutta auttaisikohan liikunnan lisääminen parantamaan noita arvoja? Nyt mulla liikunta sellaista että 4-5 päivänä viikossa joku juoksen tai poljen crossaria, muuten sauvakävelen ja kävelen rattaiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Sairaalan päivistyksestä kipupiikkiä jokunen päivä sitten hakiessani lääkäri käski seurailemaan pulssia ja verenpainetta kotimittarilla. Olin siinä sen verran "sekaisin" etten muista edes mikä oli syynä että sain ohjeen sitä seurata. Viime keväänä ennen kun aloin painoa pudottamaan, verenpaineeni ja pulssini olivat korkealla. Nyt kun olen muutaman päivän aikana säännölleen mittaillut niin korkeita eivät ole mutta muuta en noista arvoista osaa sanoa. Tässä muutama esimerkki tältä päivältä: 100/52 pulssi 38, 109/59 pulssi 44, 106/55 pulssi 44.
Mietin vaan että onkohan noissa jotain kummaa kun niitä pitäisi seurailla, onko matalalla vai onko liian suuria heittoja? Kiitti jos joku osaa valaista :wave:

Riippuu sun iästä. Jos olet parikymppinen tai hiukan yli, niin tuo verenpaine on ihan normaali. Pulssi on aika yksilöllinen juttu, hyväkuntoisella nuorella tuollainen alle 50 on ihan normaalia.

Kiitos vastauksista! Mulla on 2 erilaista verenpainemittaria joilla olen mittaillut. Mullahan siis aina on (lapsesta asti) ollut hyvin korkea verenpaine ja nopea pulssi ja siksi tää vähän itseäkin kummastuttaa. Aina enemmänkin siitä verenpaineen korkeista lukemista olen huolissani ollut. Tarkemmin kun mietin niin on mulla ollut aika kovaakin huimausta jonkun aikaa, pari kertaa pyörtynytkin olen mutta olen laittanut sen rankan laiharin piikkiin, olen ajatellut että verensokerit ja rauta- arvot heittelee mutta en ole huolestunut sen enempää. Liikun omasta mielestäni suht ok, mutta auttaisikohan liikunnan lisääminen parantamaan noita arvoja? Nyt mulla liikunta sellaista että 4-5 päivänä viikossa joku juoksen tai poljen crossaria, muuten sauvakävelen ja kävelen rattaiden kanssa.

Kannattaa tosiaan vertailla entisiin, jos niitä tietoja on. Jos verenpaine ollut ennenkin tuolla tasolla, niin ei ole liian alhainen. Pulssi jos on alle 40 niin se on jo todella huippu-urheilijan luokkaa. Jos siis huimausoireita on niin soittaisin omalle sairaanhoitajalle tk:hon ja kysyisin, että miksi verenpaineseuranta aloitettiin ja tarvitseeko huolestua. Varmasti lääkäri on asian tiimoilta jotain kirjannut tietojärjestelmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minnerva:

Kannattaa tosiaan vertailla entisiin, jos niitä tietoja on. Jos verenpaine ollut ennenkin tuolla tasolla, niin ei ole liian alhainen. Pulssi jos on alle 40 niin se on jo todella huippu-urheilijan luokkaa. Jos siis huimausoireita on niin soittaisin omalle sairaanhoitajalle tk:hon ja kysyisin, että miksi verenpaineseuranta aloitettiin ja tarvitseeko huolestua. Varmasti lääkäri on asian tiimoilta jotain kirjannut tietojärjestelmiin.

Mulla siis päinvastoin aina ollut korkea eikä matala verenpaine ja pulssi eritoten hyvin nopea ollut aina. Taidan tosiaan soittaa terveyskeskukseen tässä joskus ja kysäistä asiaa. Osaisiko joku sanoa mistä voi johtua noin suuri lasku? Ennen mulla ollut verenpaine 155/80 (noin suunnilleen) ja pulssikin nopea (sen arvoa en tosin muista tarkkaan). Osaisiko joku kertoa auttaisiko jos lisäisin vielä liikuntaa? Tuossa ylempänä jo kysyinkin siitä.

Kyllähän liikunta ja kunnon koheneminen ja sitä kautta laihtuminen usein alentaa verenpainetta, mutta kun luin noista sun aikaisemmista verenpainearvoista, niin aika uskomattomalta vaikuttaa, että liikkumalla olis noin paljon verenpaine laskenut. Periaatteessahan siis noi sun nykyiset arvot on ihan ok nuorelle aikuiselle, kun nuo 155/80 on hieman korkea arvo nuorelle, mutta noin dramaattinen verenpaineen lasku ei kyllä ole ihan ok ja varmasti tuntuu huimauksena. Kyllä ehkä ois viisasta kääntyä lääkärin puoleen.

Yhteistyössä