Onko oikein? Työkkäristä, katkaisivat tuen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paskafiilis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29161763]Entä jos tulee edeltävänä yönä tai aamuna raju vatsatauti?
Lähtisitkö silloiinkin?[/QUOTE]

mennään sinne lääkäriin ja pyydetään todistus sairaudesta

Ilmoittauduin työttömäksi. Hoidin asioita aluksi netin kautta ja puhelimitse ja mulle varattiin sitten aika. Sairastuin kuitenkin ja peruin ajan saman päivän aamuna ajoissa. Sieltä sanottiin että asia ok ja ottavat yhteyttä. Odotin siis ilmanmuuta että muhun otetaan yhteyttä ja varataan uusi aika. Mitään ei kuulunut kunnes tuli sit lappu Kelasta että mun tuki on katkaistu kun en ole enää työtön työnhakija?! Mitä vittua? Ja siis työkkäristä tuli samainen päätös ja siinä vielä sanotaan ettei voi valittaa.

Mitä hittoa, näinkö voi tosiaan kohdella ihmisiä??? Miksei ne voinu ottaa yhteyttä kun lupasivat vaan saan tiedon vasta kun mulla on mennyt viikko pari katkaisusta joten siis en ole voinut edes hakeutua uudelleen työttömäksi kun en tienny katkaisusta!

Musta tää on niin ala-arvoista ihmisten kiusaamista ja täytyy sanoa että mä oon ihan loppu enkä jaksais taistella yhdenkään viranomaisen tai laitoksen kanssa enää koskaan :( Ois varmaan sama kun kuolis pois, on sen verta pompoteltu tässä että oikeesti onko sillä väliä saako mun lapset ruokaa ja vaatteita, meneekö talo alta ja joudutaanko helvettiin :(

No soita sinne työkkäriin ja selitä tilanne!!! Ärsyttää kun ihmiset vetää heti herneen nenään ja soittaa lehteen tai kirjoittaa nettiin.

Voin kertoa että siellä on aika helvetin paljon asiakkaita nykyään, ja työntekijöitä vähennetään. Asiointia pyritään siirtämään mahdollisimman pitkälle automaattiseksi ja sähköiseksi. Esim. työnhaun katkaisukirjeetkin lähtee systeemistä ihan ilman että kukaan sitä edes pystyy huomaamaan, jos "uusimispäivä" on mennyt umpeen. Arvaan että sinun tapauksessasi päivämäärä on jäänyt korjaamatta (inhimillinen virhe) koska et päässytkään tapaamiseen. Näin kirje on sitten lähtenyt sekä kelaan että sinulla AUTOMAATILLA.

Jokaisen työnhakijan pitäisi osata ottaa vastuu omasta työnhausta, kaikki päivämäärät ja tarvittavat tiedot näet sieltä netistä, seuraa niitä ja ota heti yhteyttä työkkäriin jos haku näyttää katkeavan.

Eri asia sitten on osaavatko kaikki näin tehdä, vaikka päättäjillä onkin ollut hyvä visio tästä miten homma toimii vähällä väellä jouhevasti....

[QUOTE="hih";29163494]Toki, kuullostat hyvin uskottavalta.

Ensinnä työnhaku ja sen voimassa olo ei liity siihen käykö siellä jossakin ammatinvalintaohjauksessa tms. Et vain ole tehnyt työnhaullesi jatkoa ja siitä se johtui. TOki voit keksiä tänne kaikkea typerää, mutta jos lääkäri sanoisi soittavansa takaisin ja ei muutamaan viikkoon mitään kuuluisi niin varmaan kuolisit kotiin ennemmin kuin soittaisit itse... huh näitä typeriä.[/QUOTE]

Hih vaan, etkö siis usko vai? :laugh: Kyllä vain, sain sen luvatun kuuluisan soiton ja jotain häslinkiä siinä oli ollut ja työkkärin moka korjataan eli siis työnhakuni ei pitänytkään katketa.
Mun olis ollut ihan hyödytön marssia sinne paikalle koska mun piti mennä tietylle virkailijalle, jolle siis pääsee vain ajanvarauksella!

Ei voi mitään että ootte niin puupäitä ettei mene jakeluun. Huhhuh!

voi kun IHQ kiva että sulla oli noin ymmärtäväinen virkaiija ja myönsi virheen ja että sä olit oikeassa :heart:

ja kiva kun jaoit vielä sen meidän muiden puuää-elämäntapatyöttmien palstamammojen kanssa, joilla nolona menee päivä pilalle ja tulee paha mieli kun sulle vinoiltiin. :ashamed:

elämässä nyt vaan pitää ottaa vastuu omista tekemisistään

[QUOTE="vieras";29163558]voi kun IHQ kiva että sulla oli noin ymmärtäväinen virkaiija ja myönsi virheen ja että sä olit oikeassa :heart:

ja kiva kun jaoit vielä sen meidän muiden puuää-elämäntapatyöttmien palstamammojen kanssa, joilla nolona menee päivä pilalle ja tulee paha mieli kun sulle vinoiltiin. :ashamed:

elämässä nyt vaan pitää ottaa vastuu omista tekemisistään[/QUOTE]

Olet niin oikeassa! Elämässä pitää ottaa vastuu omista tekemisistään, niin myös TE-laitosten väen kuin Kelankin ;) Kunpa sairaanhoitajatkin osaisivat joskus myöntää virheitään... siinä vasta sellainen ammattikunta onkin!

Juu ei ole mullakaan mairittelevia muistoja työkkärin puhelinpalveluista. Halusin kuulla faktaa palkkatuesta, ja soitin te-toimistoon. Mun puhelu ohjattiin toiselle virkailijalle, joka sanoi että mun vastuuvirkailijan pitää hoitaa tämä. Ja että ko. tyyppi ei just nyt ole paikalla, mutta jättää soittopyynnön. Asia oli sikäli kiireinen, että olin diilaamassa itselleni työpäikkaa, ja halusin tietee onko työnantaja oikeutettu palkkatukeen ja jos on, niin kuinka suureen (ei ollut niin simppeli kuvio että olisi nettisivuilta valjennut).

Ensin luvattiin että ko. henkilö soittaa samana päivänä mulle. Seuraavana päivänäkään ei mitään kuulunut, joten kilautin taas toimistoon. Virkailija kuulemma on töissä, mutta varattu, mutta hänelle jätetään kiireellinen soittopyyntö kolmella huutomerkillä. Parin päivän päästä marssin toimistoon, jonotin työnhakijoiden kanssa, pääsin virkailijalle (joka ei siis ollut tämä "vastuuvirkailija") ja sain tietää haluamani asiat.

Kaksi viikkoa ensimmäisen puheluni jälkeen mulle soitetaan; "XX täältä te-toimisto päivää, olit jättänyt (kiireellisen) soittopyynnön? Mitä asiaa?"

Ja mikä mielestäni kuvastaa tuon puljun toimintaa ja tehokkuutta niin se virkailija jonka luona kävin sitten viimein livenä sanoi peruvansa samantien tuon soittopyynnön ja merkkaavansa että asia hoidettu. Ei vissiin ihan onnistunut rastittamaan oikeaa kohtaa.

Hyvä kun asiasi selvisi :) Nykyään menee erilailla nämä ajanvaraukset ja ilmoittautumiset kun vielä vuosi sitten. Jokaiselle määrätään vastuuvirkailija jonka tehtävänä on hoitaa ajanvaraus asiakkaalle. Itselleni soitetaan ja myöhemmin tulee vielä postissa aika mustaa valkoisella. Ennen vanhaa vaan marssittiin työkkäriin ja jonotettiin muiden työttömien kanssa seuraavaksi vapautuvaa virkailijaa joka sen jälkeen antoi uuden ajan.

Ja kannatti ilmeisesti valittaa täällä kun heti alkoi tapahtumaan. Sain soiton työkkäristä siltä jonka luo mun piti mennä. Olin siis aivan oikeassa ja työnhakuni katkaisu korjataan. Että siinä teille mussuttajat!

Hyvä että homma hoitui. Tosiaan pitää penätä oikeuksia jotka kuuluu. Aina ei pidä niellä kaikkea ja olla nöyränä hattu kourassa. Pitää ajaa omaa asiaansa ja se kannattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä kun selvisi;29163888:
Hyvä kun asiasi selvisi :) Nykyään menee erilailla nämä ajanvaraukset ja ilmoittautumiset kun vielä vuosi sitten. Jokaiselle määrätään vastuuvirkailija jonka tehtävänä on hoitaa ajanvaraus asiakkaalle. Itselleni soitetaan ja myöhemmin tulee vielä postissa aika mustaa valkoisella. Ennen vanhaa vaan marssittiin työkkäriin ja jonotettiin muiden työttömien kanssa seuraavaksi vapautuvaa virkailijaa joka sen jälkeen antoi uuden ajan.

Koskas tää on muuttunut?

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä kun selvisi;29163888:

Niinpä on näköjään systeemit ihan muuttuneet sitten vuoden kivi ja miekka kun viimeksi olen kyseisessä puljussa asioinut. Ilmeisesti monella on vanhentuneet tiedot tai käytännöt vaihtelee koska ei sinne vaan marssita ja jonotella enää.. toisaalta hyväkin niin :)

Niinpä on näköjään systeemit ihan muuttuneet sitten vuoden kivi ja miekka kun viimeksi olen kyseisessä puljussa asioinut. Ilmeisesti monella on vanhentuneet tiedot tai käytännöt vaihtelee koska ei sinne vaan marssita ja jonotella enää.. toisaalta hyväkin niin :)

Kyllä marssitaan ja jonotellaan. Ainakin Oulussa. N. 5 v sitten, kun jouduin työttömäksi, minulla oli oma henk koht virkailija, jonka luona kävin. Mutta käytäntö poistui n. 4 v sitten ja siitä lähtien sinne todellakin ollaan marssittu ja jonoteltu. Jonot eivät ole onneksi kovin pitkiä, 1-2 h jonotuksella selviää.

Työkkärin korttiin on aina pistetty "leima" ja seuraava käyntipäivä. Ja se seuraava käyntipäivä on viimeinen mahdollinen käyntipäivä, eli voi käydä myös viikkoa, kahta tai kuukautta aiemmin. itselle sopivana päivänä.

Ja minulle on ainakin uusittu tuo työnhaku aina vuodeksi kerrallaan. En tiedä onko tässä sitten jotain eroja esim. nuorten ja aikuisten + kouutettujen ja kouluttamattomien kanssa. Itse olen akateeminen 30+, ja aina painotan että etsin itse aktiivisesti töitä, niin eivätpä paljon ole soitelleet perään.

Jos on niin tyhmä ja laiska että ei edes osaa hoitaa asioitaan sitä työkkärirahaa saadakseen, vaan odottaa että leipä ja banaani vaan putoo suuhun, suosittelen aloittajaa muuttamaan Afrikan viidakkoon serkkujensa luo...

voi helvata...toivottavasti en jää koskaan työttömäksi, kun alkaa nuo systeemit olla noilla monimutkaisia...siis onko myös liittoon kuuluvilla kans noin mutkikasta..vai...

Yhteistyössä